9 فاکتور برای انتخاب بهترین مادربرد مناسب برای Core i9

چند سالی است که نسل جدید پردازنده‌های Core i9 توسط شرکت اینتل وارد بازار شده است. این نسخه از پردازنده‌ها، عملکرد فوق‌العاده‌ای نسبت به نسل‌های قبلی Core i7 و Core i5 دارند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به مادربرد مناسب برای Core i9 دارید.

در کامپیوترهایی که برای گیمینگ و یا کارهای گرافیکی سنگین در نظر گرفته می‌شود، امروزه بیشتر از این نسخه پردازنده‌های اینتل استفاده می‌گردد، به این دلیل که علی‌رغم قیمت بالاتر، این کامپیوترها به سرعت پردازش بالایی برای انجام عملیات رندرگیری و یا اجرای بازی‌های ویدئویی نیاز دارند.

البته سایر قطعات مثل کارت گرافیک و ماژول رم هم در این کامپیوترها قوی‌تر از کامپیوترهای معمولی میان رده با پردازنده‌های Core i5 در نظر گرفته می‌شود. اما مؤلفه اصلی کامپیوتر که ارتباط‌دهنده همه این اجزا با هم است، مادربرد است که باید متناسب با نوع پردازنده و سایر قطعات انتخاب شود.

مادربرد مناسب برای Core i9 چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا می‌توان از مادربردهای میان رده برای این پردازنده‌ها استفاده کرد؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ خواهیم داد و خصوصیات بهترین مادربردهای Core i9 را بررسی خواهیم کرد.

شاید شما هم برای ارتقاء کامپیوتر خود قصد خرید مادربرد و پردازنده مناسب آن را داشته باشید، پس پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با فاکتورهای مهم در انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خصوصیات پردازنده‌های Core i9

پردازنده‌های Core i9 ساخت شرکت اینتل یکی از بهترین پردازنده‌ها برای بازی هستند، اما پیدا کردن بهترین مادربرد مناسب Core i9 ممکن است کمی دشوار باشد. ابتدا بهتر است برخی از خصوصیات این پردازنده‌ها را بشناسیم.

پردازنده Core i9 جدیدترین پردازنده اینتل با 8 هسته و 16 رشته است که برای اورکلاک نیاز به یک مادربرد قوی دارد.

مادربرد مناسب برای Core i9 باید بتواند بدون افزایش بیش از حد دمای بحرانی CPU، از اورکلاک مادربرد به خصوص برای کاربردهای گیمینگ پشتیبانی کند. همچنین این مادربردها باید از اسلات‌های M.2 و حافظه Intel Optane برای اتصال ماژول‌های رم پشتیبانی کنند.

به طور کلی پردازنده‌های نسل Core i9 می‌توانند با فرکانس‌های بالاتر تا 5 گیگاهرتز کار کرده و توان متناسب با دمای بحرانی آن‌ها یا همان TDP هم حداکثر 127 وات می‌باشد.

این یعنی حداکثر توان لازم برای پردازنده پیش از آنکه به دمای بحرانی برسد، 127 وات است و پاور سیستم باید بتواند این توان را تأمین کند. همچنین مادربرد مناسب Core i9 باید از کانکتورهای مناسب برای انتقال این توان برخوردار باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9

برای انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 باید یک سری از ویژگی‌های مادربرد را بررسی کرد. عدم سازگاری مادربرد با پردازنده عملکرد درست کامپیوتر را مختل می‌کند.

این عدم سازگاری ممکن است در ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری و عدم پشتیبانی از اتصالات و کانکتورها باشد یا اینکه مادربرد در ایجاد ارتباط مناسب و سریع بین پردازنده و سایر قطعات مانند رم و کارت گرافیک، با مشکل مواجه شود.

مادربرد مناسب پردازنده Core i9

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد مناسب برای Core i9 را بررسی خواهیم کرد:

1. قابلیت اورکلاکینگ رم

از آنجایی که نسل پردازنده‌های Core i9 اغلب برای کاربردهای گیمینگ و رندرگیری استفاده می‌شوند، باید توجه داشت که مادربرد متناسب با آن بتواند از اورکلاکینگ حافظه رم پشتیبانی کند.

به عبارت دیگر چیپست‌های مادربرد باید قابلیت اورکلاک کردن حافظه رم را داشته باشند.

دسترسی به تنظیمات اورکلاک رم به صورت دستی و بدون نیاز به تنظیم BIOS یک ویژگی مهم در مادربردهای مناسب برای Core i9 می‌باشد.

اگر یک گیمر هستید و اورکلاک کردن یک کار همیشگی شما برای اجرای بازی‌های ویدئویی است، حتماً پیش از خرید مادربرد و پردازنده مناسب آن، به قابلیت اورکلاک مادربرد دقت کنید.

2. پورت خروجی ویدئو

در مدل‌های مختلف پردازنده Core i9، استانداردهایی تعریف می‌شود که نشان‌دهنده پشتیبانی مادربرد از کارت گرافیک یکپارچه یا خارجی است.

مثلاً برای انتخاب مادربرد مناسب Core i9 11900K باید دقت داشت که عدم وجود F در این مدل به این معنی است که پردازنده CPU دارای گرافیک یکپارچه است.

بنابراین برای استفاده از قابلیت گرافیک یکپارچه پردازنده باید دقت داشته باشید که مادربرد انتخابی شده دارای پورت HDMI یا سایر پورت‌های قابل اتصال باشد.

حتی اگر از کارت گرافیک خارجی استفاده می‌کنید باز هم کارت گرافیک یکپارچه پردازنده در صورت بروز مشکل برای کارت گرافیک می‌تواند به کمک شما بیاید.

3. پورت SATA و اسلات‌های M.2

حافظه‌های NVMe M.2 سریع‌ترین و آخرین فناوری درایوهای هارد SSD هستند. در سیستم‌های قوی امروزی، وجود پورت‌های مادربرد برای اتصال این کارت‌ها بسیار ضروری هستند.

به این دلیل که سرعت بیشتر درایو هارد به معنی سرعت بیشتر پردازش اطلاعاتی است که از هارد فراخوانی می‌شود و برای اجرای عملیات رندرگیری و کارهای گرافیکی معمولاً اطلاعات در درایو هارد ذخیره می‌گردد.

دقت داشته باشید که یک مادربرد مناسب Core i9 باید حداقل دارای 4 اسلات NVMe M.2 باشد تا در آینده امکان ارتقاء سیستم وجود داشته باشد.

اسلات M.2

4. پورت USB مادربرد مناسب برای Core i9

سرعت و تعداد پورت‌های USB برای تجهیز یک کامپیوتر قوی ضروری هستند.

اگر برای اجرای عملیات سنگین که به ارسال داده نیاز دارد یا برای انتقال اطلاعات حجیم از کامپیوتر استفاده می‌کنید، در خرید مادربرد و پردازنده مناسب آن دقت کنید که پورت‌های USB کافی روی مادربرد وجود داشته باشد.

مادربردهای مناسب پردازنده Core i9 معمولاً از پورت‌های USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند. استانداردهای مختلف این پورت دارای سرعت‌های 20 Gbps (USB 3.2 2×2)، 10 Gbps (USB 3.2 2×1) و 5 Gbps (USB 3.2 1×1) هستند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد پورت‌های مادربرد بدانید!

5. خروجی صدا مادربرد مناسب برای Core i9

اجرای بازی همراه با صدای فراگیر یکی از خواسته‌های گیمرهای حرفه‌ای است. در صورتی که از یک سیستم قوی با پردازنده Core i9 برای اجرای بازی استفاده می‌کنید، باید مادربردی تهیه کنید که خروجی صدای مناسب هم داشته باشد.

در صورتی که سیستم بلندگوی شما برای پخش صدای بهتر مجهز به ورودی Optical است، هنگام خرید مادربرد و پردازنده مناسب آن باید دقت کنید که مادربرد شما پورت خروجی Optical داشته باشد.

البته می‌توان با صرف هزینه بیشتر یک کارت صدای USB یا PCIe تهیه کرده و پورت‌های اضافی مانند پورت Optical و یا RCA را از آن طریق به مادربرد خود اضافه کنید.

6. فرم فکتور مادربرد مناسب برای Core i9

معمولاً مادربردها طبق یکی از استانداردهای فرم فکتور ATX، Mini-ITX و یا MicroATX ساخته می‌شوند. این استانداردها از نظر ابعاد، تعداد و طول اسلات‌های مادربرد و محل قرارگیری اجزای مختلف با هم فرق دارند.

از آنجایی که برای انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 باید سخت‌افزارهای به‌روز و قوی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم استاندارد ATX را برای مادربرد خود انتخاب نمایید.

البته ابعاد کیس کامپیوتر هم در انتخاب فرم فکتور مهم است چون اگر کیس شما کوچک باشد، ابعاد ATX در آن جای نمی‌گیرد و باید ابعاد کوچک‌تری را برای مادربرد خود انتخاب کنید.

7. اسلات‌های توسعه PCIe

چیپست‌های مختلف مادربرد از اسلات‌های توسعه PCIe متفاوتی پشتیبانی می‌کنند. برای انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 باید به نوع چیپست آن دقت کنید.

به عنوان مثال برخی از مادربردها دارای اسلات PCIe 4.0 برای کارت‌های گرافیک در ترکیب dual x8 هستند در حالی که برخی دیگر اسلات‌های محدودتری دارند و تنها از یک اسلات PCIe 4.0 x16 پشتیبانی می‌کنند.

برای انتخاب گزینه مناسب باید به تفاوت چیپست‌های مادربرد و اسلات‌های قابل پشتیبانی آن‌ها دقت نمود.

8. هیت سینک‌های خنک‌سازی

با افزایش تعداد هسته‌های پردازنده، طراحی حرارتی مادربرد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

در پردازنده‌های نسل قبلی Core i5 و Core i7، از هیت سینک‌هایی با توان حرارتی پایین‌تر استفاده می‌شد در حالی که در مدل‌های Core i9 به دلیل استفاده کامپیوتر در عملیات سنگین، هیت سینک‌های PWM گسترده با طراحی پیشرفته‌تر استفاده می‌شود.

مادربرد با هیت سینک

این هیت سینک‌ها محدوده حرارتی بالاتری دارند یعنی می‌توانند انرژی گرمایی بیشتری را جذب کنند. پس در انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 باید به هیت سینک مادربرد و محدوده حرارتی آن دقت کرد.

9. پشتیبانی از وای‌فای

فاکتور نهایی که باید در انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 مد نظر داشت، پشتیبانی از ارتباط بی‌سیم اینترنت است.

اگر می‌خواهید از هر جایی بدون نیاز به اتصال سیمی به اینترنت وصل شوید و بازی‌های آنلاین انجام دهید، باید مادربردی تهیه کنید که از اتصال وای‌فای پشتیبانی کند.

اهمیت این مسئله بالاست زیرا در صورتی که مادربرد شما فاقد این ویژگی باشد در آینده امکان ارتقاء آن نخواهد بود و مجبورید مادربرد خود را عوض کنید.

جمع‌بندی

برای خرید مادربرد و پردازنده مناسب آن باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشت. اگر پردازنده شما جدیدترین نسخه Core i9 است (پردازنده نسل 13 اینتل)، باید مادربرد انتخابی‌تان با این نسل مادربرد سازگاری داشته باشد.

فاکتورهای مختلفی در انتخاب مادربرد مناسب برای Core i9 مهم هستند از جمله نوع و تعداد اسلات‌های توسعه PCIe، پشتیبانی از اورکلاکینگ رم، پورت ساتا و USB، خروجی صدا و ویدئو و غیره.

البته میزان بودجه‌ای که در نظر می‌گیرد برای این انتخاب مهم است اما قدر مسلم، صرف هزینه بیشتر برای انتخاب مادربرد قوی‌تر، خیال شما را در مقابله با مشکلات احتمالی آینده راحت خواهد کرد.

اگر به دنبال تجهیز یک سیستم قوی برای گیمینگ یا عملیاتی گرافیکی و ادیت هستید و پردازنده Core i9 را انتخاب کرده‌اید پس صرف هزینه بیشتر برای خرید یک مادربرد پیشرفته‌تر، کارایی سیستم شما را تقویت خواهد کرد.