چه مقدار حافظه (RAM) برای سیستم شما کافی است؟

مقدار حافظه (RAM) برای سیستم

به طور کلی نیاز به استفاده از رم با ظرفیت بالا در مقایسه با چند سال گذشته بدلیل گسترش استفاده از صفحات وب، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های جدید افزایش یافته است. پیش از این کاربران کامپیوترهای شخصی تنها با استفاده از یک رم معمولی 8 گیگابایتی می‌توانستند فعالیت‌های روزمره خود از جمله بازی‌ها را انجام دهند؛ اما امروزه این ظرفیت صرفا برای اجرای یک بازی، برخی رندرهای سنگین و جستجوی چندین صفحه وب بصورت همزمان کاربرد دارد.

اگر رم فعلی شما آسیب ببیند، کامپیوتر شما اطلاعات را بر روی فایلی واقع در هارد درایو یا SSD حفظ می‌کند که در صورت نیاز به تبادل مداوم این اطلاعات به هنگام کار با کامپیوتر، سرعت عملکرد کاهش می یابد. جدا از اینکه درایو ذخیره شما تا چه اندازه سریع عمل می‌کند، عملکرد کامپیوتر بصورت فاحشی کندتر از زمانی خواهد بود که برنامه‌های شما بطور مستقیم از رم اجرا شوند.

هر چند هزینه بالا جهت خرید ظرفیت‌های بالای رم برای شما مهم نباشد، اما تهیه رم با ظرفیت بیش از نیاز واقعی‌تان اتلاف پول شماست. در این مقاله نگاهی کوتاه به فعالیت‌هایی که می‌توانید با ظرفیت‌های مختلف رم انجام دهید می‌اندازیم.

بیشتر بخوانید : یکبار برای همیشه؛ چه میزان حافظه رم (RAM) مناسب است؟

8 گیگابایت: ظرفیت حداقل برای اغلب افراد

اگر یک کاربر مبتدی کامپیوتر هستید، ظرفیت 4 گیگابایت را فراموش کنید؛ مگر اینکه این مقدار رم را برای جایگزینی با رم خراب کامپیوتر قدیمی کودک خود نیاز داشته باشید و یا به دنبال خرید یک Chromebook باشید، در غیر این صورت ظرفیت 8 گیگابایت حداقل میزانی است که باید تهیه کنید. در حال حاضر یک سیستم با ظرفیت رم 4 گیگابایت تنها برای استفاده از وب، چک کردن ایمیل و یا بازی کردن گاه به گاه با کامپیوتر استفاده می‌شود. اکثر بازی‌های کامپیوتری نیاز به مقدار بیشتری از این مقدار حافظه دارند.

به منظور تعیین ظرفیت مناسب برای فعالیت‌های روزمره یک کاربر، آزمایشی را انجام می‌دهیم. برای این منظور شش بازی  F1 2018، Apex Legends، Battlefield V، PUBG، Division2 و Shadow of the Tomb Raider جهت اجرا بر روی کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که به هنگام اجرای این بازی‌ها هیچ برنامه دیگری (به جز ویندوز که در حالت غیر فعال 7/2 گیگابایت از ظرفیت رم را استفاده می‌کند) در کامپیوتر باز نیست

طی این آزمایش، مجموع ظرفیت رم استفاده شده حداقل 6/6 گیگابایت تا حداکثر ۱۱/۳ گیگابایت (به ترتیب برای بازی‌های F1 2018 و Division2) بود. ملاحظه می‌کنید که کمترین مقدار حافظه مورد نیاز برای یک بازی، میزانی نزدیک به رم با حداقل ظرفیت 8 گیگابایت دارد که این موضوع به عملکرد مناسب سیستم عامل کامپیوتر شما لطمه می‌زند؛ بنابراین اگر شما یک گِیمر حرفه‌ای هستید، 8 گیگابایت گزینه مناسبی برای شما نیست. برای این منظور به شما ظرفیت حداقل 16 گیگابایت را توصیه می‌کنیم.

ظرفیت 8 گیگابایت برای کسانی که به حداقل عملکرد راضی هستند و بازی‌های جدید و با جلوه های گرافیکی پیچیده را انجام نمی‌دهند کافی است. شما می‌توانید بسیاری از فعالیت‌ها را بدون هیچ مشکلی انجام دهید اما اگر به دنبال اجرای مالتی تسک چندین برنامه با مصرف حافظه بالا هستید ، باید میزان حافظه رم کامپیوترتان را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید : کمبود حافظه رم در سیستم؛ 3 نشانه برای تشخیص آن

16 گیگابایت: ظرفیت دوست داشتنی!

در حال حاضر رم 16 گیگابایت، جایگاه مناسبی از لحاظ ظرفیت نزد اکثر کاربران کامپیوتر و گیمرها دارد. این ظرفیت به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به بستن تب‌های صفحات و یا برنامه‌های خود چندین کار را همزمان انجام دهید.

حتی اجرای همزمان بازی Division2 که ظرفیتی معادل 11 گیگابایت در مجموع نیاز دارد، برنامه مایکروسافت ورد، جستجو در اینترنت با 14 پنجره باز و پلتفرم آنلاین Twitch حداکثر به 14 گیگا بایت رم نیاز دارد؛ اما شما واقعا این همه فعالیت را همزمان در کامپیوتر خود انجام می‌دهید؟!

