6 مزیت پنهان SSD که به آن فکر نمی کنید

آیا سرعت پایین کامپیوتر به سلامت شما آسیب می‌زند؟

شاید شما هم تجربه‌ی انتظارهای طولانی‌مدت برای روشن شدن کامپیوتر و بوت شدن سیستم را داشته باشید. اگر حساب و کتابی برای تلف شدن وقت خود پای کامپیوترهایی با سرعت پایین، ندارید و فکر نمی‌کنید که این منتظر ماندن، تاثیر چندانی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد، خواندن این مقاله را از دست ندهید. همچنین اگر از این انتظارات بیهوده، کلافه شده‌اید و به دنبال راه‌حلی جامع می‌گردید، با ما همراه باشید تا راهی مطمئن، پیش روی شما قرار دهیم.

روزانه چقدر از وقت خود را برای روشن کردن کامپیوتر صرف می‌کنید؟

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که زمانی را که برای روشن شدن کامپیوتر منتظر می‌مانید، محاسبه کنید. اما در آمریکا، آماری از بین افراد بزرگسال تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد، روزانه، 16 دقیقه را به خاطر سرعت پایین کامپیوتر از دست می‌دهند. اگر بخواهیم این آمار را در مورد ایران در نظر بگیریم، باید مدت زمان آن را بیشتر کنیم؛ چرا که عمر تجهیزات کامپیوتری در ایران، بیشتر است و مردم معمولا تجهیزات کامپیوتری را هر چند سال یک‌بار عوض می‌کنند. با این حال، از همین آمار استفاده می‌کنیم.

اما این آمار چگونه می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد؟

مزایای استفاده از درایو SSD

مطالعه بیشتر: مزایای استفاده از درایو SSD

ارتباط ورزش کردن با سرعت پایین کامپیوتر

بیشتر افراد، از مفید بودن ورزش اطلاع کافی دارند، اما اگر از آن‌ها بپرسید که چرا ورزش را در برنامه‌ی هفتگی خود جای نمی‌دهند، معمولا پاسخ می‌دهند که وقت کافی را برای این کار ندارند. حالا فرض کنید بتوانید با افزایش سرعت کامپیوتر خود، روزانه 16 دقیقه در وقت خود صرفه‌جویی کنید. این یعنی در هفته می‌توانید حدود 100 دقیقه، وقت آزاد پیدا کنید. اگر از این زمان برای ورزش کردن استفاده کنید، افزایش سرعت کامپیوتر شما، منجر به بهبود سلامت شما شده است.

حالا باید به این پرسش، پاسخ دهیم که چه راه‌کار مؤثری برای افزایش سرعت کامپیوتر وجود دارد؟ شاید راه‌کارهای مقطعی را برای افزایش سرعت کامپیوتر امتحان کرده باشید، اما باز هم کامپیوتر شما، روند کند شدن خود را ادامه داده است. راه‌حل کارآمد، استفاده از حافظه SSD برای کامپیوتر است. حافظه SSD سرعت کامپیوتر را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد و به خاطر همین ویژگی، پرطرفدار شده است.

ارتباط آشپزی با سرعت پایین کامپیوتر

از سوی دیگر، اگر شما به اندازه‌ی کافی ورزش می‌کنید و مشکلی از این بابت ندارید، شاید وقت کافی برای آشپزی نداشته باشید. در دنیای پرمشغله‌ی امروز، آشپزی به حاشیه رانده شده و جای خود را به غذاهای آماده و فست‌فود داده است. حالا فرض کنید به کمک حافظه SSD که زمان بوت شدن سیستم و روشن شدن کامپیوتر را بسیار کاهش می‌دهد، زمانی اضافه به دست آورید. در این صورت، می‌توانید آشپزی را در دستور کار قرار دهید و غذاهای سالم و مقوی خانگی بپزید. با این کار، شما از ضررهای غذاهای آماده و فست‌فود در امان می‌مانید و به سلامت بدن خود کمک می‌کنید. جالب است که با یک تغییر در کامپیوتر خود و استفاده از حافظه SSD ، می‌توانید تغییری مثبت نیز در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

تأثیر سرعت پایین کامپیوتر در روابط بین افراد

اگر جزء افرادی هستید که مدام با دوستان و آشنایان خود، فیلم و سریال یا فایل‌های حجیم، رد و بدل می‌کنید، نقش سرعت در کپی شدن فایل‌ها را به چشم دیده‌اید. وقتی سرعت نقل و انتقال فایل‌ها در کامپیوتر پایین است، باید مدت زمان بیشتری را برای کپی شدن فایل‌ها منتظر بمانید. حالا در نظر بگیرید که بتوانید سرعت انتقال فایل‌ها را تا چندین برابر افزایش دهید. بدین ترتیب، به جای آنکه بخواهید حواس خود را متوجه کپی شدن فایل‌ها کنید، می‌توانید با دوست خود بیشتر گپ بزنید.

