۱۲ ایده ساده برای استفاده مجدد از گوشی های موبایل قدیمی

ایده های ساده برای استفاده از تلفن های قدیمیتکنولوژی گوشی‌های هوشمند به حدی پیشرفت کرده است که می‌توان گفت ما هر روز یک کامپیوتر بسیار قدرتمند را در جیب خود جا به جا می‌کنیم. گوشی‌ موبایل تمام انتظارات کاربرانش را فراهم کرده و به نیازهای متنوع او به سرعت پاسخ می‌دهد. از اعلام وضعیت آب و هوا و جستجو در اینترنت بگیرید تا بازی کردن و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، همگی با چند تاچ ساده بر روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند قابل انجام است. حقیقت اینجاست که گوشی‌های موبایل پس از گذشت مدتی، دیگر حس جدید بودن را به صاحبان‌شان منتقل نمی‌کنند و عملکردشان دچار افت می‌شود. به همین دلیل است که کاربران ترجیح می‌دهند که پس از مدتی، گوشی خود را عوض کرده و یک تلفن هوشمند نو و به روز خریداری کنند. با خرید گوشی ها نو، گوشی های قدیمی بدون استفاده باقی می مانند در این مقاله ما ۱۲ ایده ساده برای استفاده مجدد از گوشی های قدیمی موبایل را بررسی می کنیم.

ایده های ساده و قابل اجرا

از دید کاربران بسیاری، یک گوشی‌ هوشمند جدید در بازار می‌تواند تا چندین سال پاسخ‌گوی نیاز کاربرانش باشد. اما غریزه انسان به نحوی است که همواره به سمت محصولات جدید و به روز گرایش پیدا می‌کند. در نتیجه افراد به دنبال راهی برای جایگزین کردن یک گوشی قدیمی با گوشی نو هستند. بسیاری از صاحبان گوشی‌های قدیمی، پیش از خرید یک گوشی جدید، اقدام به فروش دستگاه خود به عنوان کالای دست دوم می‌کنند. اما این راهکار همیشه جواب نمی‌دهد و مواقعی نیز وجود دارد که کاربر مجبور می‌شود گوشی قدیمی خود را نگه دارد. بیشتر این گوشی‌های دست دوم مشکل فنی نداشته و اجزای مختلف آن‌ها مانند دوربین، بلوتوث و Wi-Fi به خوبی کار می‌کنند. در نتیجه با استفاده از چند تکنیک ساده، می‌توان همچنان از امکانات آن‌ها استفاده کرد.

اگر شما هم در کشو اتاقتان چند گوشی قدیمی و خاک خورده دارید، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم با معرفی چندین روش‌ آسان، جان دوباره‌ای به گوشی‌های قدیمی شما ببخشیم.

استفاده از گوشی های قدیمی موبایل به عنوان دوربین های امنیتی

استفاده از گوشی قدیمی به عنوان دوربین امنیتی

دوربین های مداربسته حرفه ای به شما کمک می کنند تا خانه و محل کار خود را به صورت مداوم و از راه دور تحت نظر داشته باشید. اما اگر برای مدت کوتاهی در خانه خود نیاز به مانیتورینگ دارید، یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده مجدد از گوشی‌های هوشمند قدیمی، قرار دادن آن‌ها در داخل خانه و ماشین و استفاده به عنوان یک دوربین امنیتی است. برای این کار کافیست یک اپلیکیشن مانند Alfred را دانلود کنید، گوشی را به منبع برق متصل کرده و تلفن را در مکان مناسب در خانه و یا ماشین قرار دهید. حال این امکان وجود دارد که شما از هر مکانی، داخل منزل یا ماشین خود را کنترل کنید.

دوربین مخصوص کودکان

تبدیل گوشی های قدیمی به دوربین برای کودکان

شرکت Pixl Toys با استفاده از یک ایده خلاقانه، کیس‌هایی را در اختیار پدرها و مادرها قرار می‌دهد تا بتوانند با استفاده از آن، گوشی قدیمی‌شان را به یک دوربین عکاسی کودک تبدیل کنند. این پایان کار نیست؛ چرا که Pixl Toys یک اپلیکیشن موبایل هم برای کودکان طراحی کرده که به آن‌ها امکان ویرایش عکس را می‌دهد. این کیس‌های خاص موبایل از گوشی قدیمی شما در مقابل ضربه‌های ناگهانی مراقبت کرده و موجب سرگرمی کودکان‌تان می‌شود.

Pixl اعلام کرده که محصولات تولید شده توسط این شرکت از بیشتر مدل‌های تلفن‌های هوشمند مانند آیفون‌های 4/5/6/7/8/X و درصد زیادی از گوشی‌های اندروید (حتی در ابعاد نسبتا بزرگ) پشتیبانی می‌کند.

