ویژگی‌های مادربرد مناسب برای Core i5 چیست؟

مادربرد، ارتباط‌ دهنده اصلی اجزای کامپیوتر است. اگر کامپیوتر شما از رم، پردازنده CPU، کارت گرافیک، پاور تغذیه و سایر قطعات با کیفیت استفاده کند اما مادربرد ضعیف باشد و یا از سرعت کمی برای ایجاد ارتباط بین این اجزا برخوردار باشد، درست همانند این است که از یک سری قطعات ضعیف در کامپیوتر استفاده کرده‌اید که اجرای نرم‌افزارها و بازی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

یکی از اجزای مهم کامپیوتر پردازنده یا همان CPU است. نسل‌های مختلف پردازنده‌ها از نظر سرعت کلاک و تعداد هسته روز به روز در حال پیشرفت هستند.

البته پردازنده‌های جدید Core i7 و حتی Core i9 مدتی است وارد بازار شده‌اند اما همچنان پردازنده‌های Core i5 به دلیل قیمت مناسب و کارایی قابل‌ قبول به خصوص برای استفاده‌های معمولی از کامپیوتر، طرفداران خود را دارند.

سازگاری پردازنده و مادربرد یک فاکتور مهم در هنگام خرید مادربرد مناسب برای Core i5 است، زیرا نوع سوکت، حداکثر سرعت قابل پشتیبانی توسط مادربرد، سنکرون بودن سرعت کلاک مادربرد و سرعت پردازنده و غیره، آیتم‌هایی هستند که روی عملکرد سیستم تأثیر می‌گذارند.

یعنی در صورت عدم سازگاری مادربرد و CPU، ممکن است کامپیوتر قادر به اجرای سبک‌ترین برنامه‌ها هم نباشد و ناچار شوید یکی از این دو قطعه را تعویض کنید.

اگر قصد خرید مادربرد و پردازنده مناسب با آن را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا پردازنده Core i5 را انتخاب کنیم؟

ممکن است پردازنده‌های نسل جدیدتر در مقایسه با پردازنده Core i5 قدرتمندتر باشند، اما چیزی که این پردازنده را در بین نسخه‌های جدیدتر متمایز می‌کند، تعادل بین قیمت و عملکرد آن است.

پردازنده‌های Core i5 امروزه برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها و حتی بازی‌های معمولی مناسب هستند.

اگرچه پردازنده‌هایی که دارای هسته‌های بیشتر هستند، عملکرد بهتری در اجرای برنامه‌های گرافیکی و پردازش بازی‌های ویدئویی دارند اما اگر بخواهیم یک نقطه تعادل بین عملکرد و قیمت پردازنده پیدا کنیم، قطعاً پردازنده‌های Core i5 همان نقطه تعادل خواهد بود.

اغلب شرکت‌هایی که از کامپیوتر برای اجرای عملیات روزانه، ثبت مشخصات، جستجو در اینترنت و اجرای برنامه‌های حسابداری و غیره استفاده می‌کنند، پردازنده Core i5 را به دلیل قیمت پایین‌تر و عملکرد مناسب در سیستم‌های خود به کار می‌گیرند.

پردازنده مناسب برای مادربرد

ویژگی‌های مادربرد مناسب برای Core i5

پردازنده‌های Core i5 به مادربردهای متناسب با خود نیاز دارند. این پردازنده‌های اینتل، برای عملکرد صحیح باید به مادربردهایی متصل شوند که چیپست آن‌ها هم ساخت شرکت اینتل باشد.

پردازنده‌های Core i5 دارای مدل‌های مختلفی هستند که سرعت کلاک آن‌ها را مشخص می‌کند و ممکن است یک سری اعداد و حروف در ادامه عنوان آن‌ها نوشته شود که هر حرف تعیین‌ کننده یک قابلیت خاص در پردازنده است.

