راهنمای جامع خرید رم در سال 2022

اگر به دنبال خرید یک رم جدید برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود هستید، احتمالاً در اولین مرحله کمی دچار سردرگمی خواهید شد. علت این مسئله، تنوع بالای محصولات موجود در بازار است که هر شخصی را در خرید دچار مشکل می‌کند.

حتی افرادی که متخصص کامپیوتر هستند، گاهی بین خرید ماژول‌های رم مختلف دچار اشتباه می‌شوند و به دلیل قیمت نسبتاً بالایی که رم‌های کامپیوتر دارند، این مسئله باعث از دست رفتن سرمایه و زمان خواهد شد.

اینجاست که راهنمای خرید رم کامپیوتر، به کمک کاربران می‌آید. نکات مختلفی را باید هنگام انتخاب یک رم مناسب در نظر بگیریم.

ممکن است محصولات موجود در بازار همه فاکتورهای مورد نظر را با هم در قالب یک محصول نداشته باشند، اما با بررسی و اولویت‌بندی معیارهای خودمان بر اساس استفاده‌ای که از کامپیوتر داریم، می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

وقتی تصمیم می‌گیرید برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود یک رم جدید خریداری کنید، اولین سوالی که با آن مواجه می‌شوید این است که چه رمی برای کامپیوتر بخریم؟

برای یک انتخاب درست اول باید بدانید که در حال حاضر کامپیوتر شما از چه حافظه رمی استفاده می‌کند، سپس باید نیازهای خود را بشناسید و برای خود مشخص کنید که چه استفاده‌هایی از کامپیوتر دارید. در نهایت هم باید بودجه خود را برآورد کنید.

برای راحتی کار شما در این مقاله یک سری نکات اساسی را که می‌تواند به شما در خرید رم کامپیوتر یا لپ تاپ کمک کند، توضیح می‌دهیم.

اگر به دنبال راهنمای خرید رم کامپیوتر یا لپ تاپ هستید که به زبان ساده معیارهای مهم را برای شما مشخص کند و در عین حال جامع باشد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : حافظه رم چیست؟ همه چیز درباره RAM کامپیوتر به زبان ساده

پیش‌نیازهای خرید رم کامپیوتر

امروزه مدرن‌ترین رم‌های موجود در بازار برای کامپیوتر و لپ تاپ از نوع DDR SDRAM هستند که اغلب نسخه‌های DDR3 ،DDR2 و DDR4 در کامپیوترهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر قصد خرید یک رم جدید برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود دارید، حتماً هدف شما ارتقاء سیستم است. احتمالاً با یک برنامه نرم‌افزاری سنگین مواجه شده‌اید که کامپیوترتان قادر به اجرای آن نیست یا سرعت اجرای برنامه بسیار کند است.

استانداردهای رم

شاید اولین قدم برای خرید یک رم جدید، شناخت انواع رم کامپیوتر است که در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دومین قدم، شناخت مشخصات رم فعلی مورد استفاده کامپیوترتان است. همچنین باید بررسی کنید که سیستم شما تا چه ظرفیتی از رم را پشتیبانی می‌کند؛ اما سؤال مهم این است: از کجا بفهمیم مادربرد چقدر رم ساپورت می‌کند؟

در پاسخ باید گفت که نحوه تشخیص مشخصات رم در سیستم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌توان بر اساس نوع سیستم عامل مورد استفاده، از این روش‌ها استفاده کرد.

سومین و آخرین قدم، آموزش خرید رم است؛ یعنی یک راهنمای جامع و در عین حال ساده که بتواند به شما در انتخاب رم کمک کند.

زیرا محصولات موجود در بازار بسیار متنوع هستند و در عین حال، بررسی و مقایسه بعضی از معیارهای انتخاب رم نیاز به دانش نسبی در مورد کامپیوتر دارد، یک راهنمای خرید رم کامپیوتر باید به زبان ساده مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب را برای شما مشخص کند.

بیشتر بخوانید : کمبود حافظه رم در سیستم؛ 3 نشانه برای تشخیص آن

محدودیت‌های مادربرد

نکاتی که در جدیدترین راهنمای خرید رم در سال 2022 عنوان می‌شود، اگرچه شما را در انتخاب یک رم مناسب از میان مدل‌های موجود در بازار کمک خواهد کرد اما بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های کامپیوتر یا لپ تاپتان، شاید انتخاب مناسبی نداشته باشید.

