چگونه یک هارد اکسترنال مناسب انتخاب کنیم

اگرچه این روزها استفاده از فضاهای ابری بسیار آسان است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اطلاعاتتان همیشه در دسترس قرار داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است در آینده قصد جابه‌جایی اطلاعات از فضای ابری فعلی به یک دستگاه یا فناوری دیگر را داشته باشیم، بنابراین توصیه می‌شود همین امروز دست‌به‌کار شوید و اطلاعات را به‌عنوان نسخه پشتیبان در یک هارد اکسترنال ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید : ۶ نکته مهم که قبل از خرید هارددیسک باید بدانیم

تمام اطلاعاتی که در سرویس ابری خود ذخیره کرده‌اید را در یک هارد اکسترنال نیز کپی کنید. اما انتخاب هارد اکسترنال مناسب با توجه به انبوه مدل‌هایی که در بازار وجود دارند برای کاربران عادی گاهی اوقات کاری بسیار دشوار و گیج‌گننده به‌نظر می‌رسد.
در این مطلب قصد داریم با توضیح تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که معمولا توسط هاردهای اکسترنال ارائه می‌شوند، شما را در انتخاب بهترین هارد اکسترنال راهنمایی کنیم.

ظرفیت ذخیره‌سازی

مهمترین قابلیت یک هارد اکسترنال، ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه شده توسط آن است. اگر هارد دیسکی که خریده‌اید سرعت بالا، قابلیت رمزنگاری و یا دسترسی ریموت را به شما ارائه بدهد اما ظرفیت پایینی برای ذخیره‌سازی اطلاعات داشته باشد، انتخاب خوبی نداشته‌اید! از سوی دیگر، خرید هارد دیسکی که ظرفیتی به‌مراتب بیشتر از نیاز واقعی شما را ارائه می‌دهد، پول شما را هدر خواهد داد.
سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که بهترین ظرفیت ذخیره‌سازی چیست؟
خب، جواب این سوال کاملا به نیاز شما بستگی دارد. اگر صرفا به‌دنبال یک حافظه ذخیره‌سازی جانبی برای جابه‌جایی چند سند، عکس یا سایر فایل‌های چندرسانه‌ای بین دو دستگاه هستید و یا می‌خواهید حافظه داخلی محدود لپ‌تاپ یا تبلت پایین‌رده خود را کمی ارتقاء دهید، احتمالا یک فلش مموری  USB با ظرفیت بالا با ظرفیت متوسط هم نیازتان را برطرف خواهد کرد.

اگر قصد ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات یا اصطلاحا آرشیو کردن فایل‌ها را داشته باشید، خرید یک فلش مموری با ظرفیت 1 ترابایتی انتخاب آینده‌نگرانه‌تری به‌نظر می‌رسد. اگر از کلکسیونرهای فیلم و سریال هستید و همیشه کمبود فضای ذخیره‌سازی را تجربه می‌کنید، هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌های چند ترابایتی بهترین هارد اکسترنال برای شما خواهد بود.

قطعات داخلی هارد دیسک و اس اس دی

SSD در برابر HDD

درایوهای اکسترنال معمولا در دو نوع HDD و SSD قابل تهیه هستند. اساسا، این دو نوع از نظر فناوری ذخیره‌سازی و همچنین دسترسی به اطلاعات، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.
هارد دیسک‌های رایج یا HDD که سالهاست در بازار وجود دارند از صفحات (دیسک) مغناطیسی با مکانیزم چرخشی برای ذخیره‌سازی اطلاعات بهره می‌برند. هرگونه درخواست کاربر برای نوشتن یا خواندن اطلاعات، توسط هدهای مکانیکی موجود درون ساختار هارد دیسک پردازش می‌شود و در واقع، به همین دلیل است که هنگام کار کردن هارد دیسک، سروصدای کمی را می‌شنوید.

اما از سوی دیگر، درایوهای SSD از میلیون‌ها ترانزیستور کوچک تشکیل شده است که با استفاده از پالس‌های الکتریسیته قابلیت خاموش و روشن شدن دارند. در واقع همان‌طور که از نام این درایوها (Solid-State-Drive) مشخص است، هیچ قطعه مکانیکی برای خواندن یا نوشتن اطلاعات وجود ندارد. درایوهای اس‌اس‌دی در بسیاری از سناریوها، به‌طور محسوسی سریع‌تر از HDD هستند.

هاردهای اکسترنال یا به‌طور کلی HDD ابعاد بزرگ‌تر، سرعت پایین‌تر و از همه مهم‌تر آسیب‌پذیری بیشتری دارند. اگر در حال حاضر به خرید یک ذخیره‌ساز جانبی و اکسترنال فکر می‌کنید، معمولا در اکثر سناریوها بهتر است به سراغ یک اس‌اس‌دی بروید.

بیشتر بخوانید : چیزهایی که همه باید در مورد حافظه SSD بدانند!

