مادربرد مناسب برای برنامه‌نویسی چه مشخصاتی دارد؟

برنامه‌نویسان حرفه‌ای از نرم‌افزارهای مخصوص در محیط کامپیوتر برای نوشتن زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف استفاده می‌کنند. اجرای برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های برنامه‌نویسی و نمایش نتایج آن در کامپیوتر معمولاً ممکن است بسیار زمان‌بر و طولانی باشد.

در برنامه‌های طولانی که ممکن است صدها حلقه تودرتو داشته باشند، کامپایل کردن و اجرای برنامه به سخت‌افزارهای پردازشی قوی در کامپیوتر نیاز دارد.

پردازنده اصلی یا همان CPU و رم بیشترین نقش را در اجرای سریع برنامه‌های پیچیده و سنگین ایفا می‌کنند و ارتباط‌دهنده اصلی این دو مؤلفه با هم مادربرد کامپیوتر است.

اما باید دید که یک مادربرد مخصوص برنامه‌نویسی چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا می‌توان از مادربردهای میان رده برای نصب و اجرای نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی استفاده کرد؟

در این مقاله به بررسی خصوصیات مادربرد مورد نیاز برای برنامه‌نویسی خواهیم پرداخت و مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که هنگام خرید مادربرد مناسب برنامه‌نویسی باید به آن‌ها توجه داشته باشیم، بررسی خواهیم کرد.

اگر شما هم یک برنامه‌نویس هستید که از نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی برای اجرای برنامه‌های سنگین و پیچیده استفاده می‌کنید و طولانی شدن نمایش نتایج برنامه و در برخی موارد هنگ کردن کامپیوتر شما را عصبی می‌کند، وقت آن رسیده است که قابلیت‌های مادربرد کامپیوتر خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را ارتقاء دهید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا مادربرد برای برنامه‌نویسی لازم است؟

مادربرد، هاب اصلی کامپیوتر و ارتباط‌دهنده اجزای آن است. معمولاً پردازنده و حافظه رم در نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی بیشتر درگیر می‌شوند و دو مؤلفه اصلی هستند که سرعت اجرای برنامه و نمایش نتایج آن را تعیین می‌کنند.

در مقابل کارت گرافیک مؤلفه مهمی در اجرای نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی نیست بنابراین بهتر است هزینه آن را صرف پردازنده و رم کامپیوتر کنید. اما در هر صورت مادربرد چون ارتباط‌دهنده این اجزا با هم است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

چیپست‌های مادربرد و پردازنده در صورتی که با هم سازگار باشند، می‌توان از حداکثر سرعت پردازش CPU بهره برد در غیر این صورت تأخیرهای موجود در انتقال اطلاعات و پردازش آن‌ها باعث می‌شود که عملاً اجرای برنامه ممکن نباشد.

همچنین سازگاری اسلات‌ها و سوکت‌های مادربرد با ماژول‌های رم و سایر سخت‌افزارها یک فاکتور مهم است که تعیین‌کننده سرعت انتقال داده‌ها بین سخت‌افزار مورد نظر و CPU است.

در صورتی که سیستم خنک‌سازی مادربرد پیشرفته باشد، در اجرای برنامه‌های طولانی و سنگین که مؤلفه‌های اصلی کامپیوتر درگیر می‌شوند و گرمای زیادی هم تولید می‌کنند، از آسیب نرسیدن به اجزای کامپیوتر خیالمان راحت خواهد بود.

اما چه فاکتورهایی برای انتخاب مادربرد مورد نیاز برای برنامه‌نویسی مهم هستند؟ در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

نقش مادربرد در برنامه‌نویسی

آیا مادربرد گیمینگ برای برنامه‌نویسی خوب است؟

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که یک مادربرد گیمینگ برای برنامه‌نویسی هم خوب است؟ در پاسخ باید گفت که مادربرد مناسب گیمینگ از امکانات و قابلیت‌های خاصی برخوردار است که اغلب می‌توان از آن برای اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان استفاده کرد.

البته در مورد مادربردهای گیمینگ، سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تر است چون زمان اجرای بازی‌ها معمولاً طولانی است و گرمای زیادی در داخل کیس کامپیوتر تولید می‌شود و باید از سیستم‌های رادیاتور به همراه هیت سینک و فن مادربرد برای کاهش این گرما استفاده کرد.

در زمان اجرای نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی معمولاً این حد از گرما تولید نمی‌شود بنابراین سیستم خنک‌سازی خیلی حرفه‌ای نیاز نیست.

