با بهترین برند رم گیمینگ در ایران آشنا شوید!

رم‌های گیمینگ در بازار امروز، بخش قابل توجهی از بازار قطعات کامپیوتری را به خود اختصاص داده‌اند.

با توسعه سخت‌افزارهای گیمینگ و در کنار آن، پیشرفت قابل‌توجه پردازنده‌های نسل جدید، بازی‌های گرافیکی و ویدئویی با افکت‌های باورنکردنی و نزدیک به واقعیت ارائه می‌شوند و همین ویژگی‌ها، نسل جدیدی از کاربران کامپیوتر را به سمت بازی‌های کامپیوتری جذب کرده است.

یکی از مؤلفه‌های مهم در کامپیوترهای گیمینگ، رم است. همه می‌دانیم که رم وظیفه ذخیره موقت اطلاعات پردازشی را بر عهده دارد و سرعت کلاک یا فرکانس آن، سرعت انتقال داده‌ها را به پردازنده نشان می‌دهد.

در مورد بازی‌های کامپیوتری، این داده‌ها هم بین پردازنده اصلی و هم پردازنده گرافیکی یا GPU منتقل می‌شوند بنابراین یک رم گیمینگ باید از انتقال سریعی برخوردار باشد و حافظه کش بالایی برای ذخیره موقت داده‌ها داشته باشد.

فاکتورهای مهم دیگری نظیر تایمینگ و زمان تاخیر، فناوری خنک‌سازی، نورپردازی RGB و غیره هم وجه تمایز رم‌های مختلف گیمینگ هستند. اما بهترین برند رم گیمینگ کدام است و به طور خاص، بهترین برند رم گیمینگ بازار در ایران چیست؟

این‌ها سؤالاتی است که اغلب کاربران ایرانی با آن مواجه هستند و پاسخ دقیق به آن‌ها هم به خاطر تنوع بالای محصولات در بازار ایران کار دشواری است.

در این مقاله سعی خواهیم کرد یک راهنمای جامع در مورد بهترین برند رم گیمینگ جهان و به طور خاص ایران ارائه دهیم تا کاربرانی که قصد خرید رم گیمینگ برای سیستم خود دارند، کمتر دچار سردرگمی‌ شوند. پس با ما همراه باشید تا با بهترین برند رم گیمینگ ایران آشنا شویم.

مشخصات رم گیمینگ

پیش از معرفی بهترین رم گیمینگ ایران، بهتر است با مشخصات کلی یک رم گیمینگ مناسب آشنا شویم. انواع رم کامپیوتر از نظر فاکتورهای مختلفی مثل سرعت، فرکانس، تعداد کانال، باس رم، تایمینگ و غیره با هم فرق دارند.

علاوه بر این نسل‌های مختلف رم که از نظر ظاهری متفاوت هستند با مشخصات و قابلیت‌های روبه‌پیشرفت وارد بازار می‌شوند. پس یک گیمر به خصوص اگر در این کار تازه‌کار باشد، برای انتخاب یک رم مناسب با مشکلات زیادی مواجه است.

ویژگی‌های رم مخصوص بازی

در این بخش مهم‌ترین مشخصات یک رم گیمینگ مناسب را توضیح می‌دهیم:

1. نوع ماژول

RAM به صورت دسته‌ها یا ماژول‌های حافظه عرضه می‌شود و به اسلات های حافظه روی مادربرد وصل می‌گردد. رمی که با سیستم شما ناسازگار است به درستی کار نخواهد کرد.

مادربردهای کامپیوترهای مدرن از رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند. استانداردهای ماژول‌های رم با هم قابل تعویض نیستند، یعنی نمی‌توان از یک ماژول DDR4 روی مادربرد DDR3 استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : رم DDR5 چیست؟ همه چیز درباره جدیدترین استاندارد RAM

2. فرم فکتور

عامل دیگری که در انتخاب بهترین برند رم گیمینگ مؤثر است، فرم فکتور است. به طور کلی دو فرم فکتور به عنوان مشخصات رم کامپیوتر بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرم فکتور DIMM یا ماژول حافظه با مسیر داخلی دوگانه، که ماژول‌های بزرگ‌تری هستند و بیشتر برای کامپیوترهای PC مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع دوم رم‌ها از نظر فرم فکتور، SO-DIMM هستند که طراحی کوچک‌تری دارند و برای لپ تاپ‌ها، کامپیوترهای کوچک‌تر و برخی از مادربردهای Mini-ITX مناسب هستند.