در نتیجه برای یک کاربر معمولی کامپیوتر که فعالیت‌های روزانه‌اش شامل بازی های معمولی، استفاده از برنامه‌های مایکروسافت ورد و اکسل، ویرایش عکس در paint و باز کردن چندین صفحه اینترنت در گوگل کروم است، استفاده از ظرفیتی بیش از 16 گیگابایت هیچ گونه توجیحی ندارد.

البته اگر شما گیمر بسیار حرفه‌ای، طراح گرافیک و یا ایدیتور ویدئو هستید، نیازهایتان کمی متفاوت است. معمولا فقط افرادی که فایل‌های بزرگی را رندر می‌کنند یا فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از حافظه بالا دارد را انجام می‌دهند معمولاً از ظرفیت رم 32 گیگابایت یا بالاتر استفاده می کنند؛ اما به‌جز این موارد خاص بیشتر افراد ظرفیت 16 گیگابایت برایشان ایده آل است.

32 گیگابایت: ظرفیتی اغراق‌شده

ارتقای ظرفیت رم تا میزان 32 گیگابایت آزادی عمل بسیاری در استفاده از کامپیوتر برای شما فراهم می‌کند. هیچ‌یک از بازی‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، حتی نزدیک به 16 گیگابایت حافظه را استفاده نمی‌کنند. در نتیجه فقط کاربرانی که عملکرد سیستم به هنگام اجرای فعالیت‌های حرفه‌ای سنگین به‌صورت همزمان برایشان حائز اهمیت است باید از ظرفیت رم 32 گیگابایت استفاده کنند.

مطمئناً مواقعی وجود دارد که نیاز به ظرفیت رم بیش از 16 گیگابایت احساس می‌شود و کاربر مجبور به هزینه کرد برای ظرفیت رم 32 گیگابایت می‌گردد. اما این حالت برای اکثریت کاربران کامپیوتر اتفاق نمی‌افتد.

و در پایان…

رم با ظرفیت 16 گیگابایت با حالت ست آپ Dual-DIMM

شما چه استنباطی از مطالب بیان شده داشتید؟ آیا ظرفیت 8 گیگابایت کافی است یا 32 گیگابایت؟ پاسخ اکثر افراد به این دو سؤال «هیچ‌کدام» است. بسیاری از کاربران کامپیوتر نیازهایشان به‌راحتی با ظرفیت رم 8 گیگابایت برطرف می‌شود؛ اما اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که بازی‌های جدید و به روز و یا فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای گرافیکی را انجام می‌دهید، ظرفیت 16 گیگابایت رم برایتان کافی است. اکثر کاربران با استفاده از ظرفیت 16 گیگابایت رم حافظه قادر به ترک کارهای در حال انجام و پرداختن به یک بازی کامپیوتری هستند و یا می‌توانند فعالیت‌های دیگری را انجام دهند بدون آنکه با مشکلی مواجه شوند و تجربه کاربری نامطلوبی داشته باشند.

از سوی دیگر، ظرفیت 32 گیگابایت برای اکثر افراد ظرفیتی اغراق‌آمیز است البته به‌جز آن‌هایی که نیاز به ویرایش عکس‌های RAW یا ویدئوهای با کیفیت بالا (سایر کارهای مشابه با نیاز به حافظه‌های بالا) دارند. 

درصورتی‌که ظرفیت رم مورد استفاده شما در حداکثر میزان عملکرد نزدیک به 16 گیگابایت است، همین میزان رم را خریداری نمایید؛ اما اگر مصرف سیستم شما اغلب نزدیک به 16 گیگابایت است به‌طوری‌که شما نیاز به 32 گیگابایت را احساس کردید، ظرفیت رم 32 گیگابایت را خریداری کنید چون هزینه کردن برای آن به‌صرفه‌تر است.

هوشمندانه‌ترین حرکت در حالتی رخ می دهد که شما یک مادربورد با چهار  اسلات رم در اختیار دارید. در این حالت می توانید از یک مجموعه رم  دو تایی با مجموع ظرفیت 16 گیگابایت با حالت ست آپ Dual-DIMM استفاده کنید. اگر این میزان حافظه پاسخگوی نیاز های شما نبود، یک مجموعه دو تایی 16 گیگ دیگر به آن اضافه کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از رم های حرفه ای با قابلیت اورکلاک ای دیتا – XPG می باشد. ماژول های رم D80 و D41 کاملا مناسب کاربرانی هستند که به دنبال بهترین عملکرد می باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع رم های ارائه شده توسط آونگ کلیک کنید.

درهرحال همیشه توجه داشته باشید که استفاده از بیشترین میزان حافظه رم در بیشتر اوقات منجر به افزایش عملکرد شما نمی‌شود، اگر شما یک گیمر حرفه‌ای هستید و یا از برنامه‌های گرافیکی حرفه‌ای  استفاده می کنید، یکی از راه های بهبود عملکردسیستم شما، اورکلاکینگ است. در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.