راهنمای خرید هارد گیمینگ (هارد اینترنال برای بازی)

اگر به سیستم‌های مورد استفاده گیمرها دقت کنید، یکی از بخش‌های مهمی که با سایر کامپیوترهای دسکتاپ تا حدی فرق دارد، هارد اینترنال گیمینگ است.

گیمرها از کامپیوتر طی ساعات طولانی استفاده می‌کنند، سرعت انتقال اطلاعات بین پردازنده و هارد کامپیوتر برایشان مهم است و گاهی اوقات سرنوشت یک بازی بر اساس همین سرعت انتقال مشخص می‌شود.

ظرفیت مورد استفاده در هارد گیمینگ یا هاردهای دسکتاپ معمولی فرق دارد، چون بازی‌های ویدئویی، حجم بالایی از فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کنند.

همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک هارد کامپیوتر گیمینگ یا یک هارد معمولی تفاوت‌هایی داشته باشد که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه نمود.

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی مشخصات یک هارد مناسب گیمینگ بپردازیم. دانستن این نکات شما را در خرید هارد اینترنال گیمینگ یاری خواهد کرد.

بنابراین اگر یک گیمر هستید و یا می‌خواهید وارد دنیای بازی‌های کامپیوتری شوید و برای کامپیوتر خود به دنبال هارد هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

هارد گیمینگ چیست؟

یک هارد گیمینگ مانند یک هارد دیسک معمولی است، اما سرعت نوشتن و خواندن بالاتری دارد تا به آن اجازه دهد فایل‌های جانبی بازی را سریع‌تر بارگذاری کرده و عملکرد کلی اجرای بازی را بهبود بخشد.

هارد گیمینگ می‌تواند HDD یا SSD باشند. درایوهای حالت جامد (SSD) و هارد دیسک (HDD) دو نوع اصلی درایو ذخیره‌سازی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب هر یک از آن‌ها اولین تصمیمی است که هنگام خرید هارد گیمینگ با آن مواجه خواهید شد.

هر دو درایو عملکردهای یکسانی دارند، اما داده‌ها را به طور متفاوتی مدیریت می‌کنند. HDD ها از اجزای متحرک برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که SSD ها از تراشه‌های نیمه‌هادی برای ذخیره و خواندن اطلاعات بهره می‌برند.

به طور کلی، یک SSD سریع‌تر از HDD عمل می‌کنند. از سوی دیگر، هارد های HDD به طور متوسط ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتری نسبت به SSDها دارند.

بیشتر بخوانید : HDD یا SSD؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

هارد اینترنال گیمینگ یکی از حیاتی‌ترین اجزای هر سیستم گیمینگ است. علاوه بر ذخیره داده‌های بازی، فایل‌های ذخیره شده بازی، اطلاعات کش و فایل‌های درون بازی را نیز روی هارد اینترنال ذخیره می‌کنیم.

بیشتر بازی‌ها که نیاز به بارگذاری در حین اجرای بازی دارند، نیازمند هاردی با سرعت بالاتر هستند تا اجرای بازی روان‌تر باشد.

تفاوت یک هارد گیمینگ با هارد معمولی چیست؟

تفاوت اصلی هارد گیمینگ با هارد دیسک‌های معمولی سرعت خواندن/نوشتن آن‌هاست.

به طور معمول، هارد دیسک‌های معمولی دارای سرعت کلاک 5400 RPM هستند، در حالی که هارد مناسب گیمینگ حداکثر سرعت 7200 RPM را ارائه می‌دهد.

هارد گیمینگ از نظر کارایی نیز نسبت به هاردهای معمولی بهتر هستند. در واقع هارد گیمینگ جزو دسته‌بندی هارد اینترنال پرسرعت محسوب می‌شود در حالی که یک هارد دسکتاپ معمولی از نظر رنج سرعت، در این دسته‌بندی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید : ویژگی هارد اینترنال پرسرعت چیست؟ + معرفی پرسرعت‌ترین هارد اینترنال

بهترین هارد گیمینگ

بحث‌هایی در مورد تفاوت بین هارد گیمینگ و هارد معمولی وجود دارد. بسیاری از گیمرها حتی آن‌هایی که مدتی در حوزه بازی‌های کامپیوتر تجربه دارند، معمولاً مطمئن نیستند که آیا بین هارد گیمینگ و هارد معمولی تفاوت وجود دارد یا خیر!

دلیل اول این مسئله این است که صنعت بازی به استفاده از ترفندهای بازاریابی برای افزایش فروش مشهور است، بنابراین برای فروش محصولات مخصوص گیمینگ، گاهی مشخصاتی فراتر از واقعیت برای آن‌ها ارائه می‌دهند.

در اصل، هارد گیمینگ و هارد معمولی اساساً یکسان هستند به‌جز برخی تفاوت‌های جزئی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اغلب، یک هارد اینترنال گیمینگ کیفیت بالاتری نسبت به هارد دیسک استاندارد دارد، همچنین حافظه کش نسبتاً بیشتر و مدیریت عملکرد بهتر در این هاردها در نظر گرفته شده است.

