علت نصب نشدن ویندوز روی درایو SSD

نصب ویندوز روی SSD را می‌توان بهترین راهکار برای افزایش سرعت سیستم دانست. اما گاهی اوقات نصب نشدن ویندوز روی درایو SSD شما را دچار چالش می‌کند.

انواع مختلفی از SSD های عادی ساتا و NVME در بازار وجود دارند و همچنین نسل‌های مختلفی از پردازنده و مادربرد هم عرضه شده‌اند. این تنوع انتخاب در کنار مزایایی که ایجاد کرده است، معایبی هم به همراه داشته است.

به عنوان مثال در برخی موارد، درایورهای لازم در کتابخانه درایورهای ویندوز قرار ندارند و در حین نصب ویندوز خطاهای غیر منتظره‌ای مشاهده می‌شود. در ادامه این مقاله احتمالات مختلف را بررسی می‌کنیم.

دلایل نصب نشدن ویندوز روی SSD

از دلایل ساده‌ای که احتمال بروز این مشکل باشند، شروع می‌کنیم:

SSD به درستی نصب نشده است

مثلا در SSD های ساتا احتمال دارد که کابل برق ساتا را فراموش کرده باشید. از اتصال درست درایو SSD اطمینان پیدا کنید. ممکن است که کابل ساتا و یا کانکتورهای ساتا و یا M.2 مادربرد آسیب دیده باشد. SSD را با کابلی متفاوت به کانکتور دیگری متصل کنید.

SSD ساتا ۳ ADATA

در برخی از مادربردهای جدید هم باید با توجه به نسل پردازنده، از کانکتور M.2 متناسب با SSD خود استفاده کنید. با مطالعه دفترچه راهنمای مادربرد می‌توانید از این موضوع مطلع شوید.

به عنوان مثال اگر در برخی از مادربردهای نسل ۱۱ اینتل پردازنده نسل ۱۰ نصب کنید، احتمال دارد که مادربرد شما سوییچ خودکار M.2 نداشته باشد و کانکتور M.2 اصلی غیر فعال شده باشد. باز هم در این حالت دفترچه راهنمای مادربرد به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : آیا سیستم من از M.2 پشتیبانی می‌کند؟

سیستم شما خیلی جدید است

در لپ‌تاپ های جدید، مخصوصا لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده نسل ۱۱ اینتل استفاده می‌کنند، ممکن است بدون دانلود درایور مخصوص نتوانید ویندوز را روی SSD های NVME نصب کنید.

در این حالت باید به صفحه لپ‌تاپ خود در سایت تولید‌کننده آن مراجعه کنید و درایو IRST را دانلود کنید. سپس در حین نصب ویندوز این درایور را انتخاب کنید تا مشکل حل شود و SSD شناسایی شود.

غلط بودن تنظیمات بایوس

اگر قبلا تنظیمات بایوس را دستکاری کرده‌اید می‌توانید با ریست کردن بایوس یا عملیات Clear CMOS شانس خود را امتحان کنید.

خراب شدن فایل‌های نصب ویندوز

این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید فایل‌های نصب ویندوز یا حتی خود فلش یا دی‌وی‌دی خراب شده باشد. در این حالت می‌توانید دوباره فایل نصب ویندوز را دانلود کنید یا فلش و دی‌وی‌دی دیگری را امتحان کنید.

GPT یا MBR

این دو، استاندارد هایی برای پارتیشن‌بندی فضای ذخیره‌سازی هستند. در کل GPT استاندارد مدرن‌تر و بهتری است اما گاها در سیستم‌های قدیمی GPT پشتیبانی نمی‌شود. برای نصب ویندوز هم باید به نکاتی در این مورد توجه کنید تا به مشکلی برنخورید.

