روتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توسعه روزافزون شبکه اینترنت و محبوبیت آن میان افراد جامعه روترها به بخش مهمی از تجهیزات مورد نیاز هر خانه تبدیل شده‌اند. در حال حاضر حتی در بعضی از منازل از 2 یا چند روتر برای آنتن دهی بهتر استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که اصلا روتر چیست؟ و سپس به اهمیت و وظیفه روترها پرداخته و آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم.

روتر چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به عبارت ساده‌تر ، یک روتر دستگاه‌های موجود در یک شبکه را با ارسال بسته‌های داده بین آنها، به یکدیگر متصل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بین دستگاه‌ها یا از دستگاه‌ها به اینترنت ارسال شوند. روتر این کار را با اختصاص یک آدرس IP محلی به هر یک از دستگاه‌های موجود در شبکه انجام می‌‌‌دهد. این تضمین می‌کند که بسته های داده در شبکه گم نمی‌شوند و به مقصد و جای درست می‌رسند.

این داده ها را به عنوان یک بسته پستی تصور کنید، برای فرستادن هر بسته به مقصد، نیاز به یک آدرس پستی است تا به دست گیرنده درست برسد.

شبکه محلی یارانه شما مانند یک منطقه در حومه شهر است که فقط دانستن این مکان در دنیای به این بزرگی (یعنی شبکه جهانی وب) برای فرستادن بسته و رسیدن آن به مقصد کافی نیست.

در صورت کامل نبودن آدرس، بسته می‌تواند به راحتی به مقصدی اشتباه برسد. بنابراین، روتر اطمینان حاصل می‌کند که هر مکان (دستگاه) دارای یک شماره منحصر به فرد است تا بسته به آدرس درست برود.

اگر نیاز دارید که داده‌ها را به فرستنده باز گردانید، یا اینکه بسته خودتان را ارسال کنید، روتر شما این کار را نیز انجام خواهد داد. در حالی که روتر این کار را برای هر بسته به طور مجزا انجام می‌دهد، اما به اندازه‌ای سریع است که احساس می‌کنید در لحظه انجام گرفته است؛ حتی وقتی چندین دستگاه به طور همزمان داده ها را ارسال می‌کنند.

تفاوت روتر و مودم چیست؟

از آنجایی که مودم‌های مدرن اغلب مجهز به روتر داخلی هستند، تفاوت بین روتر و مودم اغلب مبهم است. اما کسانی که روزهای ابتدایی اینترنت را به خاطر می‌آورند می‌دانند که این مودم و روتر وظیفه متمایزی دارند.

برای اتصال به اینترنت از طریق (ISP (Internet Service Provider یا همان شرکت خدمات سرویس های اینترنتی، به مودم خود نیاز دارید‌، در حالی که برای اتصال چندین دستگاه در یک شبکه که مودم شما را هم شامل  می‌شود، به روتر نیاز دارید.

روتر به مودم شما و چندین دستگاه امکان انتقال داده‌ها از یک مکان به مکان دیگر را می‌دهد. مودم یک راه ارتباطی است که ارسال و دریافت داده از اینترنت را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید : 5 تفاوت مودم و روتر که قبل از خرید باید بدانید

تفاوت روتر و مودم چیست ؟

از آنجا که نوع سیگنال های مورد استفاده در کامپیوترها در مقایسه با سیگنالی که در اینترنت استفاده می‌شود متفاوت است، به طور کلی به خرید مودم احتیاج دارید.

کامپیوترها و دستگاه های موبایل، از سیگنال نوع دیجیتال استفاده می‌کنند در حالی که اینترنت بر اساس سیگنال  آنالوگ کار می‌کند. مودم این سیگنال‌ها را به قالب درست تبدیل می‌کند. این وسیله نام خود را از همین ویژگی گرفته است، مودم یک «Modulator» به معنی «تلفیق کننده» و «Demodulator» به معنی «تفکیک کننده» گرفته شده است.