سرعت جابه‌جایی اطلاعات

ظرفیت ذخیره‌سازی تنها نکته‌ای نیست که هنگام انتخاب هارد اکسترنال مناسب باید به آن توجه داشته باشید. سرعت جابه‌جایی اطلاعات نیز فوق‌العاده مهم است و اگر کاربری هستید که به‌صورت پیوسته اطلاعات را بین درایو جدید و دستگاه‌های دیگر جابه‌جا می‌کنید، این موضوع برایتان حیاتی محسوب می‌شود. قطعا شما دوست ندارید برای جابه‌جایی چند گیگابایت اطلاعات، مدت زیادی را منتظر بمانید.

دو عامل مهم در تعیین سرعت عملکرد درایو ذخیره‌ساز شما نقش دارند؛ فناوری ذخیره‌سازی اطلاعات و رابط اتصال درایو.

1. فناوری ذخیره سازی اطلاعات

اگرچه برخی از درایوها سرعت‌های بالاتری را نسبت به یکدیگر ارائه می‌دهند، اما به‌طور کلی، درایوهای SSD اطلاعات را سریع‌تر از انواع HDD پردازش می‌کنند. اس‌اس‌دی‌های اکسترنال قیمت بالاتری نسبت به هاردهای اکسترنال دارند و اغلب اوقات ظرفیت ذخیره‌سازی پایین‌تری هم ارائه می‌دهند. البته اگر بودجه خوبی داشته باشید نیازی نیست خودتان را محدود کنید، چرا که در حال حاضر اس‌اس‌دی‌های اکسترنال با ظرفیت‌‌های بالا نیز قابل تهیه هستند.

2. رابط اتصال درایو

درایوهای ذخیره‌سازی اکسترنال از رابط‌های اتصال متفاوتی برای اتصال به کامپیوترهای شخصی یا دستگاه‌های موبایل بهره می‌برند. چند استاندارد در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. اکثر درایوهای جدید از رابط اتصال USB برخوردار هستند. استاندارد USB دارای چند نسل مختلف است که از برخی جهات – به‌خصوص سرعت جابه‌جایی اطلاعات- با یکدیگر تفاوت دارند.

USB 2.0

USB 2.0 یک استاندارد قدیمی و کاملا رایج است که اگر به‌طور مرتب فایل‌هایی با سایز کم اما تعداد بالا را جابه‌جا می‌کنید، بهتر است این استاندارد را فراموش کنید. حداکثر سرعت جابه‌جایی این نسل 480 مگابیت بر ثانیه است. پورت‌های USB 2.0 در کامپیوترهای شخصی معمولا رنگ خاصی ندارند و با رنگ مشکی قابل مشاهده هستند.

USB 3.0

استاندارد USB 3.2 یا USB 3.2 Gen 2×2 سرعت بسیار بالای 20 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. در این فناوری، پورت USB در واقع از دو مسیر ارتباطی 10 گیگابیت بر ثانیه‌ای بهره می‌برد.

استاندارد USB-A رایج‌ترین و قدیمی‌ترین نوع اتصال است که اتصال کابل به آن فقط با یک حالت قابل انجام است. اما نوع جدیدتر تحت عنوان USB-C با طراحی کوچک‌تر و لبه‌های گردتر، امکان اتصال به‌صورت معکوس را میسر کرده است و در هر حالتی کابل متصل می‌شود. این رابط اتصال قابلیت پشتیبانی از پروتکل DisplayPort را دارد و بنابراین به‌عنوان خروجی تصویر نیز از آن استفاده می‌شود.

برخی از پورت‌های USB-C  از پروتکل تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) پشتیبانی می‌کنند و قادرند سرعت بسیار بالای 40 گیگابیت بر ثانیه‌ای را در دسترس کاربر قرار دهند.

در برخی از دستگاه‌های قدیمی، رابط‌های اتصال جایگزینی مانند eSATA یا Firewire را هم می‌توان مشاهده کرد، اما با توجه به قدیمی شدن و نامتداول بودن تجهیزات سازگار با آنها، بهتر است به سراغشان نروید.

هاردهای اکسترنال ضد ضربه و ضد آب ای دیتا

قابلیت حمل و دوام

اگر صرفا به یک هارد اکسترنال برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود نیاز دارید و از آن فقط در خانه استفاده می‌کنید، احتمالا یک ذخیره‌ساز تحت شبکه یا NAS می‌تواند انتخاب بهتری محسوب شود. این نوع از ذخیره‌سازها معمولا دارای کیس مستقل هستند و به شبکه محلی (LAN) خانه یا محل کارتان متصل می‌شوند.

با این حال، اگر می‌خواهید درایوی بخرید که در طول سفر یا ماموریت‌های کاری نیز همراهتان باشد، قابلیت حمل یا پرتابل بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این صورت، بهترین هارد اکسترنال برای شما مدلی است که به‌راحتی آن را درون کیف یا حتی جیب کت و کاپشن خود قرار دهید.