استفاده از تلفن های هوشمند قدیمی به عنوان کنسول بازی

استفاده از موبایل های قدیمی برای بازی های کامپیوتری

گیمرهای حرفه ای برای بازی کردن و رقابت در دنیای بازی های آنلاین نیاز به تجهیزات و امکانات حرفه و تخصصی گیمینگ دارند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به صورت تفننی بازی می کنید یکی دیگر از راهکارهای جذاب برای استفاده مجدد از یک گوشی قدیمی، تبدیل آن به یک سیستم مخصوص بازی است. بسیاری از بازی‌های موجود در بازار، برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS موجود هستند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به اینترنت، خود را با این بازی‌ها سرگرم کنند. تنها کافیست بازی‌های مورد علاقه خود را بر روی دستگاه قدیمی نصب کرده و شروع به بازی کردن کنید.

دستگاهی برای چت تصویری

ویدیو چت با استفاده از تلفن های قدیمی

اگر شما هم علاقه‌مند به برقراری ارتباط تصویری با دوستان و آشنایانتان هستید، می‌توانید از گوشی موبایل‌تان به عنوان دستگاه مخصوص ویدیو چت استفاده کنید. شما فقط کافیست برنامه‌هایی مانند اسکایپ، واتس اپ و یا فیس‌تایم را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و از یک شبکه Wi-Fi قدرتمند استفاده نمایید. با این کار، دیگر نیاز نیست که کودکان برای زنگ زدن به پدربزرگشان، گوشی شما را قرض بگیرند و می‌توانند هر موقعی که بخواهند، با آن‌ها تماس برقرار کنند.

بیشتر بخوانید : 10 روش برای تقویت آنتن ‌دهی وای ‌فای

افزایش سرعت شبکه وای فای با انتخاب کانال وای فای مناسب

وبکم وایرلس

وبکم وایرلس droid cam client

دوربین اسمارت فون‌های قدیمی همچنین می‌تواند نقش وبکم را برای کامپیوتر دسکتاپ و یا لپ‌تاپ شما ایفا کند. با استفاده از نرم افزارهای رایگانی مانند DroidCam و EpocCam کاربر می‌تواند دوربین گوشی را به کامپیوتر متصل کرده و از آن به عنوان وبکم استفاده کند.

ساعت زنگ دار (Alarm)

گوشی قدیمی موبایل به عنوان آلارم گوشی

امروزه گجت‌های هوشمندی مانند Echo Show5 و Lenovo Smart Clock وجود دارند که کار مدیریت زمان را برای کاربران‌ انجام می‌دهند. اما کارشناسان اعتقاد دارند که وجود میکروفون بر روی این دستگاه‌ها،‌ امنیت آن‌ها را به شدت پایین آورده است. برای حل این مشکل، می‌توان با استفاده از برخی اپلیکیشن‌‌ها، گوشی‌های تلفن هوشمند قدیمی را به یک ساعت زنگ دار (Alarm) تبدیل کرد.

استفاده از تلفن های هوشمندی قدیمی به عنوان کنترل تولویزیون های هوشمند

تلفن های هوشمندی قدیمی به عنوان کنترل تولویزیون های هوشمند

نظرات کاربران نشان می‌دهد که کنترل های دستگاه‌های صوتی تصویری علاوه بر اینکه طراحی نا مناسبی دارند، به شدت در برابر ضربه‌های ناگهانی آسیب پذیر هستند. یکی از جایگزین‌های مناسب این کنترل ها، گوشی‌های موبایل قدیمی است. موبایل‌ها می‌توانند نقش کنترل تلویزیون‌ها و یا دستگاه های پخش موسیقی را به خوبی ایفا کنند. به عبارت دیگر، اگر کنترل دستگاهی خراب یا گم شده‌ باشد، دیگر نیازی به صرف هزینه و خرید یک کنترل جدید نخواهد بود. چرا که دستگاه‌های موبایل می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن و سنسور مادون قرمز، کار یک کنترلر گران قیمت را انجام دهند.

خواندن کتاب الکترونیکی

بسیاری از افراد، خواندن کتاب را بهترین سرگرمی برای خود می‌دانند. پیشرفت تکنولوژی باعث به وجود آمدن نسخه الکترونیکی کتاب‌ها شده است که باعث می‌شود شخص در مکان و زمان دلخواه، به کتاب دسترسی داشته باشد. یکی از ابزارهای پرطرفدار برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی، گوشی موبایل است. کاربران می‌توانند با دانلود اپلیکیشن‌هایی مانند Amazon Kindle که برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS موجود است، کتابخانه شخصی‌شان را همیشه و همه جا در کنار خود داشته باشند.