به عنوان مثال پردازنده‌هایی که در نامشان حرف K نوشته شده باشد، مثل Core i5 9600K دارای قابلیت اورکلاک هستند. بنابراین وجود قابلیت اورکلاک مادربرد مناسب برای Core i5 9600K ضروری است، در حالی که سایر پردازنده‌ها این قابلیت را ندارند.

پردازنده‌های Core i5 از نسل ده تا نسل دوازده CPU ها را شامل می‌شوند. بنابراین هر نسل به استاندارد سوکت متناظر خود برای اتصال به مادربرد نیاز دارد.

مثلاً پردازنده Core i5 12500T نسل دوازدهم است و استاندارد LGA 1700 برای سوکت‌های اتصال آن استفاده می‌شود و چیپست‌های سری 600 در آن استفاده شده است در حالی که پردازنده Core i5 10600KF یک پردازنده نسل دهم است و از سوکت‌های استاندارد LGA 1200 پشتیبانی می‌کند و چیپست‌های سری 400 و 500 را دارا می‌باشد.

علاوه بر نکات فوق، یک سری نکات دیگر را هم باید در انتخاب انواع مادربرد مناسب برای Core i5 در نظر داشت که در این بخش به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره انواع مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ بدانید!

پورت خروجی ویدئو

یکی از ویژگی‌های مادربرد مناسب پردازنده Core i5، پورت خروجی ویدئو است. البته پردازنده‌های Core i5 عموماً برای اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین یا نرم‌افزارهای تدوین و ادیت استفاده نمی‌شوند.

بنابراین خروجی ویدئوی مادربردهای متناسب با آن‌ها ممکن است جدید نباشد و در نتیجه به مانیتور پیشرفته‌ای هم برای نمایش نتایج پردازش نیاز نباشد.

اما در هر صورت پورت خروجی ویدئویی برای مادربردهایی که پردازنده آن‌ها دارای کارت گرافیک یکپارچه است، ضروری خواهد بود. حداقل پورت HDMI برای این‌گونه مادربردها توصیه می‌شود.

اسلات‌های درایو هارد

معمولاً مادربرد مناسب Core i5، با نسل جدید درایوهای هارد سازگاری دارد. هاردهای SSD برای اتصال به مادربرد از اسلات‌های استاندارد M.2 استفاده می‌کنند و اسلات‌های توسعه PCIe 4.0 هم برای ارتقاء هارد کامپیوتر در آینده استفاده می‌شوند.

مادربرد مناسب پردازنده Core i5 معمولاً از چیپست‌های Z690 و H670 برخوردار هستند که این چیپست‌ها هم با اسلات‌های NVMe M.2 سازگاری دارند.

پورت USB

مادربرد مناسب Core i5 باید دارای تعداد کافی پورت USB باشد تا بتوان سخت‌افزارهای جانبی را به آن متصل کرد.

همچنین وجود پورت‌های سرعت بالای USB مثل USB 3.2 یک مزیت محسوب می‌شود. معمولاً این‌ گونه مادربردها برای پردازنده‌هایی مناسب هستند که در کاربردهای روزمره استفاده می‌شوند.

مثلاً اتصال هارد اکسترنال و انتقال اطلاعات یکی از این کاربردها است که به پورت USB با سرعت بالا نیاز دارد. بنابراین هنگام خرید مادربرد و پردازنده مناسب با آن، تعداد و سرعت پورت‌های USB را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد پورت‌های مادربرد بدانید!

تعداد پورت‌های USB مادربرد

فرم فکتور

پردازنده‌های Core i5 جزو نسل جدید پردازنده‌ها محسوب می‌شوند و ابعاد مادربرد مناسب برای آن‌ها مهم است. البته برای انتخاب ابعاد مادربرد مناسب برای Core i5، سایر اجزای کامپیوتر مثل کارت گرافیک و ماژول رم و تعداد آن‌ها هم مهم هستند.

