3 علامت که نشان می دهد شما با کمبود رم مواجه هستید

حافظه‌ای که ما از آن صحبت می‌کنیم، بخشی از رایانه است که سیستم از آن برای ذخیره موقت اطلاعات استفاده می‌کند تا وقتی به آن‌ها نیاز دارد، با سرعت بیشتری به آن‌ها دسترسی داشته باشد. رایج‌ترین نوع حافظه که با نام RAM شناخته می‌شود که مخفف Random access memory است و انواع مختلفی دارد. ماژول حافظه می‌تواند در فرم یک تراشه باشد که روی نوارهایی کشیده نصب می‌شود که به آن ماژول Dual inline گفته می‌شود؛ یا می‌تواند DIMM باشد و به مادربرد متصل شود. به این دلیل که نمونه‌های مبتنی بر طراحی DIMM قابل تعویض و جابجایی هستند، کمبود رم عملکرد سیستم شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد همچنین می توان با تعویض این ماژول‌ها سیستم را ارتقا داده و عملکرد بهتری را تجربه کرد. اما اگر رایانه شما در حال حاضر با هیچ مشکلی روبرو نیست، نیازی به افزایش حافظه خود ندارید و همین مقدار که روی رایانه شما در دسترس است، برای رفع نیازهای شما کافی است. برای کمک کردن به شما در امر تصمیم‌گیری در باب این که آیا به حافظه بیشتری نیاز دارید یا خیر، بهتر است ادامه این متن کوتاه را بخوانید  و شرایط سیستم خود را با آن تطبیق دهید :

بیشتر بخوانید : به زبان ساده: رم (RAM) چیست؟

[fusion_fontawesome icon=”fa-exclamation fas” size=”” flip=”” rotate=”” spin=”no” alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” circle=”no” iconcolor=”#ff0000″ circlecolor=”” circlebordercolor=”” animation_type=”” animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=””][/fusion_fontawesome]فایل‌ها و نرم‌افزارها به سرعت باز نمی‌شوند

تقریبا تمام کامپیوترهای امروزی باید به کلیک شما بر روی آیکون‌های مربوط به نرم‌افزارها به سرعت پاسخ بدهند و آن را باز کنند. اگر باز شدن یک فایل یا نرم‌افزار به چیزی بیشتر از یک یا دو ثانیه نیاز داشته باشید، این مسئله نشان می‌دهد که رایانه شما بخش زیادی از حافظه شما را مصرف می‌کند در نتیجه با کمبود رم مواجه است و بخش آزاد حافظه رایانه شما برای باز کردن سریع نرم‌افزارها و فایل‌ها کافی نیست.

بیشتر بخوانید : یکبار برای همیشه؛ چه میزان حافظه رم (RAM) مناسب است؟

[fusion_fontawesome icon=”fa-exclamation fas” size=”” flip=”” rotate=”” spin=”no” alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” circle=”no” iconcolor=”#ff0000″ circlecolor=”” circlebordercolor=”” animation_type=”” animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=””][/fusion_fontawesome]

پیغامی مبنی بر خطای حافظه یا این که رایانه شما از بیش از 80 حافظه خود استفاده کرده است، دریافت می‌کنید

در ویندوز، به بخش Task Manager ور در Mac به Activity Monitor رفته و در لینوکس ترمینال، عبارت vmstat را تایپ کنید. با این کار، درصد حافظه مورد استفاده شما نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که هر چه تعداد نرم‌افزارهایی که به صورت همزمان باز کرده‌اید، بیشتر باشد، میزان حافظه مورد استفاده در رایانه شما هم بیشتر خواهد بود. بنا بر این، بهتر است برای دیدن نتایج صحیح، این کار را درست پس از فعال شدن سیستم‌عامل انجام دهید تا حافظه مورد استفاده در حالت پایه را ببینید.

[fusion_fontawesome icon=”fa-exclamation fas” size=”” flip=”” rotate=”” spin=”no” alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” circle=”no” iconcolor=”#ff0000″ circlecolor=”” circlebordercolor=”” animation_type=”” animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=””][/fusion_fontawesome]

نمی‌توانید تعداد زیادی نرم‌افزار را به صورت همزمان اجرا کنید.

رایانه شما باید بتواند چندین نرم‌افزار را به صورت همزمان و بدون افت عملکرد اجرا کند؛ مگر این که نرم‌افزارهایی سنگین مثل نرم‌افزارهای مربوط به ساخت انیمیشن یا چیزهای گرافیکی سنگین را اجرا کنید. برای مثال، اگر نتوانید نرم‌افزاری مانند Word، یک مرورگر اینترنت و یک نرم‌افزار رسانه‌ای را به صورت همزمان اجرا کنید، باید توجه داشته باشید که رایانه شما از نظر حافظه در مضیقه است.

نکته‌ای در ارتباط با سیستم‌های 32 بیتی:

اگر سیستم شما مبتنی بر یک لینوکس یا ویندوز 32 بیتی است، حد اکثر حافظه‌ای که می‌توانید به آن اختصاص دهید برابر با 4 گیگابایت است. اگر سعی کنید ماژولی به رایانه خود اضافه کنید که این مقدار را از 4 گیگابایت بیشتر کند، این ماژول توسط سیستم شناسایی نمی‌شود و حتی می‌تواند باعث ایجاد خطا در مرحله آغازین راه‌اندازی سیستم باشد. در اکثر سیستم‌های 64 بیتی، این میزان برابر با 512 گیگابایت است.