همچنین مادربردهای گیمینگ اغلب دارای پورت‌های خروجی صدا و ویدئوی حرفه‌ای برای اتصال به اسپیکرهای بزرگ و یا اتصال همزمان به چند مانیتور هستند که این مورد هم برای برنامه‌نویسی نیاز نیست. درباره مانیتور مناسب برنامه نویسی اینجا بخوانید.

در کل باید گفت که یک مادربرد گیمینگ می‌تواند نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی سنگین و برنامه‌های پیچیده را اجرا کند اما هزینه بالایی هم دارد.

اگر هدف اصلی شما تهیه یک مادربرد مخصوص گیمینگ است و می‌خواهید هزینه زیادی هم برای آن صرف کنید قطعاً می‌توانید عملیات دیگر از جمله برنامه‌نویسی را هم با آن انجام دهید اما اگر هدف اصلی شما برنامه‌نویسی است، می‌توانید با صرف هزینه کمتر، بهترین مادربرد برای برنامه‌نویسی را تهیه کرده و هزینه مازاد را برای ارتقاء رم یا پردازنده خود صرف کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام نحوه ارتقا رم کامپیوتر

چه فاکتورهایی برای مادربرد مناسب برنامه‌نویسی لازم است؟

همان‌طور که گفته شد، مادربرد رابط اصلی اجزای کامپیوتر است و قابلیت‌های آن در اجرای درست برنامه‌ها نقش پررنگ دارد. در مورد نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی هم همین مسئله صادق است.

در یک محیط برنامه‌نویسی ممکن است هزاران خط برنامه به کمک کد دستورهای مختلف نوشته و حلقه‌های مختلف for، if، while و غیره در آن گنجانده شود.

پردازش و اجرای این برنامه‌های طولانی و سنگین به یک کامپیوتر قوی نیاز دارد که پردازنده و رم آن از ظرفیت پردازش و ذخیره‌سازی بالایی برخوردار باشند و سرعت ارتباط آن‌ها با هم بالا باشد. در این بخش به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد مورد نیاز برای برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

1. چیپست مادربرد

مادربرد اجزای مختلف کامپیوتر را با هم ارتباط می‌دهد. پردازنده اصلی یا همان CPU از طریق یک چیپست کنترلر با سایر اجزا ارتباط برقرار می‌کند. در نسل‌های قدیمی مادربرد، چیپست‌های مختلفی وجود داشت که در قسمت‌های مختلف آن توزیع شده بود و از نظر ابعاد و ظاهر مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

اما در نسل‌های جدید مادربرد، همه چیپست‌ها برای ارتباط با اجزای مختلف در دو چیپ کنترلر بزرگ تجمیع شده‌اند. تفاوت چیپست‌های مادربرد در این است که چیپستی که نزدیک CPU است به North Bridge معروف است و چیپست دیگر هم با عنوان South Bridge شناخته می‌شود.

چیپست نزدیک CPU همانند یک پل عمل کرده و ارتباط ماژول رم، کارت گرافیک و سایر اجزا را با پردازنده برقرار می‌کند. در صورتی که چیپست داخل پردازنده و چیپست North Bridge با هم سازگار نباشند، این ارتباط به درستی صورت نمی‌گیرد.

بنابراین برای خرید مادربرد مناسب برنامه‌نویسی به مشخصات چیپست پردازنده کامپیوتر خود دقت کنید و مطمئن شوید که با چیپست مادربرد سازگار باشد.

2. سوکت CPU

تراشه پردازنده در داخل سوکت CPU که روی مادربرد قرار دارد، نصب می‌شود. اغلب مادربردها یک سوکت CPU دارند و تنها می‌توان یک پردازنده را روی آن‌ها نصب کرد. هر مادربرد از یک سوکت پردازنده خاص پشتیبانی می‌کند.

ممکن است مادربردی از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی کند در حالی که در یک پردازنده دیگر، امکان استفاده از پردازنده AMD وجود داشته باشد. سوکت‌های مختلف با استانداردهای LGA، PGA و غیره وجود دارد.

برای انتخاب مادربرد مناسب برنامه‌نویسی باید پردازنده خود را بررسی کرده و سوکت مناسب آن را انتخاب کنید. اکثر پردازنده‌های جدید از سوکت LGA 1700 برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ویژگی‌های مادربرد مناسب برای Core i5 چیست؟

سازگاری تراشه CPU با سوکت مادربرد

3. اسلات‌های ماژول رم

ماژول‌های رم در اسلات‌های DIMM روی مادربرد متصل می‌شوند. تعداد اسلات‌های مادربرد بستگی به فرم فکتور آن دارد. سرعت و ظرفیت رم دو فاکتور مهم برای عملیات برنامه‌نویسی هستند.

