چه مقدار رم برای لپ‌تاپ کافی است؟

تصویر رم لپ تاپ

لپ‌تاپم باید چند گیگابایت رم داشته باشد؟ آیا بین حافظه و رم تفاوتی وجود دارد؟ چه مقدار رم کافی خواهد بود؟ اگر با دنیای سخت‌افزار و کامپیوتر آشنایی نداشته باشید احتمالا اینها سوالاتی هستند که پیش از خرید یک لپ‌تاپ در ذهن شما شکل می‌گیرند.

وقتی یک برنامه را اجرا می‌کنید، اطلاعات آن برای دسترسی آسان‌تر، موقتا در رم کامپیوتر ذخیره می‌شود. اطلاعات ذخیره شده درون رم با سرعت به مراتب بالاتری نسبت به هارد دیسک خوانده می‌شوند و به همین دلیل است که برنامه‌ها خیلی سریع قابل اجرا هستند.
کافی بودن مقدار رم برای عملکرد سریع ضروری است و هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد طبیعتا امکانات ذخیره‌سازی موقت اطلاعات بیشتری نیز وجود دارد که در نهایت به افزایش عملکرد سیستم منجر می‌شود.

خوشبختانه درک اینکه رم (حافظه با دسترسی تصادفی) چیست و یادگیری اینکه کامپیوتر شخصیتان به چه مقدار رم نیاز دارد کار آسانی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانیم : رازهای رم و فضای ذخیره سازی به زبان ساده

به چند گیگابایت رم نیاز دارم؟

احتمالا از خودتان می‌پرسید «به چه مقدار رم نیاز دارم؟»، اما خوب است بدانید که این مقدار فقط زمانی می‌تواند مشخص شود که بدانید از کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدیدتان قرار است برای چه کارهایی استفاده کنید. در واقع مقدار رمی که برای تمام کاربردها مناسب باشد وجود دارد و مقدار آن کاملا بستگی به نحوه کار و نرم‌افزارهایی که قصد استفاده از آنها را دارید بستگی خواهد داشت.

برای اینکه پردازش‌های ضروری با سرعت مناسبی انجام شوند لپ‌تاپتان باید حداقل به 4 گیگابایت رم مجهز باشد. اگر به دنبال عملکرد بهتر در پردازش وظایف سنگین‌تر باشید و گیمینگ، طراحی گرافیکی و برنامه‌نویسی نیز جزو کاربردهای اصلی لپ‌تاپتان محسوب می‌شود، 8 گیگابایت رم حداقل مقدار است.برای آن دسته از کاربرانی که به‌صورت حرفه‌ای با کامپیوتر کار می‌کنند و چندین برنامه سنگین و پرحجم را هم‌زمان در حال اجرا دارند، لپ‌تاپ‌هایی با 12، 16، 32 و یا حتی 64 گیگابایت رم توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانیم : 3 علامت که نشان می دهد شما با کمبود رم مواجه هستید

برای گیمینگ چقدر RAM کافی است؟

کامپیوتر گیمینگ شما باید حداقل دارای 8 گیگابایت رم باشد، اما اگر قصد اجرای برنامه‌های دیگری دارد و اوقات فراغت خود را کمی صرف بازی یا استریمینگ زنده و ضبط صدا می‌کنید، احتمالا به مقدار رم بیشتری نیاز خواهید داشت.
تقریبا تمام استریمرهای گیمینگ شناخته شده در جهان بر روی بالا بودن مقدار رم تاکید دارند. ضبط و ویرایش ویدیوها یا اجرای روان بازی‌های درجه یک بدون رم زیاد به سختی امکان‌پذیر است.
حتی اگر از کامپیوترتان فقط برای بازی استفاده می‌کنید باز هم در پس‌زمینه چند برنامه در حال اجرا است و به همین دلیل بخشی از رم سیستم به آنها اختصاص می‌یابد. بنابراین همیشه باید مقداری رم اضافه‌تر از آنچه بازی مورد علاقه‌تان نیاز دارد در سیستم وجود داشته باشد تا تحت هیچ شرایطی کندی و تاخیر را در بازی تجربه نکنید.