وقتی یک بسته اینترنتی سفارش می‌دهید، اغلب یک مودم از ارائه دهنده سرویس اینترنت دریافت خواهید کرد. این تبدیل سیگنال عملکرد اصلی مودم است. در واقع هماهنگی این سیگنال‌ها کار روتر است.

اجزای مختلف روتر

حالا که با مفهوم روتر در شبکه آشنا شدیم، بهتر است سراغ اجزای تشکیل دهنده روترها برویم و هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم:

همانطور که احتمالا تا حالا دیده‌اید، پشت اکثر روترها یا مودم/روترها پورت‌هایی وجود دارد که با هم تفاوت دارند. این پورت‌ها ممکن است، پورت LAN یا WAN باشند که معمولا با رنگ‌های متمایز از یکدیگر قابل تشخیص هستند.

WAN

مهمترین جزء روترها را می‌توان WAN دانست. اما نقش WAN در روتر چیست و چه کاربردی دارد؟ همانور که می‌دانید سه نوع اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد:

  • از طریق مودم: که مودم از طریق کابل شبکه به پورت WAN در روتر متصل می‌شود.
  • از طریق سیم تلفن: که آن را مستقیم به پورت WAN در روتر یا مودم/روتر متصل می‌کنند.
  • از طریق فیبر نوری: که مشابه تلفن بوده اما کیفیت آن متفاوت است.

LAN

از طریق پورت LAN شما اینترنت را به دستگاه‌های مورد نظرتان مثل لپتاپ، تلویزیون و غیره می‌رسانید. به عنوان مثال اگر WAN را شیر فلکه یک خانه دانست، پورت LAN یکی از لوله‌های آب مثل لوله آب آشپزخانه است.

بیشتر بخوانید : شناخت تفاوت‌های انواع شبکه: LAN، WAN، PAN، MAN

آنتن وای‌فای

آنتن در واقع قطعه یا سیمی است که سیگنال‌های شبکه را منتشر می‌کند. در این رابطه برخی افراد تصور می‌کنند که روترهای با تعداد آنتن بیشتر، کیفیت سیگنال بالاتری داشته و اینترنت سریع‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، اما در واقع اینگونه نیست!

کیفیت سیگنال شبکه وای‌فای به تعداد آنتن‌های روتر مربوط نیست. آنچه در واقعیت بر کیفیت سیگنال دریافتی موثر است، سخت افزار روتر (تراشه و پردازنده آن)، محل روتر، ساختار و موانع موجود در خانه است.

بیشتر بخوانید : 10 راهکار برای تقویت آنتن دهی وای فای

موارد استفاده روتر چیست؟ چه زمانی به یک روتر نیاز دارید؟

زمانی که در یک خانه فقط یک کامپیوتر وجود دارد، شما با خرید مودم خانگی برای اتصال به اینترنت مشکلی نخواهید داشت. از نظر فنی، اگر می خواهید فقط یک دستگاه را متصل کنید، هنوز هم می توانید فقط از یک مودم استفاده کنید. اما به دلایل امنیتی و آینده نگری، حتی اگر یک دستگاه در شبکه خود دارید بهتر است از یک روتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : خرید مودم خانگی؛ 6 سوال مهم قبل از خرید

اما اکنون که اغلب در خانه ها بیش از یک دستگاه وجود دارد، داشتن یک روتر ضروری است. به عنوان مثال به تفاوت نام یک خیابان و آدرس و شماره پلاک یک خانه فکر کنید.

اگر در یک خیابان فقط یک خانه وجود داشته باشد تا زمانی که تنها آدرس در آن خیابان متعلق به آن خانه است، برای فرستادن بسته به شماره پلاک خانه نیازی نخواهید داشت. اما وقتی بیش از یک خانه در یک خیابان باشد، شما به آدرس محل دقیق آن خانه ( آدرس محلی ) نیاز دارید.