اکثر درایوهای اکسترنال این روزها وزن بسیار سبکی دارند و حتی برخی مدل‌ها [avang product name] از ابعاد کاملا جمع‌وجوری نیز برخوردار هستند. این درایوها، در عین حال ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، اس‌اس‌دی‌ها معمولا با توجه به ساختار غیر مکانیکی و عدم وجود صفحات مغناطیسی، ابعاد کوچکتری نسبت به انواع HDD دارند.

امنیت هارد اکسترنال

اگر قرار است اطلاعات مهمی را در هارد اکسترنال خود ذخیره کنید، رمزنگاری یکی از ویژگی‌هایی است که بهتر است درایوتان از آن پشتیبانی کند. بسیاری از درایوها اکنون با راهکارهای نرم‌افزاری رمزنگاری اطلاعات سازگاری دارند و همین حد از امنیت برای اکثر کاربران کافی خواهد بود.

اما اگر بنابر دلایلی، به‌دنبال امنیت بالاتر هستید باید درایوی را تهیه کنید که از رمزنگاری سخت‌افزاری نیز پشتیبانی کند. اگر باز هم به‌دنبال امنیت بیشتر هستید، می‌توانید درایوهایی را تهیه کنید که دارای ورودی مستقیم پین کد هستند.

برخی از درایوها دارای کیس‌های مقاوم و مستحکمی هستند که از دستکاری فیزیکی هارد دیسک جلوگیری می‌کنند. برخی از مدل‌ها اگرچه ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه نمی‌دهند، اما به‌لطف یک لایه امنیتی اضافی در برد الکترونیکی (PCB)، امنیت بالاتری را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

این لایه امنیتی معمولا توسط یک پوشش رزینی محافظت می‌شود تا افراد غیرمجاز امکان دسترسی به چیپ‌های حافظه و جداسازی آنها را به‌راحتی در اختیار نداشته باشند.

سازگاری

معمولا هارد دیسک‌های اکسترنال برای استفاده در محیط سیستم عامل‌های مختلف فرمت می‌شوند. برای مثال، یک هارد دیسک اکسترنال فرمت شده برای ویندوز 10 ممکن است سازگاری خوبی با سیستم عامل MacOS نداشته باشد. علاوه بر این، برخی از هاردهای اکسترنال به‌طور اختصاصی برای سیستم عامل لینوکس فرمت شده‌اند.

البته در بسیاری از مواقع کاربر می‌تواند هارد اکسترنال را مطابق نیاز خود فرمت کند. برای اینکه با مشکل خاصی مواجه نشوید بهتر است قبل از خرید درایو، از سازگاری آن با سیستم عامل‌های مختلف اطمینان حاصل کنید.

گیمینگ

اگر یک گیمر هستید، احتمالا نیازمندی‌های شما با یک کاربر معمولی متفاوت خواهد بود. برای یک گیمر، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌همین دلیل خرید یک SSD در اولویت اول است. یک هارد دیسک معمولی می‌تواند در فراخوانی (Load) بازی‌ها یا زمان نصب آنها در لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی تاثیر منفی داشته باشد.

ویژگی‌هایی مانند پشتیبان‌گیری خودکار و سازگاری عمومی برای گیمرها از جذابیت بالایی برخوردارند. برخی هارد دیسک‌ها مانند [avang product_name] دارای فضای مخصوصی برای مدیریت کابل‌ها هستند و از تاییدیه‌های نظامی در زمینه استحکام و دوام بهره می‌برند که باتوجه به طراحی ظاهری جذاب، انتخاب خوبی برای گیمرها محسوب می‌شوند.

در نهایت، برخی از درایوها مانند خانواده [avang product_name]، از طراحی ویژه‌ و رنگ‌بندی کاملا هماهنگ با کنسول پلی‌استیشن 4 برخوردار هستند و برخی دیگر از مدل‌ها نیز برای کنسول بازی ایکس‌باکس مایکروسافت بهینه شده‌اند.

ویژگی‌های اضافی

حتی اگر تمام ویژگی‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد را برای انتخاب هارد اکسترنال مناسب در نظر بگیرید، باز هم ممکن است در انتها به چند گزینه برسید که انتخاب بین آنها گیج‌کننده باشد. در چنین شرایطی، توجه به ویژگی‌های اضافی می‌تواند به شکل بهتری بین چند گزینه بالقوه تمایز ایجاد کند.

یکی از این ویژگی‌ها می‌تواند گارانتی بیشتر و معتبرتر باشد. علاوه بر این، لوازم همراه هارد دیسک نیز گاهی اوقات حائز اهمیت هستند؛ برای مثال اگر لپ‌تاپ یا گوشی‌ هوشمند شما از رابط‌های اتصال USB-C و Thunderbolt 3 بهره می‌برد اما هارد دیسک انتخابی فقط با یک کابل USB-A عرضه شده است، باید هزینه‌ای را برای خرید کابل یا تبدیل مناسب در نظر داشته باشید.