این نتیجه با به کار بردن یک حافظه SSD در کنار هارد کامپیوتر میسر می‌شود. در واقع حافظه SSD با ساختار متفاوتی که نسبت به هارد دیسک‌های کامپیوتر دارد، سرعتی چندین برابری را برای انتقال فایل‌ها فراهم می‌کند. از آنجایی که وقت‌گذرانی بیشتر با دوستان و آشنایان می‌تواند روحیه‌ی افراد را تازه کند و بر امید آن‌ها بیفزاید، افزایش سرعت هنگام انتقال فایل‌ها که به لطف حافظه SSD محقق می‌شود، می‌تواند در سلامت روحی شما موثر باشد.

تأثیر خستگی ناشی از سرعت پایین کامپیوتر در سلامت انسان

اگر با کامپیوترهایی که سنی از آن‌ها گذشته کار کرده باشید، مسلما از سرعت پایین آن‌ها به ستوه آمده‌اید. این تجربه‌ی ناخوشایند، نه تنها وقت شما را بیهوده تلف می‌کند، بلکه تأثیری منفی در روحیه و انرژی شما می‌گذارد. اگر این تجربه به طور مرتب تکرار شود، کم‌کم اشتیاق شما را برای کار کردن با کامپیوتر، کاهش پیدا می کند. چنین پیامدی می‌تواند شما را از انجام سریع‌ترِ کارهای مهمِ کامپیوتری باز دارد و استرس ناشی از عقب ماندن کارها را در شما ایجاد کند، یا در حالت بدتر، شغل و حرفه‌ی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، این آسیب‌های روانی که از سرعت پایین کامپیوتر ناشی می‌شوند، می‌توانند در برنامه‌ی روزانه‌ی شما، اختلال ایجاد کنند؛ اما با یک تغییر ساده، می‌توانید از این سلسله مشکلات، پیشگیری کنید. این تغییر می‌تواند به کارگیری حافظه SSD برای کامپیوتر باشد که ارتباطی مستقیم با سرعت کامپیوتر شما دارد. با این توصیف، اگر حافظه SSD را به خانواده‌ی کامپیوتر خود اضافه کنید، علاقه‌ی بیشتری برای کار با کامپیوتر پیدا خواهید کرد و کارهای پراهمیت خود را سریع‌تر پیش خواهید برد. این شور و اشتیاق در سلامت روانی شما موثر است و به شما انگیزه‌ی بیشتری برای فعالیت می‌دهد.

ارتباط معاشرت با خانواده با سرعت پایین کامپیوتر

از منظری دیگر، فرض کنید شخصی پس از یک روز پرمشغله، به خانه آمده است و قصد دارد چند فایل را به کامپیوتر خود منتقل کند. از زمانی که کامپیوتر را روشن می‌کند تا زمانی که طول می‌کشد تا واقعا کامپیوتر آماده به کار شود، چند دقیقه به طول می‌انجامد. این فرد با داشتن خستگی ناشی از کار، صبر و تحمل لازم را برای این سرعت پایین ندارد. در چنین مواقعی، کلافه می‌شود و حوصله‌ی خود را برای معاشرت با خانواده از دست می‌دهد. خودتان می‌توانید ادامه‌ی این موقعیت را تصور کنید و مشکلاتی را که به دنبال آن ایجاد می‌شود، حدس بزنید.