احتمالاً کامپیوتر شما مربوط به چند سال قبل است و برای حل مشکل اجرای برنامه‌های سنگین، به دنبال ارتقاء آن هستید. پس مادربرد شما هم قدیمی است و پردازنده یا سیستم عامل نصب شده روی کامپیوتر شما شاید از هر ماژول رمی پشتیبانی نکند و یا با آن سازگار نباشد.

دو فاکتور مهم می‌بایست در مورد مادربرد کامپیوتر پیش از خرید رم، بررسی شود. اولین مورد سازگاری است و دومین مورد هم تعداد اسلات‌های موجود روی مادربرد است.

مشخصات مادربرد

سازگاری در واقع نتیجه تست‌های سازنده مادربرد بوده که به راحتی از طریق وب‌سایت سازنده مادربرد قابل‌ دسترسی است. در بخش پشتیبانی می‌توانید ببینید که مادربرد سیستم شما از چه مدل رم‌هایی پشتیبانی می‌کند.

تعداد اسلات‌های روی مادربرد در واقع تعداد انتخاب‌های شما برای ارتقاء رم سیستم است. این فاکتور هم از طریق وب‌سایت سازنده و یا بررسی فیزیکی مادربرد قابل‌تشخیص است.

اغلب مادربردهای موجود در بازار، چهار اسلات برای نصب ماژول رم دارند اما ممکن است این تعداد بر اساس مدل و برند سازنده متفاوت باشد.

محدودیت‌های CPU و سیستم عامل

عامل محدودکننده دوم در انتخاب رم مناسب کامپیوتر یا لپ تاپ، CPU و سیستم عامل است. به عنوان مثال، CPU های 64 بیتی دسکتاپ، نهایتا از 64 یا 128 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند.

این مسئله در مورد سیستم عامل هم صدق می‌کند، به طوری که سیستم‌های عامل 32 بیتی نهایتاً می‌توانند رم 4 گیگابایت را پشتیبانی کنند در حالی که سیستم عامل 64 بیتی کلاینت، قابلیت پشتیبانی رم تا 128 گیگابایت را دارد.

پس اگر به دنبال یک راهنمای خرید رم لپ تاپ یا کامپیوتر به صورت جامع هستید، باید ابتدا امکانات سیستم خود را بشناسید و بدانید که سیستمتان حداکثر تا چه ظرفیت رم را پشتیبانی می‌کند. در این صورت ریسک خرید یک محصول گران‌قیمت را که با سیستم شما سازگار نباشد، از بین خواهید برد.

بیشتر بخوانید : یکبار برای همیشه؛ چه میزان حافظه رم (RAM) مناسب است؟

چه رمی برای کامپیوتر بخریم؟

شاید در اولین برداشت، تصور کنید که هرچه ظرفیت رم بیشتر باشد، بهتر است. اما باید دانست که ظرفیت رم تنها یک فاکتور در میان فاکتورهای مهم در راهنمای خرید رم برای یک کامپیوتر یا لپ تاپ است.

بعد از اینکه مقدار رم فعلی سیستم خود و قابلیت‌ها و محدودیت‌های آن را شناختید، نوبت آن رسیده است که رم خود را ارتقاء دهید و برای این کار هم باید به سراغ خرید یک رم جدید بروید.

برای ارتقاء رم کامپیوتر یا لپ تاپ می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید، اما اگر خودتان هم کمی اطلاعات پیش‌زمینه در این مورد داشته و همچنین از آموزش‌های گام به گام نحوه ارتقاء رم کامپیوتر که در اینترنت وجود دارد، کمک بگیرید به راحتی می‌توانید ماژول رم جدید را روی مادربرد کامپیوتر یا لپ تاپتان نصب کنید.

سازگاری رم با CPU

برای سادگی کار شما در انتخاب رم مناسب کامپیوتر، فاکتورهای مهمی را که می‌بایست در نظر بگیرید در این بخش معرفی می‌کنیم.

نوع رم

اگرچه مدل‌های دیگری از رم کامپیوتر نظیر DIMM که مرسوم‌ترین آن UDIMM می‌باشد، در بازار وجود دارد اما عملاً بازار امروز رم‌های کامپیوتر، در اختیار مدل‌های DDR است.

رم‌های DDR از نظر ظرفیت و سرعت به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و عددی که پس از DDR نوشته می‌شود، نشان‌دهنده نسل تولید رم است.

رم‌های موجود در بازار اغلب DDR2، DDR3 و DDR4 هستند.

