9 ترفند برای افزایش عمر باتری گوشی اندروید

دلایل مختلفی برای زود تمام شدن شارژ باتری گوشی‌های اندروید وجود دارد. بدنه‌ی نازک‌تر گوشی، صفحه نمایش با نور بیشتر، پردازنده‌های سریع‌تر، برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و سرعت اینترنت بیشتر، همگی سهمی از باتری موبایل دارند و به همین دلیل است که استفاده از پاور بانک‌ متداول شده، اما با شناختن راه های افزایش عمر باتری گوشی اندروید از ظرفیت آن بهتر استفاده خواهید کرد.

گوگل در اندروید 6 (با نام مارشمالو) ویژگی Doze را قرار داد که وقتی گوشی روی میز است و استفاده‌ای از آن نمی‌شود، به حالت خواب رفته (Sleep mode) و فقط برای هشدارها و نوتیفیکیشن‌های ضروری مثل پیامک و همگام‌سازی‌های مقطعی فعال می‌شود. این ویژگی باعث شد که باتری گوشی، مصرف بهینه‌تری را تجربه کند و در نسخه‌های بعدی اندروید نیز، کارایی آن بهتر شد؛ اما کارهای دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از زود تمام شدن شارژ گوشی انجام دهید.

از آنجایی که تنظیمات اندروید در برندهای مختلف، متفاوت است، برای اینکه بتوانید روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، انجام دهید، می‌توانید اسم گزینه‌ها را در بخش تنظیماتِ (settings) گوشی اندرویدی خود جست‌وجو کنید.

1. حالت ذخیره باتری (Power Saving Mode) را فعال کنید

فرض کنید در محلی گیر افتاده‌اید که به برق دسترسی ندارید و نیاز دارید که باتری گوشی شما، نسبت به مواقع عادی، زمان بیشتری دوام بیاورد. وقتی حالت ذخیره‌ی باتری یا همان Power Saving Mode را فعال کنید، تلفن شما به صورت خودکار برنامه‌ها و فعالیت‌های اضافی را که از باتری استفاده می‌کنند، متوقف می‌کند.

مثلا در موبایل سامسونگ گلکسی S10 دو گزینه برای صرفه‌جویی در مصرف باتری وجود دارد. اولین گزینه، روشنایی صفحه نمایش، سرعت سی‌پی‌یو و استفاده از اینترنت را کمتر می‌کند. گزینه‌ی دوم، فقط به برنامه‌ها و سرویس‌های ضروری، اجازه‌ی اجرا می‌دهد.

گوشی‌های سامسونگ، گزینه‌ی دیگری هم به نام «نگهداری دستگاه» (Device Maintenance) دارند که برنامه‌های از کار افتاده، داده‌های مضر و دیگر فایل‌های بلااستفاده را حذف می‌کند. این فایل‌ها، حافظه‌ی گوشی را پر می‌کنند و باعث مصرف باتری بیشتر می‌شوند. (لازم است یادآوری کنیم که در گوشی‌های سامسونگی که اندروید 9 دارند، این گزینه به نام «مراقبت از دستگاه» (Device Care) تغییر کرده است.)

2. با وای‌فای رفاقت بیشتری داشته باشید

وقتی از اینترنت سیم‌کارت استفاده می‌کنید، مصرف باتری بسیار بیشتر می‌شود؛ بنابراین هرجا که به وای‌فای دسترسی داشتید، بهتر است از آن استفاده کنید.

به راحتی می‌توانید استفاده از اینترنت سیم‌کارت را با پایین کشیدن نوار بالای صفحه و خاموش کردن گزینه‌ی داده‌ی تلفن همراه (mobile data)، قطع کنید. همچنین می‌توانید حالت هواپیما (Airplane Mode) را فعال کنید -که همه‌ی قابلیت‌های سیم‌کارت را غیرفعال می‌کند- و تنها از وای‌فای استفاده کنید. البته می‌دانید که این کار باعث می‌شود تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها را دریافت نکنید.

3.افزایش عمر باتری گوشی اندروید با خاموش کردن قابلیت‌های ارتباطی

گزینه‌هایی مثل  (Bluetooth) بلوتوث، NFC، مکان‌یابی (Location) و قابلیت phone visibility در گوشی‌های سامسونگ، ویژگی‌های مفیدی هستند؛ ولی به طور مرتب فعالند و به‌روزرسانی می‌شوند که باعث می‌شود باتری گوشی شما زودتر خالی شود. برای افزایش طول عمر باتری، همه‌ی آن‌ها را خاموش کنید و هر زمان که واقعا به آن‌ها نیاز داشتید، هرکدام را فعال کنید.

