ویدیوی آموزشی : آشنایی با محصولات زیرساخت شبکه ( پسیو )

تجهیزات زیرساخت شبکه یا پسیو محصولاتی هستند که در راه اندازی یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات پسیو ( غیر فعال ) برای عملکرد و راه اندازی نیازی به جریان برق ندارند. در مقابل آنها تجهیزات اکتیو قرار می گیرند که نیازمند جریان برق هستند. مانند روترها ، اکسس پوینت ها ، سوییچ ها و …

انتخاب صحیح نوع کابل و نوع زیر ساخت ( مسی- فیبرنوری ) در بهره برداری از شبکه اهمیت ویژه ای دارد. عوامی مانند سرعت مورد نیاز؛ گستردگی شبکه ، توپولوژی مورد استفاده و .. در انتخاب نوع زیر ساخت تاثیر گذار هستند. هر چند امروزه ساختار شبکه ها بیشتر به سمت شبکه های بی سیم تمایل دارد اما همچنان بسیاری از سازمان ها به دلیل محدودیت ها و یا نیازهای خاص شان متقاضی شبکه های کابلی هستند.

زیرساخت شبکه پسیو

انواع تجهیزات زیرساخت شبکه (پسیو)

تجهیزات زیر ساخت را می توان به دو دسته تجهیزات مسی ( Copper) و  فیبرنوری (Optical Fiber) تقسیم بندی کرد. شرکت آونگ با ارائه محصولات برندهای دی لیک، اشنایدر و سانت سبد کالایی کاملی را عرضه می کند.

پیش از هر اقدایم باید تصمیم بگیرید که برای راه اندازی شبکه خود از چه بستری استفاده می کنید : فیبرنوری ، مسی و یا ترکیبی از هر دو . لازم به ذکر است که شبکه های فیبرنوری از لحاظ راه اندازی پیچیده تر و گران تر هستند.

آشنایی با تجهیزات زیر ساخت مسی

اصلی ترین قسمت هر زیرساخت شبکه، کابل های مورد استفاده در آن شبکه هستند. کابل های مسی از 8 زوج بهم تابیده شده فلزی تشکیل شده اند. اطلاعات از طریق سیگنال های الکتریکی در این شبکه ها انتقال پیدا می کند. دلیل بهم تابیدن زوج سیم ها در کابل مسی ، کاهش میزان نویز زوج های مجاور و یا نویز های محیطی است.

کابل ها: کابل های مسی در دسته بندی ها (Category) های مختلفی در بازار وجود دارند. تفاوت این دسته بندی ها با یکدیگر در ضخامت رشته مسی، حداکثر سرعت و حداکثر مسافتی است که می توانند اطلاعات را انتقال دهند. رایج ترین آن ها Cat 5e، Cat6، Cat6A و Cat7 هستند.

کابل های شبکه را می توان از نظر نوع عایق بندی به سه دسته : UTP، FTP و SFTP دسته بندی کرد.

کانکتورها : کانکتورها هم به دو دسته UTP و FTP دسته بندی می شوند ( نوع FTP برای محیط هایی با نویز بالا مناسب است) .

پچ کوردها : کابل های شبکه ای با طول های مشخص هستند که در هر دو سمت دارای سوکت شبکه هستند .

پچ پنل :  این تجهیزات در دو نوع Loaded و Unloaded وجود دارند . در نوع Unloaded شما می توانید کیستون های مورد نظر خود را در پچ پنل قرار دهید.

فیس پلیت : همان پریز های روی دیوار هستند که کیستون های شبکه درون آن ها قرار میگیرند.

کیستون : درگاه های اتصال به شبکه هستند. در دو نوع نیازمند به ابزار ( قابل استفاده با آچار وانچ) و بدون نیاز به ابزار دسته بندی می شوند.

آشنایی با تجهیزات زیر ساخت فیبرنوری

درون کابل های فیبرنوری رشته های شفاف شیشه ای وجود دارد. اطلاعات در این شبکه ها از طریق سیگنال های فیبرنوری که منبع نور یا لیزر دارند انتقال پیدا می کنند. مزیت زیرساخت شبکه های فیبرنوری نسبت به شبکه های مسی قابلیت استفاده از آنها در فواصل بسیار طولانی تر است.

کابل فیبرنوری : کابل های فیبرنوری به دو دسته سینگل مود و مالتی مود تقسیم بندی می شوند.

سینگل مود : تنها یک سیگنال ارسال می شود . برای فواصل دورتر قابل استفاده است.

مالتی مود : چندین سیگنال همزمان ارسال می شود. پهنای باند بیشتری دارد. در فواصل کوتاهتر قابل استفاده است. کابل های مالتی مود بر اساس میزان ضخامت هسته به دسته های OM1  تا OM5 تقسیم بندی می شوند.

در زیرساخت فیبرنوری هم محصولاتی مانند پچ کورد، پچ پنل، آداپتور، کانکتور و … وجود دارند که تعریف و کارکردی مشابه محصولات مسی دارند . محصولی به نام پیگتیل در فیبرنوری وجود دارد که در واقع پچ کورد یک طرفه است. یک سمت این محصول بدون کانکتور است تا با توجه به نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

در این ویدیوی آموزشی به معرفی و بررسی تمام محصولات مورد استفاده در زیر ساخت شبکه ها پرداخته ایم .

سوالات تخصصی خود را از ما بپرسید