اگر شما طرفدار پر و پا قرص تصاویر کامیک هستید، حتما می‌دانید که بیشتر سازندگان این مجلات از جمله Marvel و یا DC Universe سالهاست که محصولات خود را به صورت دیجیتال منتشر می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که علاقه‌مندان بتوانند با استفاده از گوشی موبایل، در هر زمان داستان‌های ابر قهرمانان محبوب خود را دنبال کنید.

گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست ها

اگر وقت کافی برای خواندن کتاب ندارید، اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که نسخه صوتی کتاب‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. این کار می‌تواند افراد بیشتری را به خواندن کتاب ترغیب کند. پس اگر طرفدار نسخه‌های صوتی کتاب‌ها هستید، می‌توانید با خرید اشتراک از یک انتشارات صوتی کتاب، به تعداد قابل‌ توجهی فایل صوتی از کتاب‌های مختلف دست پیدا کنید. تنها کافیست اپلیکیشن کتاب‌های صوتی را روی گوشی قدیمی خود نصب کرده و با اتصال یک هندزفری، از شنیدن واژه‌ها لذت ببرید.

پخش موسیقی

موبایل های قدیمی به عنوان پخش کننده موزیک

گوش کردن به موسیقی یکی از بهترین روش‌های سرگرمی است. تنوع بسیار زیاد اپلیکیشن‌های موبایل در حوزه موسیقی، دسترسی کاربران را به آهنگ‌های مورد علاقه‌شان بسیار راحت کرده است. پس اگر از یک به استفاده از برنامه‌های استریم موسیقی مانند اسپاتیفای عادت دارید، می‌توانید حساب کاربری خود را بر روی گوشی‌های قدیمی فعال کرده و موسیقی گوش کنید. اپلیکیشن‌هایی مانند اسپاتیفای و یا اپل موزیک، علاوه بر موسیقی، لیستی از پادکست‌های جذاب و شنیدنی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید این پادکست‌ها را هم در خانه و هم در بیرون از خانه گوش کنید و لذت ببرید. از آنجاییکه استفاده از نرم افزارهای پخش موسیقی و یا بازی های آنلان مصرف باتری دستگاه را افزایش می دهد می توانید از این ترفندهای برای افزایش عمر باتری تلفن آیفون و گوشی های اندرویدی خود استفاده کنید.

مشارکت در پرو‌ژه‌های علمی

مشارکت در پرو‌ژه‌های علمی در گوشی های قدیمی

گوشی‌های موبایل قدیمی، قدرت پردازشی مشابه با سیستم‌های کامپیوتری دهه ۹۰ را دارند. یکی از راهکار‌های راه‌اندازی مجدد یک گوشی هوشمند بلا استفاده، اعطای رایگان فضای پردازشی این تلفن‌ها به گروه‌های تحقیقاتی است. در حال حاضر دانشگاه برکلی اپلیکیشن BOINC را برای دستگاه‌های اندرویدی ارائه کرده که دانشمندان به وسیله آن می‌توانند محاسبات خود را بر روی دستگاه‌ها موبایل کاربران انجام دهند.

IBM مشغول کار بر روی پروژه‌هایی در حوزه سلامت و پایداری محیط زیست است که مردم می‌توانند با در اختیار گذاشتن منابع گوشی‌های همراه خود، در آن سهم داشته باشند. همچنین پروژه‌ای با نام Asteroids@home که به صورت تخصصی بر روی سیارک‌ها کار می‌کند، می‌تواند از منابع پردازش موبایل‌های دست دوم برای انجام محاسبات پیچیده استفاده کند. برای همکاری در این پروژه‌ها، فقط کافیست یک اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب کرده و آن را به Wi-Fi متصل کنید.

استفاده از تلفن های قدیمی موبایل برای تماس در مواقع اضطراری

استفاده از تلفن های قدیمی موبایل برای تماس در مواقع اضطراری

بر اساس قوانین مخابراتی ایران، تمام دستگاه‌های موبایل باید بتوانند حتی بدون داشتن سیم‌کارت، با ش های اضطراری مانند ۱۱۰ تا ۱۲۵ تماس حاصل کنند. حتی گوشی‌های قدیمی نیز این قابلیت را دارند که در شرایط بدون آنتن با شماره های امدادی تماس برقرار کنند. اگر قصد سفر به مناطق پر خطر را دارید، داشتن یک گوشی زاپاس در برخی از شرایط می‌تواند جان شما را نجات دهد. کار با گوشی‌های از رده خارج و قدیمی به قدری راحت است که حتی افراد مسن نیز می‌توانند با استفاده از آن‌ها، به سرعت با مرکز فوریت‌ها تماس برقرار کنند.