شاید همیشه به برنامه‌ی دستیار صوتی موبایل احتیاج نداشته باشید. اگر از Google Assistant استفاده می‌کنید، به تنظیمات دستیار صوتی در گوگل (Assistant) بروید و آن را غیرفعال کنید. این امر باعث می‌شود دستیار صوتی گوگل، همیشه فعال نباشد و دیگر از باتری استفاده نکند.

اگر موبایل سامسونگ دارید، بهتر است دستیار صوتی Bixby را هم خاموش کنید. این برنامه به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های سامسونگ وجود دارد.

4. نور صفحه نمایش را کم کنید تا باتری گوشی زود تمام نشود

امروزه گوشی‌های هوشمند، صفحه نمایش‌های باکیفیت و چشم‌نوازی دارند؛ اما عجیب نیست که این ظاهر جذاب، قاتل باتری گوشی باشد. شما در طول روز معمولا به بیشترین نور صفحه نیاز ندارید. به تنظیمات صفحه نمایش بروید و نور صفحه را کم کنید. هم باتری و هم چشمان شما، قدردان این کار شما خواهند بود.

می‌توانید به غیرفعال کردن «روشنایی خودکار» (auto brightness) هم فکر کنید. اگرچه این ویژگی، نور محیطی شما را تشخیص می‌دهد و براساس آن، نور را کم و زیاد می‌کند، ولی ممکن است میزان نور را بیشتر از حدی که نیاز دارید، تنظیم کند.

علاوه بر این‌ها، می‌توانید مدت زمان روشن ماندن گوشی را تغییر دهید. در تنظیمات صفحه نمایش، تعیین کنید که چند ثانیه بعد از لمس نکردن، صفحه خاموش شود. همچنین به تنظیمات هشدارها و اعلان‌ها (notifications) بروید و دریافت نوتیفیکیشن از برنامه‌هایی را کمتر به آن‌ها نیاز دارید، غیرفعال کنید. با این کار، هربار که اعلانی از این برنامه‌ها منتشر می‌شود، صفحه‌ی گوشی شما روشن نمی‌شود.

5. در استفاده از ویجت‌ها و تصاویر متحرک تجدید نظر کنید

برای افزایش طول عمر باتری، از تصاویر پس‌زمینه‌ی( Wallpaper) متحرک استفاده نکنید؛ زیرا برای حرکت‌های تصویر، باتری مصرف می‌شود. اگر از تصاویری برای پس‌زمینه‌ی گوشی خود استفاده کنید که طیف رنگ محدودتری دارند، قدم دیگری برای جلوگیری از زود تمام شدن باتری موبایل خود برداشته‌اید. چون که صفحه نمایش برای نشان دادن تصاویر با رنگ‌های متنوع، انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

ظاهر فریبنده و کاربردی ویجت‌ها (widgets) هرکسی را وسوسه می‌کند که از آن‌ها استفاده کند، اما در حقیقت، هرکدام مثل یک برنامه‌ی فعال عمل می‌کنند که در صفحه‌ی اصلی گوشی در دسترس هستند. بنابراین برای اینکه فعال بمانند، از انرژی باتری استفاده می‌کنند. اگر باتری گوشی شما به سرعت خالی می‌شود، بهتر است از استفاده از ویجت‌ها صرف نظر کنید.

6. افزایش عمر باتری با بی‌صدا کردن گوشی

موبایلی که به طور مرتب نوتیفیکیشن هایی با صدا و لرزش (ویبره) دریافت می‌کند، هم آسایش را از ما سلب می‌کند و هم باعث خالی شدن باتری می‌شود. پس بهتر است گوشی خود را در حالت سکوت یا بدون صدا استفاده کنید. (به زبان فرنگی، سایلِنت کنید).

وقتی گوشی می‌خواهد لرزش و ویبره‌ی هشدار را ایجاد کند، مجبور است یک موتور داخلی در گوشی را به کار بیندازد و همانطور که حدس زده‌اید، این کار باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود. به تنظیمات صدا و ویبره بروید و شدت لرزش را کم کنید. در همین تنظیمات می‌توانید بازخورد لمسی را هم غیرفعال کنید که باعث می‌شود هنگام تایپ کردن یا لمس کردن صفحه، هیچ لرزشی در قسمت لمس شده ایجاد نشود.

7. اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنید

برنامه‌نویسان و کسانی که اپلیکیشن‌ها را تولید می‌کنند (دِوِلوپِرها) تلاش زیادی می‌کنند که مطمئن شوند برنامه‌هایشان به بهترین شکل ممکن کار می‌کنند. برای اینکه خیالتان راحت باشد که بهترین نسخه از اپلیکیشن را استفاده می‌کنید، بهتر است که همیشه آن‌ها را به‌روز و آپدیت نگه دارید.

با این توصیف، آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها باعث مصرف باتری و اینترنت می‌شود. پس شاید بهتر باشد آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل اندروید را محدود به زمانی کنید که از وای‌فای استفاده می‌کنید یا به‌روزرسانی خودکار را موقتا غیرفعال کنید و وقتی که به منبع برق دسترسی داشتید، آن را فعال نمایید.

به طریقی مشابه، می‌توانید آپدیت خودکار در هریک از اپلیکیشن‌ها را نیز خاموش کنید. مثلا ممکن است هربار که به اینترنت متصل می‌شوید، اینستاگرام به صورت اتوماتیک پست‌ها و استوری‌های جدید را دریافت کند. باخبر شدن از استوری‌های دوستان، لذت‌بخش است، ولی هرکدام از آن‌ها به معنای خالی‌تر شدن باتری گوشی است. در تنظیمات موبایل خود می‌توانید گزینه‌ی همگام‌سازی خودکار داده‌ها (sync data) را خاموش کنید و هر زمان که از اپلیکیشن‌ها استفاده کردید، پیغام ها و پست های جدید را دریافت کنید. این کار باعث اندکی صرفه‌جویی در مصرف باتری گوشی می‌شود.

در ضمن مراقب اپلیکیشن‌هایی باشید که تبلیغات زیادی نشان می‌دهند. این برنامه‌ها برای باتری موبایل شما، دندان تیز کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، یکی از روش‌های حیله‌گرانه در تبلیغات، این است که تبلیغات در داخل یک اپلیکیشن را به اجرا شدن یک ویدئو در پس‌زمینه و به دور از چشم فرد، هدایت می‌کنند. شما این ویدئوها را نمی‌بینید ولی برای تبلیغ‌دهنده، به عنوان نمایش داده شده برای کاربر ثبت می‌شود. بنابراین هم تبلیغ‌دهندگان گول می‌خورند و پول چیزی را می‌دهند که اصلا کاربر ندیده است و هم باتری موبایل شما زودتر خالی می‌شود. پس فکر خوبی است که هر از چند گاهی، به اپلیکیشن‌هایی که در حال مصرف باتری هستند، نگاهی بیندازید و بررسی کنید که پایشان را از گلیمشان درازتر نکنند و در صورت لزوم، آن برنامه را حذف کنید.

8. افزایش عمر باتری گوشی اندروید با برنامه‌ های کمکی

اگر انجام همه‌ی این کارها، برای شما آسان نیست، می‌توانید از اپلیکیشنی مثل IFTTT استفاده کنید که به صورت خودکار وظایفی را انجام می‌دهد و می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در مصرف باتری کمک کند. با برنامه‌ی IFTTT می‌توانید بلوتوث و وای‌فای را براساس موقعیت مکانی خود و محلی که انتخاب می‌کنید، خاموش کنید یا وقتی که باتری موبایل شما به درصد مشخصی می‌رسد، سرویس‌های مشخص شده، به صورت خودکار غیرفعال شوند.

همچنین برنامه‌هایی مثل Greenify اپلیکیشن‌های گوشی را رصد می‌کنند و آن‌هایی را که مصرف باتری بیشتری دارند، شناسایی می‌کنند. سپس برنامه‌های غیرفعالی را که ممکن است مشکل‌ساز شوند، در حالت خواب عمیق (hibernation) قرار می‌دهند و باتری گوشی شما را در صحت و سلامت همچون روزی که آن را خریده‌اید، نگه می‌دارند.

9. پاور بانک بخرید

راه‌حل ساده برای حل مشکل زود تمام شدن باتری گوشی، خرید یک پاوربانک است. اگر از موبایلتان زیاد استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که یک پاوربانک قدرتمند بخرید که ظرفیت بالایی داشته باشد. فهرستی از پاوربانک‌های ای ‌دیتا را می‌توانید در اینجا ببینید.