اما عموماً ابعاد استاندارد ATX برای مادربردهای سازگار با پردازنده‌ Core i5 توصیه می‌شود. اگرچه می‌توان ابعاد کوچک‌تر مادربرد یعنی Mini-ITX و MicroATX را هم انتخاب کرد، اما اگر در آینده بخواهید تعداد رم‌ها را افزایش دهید، عملاً محدودیت تعداد اسلات‌ها در این مادربردهای کوچک‌تر، یک مشکل اساسی خواهد بود.

اسلات‌های PCI Express

اتصال مؤلفه‌های اضافی یا ماژول‌های جانبی نظیر کارت گرافیک، کارت‌های TV و غیره به مادربرد مستلزم وجود اسلات‌های PCIe است.

به این اسلات‌های مادربرد، اسلات توسعه هم گفته می‌شود. در یک مادربرد مناسب برای Core i5، تعداد این اسلات‌ها و استاندارد آن‌ها مهم است.

اغلب کارت‌های گرافیک با عرض باس استاندارد در بازار عرضه می‌شوند اما اگر کارت گرافیک فعلی شما مدل خاصی است که برای کاربرد مشخصی تهیه کرده‌اید، پیش از خرید مادربرد و پردازنده مناسب با آن، به عرض باس کارت گرافیک دقت کنید.

اسلات حافظه رم یا DIMM

اسلات‌های رم بر اساس نسل‌های مختلف حافظه رم متفاوت هستند. استاندارد DDR4 با استاندارد DDR5 (اخیرا مادربردهای DDR5 نیز به بازار عرضه شده‌اند) از نظر پهنای باس رم و تعداد پین‌های اتصال روی مادربرد فرق دارد. وقتی می‌خواهید مادربرد مناسب پردازنده Core i5 را انتخاب کنید، به مشخصات ظاهری ماژول رم خود دقت کنید.

همچنین تعداد این اسلات‌ها هم مهم است. توصیه می‌شود مادربردی را انتخاب کنید که از تعداد اسلات‌های DIMM بیشتری برخوردار باشد تا در آینده امکان ارتقاء رم کامپیوتر خود را داشته باشید.

چیپست

همان‌طور که گفته شد، چیپست پردازنده‌های Core i5 وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف کامپیوتر از جمله RAM، CPU و درایو هارد را بر عهده دارد. معمولاً چیپست مادربرد‌ها در بازار توسط دو شرکت Intel و AMD ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید : تفاوت مادربرد amd و Intel در چیست؟

برای انتخاب مادربرد مناسب پردازنده Core i5 باید به چیپست مادربرد دقت کنید. از آنجایی که این چیپست در نسخه‌های پردازنده چند هسته‌ای با استاندارد Core ix ساخت شرکت Intel است، باید به دنبال مادربردی بگردید که چیپست‌های آن هم ساخت شرکت اینتل باشد.

جمع‌بندی

برای انتخاب مادربرد مناسب برای Core i5 باید یک سری آیتم‌ها را از قبل بررسی کرد.

واقعیت این است که پردازنده‌های Core i5 جزو پردازنده‌های میان‌رده محسوب می‌شوند و علی‌رغم قیمت پایین‌تر نسبت به Core i7 و Core i9، عملکرد قابل‌ قبولی دارند و شاید اکثر کامپیوترهای موجود در ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی از این پردازنده استفاده کنند.

بنابراین خرید مادربرد مناسب پردازنده Core i5 بسیار مهم است زیرا می‌توان با یک حساب سرانگشتی متوجه شد که یک سری از قابلیت‌ها در پردازنده‌های Core i5 وجود ندارد و لذا صرف هزینه بالا برای خرید مادربرد پیشرفته لزومی نخواهد داشت.

در مقابل یک سری فاکتورها مانند تعداد پورت‌های USB، تعداد و استاندارد اسلات‌های توسعه و اسلات‌های رم، فرم فکتور و شرکت سازنده چیپست از اهمیت بالایی برخوردارند.