فرق هارد اینترنال و اکسترنال چیست؟ + نحوه تشخیص

امروزه همه افراد برای ثبت و ضبط اطلاعات خود از انواع حافظه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند که از مهمترین آن‌ها می‌توان هارد دیسک‌ها را نام برد. هارد دیسک‌ها از نظر قابلیت حمل به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یعنی هارد اینترنال و اکسترنال. اما شاید برایتان جای سؤال باشد که فرق هارد اینترنال و اکسترنال چیست؟ یا هر کدام از این هارد دیسک‌ها برای چه کاری مناسب هستند؟ برای آنکه پاسخ این سؤالات را بیابید تا انتهای این مقاله با ماه همراه باشید.

هارد اینترنال چیست؟

پیش از آنکه به بررسی تفاوت‌هارد اکسترنال و اینترنال بپردازیم، بهتر است هر یک از این انواع هارد و ویژگی‌های آن‌ها را به درستی بشناسیم. هارد اینترنال در انواع کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول بازی و غیره وجود دارد.

حتی ممکن است تلویزیون‌های هوشمند، دوربین‌های فیلم‌برداری، گیرنده‌های تلویزیونی و غیره نیز دارای یک هارد دیسک اینترنال باشند. در یک هارد اینترنال انواع اطلاعات از قبیل فیلم، عکس، اسناد، فایل صوتی و غیره قابل ذخیره‌سازی است.

این نوع هارد به دلیل قرارگیری در داخل یک دستگاه مانند کامپیوتر به هارد اینترنال یا داخلی معروف است.

هارد اینترنال چیست؟

معمولاً کاربران تمایل دارند به سرعت و بدون محدودیت به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند. از سوی دیگر دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر که برای راه‌اندازی به سیستم عامل نیاز دارند، می‌بایست یک حافظه داخلی داشته باشند تا سیستم عامل روی آن نصب گردد. به همین دلیل هارد اینترنال را حافظه اصلی می‌نامند.

هارد اینترنال از قبل به کامپیوتر و سخت‌افزارهای مختلف داخل آن متصل است، بنابراین نیازی به صرف زمان برای اتصال هارد اینترنال به کامپیوتر نخواهد بود. معمولاً هارد های اینترنال به خصوص در دستگاه‌های امروزی از ظرفیت‌هایی بالایی برای ذخیره اطلاعات برخوردار هستند.

بنابراین مهم‌ترین مزیت‌های هارد اینترنال ظرفیت بالای ذخیره‌سازی، دسترسی آسان به اطلاعات، ارزان‌قیمت بودن و سرعت قابل‌قبول است.

در مقابل عیب اصلی این دست از هارد دیسک‌ها این است که قابل‌حمل نیستند، از نظر اندازه در مقایسه با انواع درایوهای فلش بزرگ‌تر هستند و در صورت خرابی، عیب‌یابی آن‌ها دشوار است.

هارد اکسترنال چیست؟

گاهی اوقات لازم است که فایل‌ها و اسنادی که به صورت روزانه استفاده نمی‌شوند و یا حجم زیادی را در هارد اینترنال کامپیوتر اشغال می‌کنند، به یک فضای ذخیره‌سازی مجزا انتقال دهید. این هاردها با عنوان هارد اکسترنال شناخته می‌شوند و از نظر ابعاد و اندازه تقریباً با هاردهای اینترنال یکسان هستند.

معمولاً از هارد اکسترنال برای بک‌آپ‌گیری از فایل‌های مهم و یا عکس‌ها و فیلم‌های حجیم استفاده می‌شود. برای دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در یک هارد اکسترنال می‌بایست آن را به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید. اتصال این هاردها اغلب از طریق کابل و پورت USB صورت می‌گیرد.

البته برخی از دستگاه‌ها مانند تلویزیون‌های جدید، کنسول‌های بازی و غیره هم دارای پورت USB هستند و می‌توان با اتصال هارد اکسترنال به آن‌ها، به محتویات هارد دسترسی داشت. با این تفاوت که این‌گونه دستگاه‌ها تنها برخی از فایل‌های پشتیبانی شده را باز می‌کنند.

