ویدیوی آموزشی : آشنایی با مفاهیم و تجهیزات وایرلس سازمانی

شبکه بی سیم ( وایرلس ) سازمانی به مجموعه از نرم افزارها و سخت افزار ها گفته می شود، که در یک سازمان، شرکت ، اداره، هتل یا … مورد استفاده قرار می گیرند. این شبکه امکان اتصال بی سیم و سرویس دهی وایرلس را برای کاربران برقرار می کند. شبکه های بی سیم سازمانی باید پایدار، قابل اعتماد و با سرعت بالا باشند.

مقایسه شبکه وایرلس سازمانی و شبکه وایرلس خانگی

در شبکه بی سیم خانگی تعداد کاربران کم و محدود است. برای راه اندازی یک شبکه خانکی یک روتر بی سیم کافی خواهد بود. به دلیل تعداد کم روتر و اکسس پوینت ها تداخل امواج کمی وجود دارد.

در سوی دیگر در شبکه وایرلس سازمانی تعداد کاربران بسیار زیادی وجود دارد. این کارران می توانند کارمندهای یک سازمان باشند، مسافرینی که در یک هتل اقامت می کنند و یا مشتریان یک کافی شاپ که شبکه بی سیم در اختیار مراجعین خود قرار می دهند. برای راه اندازی همچین شبکه ای به تعداد زیادی اکسس پوینت بی سیم نیاز است. وجود اکسس پوینت ها و روتر های بی سیم متعدد تداخل امواج زیادی را ایجاد می کند.

فرکانس های شبکه بی سیم

در ویدیو های قبلی ( مودم خانگی و روتر خانگی ) درباره فرکانس های بی سیم توضیح داده بودیم. فرکانس 2.4 گیگاهرتز از 14 کانال مجزا تشکیل شده است. کانال های این فرکانس با یکدیگر هم پوشانی دارند. پس توصیه می شود برای دستگاه هایی که در کنار یکدیگر عمل می کنند به تناوب از کانال های 1،6 و 11 استفاده شود که با دیگر کانال ها تداخلی ندارند.

فرکانس 5گیگا هرتز دارای پهنای باند بیشتر، کانال های بیشتر و در نتیجه تداخل کمتر است. به یاد داشته باشید برخی از کانال های این فرکانس در اختیار سازمانی های نظامی، رادیویی و … است و برای استفاده از آن کانال ها باید مجوزهای لازم را اخذ نمایید.

راهکارهای بی سیم سازمانی

راهکارهای بی سیم سازمانی برای پیاده سازی در مراکز تجاری، تفریحی، هتل ها، ادارات و .. مناسب هستند. سخت افزارهای مورد استفاده در همچین شبکه هایی شامل اکسس پوینت ها، سوییچ های PoE و کنترلر ها می شود.

اکسس پوینت ها : در دو نوع Indoor ( داخلی ) و Outdoor (بیرونی) دسته بندی می شوند. در ساخت اکسس پوینت های اوت دور استانداردهایی رعایت شده است که می توانند در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی کار کنند.

سوئیچ های PoE: همانگونه که در ویدیوی آموزشی سوییچ های سازمانی اشاره شده ، استفاده از سوییچ های PoE به علت اینکه نیاز به کابل کشی برق را از بین میبرد، نصب و راه اندازی شبکه را تسریع می کند.

کنترلر ها : تجهیزات و یا نرم افزارهایی هستند که امکان مدیریت مرکزی اکسس پوینت ها را فراهم می کنند. اکسس پوینت کنترلر ها در نوع نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارند. در صورت استفاده از کنترلر در شبکه وایرلس سازمانی می توانید به صورت متمرکز نام شبکه ، لیست کاربران ، رمز عبور و .. را روی تمام اکسس پوینت ها تغییر دهید.

البته برخی اکسس پوینت های Standalone وجود دارند که از طریق کنترلر ها قابل مدیریت نیستند. این اکسس پوینت ها از طریق رابط کاربری تحت وب شان مدیریت می شوند.

در ادامه این ویدیو آموزشی با برخی از قابلیت های شبکه بی سیم سازمانی مانند : Load Balance، Band Steering، Captive Portal  و … آشنا می شوید. در آخر محصولات سازمانی دی لینک به صورت خلاصه معرفی می شوند.

سوالات تخصصی خود را از ما بپرسید