همچنین معمولاً فضای بیشتری نسبت به هاردهای معمولی در یک هارد گیمینگ تعبیه شده است تا از نظر فضای ذخیره‌سازی مخصوصاً برای بازی‌های پرحجم، محدودیتی وجود نداشته باشد.

در نهایت هم باید گفت که هارد گیمینگ نسبت به هارد معمولی دارای قیمت بیشتری در بازار امروز است و در نقطه مقابل، ضمانت‌های طولانی‌تری هم برای آن ارائه می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید هارد گیمینگ

فضای ذخیره‌سازی هارد اینترنال کامپیوتر تعیین می‌کند که چه مقدار از بازی‌ها و فایل‌های رسانه‌ای مورد علاقه‌تان را می‌توانید روی کامپیوتر نگهداری کنید.

همچنین سرعت هارد اینترنال هم تعیین می‌کند که زمان بارگذاری و اجرای بازی چقدر خواهد بود.

اگر با سخت‌افزارهای کامپیوترهای گیمینگ یا به طور کلی سخت‌افزارهای کامپیوتر آشنا نیستید، ممکن است در انتخاب هارد مناسب گیمینگ دچار سردرگمی شوید.

نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا به هر سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید پاسخ داده در و در عین حال شما را با مشخصات هارد مناسب گیمینگ آشنا کنیم.

در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای خرید هارد گیمینگ را بررسی خواهیم کرد:

سازگاری حجم بازی و ظرفیت ذخیره‌سازی هارد گیمینگ

اول و مهم‌تر از همه، باید حجم بازی‌های مورد نظر را که می‌خواهیم روی هارد گیمینگ ذخیره کنیم، برآورد کنیم. بازی‌های مدرن AAA (بازی‌های سنگین و پرطرفدار مانند God of War) به تنهایی بین 25 تا 50 گیگابایت حجم دارند.

برخی بازی‌ها حتی ممکن است حجم بالاتری هم داشته باشند، اما تعداد کمی بازی ویدئویی تاکنون ارائه شده است که حجمی بیشتر از 100 گیگ دارند.

با این حال به طور میانگین می‌توان گفت که در هر 10 گیگ فضای هارد گیمینگ می‌توان 3 بازی را ذخیره کرد.

این بدان معناست که هر ترابایت فضای ذخیره‌سازی تقریباً برابر با 30 بازی است، یعنی اگر همه بازی‌های شما AAA و 3D باشند، در فضای 1 ترابایتی می‌توان 30 بازی را ذخیره کرد.

بازی‌های مستقل و رده پایین، به‌ویژه بازی‌های دوبعدی، فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند، مانند بازی‌های نسل قدیمی‌تر AAA.

در حقیقت ما در این مثال بدترین حالت را در نظر گرفتیم و در واقعیت، تعداد بازی‌های بیشتری در یک فضای 1 ترابایتی قابل ذخیره است.

در ادامه، برخی از حجم‌های رایج هارد دیسک و موارد استفاده از آن‌ها را فهرست می‌کنیم:

500 گیگابایت

این ظرفیت برای گیمرهای با بودجه کم یا گیمرهای معمولی مناسب است.

اگر تعداد بازی‌هایی که انجام می‌دهید کم است و یا بیشتر بازی‌های شما از نسل‌های قدیم AAA و یا بازی‌های دو بعدی است، این ظرفیت هارد برای شما کافی است.

اما در صورتی که بخواهید بازی‌های خود را ارتقاء داده و یا تعداد بازی‌های بیشتری را اجرا کنید، این ظرفیت هارد پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. بنابراین باید به فکر یک هارد با ظرفیت بیشتر باشید.

1 ترابایت

این ظرفیت یکی از رایج‌ترین اندازه‌های هارد گیمینگ است، به خصوص اگر نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید.

1 ترابایت مجموعه نسبتاً کاملی از بازی‌ها را در خود جای می‌دهد، حتی اگر تعداد بیشتری از بازی‌ها، 3D باشند.

با این حال، این ظرفیت هارد گیمینگ هم محدودیت‌های خود را در نهایت نشان می‌دهد، به‌ویژه زمانی که تعداد بازی‌های مورد علاقه‌تان بیشتر می‌شود!

بیشتر بخوانید : ظرفیت هارد 1 ترابایتی؛ 1 ترابایت یا 931 گیگابایت!

2 ترابایت

این ظرفیت هارد هم یکی دیگر از رایج‌ترین ظرفیت‌های مورد علاقه گیمرها است و به طور کلی یک نقطه تعادل بین هزینه و عدم محدودیت برای ذخیره بازی‌های پرحجم است.

حتی در صورتی که بازی‌های مدرن 3D را مرتباً خریداری کرده و روی هارد کامپیوتر ذخیره می‌کنید، باز هم مدت زیادی طول خواهد کشید که به یک هارد جدید نیاز پیدا کنید. این ظرفیت هارد تا مدتی طولانی پاسخ نیاز شما را می‌دهد.

3 ترابایت

این ظرفیت بالاترین ظرفیت هارد گیمینگ است و معمولاً هارد دیسک‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر برای گیمینگ استفاده نمی‌شود.