هارد اکسترنال چیست؟

ویژگی اصلی هارد اکسترنال قابلیت حمل آن است. می‌توانید فایل‌های مهم خود را در این هارد جابجا کرده و روی هر کامپیوتر دیگری بارگذاری کنید. از نظر ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، امروزه هاردهای اکسترنال با هاردهای اینترنال برابر می‌کنند.

با این حال قیمت یک هارد اکسترنال نسبت به یک هارد اینترنال با ظرفیت برابر، بسیار بالاتر است. همچنین سرعت دسترسی به محتویات هارد اکسترنال به دلیل انتقال از طریق کابل، کمی پایین‌تر از یک هارد اینترنال می‌باشد.

فرق هارد اینترنال و اکسترنال چیست؟

تفاوت‌هارد اکسترنال و اینترنال از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است.

در این بخش به بررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت:

سرعت

از نظر سرعت دسترسی به اطلاعات، برنده رقابت هارد اینترنال و اکسترنال، قطعاً هاردهای اینترنال هستند. این نوع هاردها به دلیل نوع اتصال خود به مادربرد کامپیوتر که مستقیماً و از طریق پورت‌های ساتا یا PCIe صورت می‌گیرد، به راحتی قابل‌دسترسی هستند.

تنها یا چند کلیک در محیط کامپیوتر یا لپ تاپ می‌توانید به اطلاعات هارد دسترسی پیدا کنید. در واقع سیستم عامل کامپیوتر هم خود روی هارد اینترنال نصب شده است، بنابراین با کار در محیط سیستم عاملی مانند ویندوز، دائماً در حال تبادل اطلاعات با هارد اینترنال هستید.

همچنین در مورد هارد دستگاه دوربین مدار بسته و یا کنسول‌های بازی، به راحتی می‌توانید به محتوای رسانه‌ای و یا انواع بازی دسترسی پیدا کنید. علت این مسئله، سرعت بالای لود شدن اطلاعات در هارد اینترنال است.

فرق هارد اینترنال و اکسترنال؛ قابلیت جابجایی

همان‌طور که از نام هارد اینترنال و اکسترنال مشخص است، محل قرارگیری هارد اینترنال در داخل دستگاه است، مانند هارد کامپیوتر یا لپ تاپ، در حالی که هارد اکسترنال محل قرارگیری مشخصی ندارد و پرتابل است.

بسیاری از کاربران به خاطر همین ویژگی از هارد اکسترنال به عنوان یک حافظه قابل جابجایی استفاده می‌کنند، به خصوص کسانی که به خاطر شغل و حرفه خود دائماً در حال مسافرت هستند.

بیشتر بخوانید : 5 مورد از بهترین کاربردهای هارد اکسترنال

ظرفیت ذخیره‌سازی

هرچند هارد دیسک‌های اینترنال با ظرفیت‌های بالا امروزه پیشرفت زیادی داشته‌اند، اما هاردهای اکسترنال هم به همان نسبت اما با سرعتی کندتر، در حال توسعه هستند.

به عنوان مثال هارد اینترنال 10 ترابایتی برای سیستم‌های حفاظتی و دستگاه‌های DVR امروزه در دسترس است. اما هارد اکسترنال 10 ترابایتی هم ابعاد بزرگی دارد و هم به راحتی در بازار یافت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هارد اکسترنال با ظرفیت پایین

فرق هارد اینترنال و اکسترنال؛ دسترسی به اطلاعات

از نظر سادگی دسترسی به اطلاعات، قطعاً باز هم برنده میدان، هارد اینترنال است! هارد اکسترنال اولاً از طریق یک رابط USB به کامپیوتر متصل می‌شود. در ثانی باید درایور هارد اکسترنال روی کامپیوتر نصب شود تا توسط سیستم عامل شناسایی گردد.

در نهایت هم دسترسی به محتویات هارد و کپی کردن آن‌ها روی کامپیوتر و بالعکس، با سرعت کمتری نسبت به هارد اینترنال انجام می‌گیرد.

