این شما و این هم بهترین مادربرد 2022!

مادربردهای امروزی از نظر سرعت ارتباط با اجزای مختلف کامپیوتر و قابلیت‌هایی که دارند، با نمونه‌های قدیمی قابل‌ مقایسه نیستند.

از نظر نوع چیپست‌های مورد استفاده و سوکت‌ها و اسلات‌هایی که برای اتصال کارت گرافیک، رم و CPU در نظر گرفته شده است، انواع مادربردهای جدید دارای قابلیت‌های بهتری هستند و از نظر سازگاری هم باید بتوانند با سخت‌افزارهای جدید ارتباط سریع و صحیحی برقرار کنند.

انتخاب بهترین مادربرد میان‌رده به خصوص برای کاربردهای خاص مانند مادربرد گیمینگ یا رندرگیری، نیاز به تخصص خاصی ندارد اما اطلاع از یک سری ویژگی‌های ضروری برای این مادربردها به شما کمک می‌کند که اقتصادی‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

البته باید محصولی را انتخاب نمایید که در آینده شما را برای ارتقاء اجزای مختلف کامپیوتر محدود نکند. به این ترتیب اگر بخواهید رم یا کارت گرافیک خود را در آینده ارتقاء دهید، خیالتان راحت خواهد بود که مادربرد سیستمتان از این سخت‌افزارهای جدید پشتیبانی می‌کند.

یک سری نکات مهم در انتخاب بهترین مادربرد اقتصادی در سال 2021 وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن‌ها بپردازیم.

در صورتی که می‌خواهید کامپیوتر خود را ارتقاء دهید یا قصد خرید مادربرد جدیدی دارید، این مقاله به عنوان یک راهنمای خرید مادربرد می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد.

نکات مهم در انتخاب بهترین مادربرد 2022

مادربردهای جدید که در سال 2022 وارد بازار شدند، از قابلیت‌های جدیدی از دیدگاه پشتیبانی از سخت‌افزارها، پورت‌ها و کانکتورها و ابعاد و اندازه برخوردار هستند.

در این بخش مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین مادربردهای میان‌رده را بررسی خواهیم کرد:

1. سوکت CPU

اگر می‌خواهید بهترین مادربرد را از میان محصولات موجود در بازار سال 2021 انتخاب کنید، باید به نوع سوکت CPU آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در صورتی که سوکت CPU با سوکت تعبیه شده روی مادربرد شما سازگاری نداشته باشد، عملاً هزینه جدیدی به شما تحمیل خواهد شد.

سوکت‌های LGA 1700 نسل 12 اینتل

یعنی یا باید مادربرد خود را عوض کنید یا اینکه پردازنده CPU کامپیوتر خود را تغییر دهید. معمولاً پردازنده‌های نسل جدید که به پردازنده‌های نسل 12 معروف هستند از سوکت‌های LGA 1700 استفاده می‌کنند.

در حالی که CPU های نسل یازدهم و دهم از سوکت‌های LGA 1200 استفاده می‌کردند. بنابراین پیش از خرید مادربرد جدید، نوع سوکت اتصال آن را به مادربرد بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

2. اندازه و ابعاد (فرم فکتور)

انواع مادربرد در سه اندازه اصلی وارد بازار شده‌اند که از نظر فضای اشغالی داخل کیس کامپیوتر، تعداد اسلات‌ها و عرض اسلات‌های رم و کارت گرافیک با هم فرق دارند. معمولاً سه استاندارد ATX، Micro-ATX و Mini-ITX برای مادربردهای جدید در نظر گرفته شده است.

این ابعاد به ترتیب کوچک‌تر می‌شوند و از تعداد اسلات‌های توسعه کمتری هم برخوردار هستند.

وقتی می‌خواهید بهترین مادربرد میان‌رده را انتخاب کنید، نوع رم کامپیوتر فعلی و یا کارت گرافیک مورد استفاده شما باید با ابعاد اسلات‌های تعبیه شده روی مادربرد همخوانی داشته باشد. از طرفی مادربرد جدیدتان باید داخل کیس کامپیوتر جای بگیرد! پس به ابعاد مادربرد دقت کنید.