CPU و مادربرد کامپیوتر شما تعیین‌کننده نوع رمی است که می‌توانید برای ارتقاء سیستم خود خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد استاندارد DDR4 بدانید

ظرفیت

ظرفیت رم معیار دیگری است که به عنوان فاکتور مهم دوم در راهنمای خرید رم مدنظر است. در حالت کلی، یک رم 8 گیگابایت نسبت به یک رم 4 گیگابایت ظرفیت محاسبات و اجرای برنامه بیشتری دارد.

ظرفیت رم یک عامل مهم در بازی‌های ویدئویی است و اغلب به عنوان یکی از پیش‌نیازهای سیستم کامپیوتر مطرح می‌شود. همچنین نرم‌افزارهای مختلف هم حداقل رم مورد نیاز خود را برای اجرای درست برنامه توصیه می‌کنند.

اما باید توجه داشت که صرف هزینه زیاد برای تهیه یک رم با ظرفیت بالاتر ممکن است اشتباه باشد. مثلاً اگر شما کار خاصی با کامپیوتر خود انجام نمی‌دهید، خرید ۶۴ گیگابایت رم عملا اتلاف بودجه محسوب می‌شود.

سرعت

شاید از خود سؤال کنید که برای اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و عملیات خواندن و نوشتن داده‌ها، چه رمی برای کامپیوتر بخریم؟ سرعت رم از نظر علمی همان فرکانس رم است که نشان‌دهنده تعداد عملیات خواندن و نوشتن داده در واحد زمان است.

اگر به مشخصات رم DDR3 یا DDR4 مراجعه کنید، اعدادی معادل 3200 یا 2666 مگاهرتز را مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده فرکانس رم هستند.

اگرچه بیشتر بودن فرکانس رم به معنی عملکرد بهتر آن در اجرای برنامه‌ها است، اما باز هم محدودیت مادربرد و یا CPU ممکن است دست شما را در انتخاب رم ببندد. توصیه می‌کنیم متناسب با قابلیت‌های CPU و مادربرد سیستم خود، فرکانس رم را انتخاب کنید.

راهنمای خرید رم

تایمینگ و تأخیر

منظور از تأخیر در یک راهنمای خرید رم کامپیوتر یا دفترچه اطلاعات رم، مقدار زمانی است که از لحظه صدور دستور خواندن تا زمان دسترسی پردازنده به داده مورد نظر، طی می‌شود.

در رم‌های خانواده DRAM نظیر DDRها، این تاخیر بر اساس سیکل‌های کلاک سنجیده می‌شود، در حالی که در سایر رم‌ها ممکن است تاخیر بر حسب نانو ثانیه بیان شود.

باید خاطر نشان کرد که تاخیر در رم‌های مدرن موجود در بازار برای کاربردهای عادی و حتی اجرای برنامه‌های مختلف چندان مسئله مهمی نیست، و تنها اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید که از کامپیوتر یا لپ تاپ برای اجرای بازی‌های ویدئویی سنگین استفاده می‌کنید، تأخیر زیاد رم می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

بنابراین برای کاربردهای معمولی، ظرفیت و سرعت رم را در اولویت قرار دهید.

بیشتر بخوانید : منظور از تایمینگ و زمان تاخیر در رم چیست؟

کانال

رم‌های چندکاناله که امروزه بیشتر مرسوم هستند، به عنوان رم‌های دارای پهنای باند بیشتر هم شناخته می‌شوند. این بدان معنی است که تعداد داده‌های بیشتری می‌تواند بین ماژول رم و CPU انتقال یابد.

اگر در راهنمای خرید رم، به عبارت رم دو کاناله یا چهار کاناله برخورد کردید، معنی آن این است که رم مورد نظر به ترتیب از دو و چهار استیک رم تشکیل شده است؛ این یعنی پهنای باند بیشتر و عملکرد بهتر رم.