بیشتر بخوانید : MBR و GPT در SSD چه مفهومی دارند؟ + کدام بهتر است؟

اگر با Rufus فلش را برای نصب ویندوز قابل بوت کرده باشید و گزینه GPT هم در Rufus فعال کرده باشید، باید سیستم شما هم برای استفاده از سیستم پارتیشن بندی GPT آماده باشد. اما اگر درایو SSD شما دارای پارتیشن‌های MBR باشد، در این شرایط بهتر است که سیستم پارتیشن‌بندی SSD را به GPT تغییر دهید.

تشخیص GPT یا MBR بودن درایوها

برای تشخیص GPT یا MBR بودن Disk Management را باز کنید و در قسمت پایین آن روی هر کدام از Disk ها راست کلیک کنید و Properties را باز کنید.

حالا در پنجره باز شده به تب Volumes رفته عبارت روبروی Partition style را بررسی کنید.

تبدیل MBR به GPT

برای تبدیل MBR به GPT یا برعکس می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند AOMEI Partition Assistant استفاده کنید. مزیت این نرم افزارها امکان تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی بدون از دست دادن اطلاعات فعلی است.

می‌توانید این کار را بدون استفاده از نرم‌افزار جانبی هم انجام دهید، اما توجه داشته باشید در این روش اطلاعات حذف خواهند شد:

  • در بایوس سیستم حالت SATA را به AHCI تغییر دهید.
  • Secure Boot را هم فعال کنید، فعال بودن این گزینه توصیه شده است.
  • اگر SSD شما هنوز هم برای نصب ویندوز مشاهده نمی‌شود باید مراحل بعدی را دنبال کنید.

نکته مهم: قبل از انجام مراحل زیر مطمئن شوید که اطلاعات مهمی در SSD وجود نداشته باشد.

  • سیستم را ریستارت کنید، سپس در ویندوز فعلی منوی استارت را باز کرده و CMD را تایپ و اجرا کنید.
  • بعد از باز شدن CMD، دستور diskpart را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

diskpart

  • حالا list disk را تایپ و اجرا کنید.

list disk

  • باید با توجه به سایز SSD شماره دیسک آن را پیدا و پس از آن دستور زیر را اجرا کنید: (برای پیدا کردن شماره دیسک از Disk Management هم می‌توانید کمک بگیرید)

select disk [disk number]

به جای [disk number] شماره دیسک SSD را جایگزین کنید.

نکته مهم: disk number را حتما به درستی وارد کنید تا احیانا اطلاعات هارد‌دیسک یا SSD دیگری پاک نشود.

  • مطمئن باشید که در SSD اطلاعات مهمی وجود نداشته باشد.
  • دستور clean all را تایپ کنید و اینتر را بزنید.
  • exit را تایپ کنید تا خارج شوید. حالا دوباره مراحل نصب ویندوز را امتحان کنید.

خطای Windows cannot be installed to this disk

اما شرایط دیگری هم ممکن است اتفاق افتاده باشد، شاید حالت SATA در بایوس شما Legacy باشد و فلش یا دی‌وی‌دی قابل بوت شما هم در حالت MBR بوت شده باشد. در این حالت اگر SSD در کامپیوتر دیگری با سیستم GPT پارتیشن‌بندی‌ شده باشد ارور زیر را مشاهده ‌می‌کنید:

Windows cannot be installed to this disk

در این شرایط توصیه می‌شود که به جای تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی SSD به MBR، فلش خود را با انتخاب گزینه GPT قابل بوت کنید و تنظیمات SATA بایوس را هم به AHCI تغییر دهید.

نکته: اما در صورتی‌که سیستم شما قدیمی است و یا همچنان خواهان استفاده از سیستم پارتیشن‌بندی GPT نیستید، می‌توانید سیستم پارتیشن‌بندی SSD را به این شکل به MBR تبدیل کنید:

تبدیل سیستم پارتیشن‌بندی SSD به MBR

نکته مهم: قبل از انجام مراحل زیر مطمئن شوید که اطلاعات مهمی در SSD وجود نداشته باشد.

