مادربرد مناسب رندرینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه یکی از فعالیت‌های رایج کاربران کامپیوتری، اجرای برنامه‌های مدل‌سازی، نقشه‌کشی، تدوین و شبیه‌سازی است که برای نمایش خروجی نیاز به عملیات رندرگیری دارد.

در فرآیند رندرینگ، حجم زیادی از حافظه رم اشغال می‌شود و سرعت انتقال داده‌ها بین رم و پردازنده سیستم افزایش می‌یابد.

هر چه سرعت رم، ظرفیت رم و سرعت پردازش CPU بیشتر باشد، عملیات رندرگیری با سرعت بیشتر و طی مدت زمان کمتری انجام می‌شود. بسیاری از نرم‌افزارهای سنگین مدل‌سازی سه بعدی نظیر 3D Max به سیستم‌های قوی برای اجرای برنامه و رندرگیری به منظور نمایش خروجی نیاز دارند.

کامپیوترهای معمولی حتی در صورتیکه بهترین مادربردهای میان رده را داشته باشند، اغلب در اجرای این برنامه‌ها و رندرگیری نهایی کُند هستند و حتی ممکن است داغ شدن بیش از حد مادربرد باعث آسیب به قطعات شود.

بنابراین استفاده از سخت‌افزارهای مخصوص رندرگیری و به ویژه مادربرد مناسب رندرینگ برای این کار ضروری است.

اما یک مادربرد مناسب رندر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا هر مادربردی را می‌توان برای رندرینگ استفاده کرد؟ کدام قطعات روی مادربرد بیشتر درگیر هستند و وظیفه مادربرد رندرینگ چیست؟ برای پاسخ به تمامی این سؤالات و خرید مادربرد، این مقاله را از دست ندهید.

نقش مادربرد در کاربردهای رندرینگ

همان‌طور که می‌دانید مادربرد ارتباط‌دهنده اجزای کامپیوتر با هم است. خود مادربرد به تنهایی عملیات محاسباتی یا منطقی خاصی را انجام نمی‌دهد بلکه ورودی‌ها و خروجی‌های لازم را برای اجرای این عملیات در اختیار اجزای مختلف قرار می‌دهد.

همچنین تأمین انرژی الکتریکی لازم برای اجزای کامپیوتر از طریق مدارهای الکتریکی روی مادربرد صورت می‌گیرد. بنابراین یک مادربرد مناسب رندرینگ باید بتواند ارتباط بین اجزای مهم کامپیوتر نظیر رم و پردازنده را با سرعت بالا برقرار کند و با همه اجزا تعامل مؤثر داشته باشد.

برای این منظور باید مادربرد از حداکثر سرعت انتقال داده بین اجزای کامپیوتر پشتیبانی کند و با آن‌ها سازگار باشد.

پس نقش مادربرد در کاربردهای رندرگیری بسیار مهم و پررنگ است، چون حتی اگر سخت‌افزارهای پیشرفته و بروز مانند ماژول رم، CPU، کارت گرافیک و درایو هارد را در یک کامپیوتر به کار ببریم اما مادربرد سیستم ضعیف یا قدیمی باشد، عملاً نمی‌توانیم عملیات رندرگیری یا هر عملیات سنگین دیگر مثل گیمینگ را با کامپیوتر انجام دهیم.

بنابراین وجود یک راهنمای خرید مادربرد به صورت جامع که برای هر کاربرد خاص، ویژگی‌های ضروری مادربرد را در اختیار ما قرار دهد، امری مهم است. حال باید دید بهترین مادربردهای رندرینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند.

ویژگی‌های مادربرد مناسب رندرینگ

رندرگیری یک عملیات سنگین است که چهار سخت‌افزار اصلی کامپیوتر را بیش از همه درگیر می‌کند، یعنی حافظه رم، پردازنده CPU، کارت گرافیک و درایو ذخیره‌سازی.

در صورتیکه هر یک از این چهار قطعه اصلی ضعیف باشند یا با هم سازگاری نداشته باشند، رندرگیری با سرعت بالا انجام نشده و حتی ممکن است نتایج پردازش عملیات رندرینگ نمایش داده نشود یا به شکل  ناقص در خروجی سیستم بارگذاری شود.

در برنامه‌های مخصوص مدل‌سازی و شبیه‌سازی، نتیجه کار مهم‌ترین بخش است، پس اگر کامپیوتر نتواند نتیجه را نمایش دهد، اساساً عملیات مدل‌سازی با شکست مواجه شده است.

برای رندرگیری سریع و درست، مادربرد مورد استفاده در سیستم کامپیوتر باید با چهار قطعه اصلی رم، CPU، کارت گرافیک و درایو ذخیره‌سازی در تعامل باشد و ارتباط آن‌ها را با بالاترین سرعت برقرار کند.

کامپیوتر مناسب رندرگیری

پردازنده یا CPU

CPU یا واحد پردازش مرکزی، تمام عملیات سنگین مربوط به پردازش را انجام می‌دهد. سرعت پردازش و قدرت یک کامپیوتر به CPU بستگی دارد. بنابراین سازگاری مادربرد با سی پی یو، در غیر این صورت، پردازنده به مادربرد متصل نمی‌شود.

هر پردازنده یک سوکت خاص دارد. بنابراین، قبل از انتخاب مادربرد مناسب رندر برای یک کامپیوتر، باید پردازنده مناسبی که از عهده عملیات رندرگیری برمی‌آید را انتخاب کرده و سپس بر اساس نوع سوکت مادربرد و چیپست آن، مادربرد خود را انتخاب نمایید.

برای انتخاب CPU باید سرعت کلاک و تعداد هسته پردازنده را مدنظر قرار دهید. در صورتیکه عملیات رندرگیری سنگین بوده و به صورت همزمان عملیات مختلف دیگری را انجام می‌دهید، پردازنده‌های AMD به خصوص پردازنده‌های Ryzen انتخاب مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید : ویژگی‌های مادربرد مناسب برای Core i5 چیست؟

حافظه رم

برای مدل‌سازی سه بعدی به چه مقدار رم نیاز دارید؟ حافظه رم در واقع حافظه اصلی کامپیوتر است. داده‌هایی که پردازنده روی آن‌ها کار می‌کند به صورت موقت در رم ذخیره شده و از آن فراخوانی می‌شود.

بنابراین سرعت انتقال داده بین رم و CPU و ظرفیت ذخیره اطلاعات برای یک رم در کاربردهای رندرگیری دو فاکتور مهم هستند.

رم‌ها در اسلات مخصوص خود روی مادربرد متصل می‌شوند. این اسلات‌ها از ظرفیت 4 گیگابایت تا 32 گیگابایت در هر ماژول را پشتیبانی می‌کنند.

برای عملیات رندرگیری، حداقل 32 گیگابایت رم DDR4 مناسب است،  با حداقل فرکانس 3200 یا 3600 مگاهرتز و تأخیر CL16 یا کمتر.

مادربرد مناسب رندرینگ باید از تعداد اسلات‌های بیشتری برخوردار باشد تا بتوان ماژول‌های رم را در ترکیب‌های دو کاناله استفاده کرد.

ترکیب دو کاناله برای افزایش پهنای باند و انتقال داده بیشتر در واحد زمان، بسیار کارآمد است. همچنین ظرفیت ماژول رم باید توسط مادربرد پشتیبانی شود، در غیر این صورت نمی‌توانید از ظرفیت مؤثر رم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه سازگاری مادربرد با رم را تشخیص دهیم؟

کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک تصاویر و خروجی‌های عملیات مختلف از جمله رندرگیری را روی مانیتور پردازش می‌کنند. برخی از CPU ها دارای تراشه گرافیکی داخلی هستند، اما برخی دیگر این ویژگی را ندارند.

اگر قصد دارید رندرگیری سه بعدی، ویرایش ویدیو و طراحی گرافیکی را روی کامپیوتر خود انجام دهید، بهترین گزینه برای شما یک GPU مجزا است.

اما نکته مهم این است که هنگام خرید مادربرد مناسب برای رندرینگ باید از پشتیبانی درست آن از کارت گرافیک مطمئن شوید. برای این منظور باید مشخصه‌های مربوط به اسلات PCI Express را روی مادربرد مورد نظر خود چک کنید.

درایو ذخیره‌سازی

برای اطمینان از اینکه تمام خروجی‌ها و نتایج رندرگیری به صورت ایمن ذخیره می‌شود، به یک درایو ذخیره‌سازی با کیفیت و سرعت بالا نیاز دارید. درایوی که بتواند داده‌های انبوه را با سرعت بالا ذخیره کند.

