بهترین مانیتور برای ترید و معامله‌گری (آپدیت 2023)

حضور در بازارهای مالی و بورس در سال‌های گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. علاوه بر کسانی که به شکل حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، این روزها عموم جامعه هم به معامله در بازارهای مالی روی آورده‌اند. به این ترتیب تقاضا برای خرید مانیتور ترید افزایش پیدا کرده است.

افرادی که به شکل جدی در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند برای رصد نمودارها و داده‌های آماری به مانیتورهایی نیاز دارند که جزییات را با وضوح و کیفیت بالا نمایش دهد. در واقع اینجاست که موضوع خرید مانیتور تریدینگ مطرح می‌شود.

اگر شما هم به عنوان یک فعال در بازارهای مالی قصد خرید مانیتور برای ترید و معامله‌گری دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا نکات لازم درباره خرید مانیتور مناسب ترید را بررسی کنیم.

راهنمای خرید مانیتور تریدینگ

برای انتخاب و خرید مانیتور مخصوص ترید برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها وجود دارند که مانیتور باید به آنها مجهز باشد. این قابلیت‌ها مشاهده دقیق نمودارها و داده‌های آماری را راحت‌تر کرده و در طولانی مدت از خستگی چشم کاربران هم جلوگیری می‌کنند.

برخی از ویژگی‌هایی که مانیتور تریدینگ باید داشته باشد عبارت است از:‌

1. نرخ تازه‌سازی بالا

اولین قابلیتی که یک مانیتور مناسب تریدینگ باید داشته باشد، نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت بالاست. بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند مانیتورهایی خریداری کنند که نرخ تازه‌سازی بالایی دارد.

نرخ فریم بالاتر به این معنی‌ست که مانیتور، فریم‌ها را سریع‌تر نمایش می‌دهد، که این موضوع می‌تواند یک مزیت بزرگ در معامله محسوب شود.

اکثر مانیتورهای موجود در بازار نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی دارند که برای استفاده‌های عمومی مناسب است. اما بهترین نرخ تازه‌سازی برای مانیتور مخصوص ترید باید حداقل 100 هرتز باشد.

2. رزولوشن بالا

وضوح یا رزولوشن تصویر مانیتور برای معامله‌گران بسیار اهمیت دارد. هرچه رزولوشن مانیتور شما بالاتر باشد، بهتر می‌توانید نوارهای کناری، عناوین و زیرنویس‌ها را روی نمودارها بخوانید.

این اطلاعات در مانیتورهای با رزولوشن پایین بسیار ریز و مبهم نمایش داده می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام خرید مانیتور ترید به این نکته توجه داشته باشید که رزولوشن مانیتور حداقل 1920 در 1080 پیکسل یا FullHD باشد.

مانیتور واید برای ترید

3. پورت‌ها و اتصالات فراوان

مانیتورهای مخصوص معامله باید اتصالات و پورت‌های زیادی داشته باشند. شاید لازم شود یک هارد اکسترنال یا موبایل یا لپ‌تاپ را به طور مستقیم به مانیتور متصل کرده و اطلاعات آن را مشاهده کنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود مانیتوری خریداری کنید که علاوه بر سازگاری‌های متعدد به پورت‌های ورودی بیشتری مجهز باشد. برخی از مهم‌ترین پورت‌های مانیتور مخصوص ترید موارد زیر هستند:‌

  • HDMI
  • DisplayPort
  • VGA
  • DVI
  • USB Type-C / Thunderbolt

4. فیلتر نور آبی

وقتی صحبت از یک معامله خوب و پرسود به میان می‌آید، دو نکته پنهان وجود دارد که می‌تواند شما را از تصمیم‌گیری خوب در معاملات باز دارد؛ کمبود خواب و نور آبی مانیتور!

نور آبی در تلفن‌های همراه هم وجود دارد و در سال‌های اخیر شرکت‌های تولید کننده موبایل روش‌هایی برای مقابله و فیلتر نور آبی نمایشگر موبایل ارائه داده‌اند. نوری که توسط این نمایشگرها ساطع می‌شود در بلندمدت به چشم آسیب وارد می‌کند.

شرکت‌های تولید کننده مانیتور از روش‌های مختلفی برای مقابله با نورهای مضر مانیتور استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شرکت ال جی تنظیمات اختصاصی برای حالت مخصوص خواندن متن (Reader Mode) توسعه داده است تا از چشم کاربران در برابر این نورها محافظت کند.

5. سازگاری با استاندارد VESA

سازگاری با VESA یک ویژگی ضروری برای تمام کسانی‌ست که در بازارهای مالی معامله می‌کنند. فرقی نمی‌کند که یک تازه‌کار هستید یا به شکل حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنید، توصیه می‌کنیم مانیتوری بخرید که با VESA سازگار باشد.

VESA مخفف عبارت «Video Electronics Standards Association» به معنی انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئو است. Vesa یک استاندارد صنعتی‌ست که مشخصات اندازه مانیتور، اتصالات و موضوعات مربوط به نصب پایه آن را تعیین می‌کند.