سایر مشخصه‌ها

علاوه بر موارد فوق، فاکتورهای دیگری نیز در راهنمای خرید رم کامپیوتر یا لپ تاپ مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • ECC: منظور از ECC که مخفف عبارت Error Checking and Correction است، قابلیت بررسی و اصلاح خطا است که در برخی از ماژول‌های رم مدرن وجود دارد. این قابلیت ارسال داده رم را چک کرده و از عدم وجود خطا در این فرآیند اطمینان حاصل می‌کند.
  • رم رجیستر شده یا رجیستر نشده: این ویژگی با عنوان رم بافر یا غیر بافر هم شناخته می‌شود و یک قابلیت مربوط به طراحی سخت‌افزاری رم است. رم‌های رجیستر شده امکان ارسال حجم داده بالایی را برای کامپیوتر فراهم می‌کند و بیشتر برای سیستم‌های سرور مناسب است.
  • ولتاژ کار: در کامپیوترها و لپ تاپ‌های مدرن، ولتاژ کار رم چندان موضوع نگران‌کننده‌ای نیست زیرا رگلاتورهای ولتاژ در بخش‌های مختلف سخت‌افزار سیستم، وظیفه تنظیم ولتاژ رم را بر عهده دارند.
  • سیستم خنک‌سازی: در بیشتر سیستم‌های امروزی، پروسه خنک‌سازی عادی برای خنک کردن ماژول رم کافی است اما در برخی از سیستم‌ها به دلیل حجم بالای فعالیت رم، استفاده از Heat spreader که نوعی هیت سینک است، روی استیک‌های رم توصیه شده است.
  • ارتفاع رم: این فاکتور در بیشتر مقالات راهنمای خرید رم در نظر گرفته نمی‌شود. اما مشاهده شده است که در برخی از موارد، ارتفاع رم بیشتر از محل قرارگیری آن روی اسلات‌های مادربرد بوده است. بنابراین اگر از یک سیستم با کیس کوچک و یا لپ تاپ کوچک استفاده می‌کنید، پیش از خرید رم از قرارگیری آن در اسلات اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : حافظه ECC چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توجه به مشخصه‌هایی که به عنوان فاکتورهای مهم در راهنمای خرید رم عنوان شد، در ادامه به دو محصول جدید از برند پرطرفدار XPG می‌پردازیم.

هر دوی این رم‌ها مشخصات فوق‌العاده‌ای دارند و توسط آونگ گارانتی می‌شوند:

ماژول رم XPG تمام RGB مدل SPECTRIX D60G ای دیتا

رم XPG SPECTRIX D60G با بهره‌مندی از استاندارد DDR4 با اکثر مادربردهای فعلی سازگار است. همچنین نسخه‌های مختلفی با گستره فرکانسی 3000 تا 4133 مگاهرتز برای این ماژول ارائه شده است که بر اساس نیازتان می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

یکی از چالش‌های موجود در نسخه‌های قدیمی‌تر رم، اورکلاکینگ است که در این محصول به واسطه پشتیبانی ز Intel XMP 2.0 بدون نیاز به دسترسی و یا تغییر تنظیمات Bios سیستم، می‌توان این کار را انجام داد.

مصرف توان کمتر تا 20%، بهره‌وری این محصول را نسبت به نسخه‌های قبلی افزایش داده است. گارانتی این محصول به صورت مادام‌العمر توسط شرکت آونگ ارائه می‌شود.

رم DDR4 مدل XPG SPECTRIX D50 ای دیتا با نورپردازی RGB

رم XPG SPECTRIX D50 با استاندارد DDR4 ارائه شده و فرکانس آن حداکثر برابر 4800 مگاهرتز است. همچنین این محصول با ظرفیت‌های مختلف تا 32 گیگابایت در بازار موجود است که برای تمام برنامه‌های کامپیوتری از جمله رندرگیری و اجرای بازی‌های گرافیکی نیز مناسب محسوب می‌شود.

مشابه محصول قبلی، این ماژول رم هم از Intel® XMP 2.0 پشتیبانی می‌کند، به همین دلیل اورکلاک آن راحت است. ظاهر زیبا، هیت سینک فلزی و نورپردازی RGB از دیگر مشخصه‌های جالب‌  توجه رم فوق‌العاده XPG است.

جمع‌بندی

اگر تصمیم گرفته‌اید رم کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ارتقاء دهید، مطمئنا این سؤال ذهن شما را مشغول کرده است: چه رمی برای کامپیوتر بخریم؟ دلیل این سردرگمی هم تنوع بالای محصولات بازار، مشخصه‌های اختصاصی رم و فاکتورهایی است که باید در خرید رم مدنظر قرار دهید.

اما ما در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای خرید رم کامپیوتر به زبان ساده ارائه دهیم که تقریباً همه جنبه‌های اساسی در خرید رم را پوشش می‌دهد.

شاید مقالات دیگری هم در این زمینه وجود داشته باشند که به صورت جزئی به راهنمای خرید رم DDR3 یا DDR4 بپردازند، اما ما در اینجا سعی کردیم همه انواع و مدل‌های رم را بررسی کرده و از جنبه کلی، معیارهای مهم در خرید رم کامپیوتر را بیان کنیم.

از آنجایی که ماژول رم یک سخت‌افزار نسبتاً گران‌قیمت است، بهتر است برای جلوگیری از صرف هزینه اضافی، نکاتی را که گفتیم به خاطر بسپارید.