اگر قصد دارید کامپیوتر خود را برای اجرای بازی‌های مدرن تا سال‌ها گارانتی کنید، این ظرفیت هارد برای شما مناسب خواهد بود.

فرم فکتور و ارتباط آن را سرعت هارد

در این بخش، فرم فکتورهای رایج، سازگاری آن‌ها و محدودیت‌هایی را که ممکن است داشته باشند، بررسی می‌کنیم.

تفاوت‌هارد گیمینگ از نظر فرم فکتور

درایوهای 2.5 اینچی

درایوهای 2.5 اینچی به طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از درایوهای 3.5 اینچی هستند و بیشتر در لپ تاپ‌ها و کنسول‌های بازی دیده می‌شوند.

درایوهای 2.5 اینچی برای هاردهای اکسترنال نیز گزینه مناسبی هستند. علاوه بر هارد دیسک‌ها، محفظه‌های 2.5 اینچی نیز اغلب برای SATA SSD استفاده می‌شوند.
درایوهای 2.5 اینچی یک نقطه‌ضعف قابل‌توجه دارند: RPM کمتر.

به دلیل محدودیت‌های فیزیکی ذاتی هارد دیسک‌های کوچک‌تر، درایوهای 2.5 اینچی فقط می‌توانند 5400 RPM را ارائه دهند، برخلاف استاندارد هاردهای دسکتاپ 7200 RPM. این مسئله به خصوص برای کاربردهای گیمینگ یک محدودیت مهم است.

درایوهای 3.5 اینچی

درایوهای 3.5 اینچی اندازه هارد دیسک استاندارد هستند و معمولاً در کامپیوترهای شخصی رومیزی دیده می‌شوند.

این هاردها بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از درایوهای 2.5 اینچی هستند، اما می‌توانند RPM بسیار بالاتری نیز داشته باشند: 7200 RPM.

در خارج از دسته‌بندی هارد دیسک‌های معمولی، برخی از هاردهای مخصوص سرور هم می‌توانند به این RPM و حتی بالاتر برسند، اما امروزه معمولاً در کاربردهای سرور، از درایوهای SSD استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین هارد اینترنال چه مشخصاتی دارد؟ [آپدیت 2022]

هارد گیمینگ برای دسکتاپ

RPM یا دور در دقیقه

RPM معیاری برای سنجش تعداد دور در دقیقه است و با سرعت خواندن/نوشتن مطابقت دارد. هرچه RPM بیشتر باشد، هارد دیسک هنگام خواندن، نوشتن، کپی یا حذف فایل‌ها سریع‌تر عمل می‌کند.

انواع رایج هارد گیمینگ از نظر RPM عبارت‌اند از:

5400 دور در دقیقه

5400 RPM بیشتر در درایوهای 2.5 اینچی دیده می‌شود.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، این دسته از هاردها معمولاً در کنسول‌ها و لپ تاپ‌ها استفاده می‌شوند، در حالی که عملکرد پایین‌تری نسبت به RPM های بالاتر دارند
خوشبختانه برای کاربران درایوهای 2.5 اینچی، افزودن درایوها SSHDها و SSDها می‌تواند محدودیت سرعت هاردهای HDD 5400 RPM را جبران کند.

بیشتر بخوانید : با بهترین SSD گیمینگ موجود در ایران آشنا شوید!

7200 دور در دقیقه

7200 RPM در هارد دیسک‌های دسکتاپ با اندازه استاندارد دیده می‌شود.

این سرعت برای کاربردهای گیمینگ مناسب است زیرا امکان اجرای بازی را با سرعت بیشتر فراهم می‌کند.

حافظه کش

به زبان ساده، حافظه کش هارد دیسک یا بافر، به طور موقت داده‌ها را نگه می‌دارد در حالی که هارد دیسک به طور فیزیکی به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

تا زمانی که اندازه حافظه کش استاندارد یعنی 64 مگابایت یا بالاتر روی هارد خود دارید، نگران سرعت دسترسی به اطلاعات هارد نباشید.

هرچند طی تست‌هایی که صورت گرفته است، درایوهای SSHD به منظور افزایش بیشتر سرعت، حافظه کش بالاتری دارند، اما برای هارد دیسک‌های استاندارد 7200 RPM، تأثیر حافظه کش روی سرعت اجرای بازی چندان مهم نیست.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی را در مورد خرید هارد گیمینگ ارائه کردیم. هارد گیمینگ تقریباً با هاردهای معمولی یکسان است و تنها از چند جنبه دارای تفاوت‌های جزئی است.

بیشتر این تفاوت‌ها به دلیل فضای مورد نیاز ذخیره بازی‌های حجیم و نیز سرعت لازم برای انتقال داده‌ها حین اجرای بازی‌های ویدئویی به وجود آمده است.

بنابراین دقت داشته باشید که برای اجرای بازی‌های ویدئویی، یک هارد معمولی دسکتاپ هم جواب می‌دهد، اما اگر دائماً در حال خرید بازی‌های جدید هستید و سرعت اجرای بازی برایتان مهم است، باید به فکر یک هارد مناسب گیمینگ باشید.