اساساً مانیتورهای VESA به راحتی روی میز کار شما قرار می‌گیرند و می‌توانید آنها را در کنار مانیتورهای دیگر قرار داده و فضای کاری بیشتری در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به دیوار متصل کرده و میز کار خود را خلوت کنید.

6. ارگونومیک

ویژگی آخری که در انتخاب و خرید مانیتور ترید باید به آن توجه شود، طراحی ارگونومیک مانیتور است.

مانیتورهایی که به شکل ارگونومیک طراحی شده‌اند به راحتی در زوایای مختلف قرار می‌گیرند و می‌توانید با توجه به قد و جثه خود جهت آن را به راحتی تغییر دهید.

اکثر مانیتورهایی که قابلیت‌های ارگونومیک زیادی دارند، امکان تغییر زاویه دید و ارتفاع مانیتور را به شما می‌دهند. بنابراین پس از نشستن روبه‌روی مانیتور به راحتی می‌توانید با حداقل فشار، زاویه دیداری مانیتور را در حالت استاندارد خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید : استاندارد ارتفاع مانیتور و زاویه مناسب آن با چشم شما

مانیتور 29 اینچ UltraWide ال جی مدل 29WN600-W

حالا که با ویژگی‌های مانیتورهای مخصوص ترید آشنا شدید، نوبت به معرفی دو مانیتور پرفروش بازار ایران می‌رسد که اغلب معامله‌گران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال مانیتور اولترا واید برای ترید هستید، مانیتور 29 اینچی ال جی مدل 29WN600-W یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

مانیتور اولترا واید برای ترید

این مانیتور ویژگی‌های جذابی دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

دارای نسبت تصویر 21:9

اولین و مهم‌ترین ویژگی این مانیتور 29 اینچی، اندازه بزرگ نمایشگر آن است. این مانیتور با نسبت تصویر 21:9 و رزولوشن 1080×2560 وضوح بالایی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا با دید بازتر جزیی‌ترین اطلاعات روی نمودارها را مشاهده کنند.

توجه داشته باشید که هرچه مانیتور عریض‌تر باشد، فضای کاری که به افراد داده می‌شود بیشتر خواهد شد و همین موضوع تسلط آن‌ها روی کار را بیشتر می‌کند.

به لطف اندازه بزرگ و نسبت تصویر 21:9 این مانیتور، علاوه بر اطلاعات آماری بازار، می‌توانید به آموزش‌ها یا چت‌های خود نیز دسترسی داشته باشید و چندین کار را به طور همزمان انجام دهید.

دارای پنل اختصاصی UltraWide™ Full HD

مهندسان کمپانی ال جی برای مانیتور مدل 29WN600-W از پنل اختصاصی UltraWide™ Full HD استفاده کرده‌اند. این پنل اختصاصی تا 33 درصد از پنل‌های فول اچ دی معمولی بزرگ‌تر بوده و فضای کاری بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

به دلیل اندازه بزرگ مانیتور اولترا واید ترید ال جی کاربران حرفه‌ای و معامله‌گران بازارهای مالی می‌توانند دیدی وسیع‌تر و جامع‌تر به اطلاعات و آمارهای لحظه‌ای بازار داشته باشند.

مانیتور عریض مخصوص ترید

پشتیبانی از HDR10

برای نمایش دقیق رنگ‌ها در مانیتور از تکنولوژی HDR‌ استفاده می‌شود. شرکت‌های تولید کننده مانیتور از نسخه‌های مختلف این فناوری استفاده می‌کنند اما شرکت ال جی برای مانیتور 29 اینچی خود از آخرین نسخه HDR‌ یعنی HDR10 استفاده کرده است.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که مانیتور مدل 29WN600-W تا 99 درصد از رنگ‌های موجود در طیف sRGB را نمایش می‌دهد و این یعنی تصاویر مانیتور با دنیای واقعی تفاوت چندانی ندارد.

دارای اسپیکر MaxxAudio

شرکت ال جی برای اینکه کاربران و خریداران این مانیتور 29 اینچی از خرید اسپیکر بی‌نیاز شوند، دو اسپیکر قدرتمند را روی این مانیتور حرفه‌ای سوار کرده است.

اسپیکرهای شرکت MaxxAudio در دو طرف پنل این مانیتور قرار داده شده و هرکدام از آنها توانی معادل 7 وات دارند تا صدایی بلند و با حجم بالا تولید کنند.

تنظیمات مخصوص معامله‌گران

همانطور که در بخش‌های قبل از اشاره کردیم، مانیتور ترید باید به امکانات و تنظیماتی مجهز باشد که از چشم و بدن معامله‌گرانی که ساعت‌ها روبه‌روی مانیتور می‌نشینند محافظت کند.

از جمله این تنظیمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • حالت خواندن (Reader Mode): با فعال کردن این حالت کاربران می‌توانند راحت‌تر نوشتاری که روی مانیتور نمایش داده شده را مشاهده کرده و بخوانند. این قابلیت به ویژه برای معامله‌گرانی که به نوشتار ریز جداول و نمودارها دقت می‌کنند کمک فراوانی می‌کند.
  • حالت ضد لرزش (Flicker Safe): قابلیت ضد لرزش از ایجاد لرزش‌های نامرئی که در پس‌زمینه تصویر اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند. این لرزش‌ها به مرور زمان باعث خستگی و آسیب رسیدن به چشم می‌شود.

مجهز به فناوری‌های گیمینگ

اگرچه این مانیتور برای معامله‌گران قابلیت‌های زیادی ارائه می‌دهد اما امکانات گیمینگ متعددی برای آن در نظر گرفته شده تا دل گیمرهای حرفه‌ای را هم بدست آورد. برخی از این امکانات عبارت‌اند از:‌

  • فناوری AMD FreeSync:‌ به لطف وجود این فناوری شرکت AMD مانیتور ال جی از شکستگی و پارگی تصویر جلوگیری می‌کند. در واقع وجود این فناوری به هماهنگی بیشتر بین کارت گرافیک و مانیتور کمک می‌کند.
  • فناوری Dynamic Action Sync:‌ با فعال بودن این فناوری تمام آنچه در حین بازی در حال رخ دادن است در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون تاخیر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. این قابلیت برای معامله‌گران هم کاربرد دارد.
  • قابلیت Black Stabilizer: این قابلیت تاریک‌ترین بخش‌های صحنه‌های بازی را روشن‌تر کرده و از مخفی شدن رقبا در تاریکی‌های صحنه جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت Crosshair: با فعال کردن این قابلیت نشانه‌ای در وسط مانیتور ظاهر می‌شود که برای انجام بازی‌های تیراندازی به کمک گیمرها می‌آید.

مانیتور 34 اینچی UltraWide ال جی مدل 34WP550-B

دومین مانیتور مخصوص ترید که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک مانیتور 34 اینچی اولترا واید از شرکت ال جی است. مانیتور مدل 34WP550-B تمام آنچه برای انجام معامله و فعالیت در بازارهای مالی نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین مانیتور برای ترید

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور بیان شده است:

اندازه بزرگ و نسبت تصویر 21:9

اولین و مهم‌ترین ویژگی این مانیتور ال جی اندازه بزرگ نمایشگر آن است. شرکت ال جی برای این مانیتور از نمایشگر 34 اینچی اولترا واید استفاده کرده است.

این نمایشگر فوق عریض می‌تواند رزولوشن 2560 در 1080 پیکسل را نمایش دهد. علاوه بر این به دلیل نسبت تصویر 21:9 این مانیتور، فضای کاری بیشتری در اختیار معامله‌گران قرار داده می‌شود.

نکته مهم دیگر استفاده از پنل IPS‌ برای این مانیتور تریدینگ است. پنل‌های IPS زاویه دید بیشتری به کاربران می‌دهند و رنگ‌ها با کیفیت و وضوح بیشتری نمایش داده می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که این مانیتور هم مانند مانیتور قبلی از فناوری HDR10‌ برای نمایش بهتر رنگ‌ها استفاده کرده است.

مانیتور با پشتیبانی 95% sRGB

مجهز به حالت خواندن و ضد لرزش

مانیتور 34 اینچی ال جی مدل 34WP550-B مانند مانیتور قبلی به تنظیمات خاصی برای معامله‌گران مجهز شده است. از جمله این تنظیمات می‌توان به حالت مخصوص خواندن و حالت ضد لرزش اشاره کرد.

طراحی ارگونومیک

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این مانیتور مناسب تریدینگ طراحی ارگونومیک آن است. مانیتورهایی که برای کارهای تریدینگ استفاده می‌شوند باید به راحتی و در جهات مختلف تنظیم شوند.

این مانیتور هم تنظیمات خاصی برای تغییر شیب، زاویه و ارتفاع دارد. بنابراین به راحتی می‌توان زاویه مانیتور را با توجه به جثه و قد افراد طوری تنظیم کرد که کمترین آسیب به گردن کاربران وارد شود.

مجهز به قابلیت‌های گیمینگ

گرچه این مانیتور ال جی را به عنوان یک مانیتور مناسب برای تریدینگ معرفی کردیم اما وجود قابلیت‌های متعدد گیمینگ از این مانیتور یک محصول همه فن حریف ساخته است.

این محصول شرکت ال جی به مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ مجهز شده که عبارت‌اند از:‌

  • فناوری Dynamic Action Sync
  • قابلیت Black Stabilizer
  • فناوری FreeSync
  • قابلیت Crosshair

سخن پایانی

در این مقاله به طور خاص به معرفی ویژگی‌های مانیتور ترید و مخصوص معامله اشاره کردیم. چنین مانیتورهایی باید به نرخ تازه‌سازی بالا، رزولوشن مناسب، سازگاری با دستگاه‌های دیگر و فیلتر نور آبی مجهز باشند.

علاوه بر این در انتها به دو مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای مخصوص ترید در ایران اشاره کردیم که می‌توانید روی آنها حساب ویژه‌ای باز کنید.