بیشتر بخوانیم : چگونه رم کامپیوتر خود را اورکلاک کنیم؟

تصویر رم و هارد دیسک لپ تاپ

چه مقدار رم باید نصب کنم؟

اگر نمی‌دانید کامپیوتر شخصی (چه دسکتاپ چه لپ‌تاپ) چقدر رم دارد، فهمیدن آن کار سختی نیست. شما می‌توانید با جستجوی مدل لپ‌تاپ‌تان در اینترنت یا جستجوی سریال نامبر درج شده در قسمت پشتی لپ‌تاپ، به مشخصات فنی کامل دستگاه خود دسترسی پیدا کنید.
اما از طریق ویندوز هم می‌توان این کار را انجام داد. بدین منظور کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1.  بر روی منوی استارت کلیک کنید.
  2. با کلیک بر روی آیکون چرخ‌ دنده وارد بخش System Settings شوید.
  3. عبارت RAM را جستجو کنید.
  4. گزینه View RAM info را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده می‌توانید مقدار رم نصب شده در کامپیوتر شخصیتان را مشاهده کنید و ببینید چند درصد از آن در حال استفاده است. اگر در خصوص مدل پردازنده یا سرعت آن نیز سوالاتی دارید، در این پنجره می‌توانید اطلاعات مهم پردازنده را مشاهده کنید.

چه نوع رمی با لپ‌تاپ من سازگاری دارد؟

اینکه چه مقدار رم را می‌توانید بر روی لپ‌تاپتان نصب کنید کاملا به مادربرد لپ‌تاپ بستگی دارد.

مادربرد تمام اجزای مهم کامپیوتر از جمله پردازنده، رم، هارد دیسک و موارد دیگر را بر روی خود نگه داشته است. رم در قالب یک ماژول فیزیکی ارائه می‌شود. هر ماژول مقدار مشخصی حافظه ذخیره‌سازی دارد که از 2 گیگابایت تا 32 گیگابایت متغیر است.
اگر لپ‌تاپ شما در حال حاضر 8 گیگابایت رم دارد، احتمالا دو ماژول رم 4 گیگابایتی بر روی مادربرد آن نصب شده است. نحوه نصب ماژول‌های رم بر روی شیار مخصوص بسیار آسان است و به همین دلیل هر کاربری می‌تواند این کار را انجام دهد.

فرد در حال اسمبل رم لپ تاپ

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ارتقای رم این است که ماژول‌های 4 گیگابایتی را با ماژول‌های 8 گیگابایتی تعویض کنید. بدین ترتیب مقدار رم لپ‌تاپتان به 16 گیگابایت ارتقا می‌یابد. آیا واقعا به 16 گیگابایت رم نیاز دارید؟ احتمالا نه، اما این یک ارتقای نسبتا ارزان‌قیمت است و علاوه بر این در آینده اگر قصد استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی را داشته باشید نگران کمبود رم و هنگ کردن سیستم نخواهید بود.

بیشتر بخوانیم : راهنمای کاربردی رم (RAM) به زبان ساده

برای ویندوز 10 چه مقدار رم مناسب است؟

اگر لپ‌تاپتان به ویندوز 10 مجهز است، حداقل 4 گیگابایت رم ضروری خواهد بود. این مقدار رم در صورتی که به بازی‌های سنگین علاقه‌مند نیستید و یا با فایل‌های حجیم سروکار ندارید، کافی است. البته با ارتقای رم به 8 گیگابایت می‌توانید مطمئن باشید در هر شرایطی عملکرد روان‌تری را تجربه خواهید کرد.
به یاد داشته باشید که در نسخه 32 بیتی ویندوز 10، یک گیگابایت از رم و نسخه 64 بیتی دو گیگابایت از رم را در تمام مدت برای پردازش برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه رزرو می‌کند. اگر لپ‌تاپتان به نسخه 64 بیتی ویندوز 10 مجهز است و فقط 4 گیگابایت رم دارد نیمی از آن همیشه برای اجرای نرم‌افزارهای پس‌زمینه در نظر گرفته می‌شود.

واقعا چه مقدار رم کافی است؟

باید ابتدا کاربردهای احتمالی آن را مشخص کنید. پس از مشخص شدن کاربردها می‌توانید در خصوص حداقل مقدار رم مورد نیاز تحقیق کنید.
کاربران عادی معمولا سراغ‌ لپ‌تاپ‌هایی با مقدار کم رم (4 گیگابایت) می‌روند. این لپ‌تاپ‌ها برای اجرای نرم‌افزارهای پیشرفته و تخصصی مناسب نیستند. به‌طور کلی 8 گیگابایت رم انتخاب بهتری است که علاوه بر تجربه روان‌تر در ویندوز، برای برخی از کاربردها مانند رندرینگ محتوای تصویری با کیفیت بالا یا گیمینگ یک ضرورت محسوب می‌شود.

پیچ گوشتی ساعتی بروی لپ تاپ باز شده

ارتقای رم لپ‌تاپ فعلی‌تان کار سختی نیست و ماژول‌های رم مخصوص لپ‌تاپ اتفاقا قیمت بالایی هم ندارند.
با این کار هم عملکرد سریع‌تری را تجربه می‌کنید و هم در آینده درگیر پیدا کردن رم مناسب برای ارتقا یا کند شدن سیستم نخواهید شد.