دو نوع درایو ذخیره‌سازی برای انتخاب وجود دارد که عبارت‌ند از: HDD و SSD.

اگر بودجه کمی دارید، یک SSD معمولی 2.5 اینچی برای کاربردهای رندرگیری خوب است، اما اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، روی NVME SSD سرمایه‌گذاری کنید. SSD NVME با دوام‌تر، سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از SSD های معمولی است.

بیشتر بخوانید : فناوری NVMe در حافظه SSD + نحوه کار آن

سایر فاکتورها

فاکتورهای دیگری برای انتخاب یک مادربرد مناسب رندرینگ وجود دارند مانند منبع تغذیه، سیستم خنک‌کننده CPU، نورپردازی RGB و غیره.

اما اهمیت این فاکتورها به اندازه چهار سخت‌افزار اصلی یعنی رم، پردازنده، کارت گرافیک و درایو ذخیره‌سازی نیست، بنابراین لازم نیست خیلی نگران آن‌ها باشید.

نورپردازی RGB هم برای سیستم رندرینگ یک آپشن غیرضروری محسوب می‌شود، بنابراین در صورتی می‌توانید به این گزینه فکر کنید که بودجه مناسبی در اختیار دارید.

امروزه تقریباً بیشتر پاورهای معروف بازار با استانداردهای پیشرفته‌تری طراحی و تولید شده‌‌اند.

فقط باید توجه داشته باشید که در حین رندرینگ فشار ممتدی به پاور وارد می‌شود که باعث می‌شود در طی زمان از قدرت آن کاسته شود. بنابراین پاور سیستم رندرینگ را طوری انتخاب کنید که در صورت کاهش توان پاور نیز مشکلی برای تامین انرژی سیستم به وجود نیاید.

برای خنک‌سازی بهتر پردازنده و کارت گرافیک هم باید حتما یک کیس مناسب با ورودی و خروجی بیشتر هوا را انتخاب کنید.

سیستم خنک‌کننده مادربرد نیز بسیار اهمیت دارد و این موضوع، احتمال داغ شدن و یا آسیب دیدن اجزای مادربرد را به حداقل رسانده‌ است.

برای اطمینان بیشتر در خرید مادربرد مناسب برای رندرینگ، می‌توانید مادربردی را انتخاب کنید که سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌تری دارد تا خیالتان از بابت داغ شدن اجزای مادربرد آسوده باشد.

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، مادربرد MSI MEG Z690 UNIFY یکی از بهترین مادربردهای موجود در ایران بوده که با توجه به مشخصات فوق‌العاده آن، قطعا از بهترین گزینه‌ها برای رندرینگ به شمار می‌رود.

این مادربرد توسط گروه آونگ در ایران عرضه و گارانتی شده است. درباره گارانتی مادربرد بیشتر بخوانید.

جمع‌بندی

یکی از کاربردهای کامپیوتر، انجام شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌های سه بعدی و رندرگیری از آن‌ها است. این کار به یک سیستم قوی با سخت‌افزارهای بروز نیاز دارد زیرا سیستم‌های قدیمی با پردازنده و رم ضعیف قادر به انجام رندرگیری نیستند.

چهار قطعه مهم در انجام رندرینگ، پردازنده CPU، حافظه رم، کارت گرافیک و درایو ذخیره‌سازی است که عملکرد و هماهنگی قدرت بین آن‌ها باعث می‌شود رندرگیری با سرعت بیشتری انجام شود.

برای انتخاب مادربرد مناسب رندرینگ، باید مدلی را انتخاب کرد که اولاً جدید و بروز باشد تا با این چهار قطعه اصلی سازگاری داشته و دوماً قابلیت‌های لازم برای اجرای عملیات رندرگیری را داشته باشد.

به عنوان مثال تعداد اسلات‌های رم بیشتری داشته باشد تا برای ارتقای رم راحت‌تر باشید.

در نهایت باید گفت که بهترین مادربردهای رندرینگ در بازار اغلب دارای قیمت بالاتری نسبت به مادربردهای میان رده هستند، پس صرف هزینه بیشتر برای عملکرد بهتر سیستم در رندرگیری ضروری است.