بنابراین بهترین برند رم گیمینگ باید محصولاتی را به بازار عرضه کند که با نیاز بیشتر مصرف‌کننده‌ها همخوانی داشته و تنها برای قشر خاصی از کاربران قابل‌استفاده نباشد.

برخی از تولیدکننده‌های رم امروزی، تنها ماژول‌هایی را ارائه می‌دهند که مختص کامپیوترهای کوچک و لپ تاپ‌ها هستند و برای کامپیوترهای PC دسکتاپ که بخش زیادی از کاربران به خصوص گیمرها از آن استفاده می‌کنند، مناسب نیستند.

3. ظرفیت

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب بهترین برند رم گیمینگ، ظرفیت محصولات تولیدی است. واضح است که ظرفیت بیشتر رم معادل با حجم داده ذخیره شده بیشتر در آن است.

بازی‌های کامپیوتری معمولاً اطلاعات جانبی زیادی دارند و برای اجرا و راه‌اندازی بازی، داده‌های زیادی باید از هارد لود شده و در رم کامپیوتر ذخیره شود.

بنابراین ظرفیت بیشتر رم می‌تواند برای گیمرهای حرفه‌ای یک امتیاز مهم محسوب شود و در انتخاب بهترین برند رم گیمینگ برای بازی، نقش مهمی ایفا کند. در مقاله راهنمای خرید رم گیمینگ، بسته به نوع بازی‌هایی یک گیمرها انجام می‌دهند، ظرفیت‌های رم مختلفی توصیه شده است.

اما به عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت که ظرفیت 8 گیگابایت برای بیشتر بازی‌های امروزی جواب می‌دهد اما برخی از بازی‌ها مانند Red Dead Redemption 2، حداقل رم 12 گیگ را برای اجرای بهتری بازی توصیه می‌کنند، بنابراین برای آنکه خیال‌تان در آینده هم راحت باشد، خرید یک رم 16 و حتی 32 گیگابایت یک انتخاب ایده‌آل است.

4. سرعت

سرعت رم به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی سرعت را همان فرکانس رم می‌دانند و برخی دیگر فاکتور تأخیر را به عنوان سرعت در نظر می‌گیرند.

واقعیت این است که سرعت رم ترکیبی از پارامترهای مختلف فرکانس، تایمینگ و تأخیر است و به صورت استاندارد بر حسب MT/s یا megatransfers per second اندازه‌گیری می‌شود.

هرچند در مواردی که سرعت و فرکانس رم را یکی می‌دانند، معیار اندازه‌گیری سرعت همان مگاهرتز است. در استانداردهای DDR، عددی که پس از عنوان نسل رم می‌آید، سرعت آن است. مثلاً رم DDR4 1600، یک رم DDR4 با سرعت 1600 مگاهرتز است.

سرعت کلاک رم

پردازنده‌های نسل جدید از سرعت‌های بالای رم پشتیبانی می‌کنند به همین خاطر رم‌های نسل DDR4 و DDR5 تنها بر روی مادربردهای پیشرفته با CPU های نسل جدید قابل‌استفاده هستند. برای معرفی بهترین برند رم گیمینگ باید به این مسئله دقت کرد که محصولات تولیدی برند مورد نظر به مادربردها و پردازنده‌های موجود در بازار سازگار باشد.

شرکت‌های سازنده که سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، محصولاتی را تولید می‌کنند که با مادربردها و پردازنده‌های مورد استفاده گیمرها سازگار باشد.

5. تعداد کانال رم

بسیاری از کامپیوترهای مدرن دارای حافظه دو کاناله هستند. حالت دو کاناله (یا interleaved) به کنترل‌کننده حافظه CPU اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از طریق دو کانال با رم مبادله کند و هم‌زمان خواندن و نوشتن را روی دو قطعه حافظه به طور هم‌زمان انجام دهد. این ویژگی باعث افزایش پهنای باند موجود می‌شود.