در صورتی که یک برنامه‌نویس هستید و می‌خواهید مادربرد مناسب برنامه‌نویسی برای خود تهیه کنید، به تعداد اسلات‌های DIMM توجه ویژه داشته باشید. همچنین استانداردهای مختلف رم شامل DDR3، DDR4 و یا DDR5 روی اسلات‌های متفاوتی نصب می‌شوند.

اگر ماژول‌های رم نسل جدید برای کامپیوتر خود تهیه کرده‌اید، مادربرد شما هم باید جدید باشد تا از اسلات‌های DIMM پشتیبانی کند. همچنین ولتاژ کار ماژول رم در وسط اسلات DIMM نوشته می‌شود. متناسب با رم کامپیوتر خود و ولتاژ اتصال آن، مادربرد مناسب برنامه‌نویسی را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : انواع رم کامپیوتر را بشناسید [ راهنمای جامع ]

4. اسلات‌های توسعه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب مادربرد مورد نیاز برای برنامه‌نویسی، اسلات‌های توسعه PCIe هستند. این اسلات‌ها برای اتصال کارت گرافیک، کارت صدا و سایر تجهیزات جانبی استفاده می‌شوند.

در برخی از نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی که نتایج اجرای برنامه به صورت نمودار گرافیکی ترسیم می‌شود، دقت نتایج و نمایش دقیق آن‌ها مستلزم استفاده از کارت گرافیک است. نوع اسلات‌های توسعه PCI و استاندارد آن تعیین‌کننده سرعت انتقال داده و نمایش نتایج خواهد بود.

به عنوان مثال اسلات PCIe x16 با سرعت 4 گیگابایت در هر ثانیه، داده‌ها را منتقل می‌کند و بهترین گزینه برای اجرای سریع‌تر برنامه و نمایش نتایج آن به صورت گرافیکی است.

5. اسلات M.2

معمولاً نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی به یک دیتابیس نیاز دارند که داده‌های اولیه را پیش از پردازش برای آن‌ها فراهم می‌کند. این دیتابیس ممکن است اطلاعات یک فایل اکسل، داده‌های متنی و یا گرافیکی باشد.

در صورتی که از این نوع نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که از درایوهای نسل جدید SSD استفاده نمایید تا سرعت انتقال بیشتری را تجربه کنید.

سرعت اجرای این‌گونه برنامه‌ها به سرعت فراخوانی داده‌ها از فایل‌هایی بستگی دارد که روی هارد قرار دارند و هرچه سرعت دسترسی هارد بیشتر باشد، اجرای برنامه هم سریع‌تر انجام خواهد شد.

برای اتصال درایوهای SSD از سوکت‌های M.2 روی مادربرد استفاده می‌شود که حتماً موقع انتخاب مادربرد مناسب برنامه‌نویسی باید از وجود آن‌ها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید : آیا سیستم من از M.2 پشتیبانی می‌کند؟

اسلات M.2 مادربرد برنامه‌نویسی

جمع‌بندی

برنامه‌نویسان حرفه‌ای از کامپیوترهای جدید با پردازنده سریع برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسی یک روش تبدیل زبان انسان به زبان قابل‌فهم برای کامپیوتر است و از کدها و دستورات خاصی تشکیل شده است.

همچنین در برنامه‌های سنگین و طولانی حلقه‌های مختلف شرطی وجود دارد که اجرای برنامه را کُند می‌کند بنابراین سرعت پردازنده و حافظه رم سیستم در اجرای برنامه‌ها نقش تعیین‌کننده دارد. مادربرد اما به عنوان ارتباط‌دهنده اصلی این دو مؤلفه در کامپیوتر شاید بااهمیت‌تر باشد.

برای انتخاب مادربرد مناسب برنامه‌نویسی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت تا سازگاری مادربرد با پردازنده و حافظه رم تضمین گردد.

البته در مقابل یک سری فاکتورها مثل قابلیت اتصال بی‌سیم یا سیستم خنک‌سازی پیشرفته در مادربرد مورد نیاز برای برنامه‌نویسی ضرورتی ندارد و می‌توانید حتی فرم فکتور آن را متناسب با فضایی که در اختیار دارید و ابعاد کیس کامپیوترتان، انتخاب کنید.