  • در همان زمانی که سیستم از روی فلش یا دی‌وی‌دی بوت شده است و در مرحله انتخاب درایو به مشکل خورده‌اید، دکمه‌ Shift را نگه داشته و F10 را بزنید.
  • در پنجره‌ CMD باز شده Diskpart را تایپ کنید.
  • سپس List disk را تایپ کنید.
  • حالا دستور زیر را وارد کنید:

Select disk [disk number]

به جای [disk number] شماره دیسک SSD را جایگزین کنید.

نکته مهم: disk number را حتما به درستی وارد کنید تا احیانا اطلاعات هارد‌دیسک یا SSD دیگری پاک نشود.

  • دستور Clean را تایپ کرده و اینتر را بزنید تا پارتیشن‌های SSD پاک شوند.

Clean

  • حالا دستور Convert MBR را اجرا کنید تا تبدیل انجام شود.

Convert MBR

  • بعد از اتمام این مراحل می‌توانید ویندوز جدید را روی SSD نصب کنید.

نکته: در کل سیستم پارتیشن‌بندی MBR بسیار قدیمی است و برای استفاده از SSD سیستم پارتیشن‌بندی GPT حتما توصیه می‌شود.

 بایوس مادربرد یا لپ‌تاپ قدیمی است

گاهی اوقات با آپدیت کردن UEFI (تقریبا معادل همان بایوس سیستم‌های قدیمی) مشکل حل می‌شود، البته حتما مطمئن شوید که مشکل نصب نشدن ویندوز به دلیل بروز نبودن بایوس سیستم است.

در غیر این صورت از آپدیت بی‌دلیل بایوس پرهیز کنید. برای آپدیت بایوس سیستم، حتما باید مطمئن باشید که دقیقا بایوس صحیحی را دانلود کرده باشید و در حین آپدیت آن نیز برق سیستم قطع نخواهد شد.

خراب شدن میان افزار UEFI

میان افزار UEFI فریمور سیستم شماست. UEFI جایگزین تقریبا جدیدی برای سیستم قدیمی BIOS‌ است.

ممکن است آی‌سی نگهدارنده آن دچار مشکل الکترونیکی شده باشد، یا مثلا در حین آپدیت فریمور UEFI مشکلی پیش آمده باشد و یا UEFI توسط ویروس‌ها مختل شده باشد. این مشکل به ندرت پیش می‌آید اما در این صورت تعمیر آن کاری تخصصی است.

 

اما در صورتی که هیچکدام از این روش های بالا به شما کمکی نکرد، به عنوان راهکار آخر می‌توانید روش زیر را هم بررسی کنید:

کلون کردن پارتیشن از روی HDD یا SSD دیگر

  • روی یک هارد دیسک یا SSD دیگری که می‌توانید روی آن ویندوز نصب کنید، یک پارتیشن با اندازه‌ای کوچک‌تر از ظرفیت SSD مورد نظر خود ایجاد کنید.
  • سپس ویندوز را روی آن پارتیشن نصب کنید.
  • در آخر هم آن پارتیشن را با استفاده از نرم افزارهایی مانند AOMEI Partition Assistant روی SSD مورد نظرتان کلون کنید. اما باید تعداد بلاک‌های آزاد قبل از پارتیشن را هم در نظر بگیرید.

نکته: در صورتی که حتی این روش هم کارساز نبود، احتمالا باید ایراد داشتن خود SSD را هم در نظر داشته باشید. می‌توانید پارامترهای S.M.A.R.T درایو SSD خود را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید : انتقال ویندوز به حافظه SSD بدون از دست رفتن اطلاعات

جمع‌بندی

به احتمال خیلی زیاد مشکل شما در نصب نشدن ویندوز روی SSD به یکی از موارد گفته شده مربوط است. در صورتی که باز هم نتوانستید ویندوز را روی SSD نصب کنید می‌توانید با پرسش از افراد متخصصی که در انجمن‌های مختلف فعالیت دارند مشکل خود را حل کنید.