3. خنک‌سازی ماژول تنظیم ولتاژ (VRM)

ماژول تنظیم ولتاژ یا VRM یک قطعه الکتریکی روی مادربردهای جدید است که نوسانات ولتاژ ورودی را دمپ می‌کند و از سوی دیگر، ولتاژ مورد نیاز برای مؤلفه‌های مختلف را توزیع می‌کند. هم کیفیت خود این ماژول و هم روش خنک‌سازی آن برای انتخاب بهترین مادربرد میان‌رده بسیار مهم هستند.

به عنوان مثال توان توزیع شده برای CPU باید پایدار و بدون نوسان باشد به خصوص اگر قصد اورکلاک کردن آن را دارید که در این صورت به خنک‌سازی بیشتری برای این ماژول نیاز است. معمولاً در مادربردهای گران‌قیمت، ماژول VRM به صورت چند فاز طراحی می‌شود که توزیع توان را راحت‌تر می‌سازد.

4. پشتیبانی اسلات‌ها از ماژول رم

یک ویژگی مهم مادربردهای میان‌رده، پشتیبانی از ماژول رم است. نوع اسلات‌های تعبیه شده روی مادربرد و تعداد آن‌ها بر اساس استاندارد رم (DDR) و تعداد رم‌های مورد نیاز برای کاربردهای خاص مثل مادربرد گیمینگ، متفاوت است. در حال حاضر مادربردهای DDR5 نیز وارد بازار شده‌اند.

حتماً پیش از خرید مادربرد جدید از سازگاری مادربرد با رم اطمینان حاصل کنید. مثلاً رم‌های جدید DDR4 عموماً از اسلات‌های استاندارد M.2 استفاده می‌کنند، مطمئن شوید که نوع اسلات مادربرد شما از همین استاندارد است.

5. شبکه و وای‌فای

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک مادربرد با قیمت نه چندان پایین خریداری کرده‌اید و زمانی که می‌خواهید به وای‌فای متصل شوید متوجه خواهید شد که مادربرد این قابلیت را ندارد! تقریباً تمام تجهیزات امروزی ما از طریق اتصال بی‌سیم وای‌فای به اینترنت متصل می‌شوند.

اتصال شبکه LAN

بنابراین تنها وجود اتصال شبکه LAN در یک مادربرد ملاک مناسبی برای انتخاب آن نیست. هنگامی که می‌خواهید بهترین مادربرد میان‌رده را انتخاب کنید از قابلیت اتصال وای‌فای در آن مطمئن شوید.

البته فناوری وای‌فای هم با گذر زمان توسعه یافته و نسل جدید آن با نام وای‌فای 6 با تأخیر کمتر، سرعت بیشتر و تداخل بسیار ناچیز در مادربردهای جدید تعبیه شده است.

6. اسلات‌های توسعه PCIe

اسلات‌هایی که برای اتصال ماژول رم و کارت گرافیک روی مادربرد تعبیه می‌شود، اسلات‌های توسعه PCIe نام دارند.

تا زمانی که با محدودیت تعداد این اسلات‌ها مواجه نشوید، شاید اهمیت آن‌ها را درک نکنید. امروزه بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای و یا کسانی که از کامپیوتر برای عملیات سنگین گرافیکی استفاده می‌کنند، به کارت گرافیک پیشرفته و چندین ماژول رم نیاز دارند.

در صورتی که تعداد اسلات‌های مادربرد محدود باشد عملاً ممکن است مجبور باشید تنها یک یا دو سخت‌افزار را به آن اضافه کنید و استفاده از کامپیوتر را برای کاربردهای خاص، محدود خواهد کرد.

7. پورت‌های SATA

پورت‌های SATA نیز می‌توانند یک نکته مهم در انتخاب بهترین مادربرد میان‌رده باشند، حتی اگر محبوبیت آن پس از ارزان‌تر شدن درایوهای NVMe کاهش یافته باشد.

پورت‌های SATA برای اتصال درایوهای هارد روی مادربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در نسل‌های جدید مادربرد، این پورت‌ها جای خود را به اسلات‌های PCIe Gen 4 داده‌اند که درایوهای فوق‌سریع NVMe و کارت‌های گرافیک جدید را هم می‌توان به آن‌ها متصل کرد.

پشتیبانی مادربرد از پورت SATA

8. سرعت باس یا FSB

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب بهترین مادربرد 2021 مهم است، سرعت باس یا همان FSB است. این فاکتور تعیین‌کننده سرعت ارتباط CPU با چیپست مادربرد است.

همه چیپست‌های نسل ششم و بعد از آن از سرعت‌های باس حداقل 66 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و امروزه این سرعت بسیار بیشتر هم شده است.