بررسی تفاوت‌های هارد اینترنال و اکسترنال

امنیت

از نظر امنیت، هاردهای اکسترنال ترجیح داده می‌شوند. اول از همه، هارد اکسترنال همیشه همراه شماست، از سوی دیگر به دلیل مجزا بودن می‌توانید روی هارد، یا روی برخی از فایل‌های مهم، رمزگذاری کنید تا دسترسی سایر افراد به آن محدود شود. در عمل هارد اکسترنال یک وسیله شخصی محسوب می‌شود.

در حالی که هارد اینترنال در داخل کامپیوتر با هر دستگاه دیگری قرار دارد و هر شخصی می‌تواند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. مگر آنکه برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود پسورد تعریف کرده باشید.

فرق هارد اینترنال و اکسترنال؛ قیمت

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال از نظر قیمت هم قابل‌بررسی است. در بازار امروز، هاردهای اینترنال نسبت به هارد اکسترنال با ظرفیت‌های برابر، قیمت پایین‌تری دارند. دلیل این مسئله هم مکانیزم ساده‌تر ساخت هاردهای اینترنال است.

هارد اکسترنال به دلیل قطع و وصل مداوم به کامپیوتر و لپ تاپ می‌بایست در مقابل شوک‌های ناشی از این اتصال مقاوم باشد، در حالی که هارد اینترنال این مشکل را ندارد.

از سوی دیگر هاردهای اکسترنال بیشتر در معرض ضربه، فشارهای فیزیکی و تکان‌های شدید هستند بنابراین باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند، به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.

ریکاوری اطلاعات

یک فرق هارد اینترنال و اکسترنال را می‌توان در پیچیدگی پروسه ریکاوری اطلاعات دانست. بازیابی اطلاعات هارد اینترنال معمولاً زمان بیشتری را می‌طلبد و پیچیده‌تر است.

بیشتر بخوانید : آموزش گام‌به‌گام بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

این مسئله به خاطر مکانیزم تعبیه داخلی این نوع هارد در داخل دستگاه‌های مختلف است که باید توسط یک فرد متخصص، دستگاه باز شده و هارد از آن خارج شود. اما در مورد هارد اکسترنال این مشکل وجود ندارد و تنها با اتصال هارد به یک کامپیوتر می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای ریکاوری، اطلاعات هارد را بازیابی کنید.

فرق هارد اینترنال و اکسترنال؛ عمر مفید

یک فرق هارد اینترنال و اکسترنال، عمر مفید آن‌ها است. از این جنبه، هاردهای اکسترنال معمولاً بهتر عمل می‌کنند. هرچند هاردهای اکسترنال بیشتر در معرض آسیب‌های فیزیکی هستند اما به دلیل مکانیزم مقاوم‌تر ساخت، عمر بیشتری دارند. همچنین در کل، بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد اکسترنال آسان‌تر از اینترنال است.

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی نهایی باید گفت تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال دقیقاً همان چیزی است که از نام آن پیداست: یعنی هارد اینترنال در داخل دستگاه قرار می‌گیرد، در حالی که هارد اکسترنال خارج از دستگاه است.

هارد اینترنال دارای مزایای مختلفی است از جمله ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر، سهولت پارتیشن‌بندی و محافظت در داخل دستگاه. در مقابل، اکسترنال ها قابل‌حمل هستند، نیازی به پارتیشن‌بندی ندارند و اغلب می‌توانند به تبادل فایل‌ها بین دستگاه‌ها کمک کنند.

انتقال اطلاعات با هارد اینترنال سریع‌تر است، در حالی که برای دسترسی به اطلاعات هارد اکسترنال معمولاً زمان بیشتری لازم است. هارد اینترنال ارزان‌تر است اما در مقابل هارد اکسترنال عمر بیشتری دارد.

بنابراین در بررسی تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال به این نتیجه می‌رسیم که هر یک مزایا م معایب خود را دارند. تصمیم‌گیری برای خرید هر یک از این هاردها، به عهده شماست و به نوع کاربردتان بستگی دارد.