شما نه تنها وقتی می خواهید چند دستگاه را به اینترنت متصل کنید بلکه برای اتصال چند دستگاه به یکدیگر نیز به یک روتر نیاز دارید. حتی بدون اینترنت نیز شما می توانید با رایانه‌ها و دستگاه های دیگری مثل تلفن همراه، یک شبکه محلی ایجاد کنید.

این کار شما را قادر می سازد که فایل ها را با دستگاههای خاص درون این شبکه از جمله چاپگر، اسکنر و کنسول بازی انتقال داده و به اشتراک بگذارید.

به عنوان مثال دستور چاپ یک سند بی فایده خواهد بود اگر آن سند به تلفن همراه شما یا به اسپیکر هوشمند گوگل فرستاده شود! بلکه این سند برای چاپ باید به دستگاه چاپگر ارسال شود.

موارد استفاده از روتر

برای راه‌اندازی خانه‌های هوشمند، استفاده از روتر بسیار ضروری است، چرا که تمامی دستگاه‌های شما باید به یکدیگر متصل باشند. در صورت عدم وجود روتر، دستگاه‌های شما قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نخواهند بود. حتی شاید داشتن اینترنت برایتان ضروری نباشد، ولی قطعا به روتر نیاز دارید.

راه اندازی روتر در خانه‌های هوشمند

در رابطه با اسپیکر هوشمند گوگل، برای اتصال آن به خانه هوشمند شما و ارسال دستورات صوتی از طریق این اسپیکر به سایر دستگاه ها، روتر ضروری تر هم به نظر می رسد.

از آنجا که یک خانه هوشمند همچنین یک شبکه محلی از دستگاه ها نیز هست، بدون روتر این دستگاه ها نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. بسته به نوع دستگاه، در صورت داشتن سرویس های ابری ( اشتراک سرویس های پشتیبانی وب)، ممکن است هنوز به اتصال به اینترنت نیاز داشته باشید.

اما در نهایت، روتر این بسته‌های داده را هماهنگ می‌کند. یک شبکه محلی می‌تواند بدون اینترنت یا مودم وجود داشته باشد، اما بدون روتر نمی‌تواند وجود داشته باشد.

انواع روتر: روتر سیمی و روتر بیسیم (روتر وایفای) چیست؟

تفاوت بین انواع روتر بی سیم و سیمی در نوع ارتباطی است که هر کدام پشتیبانی می‌کنند.

یک روتر سیمی فقط دارای درگاه های کابل LAN است‌، در حالی که یک روتر بی سیم (به عنوان روتر وایفایi نیز شناخته می شود) شامل آنتن ها و یک آداپتور بی سیم است که به دستگاه ها اجازه می دهد بدون کابل متصل شوند. امروزه بیشتر روترها و مودم ها شامل پورت های LAN و آنتن ها هستند.

خرید روتر

همانطور که گفته شد روتر به عنوان یکی از ملزومات هر خانه، تقاضای زیادی را به همراه دارد. قیمت روترها کاملا متفاوت است و بسته به تکنولوژی استفاده شده در آن، قیمت متفاوتی دارد.
برای خرید روترها می‌توان آن‌ها را به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم کرد، از جمله روترهای خانگی، روترهای سازمانی، روترهای امنیت شبکه، سوئیچ روتر، روتر وایرلس و غیره.
بطور کلی اکثر انواع روتر موجود در بازار، از نوع روتر خانگی هستند که نیاز طیف وسیعی از جامعه را پوشش می‌دهند.

مودم روتر نتربیت

خرید مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N

برای خرید مودم روتر مناسب، ابتدا باید از برند شرکت سازنده مطمئن شوید. شرکت نتربیت سالهاست که در زمینه تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند.

با خرید مودم روتر نتربیت ND-4230N دیگر نیازی نیست که به فکر مودم و روتر به صورت جداگانه باشید. این مودم با پشتیبانی از استاندارد ADSL2/2+ سرعت فوق العاده 24 مگابایت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد (بسته به پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت).