سازگاری PCI و PCI Express

اگر تابه‌حال به مادربرد خود نگاه کرده باشید به اسلات PCI و  PCI Express برخورده‌اید. این اسلات‌ها نزدیک لبه مادربرد هستند و به شما این امکان را می‌دهند سخت‌افزارهای جدید را به کامپیوتر اضافه کنید یا از آن جدا کنید. سازگاری PCI و PCI Express  یکی از سوالات متداول است. آیا PCI و PCIe جایگزین یکدیگر هستند ؟ آیا می توان این ۲ را به جای دیگری استفاده کرد ؟ بیایید به صورت خلاصه نگاهی به این موضوع بیندازیم.

PCI

کارت‌های PCI ( که مخفف به هم وصل کردن اجزای جانبی است)  برای مدت طولانی و از سال 2010 تا به امروز هنوز به‌عنوان یک استاندارد در صنعت کامپیوتر باقی‌مانده‌اند. بسیاری از کامپیوترها باهدف شخصی‌سازی و گسترش اتصال چندین اسلات PCI ارائه می‌دهند. از میان لوازم جانبی که از طریق PCI متصل می‌شوند می‌توان به کارت‌های ویدئویی، کارت‌های صدا و مودم‌ها اشاره کرد.

PCI Express

کارت PCI Express که گاهی به PCI-e  هم شناخته می‌شوند محصولی جدیدتر است که از سال 2010 از آن به‌عنوان استانداردی برای لوازم جانبی استفاده می‌شود. این کارت‌ها در مقایسه با PCI تنوع بیشتری از نظر اندازه و سرعت دارند. کارت‌های PCI-e در چهار نوع ارائه می‌شوند: x1، x2، x8 و x16 (اندازه‌های بزرگ‌تر به معنای سرعت بیشتر و اسلات های بزرگ‌تر هستند). PCI Express را با PCI eXtended یا همان PCI-X اشتباه نگیرید، PCI-X قدیمی‌تر است و به‌طور کامل با محصول پیش از خود که PCI است سازگاری دارد.

سازگاری

PCI و PCI Express باهم سازگار نیستند؛ این اسلات ها تنظیمات متفاوتی دارند و نمیتوان کارت های هر کدام را روی دیگری استفاده کرد. بااین‌وجود بیشتر کامپیوترها ترکیبی از کارت‌های PCI و PCI Express رادارند. سعی نکنید با فشار کارت را داخل اسلاتی جا بزنید که اندازه‌اش نیست. این کار به سخت‌افزار شما صدمه وارد می‌کند.