9. سرعت باس حافظه رم

سرعت باس حافظه رم، تعیین‌کننده سرعت تبادل داده‌ها و اطلاعات بین پردازنده و ماژول رم کامپیوتر است.

استانداردهای توسعه ماژول‌های رم که از DDR برای رم‌های SDRAM تبعیت می‌کنند، بر اساس سرعت رم، به باسی متناسب با همان سرعت روی مادربرد نیاز دارند. این مسئله همان سازگاری مادربرد با رم است که باید از حداکثر سرعت رم پشتیبانی کند.

10. پورت USB

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین مادربرد میان‌رده، تعداد و استاندارد پورت USB در آن است. امروزه اکثر سخت‌افزارهای جانبی از کیبورد و ماوس گرفته تا اسکنر و قلم نوری از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شوند.

پشتیبانی انواع مادربرد از پورت‌های USB نسل جدید با استاندارد USB 3.0 به بعد، یک مزیت محسوب می‌شود به خصوص زمانی که انتقال داده بین سخت‌افزار جانبی و کامپیوتر صورت گیرد.

به عنوان مثال یک هارد اکسترنال را در نظر بگیرید که قرار است حجم داده بالایی را به کامپیوتر منتقل کند یا بالعکس از کامپیوتر دریافت کند. در این صورت پشتیبانی مادربرد از پورت‌های USB با سرعت بالا یک ویژگی مهم است که باید به آن توجه داشت.

برای انتخاب بهترین مادربرد با کیفیت شاید گزینه‌های زیادی در بازار پیش روی شما باشد، اما نکاتی که در بخش قبلی توضیح داده شد، یک مادربرد میان‌رده با کیفیت و کاربردی را نسبت به یک محصول با امکانات کمتر متمایز می‌سازد.

برای آنکه انتخاب آسان‌تری داشته باشید، در این بخش یک محصول از مادربردهای میان‌رده و با کیفیت ساخت شرکت msi را که توسط گروه فنی آونگ در بازار ایران گارانتی و عرضه می‌شود، معرفی خواهیم کرد. درباره گارانتی معتبر مادربرد بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد پورت‌های مادربرد بدانید!

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI ساخت شرکت MSI است و جزو بهترین کارت‌های گرافیک میان‌رده در بازار شناخته می‌شود. این محصول از نسل دوازدهم پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کند و نوع سوکت CPU در آن LGA 1700 است.

حافظه رم با استاندارد DDR5 که به تازگی وارد بازار شده است تا سرعت 6666 مگاهرتز توسط این مادربرد پشتیبانی می‌گردد. دو اسلات PCIe 5.0 در این مادربرد تعبیه شده است و پورت‌های USB 3.2 برای اتصال انواع سخت‌افزارها در نظر گرفته شده است.

سیستم خنک‌کننده مادربرد در این محصول از هیت سینک و لوله‌های حرارتی در کنار پدهای حرارتی استفاده می‌کند که عملاً استفاده از کامپیوتر را برای مدت زمان طولانی به خصوص برای بازی‌های سنگین ممکن می‌سازد.

پشتیبانی از وای‌فای با پهنای باند 6 گیگاهرتز و سوکت های M.2 از جمله ویژگی‌های این محصول است. نورپردازی RGB و سازگار با نرم‌افزار مدیریتی آن از قابلیت‌های جانبی این مادربرد است.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید بهترین مادربردهای میان‌رده گیمینگ و یا مادربردهای اقتصادی بازار را بررسی کرده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید، ابتدا باید با مشخصات این رده از مادربردها آشنا شوید.

قطعاً می‌دانیم که مادربردهایی با قابلیت‌ها و امکانات بیشتر، از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند اما از میان مادربردهای میان‌رده موجود در بازار هم می‌توان محصولات با کیفیت پیدا کرد.

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین مادربرد، سازگاری اسلات‌ها و پورت‌های آن با ماژول‌های رم، CPU، کارت‌های گرافیک و درایورهای هارد است، زیرا اگر هر یک از این اجزا با مادربرد سازگار نباشند، هزینه تعویض آن قطعه اجتناب‌ناپذیر است.

پس برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشید، پیش از خرید مادربرد جدید، مشخصات اجزای سیستم خود را بررسی کرده و متناسب با آن مادربرد خود را انتخاب کنید.