شاید تا به امروز، باور نمی‌کردید که سرعت پایین کامپیوتر، می‌تواند چه عواقبی به همراه داشته باشد. اکنون اگر بخواهید دچار چنین عواقبی نشوید و سلامتی خود را در مقابل چنین مشکلاتی، بیمه کنید، می‌توانید یک‌راست به سراغ حافظه SSD بروید. تکنولوژی حافظه SSD به‌گونه‌ای است که بوت شدن سیستم‌عامل یا در اصطلاح بالا آمدن کامپیوتر، با سرعتی چندین برابر نسبت به هارد دیسک‌های قدیمی انجام می‌گیرد و لحظه‌های پرارزش زندگی شما که می‌تواند برای گذراندن با خانواده سپری شود، پای کامپیوتر به هدر نمی‌رود.

تأثیر گرمای کم‌ترِ حافظه SSD در سلامت انسان

یکی دیگر از مشکلاتی که سرعت پایین کامپیوتر ایجاد می‌کند، مربوط به صدای زیاد کامپیوتر است. در واقع بیشتر این صدا، از خنک‌کننده‌ی کامپیوتر ایجاد می‌شود که می‌خواهد گرمای داخل کامپیوتر را کاهش دهد. هارد دیسک‌های قدیمی، گرمای زیادی تولید می‌کنند و هرچه بیشتر از کامپیوتر استفاده کنید، کارایی آن‌ها نیز کم‌تر می‌شود. مجموع این دو عامل باعث می‌گردد که خنک‌کننده یا همان فن کامپیوتر، بیشتر و بیشتر کار کند و صدای مضاعفی تولید نماید. این صدای مزاحم، هنگام کار با کامپیوتر، آرامش را از فرد می‌گیرد و تمایل او را برای استفاده‌ی مدام از کامپیوتر کم‌تر می‌کند.

اما در مقابل، حافظه SSD گرمای به مراتب کم‌تری تولید می‌کند. این قابلیت، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی حافظه SSD است. وقتی حافظه‌ی کامپیوتر، گرمای کم‌تری ایجاد کند، خنک‌کننده هم فعالیت کم‌تری از خود نشان می‌دهد و در نهایت، صدای منتشر شده از کامپیوتر کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه‌ای که از این مقایسه حاصل می‌شود، تأثیر حافظه SSD بر کاهش آلودگی صوتیِ ناشی از کامپیوتر است. این امر در سلامت روانی انسان موثر است و شاید در نگاه اول، تصور کنید که اهمیت چندانی ندارد، اما اگر استفاده‌ی مداوم و روزانه از کامپیوتر را مد نظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این صداهای اضافی و مزاحم، می‌تواند در درازمدت، تاثیری مخرب در سلامت فرد داشته باشد. پس اگر هنگام کار با کامپیوتر، سکوت و آرامش، اهمیت به‌سزایی برای شما و خانواده‌ی شما دارد، باید حتما گوشه چشمی به حافظه SSD داشته باشید.

حافظه SSD adata

کلام آخر

آنچه مرور کردیم، تاثیری بود که سرعت پایین کامپیوتر در سلامت انسان به جای می‌گذارد. با توجه به اینکه سرعت پایین در کامپیوترها، امری متداول است، شاید در استفاده‌های روزمره، به آن عادت کرده باشید و تلاش چندانی برای برطرف کردن آن‌ها انجام نداده باشید.

اگر بخواهیم مثالی ساده برای روشن شدن موضوع بزنیم و مشکلات ناشی از کند بودن کامپیوتر را تصویرسازی کنیم، باید به سرعت اینترنت اشاره کنیم. همه‌ی ما از کار کردن با اینترنت پرسرعت لذت می‌بریم و سرعت پایین اینترنت، ما را عاصی می‌کند. حالا همین حالت را برای کامپیوتر فرض کنید و چندین مشکل دیگر را از جمله صدای مزاحم کامپیوتر هم به آن اضافه نمایید.

ناگفته پیداست که هیچکس به استقبال چنین شرایطی نمی‌رود و تمام هم و غم خود را به کار می‌گیرد که از آن دوری کند. همانطور که پیش‌تر تأکید کردیم، بهترین گزینه برای دوری جستن از آسیب‌هایی که سرعت پایین کامپیوتر به جسم و روح ما وارد می‌کند، حافظه SSD است. در واقع پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ی تولید حافظه‌های کامپیوتری، نه تنها امکانات بهتری را برای کار با کامپیوتر مهیا می‌کند، بلکه به سلامت انسان هم یاری می‌رساند.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید درایو SSD ای دیتا

اینفوگرافیک: تاثیر استفاده از SSD در سلامتی شما