حالت دو کاناله به طور خودکار در اکثر مادربردهایی که فقط دو اسلات DIMM دارند فعال می‌شود. با این حال، هنگام استفاده از دو استیک در یک مادربرد با چهار اسلات، حافظه باید به طور متقارن نصب شود تا بتوان از همان کانال مشترک استفاده کرد. اسلات های حافظه اغلب دارای کد رنگی هستند، اما ممکن است به صورت پلکانی یا کنار هم باشند.

برای استفاده از ساختار دو کاناله در حافظه‌ها، لازم است که استیک‌های رم مورد استفاده در اسلات های مختلف از نظر سرعت، فرکانس و ظرفیت و با هم مشابه باشند. یک نکته مهم در انتخاب بهترین برند رم گیمینگ کامپیوتر، تنوع ماژول‌های تولیدی از نظر سرعت و ظرفیت است تا بتوان از آن در ساختار دو کاناله استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : رم تک کاناله و دو کاناله چه تأثیری در عملکرد سیستم دارند؟

6. تایمینگ

همان‌طور که گفتیم، فرکانس رم به تنهایی تعیین‌کننده سرعت آن نیست. تایمینگ، یک فاکتور مهم دیگر در تعیین میزان تأخیر رم در اجرای دستوران است. تایمینگ به صورت مجموعه‌ای از اعداد در مشخصات رم نوشته می‌شود.

هر عدد مربوط به نتیجه یک تست خاص است و تعداد سیکل‌های ساعت لازم برای ارسال و یا درخواست مجموعه‌ای از داده‌ها را پس از درخواست کنترل‌کننده حافظه نشان می‌دهد. به طور کلی هرچه تایمینگ کمتر باشد، عملکرد رم بهتر است. پس اگر می‌خواهید بهترین برند رم گیمینگ کامپیوتر را بشناسید، بهتر است به دنبال محصولاتی باشید که تایمینگ کمتری دارند.

مسئله تایمینگ در کاربردهای گیمینگ بسیار اهمیت دارند، در حالی که برندهای رم موجود در بازار محصولاتی را هم برای کاربردهای عادی و یا کامپیوترهای سازمانی ارائه می‌کنند که آیتم تایمینگ در آن چندان مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید : منظور از تایمینگ و زمان تاخیر در رم چیست؟

7. اورکلاکینگ

یک قابلیت مهم در رم‌های مخصوص بازی، اورکلاکینگ است. گیمرها با این اصطلاح آشنا هستند و اغلب برای بهبود عملکرد سیستم خود، قطعات اصلی نظیر پردازنده، رم و GPU را اورکلاک می‌کنند. با این کار، تنظیمات سخت‌افزاری قطعه به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که عملکرد کلی سیستم 10 تا 20% بهبود می‌یابد.

اگر به دنبال بهترین برند رم گیمینگ هستید، مسلماً قابلیت اورکلاکینگ نقش مهمی دارد و باید محصولی را جستجو کنید که از این قابلیت برخوردار باشد. در رم‌های قدیمی‌تر این قابلیت در نظر گرفته نشده و از این رو، انتخاب آن‌ها برای گیمرها چندان مناسب نیست. در مقابل، بیشتر ماژول‌های DDR4 و DDR5 که به صورت خاص برای اجرای بازی طراحی شده‌اند، از اورکلاک رم هم پشتیبانی می‌کنند.

بهترین برند رم گیمینگ

مشخصات یک رم گیمینگ مناسب را در بخش قبل بررسی کردیم. حال باید دید از برندهای رم موجود در بازار، کدام یک را می‌توان به عنوان بهترین برند رم گیمینگ معرفی کرد.

آنچه مشخص است، بهترین برند رم گیمینگ در جهان که در بین جامعه کاربری بزرگی در سطح دنیا شناخته شده است، در ایران هم به عنوان بهترین برند تولیدکننده رم شناخته می‌شود. زیرا اغلب واردکنندگان حرفه‌ای در بازار سخت‌افزارهای ایران به دنبال عرضه محصولاتی هستند که قبلاً امتحان خود را در بازارهای مختلف پس داده‌اند و از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

یکی از شرکت‌های جهانی سازنده قطعات سخت‌افزار کامپیوتر که به تولید رم‌های کامپیوتر و لپ تاپ و به ویژه رم‌های گیمینگ با کیفیت بالا مشغول بوده و خدمات پس از فروش گسترده‌ای نیز در ایران دارد، شرکت ADATA XPG است که یکی از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده رم در سطح دنیا به شمار می‌رود.

این شرکت با در اختیار گرفتن سهم قابل‌توجهی از محصولات گیمینگ در سطح دنیا، توانسته است توجه بسیاری از کاربران و گیمرهای حرفه‌ای را به خود جلب کند.
محصولات رم گیمینگ ADATA XPG در ایران توسط گروه آونگ عرضه می‌شود. همچنین پشتیبانی، گارانتی و خدمات پس از فروش این محصولات هم به عهده شرکت آونگ است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت، در ادامه چند محصول پرفروش در بازار ایران را که توسط شرکت آونگ عرضه و پشتیبانی می‌شود معرفی خواهیم کرد.

رم XPG مدل SPECTRIX D60G RGB

این ماژول رم از محصولات شرکت ADATA XPG و عرضه شده توسط گروه آونگ در ایران است. رم SPECTRIX D60G یک رم DDR4 است که مخصوص گیمینگ عرضه شده و از مصرف توان پایینی معادل 1.35 ولت برخوردار است.

همچنین از پلتفرم جدید X299 اینتل و سرعت کلاک بسیار بالای 4133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که تقریباً برای اجرای همه بازی‌های جدید کافی است. این رم قابلیت اورکلاک کردن از طریق برنامه Intel XMP 2.0 را داراست و گارانتی آن توسط شرکت آونگ به صورت مادام‌العمر ارائه می‌شود!

رم XPG مدل SPECTRIX D50 RGB

این محصول هم مانند رم قبلی، نسخه DDR4 بوده که برای کاربردهای گیمینگ ساخته شده است. سرعت کلاک قابل‌توجه 4800 مگاهرتز، اجرای انواع بازی‌های گرافیکی را به کمک این رم ممکن ساخته است. اورکلاک راحت به کمک پلتفرم Intel® XMP 2.0 ویژگی دیگر این رم است.

همچنین نورپردازی‌های RGB و استفاده از سیستم خنک‌کننده هیت سینک فلزی، جزو قابلیت‌های این محصول به شمار می‌رود. رم XPG SPECTRIX D50 که توسط شرکت آونگ در ایران عرضه می‌شود، تا ظرفیت 32 گیگابایت در بازار موجود می‌باشد.

رم XPG مدل LANCER RGB

رم LANCER RGB یک رم جدید DDR5 است که از سوی شرکت ای دیتا روانه بازار شده است.

عملکرد فوق‌العاده اورکلاکینگ این رم، استفاده از تراشه مدیریت انرژی برای مصرف انرژی بهینه، فناوری تصحیح خطا یا ECC و پشتیبانی از پلتفرم اورکلاک Intel® XMP 3.0 که بسیار ساده‌تر از پلتفرم قبلی Intel® XMP 2.0 می‌باشد، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول است. شرکت آونگ، عرضه و پشتیبانی این محصول را در ایران بر عهده دارد.

رم XPG مدل CASTER RGB

رم گیمینگ CASTER RGB

همانند محصول قبل، این رم هم دارای استاندارد DDR5 است. سرعت این رم تا 7000 MT/s می‌رسد که یک رکورد در زمینه رم‌های گیمینگ محسوب می‌شود.

طراحی مدرن، قابلیت تشخیص خطای ECC، پایداری بالا در فرآیند اورکلاک کردن، پشتیبانی از پلتفرم Intel® XMP 3.0 و طراحی ظاهری زیبا با نورپردازی RGB از مشخصات این محصول است. شرکت آونگ این محصول را به همراه پشتیبانی و خدمات پس از فروش در ایران عرضه می‌کند.

سخن پایانی

اگر بخواهید در بازار ایران به دنبال بهترین برند رم گیمینگ بگردید، مسلماً یا باید به جامعه کاربری بالایی دسترسی داشته باشید و یا ماه‌ها جستجو کرده و برندها و محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید. اما ما این کار را برای شما ساده کردیم! در این مقاله مشخصات بهترین برند رم گیمینگ را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دادیم.

علاوه بر این، شرکت تایوانی ای دیتا XPG را به عنوان یکی از بهترین برندهای تولیدکننده رم گیمینگ و سایر سخت‌افزارهای کامپیوتر در دنیا معرفی کردیم. برای سادگی انتخاب شما هم در پایان چند محصول پرفروش ساخت این شرکت را نام بردیم.