معرفی بهترین مادربردهای سری Z590 اینتل

مادربرد Z590 گزینه منتخب پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل است که در نمایشگاه CES 2021 به طور رسمی رونمایی شد و محبوبیت بالایی کسب کرد.

کمپانی اینتل در 11 ژانویه 2021 در نمایشگاه CES 2021 از چیپست جدید خود رونمایی کرد. این چیپست جانشین مادربردهای Z490 شده که با پردازنده‌های نسل دهم Comet Lake عرضه شده بودند.

چیپست Z490 همچنین از پردازنده‌های نسل یازدهم Rocket Lake پشتیبانی می‌کند، با این حال اینتل مادربردهای Z590 را به بهینه‌ترین شکل ممکن طراحی کرده است.

اگر قصد خرید مادربرد دارید، در این مقاله چند نمونه از بهترین مادربردهای سری Z590 اینتل را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

معرفی بهترین مادربرد Z590 اینتل

پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل بر اساس معماری متفاوتی ساخته شده‌اند.

این موضوع درباره ساخت مادربرد Z590 هم صدق می‌کند و کسانی که به دنبال خرید یک CPU کاملا جدید نسل یازدهم هستند، اینتل این مادربرد را پیشنهاد می‌دهد.

در ادامه فهرستی از بهترین مادربردهای Z590 اینتل به شما معرفی می‌شود:

1. مادربرد MSI MEG Z590 GODLIKE

اگر به دنبال مادربردی هستید که به سادگی نصب شده و برای گیمرهای حرفه‌ای و کاربران معمولی مناسب باشد مادربرد Z590 مدل MSI MEG Z590 GODLIKE انتخاب خوبی‌ست.

قیمت مادربرد z590

این مادربرد به ویژگی‌های جذابی مانند پورت‌های تاندربولت، سیستم خنک کننده پیشرفته، پشتیبانی از رم‌های DDR4 و نورپردازی حرفه‌ای مجهز شده است.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد Z590 را بیان می‌کنیم.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد را مشاهده کنید:

1. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مادربرد GODLIKE پشتیبانی آن از پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید CPU های نسل 10 و 11 اینتل را روی این مادربرد نصب کنید.

پردازنده‌های شما باید از طریق سوکت LGA 1200 به مادربرد متصل شود. تمام سری پردازنده‌های اینتل مانند Celeron یا Pentium یا Core را می‌توانید روی این مادربرد نصب کنید.

لازم به ذکر است که به لطف پشتیبانی این مادربرد از پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل، آخرین نسخه فناوری Lightning یعنی GEN 4 هم با این مادربرد سازگاری دارد.

این فناوری سرعتی معادل 64 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که سریع‌ترین سرعت در بین حافظه‌های M.2 به حساب می‌آید.

2. پشتیبانی از رم DDR4

مادربرد GODLIKE پیشرفت چشمگیری در عملکرد حافظه به خود دیده است. این محصول از تمام رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند.

گرچه رم‌های DDR5 هم روانه بازار شده‌اند اما هنوز رم‌های DDR4 به دلیل تنوع و قیمت پایین‌تر محبوبیت بیشتری دارند.

کمپانی MSI به همین دلیل در این مادربرد Z590 خود از اسلات رم DDR4 استفاده کرده تا برای همه کاربران با هر سطح بودجه‌ای مناسب باشد.

این رم می‌تواند تا 5600 مگاهرتز را پشتیبانی کند که اکثر رم‌های DDR4 به چنین قدرتی نیاز دارند.

3. طراحی خاص و نصب راحت

یکی دیگر از ویژگی‌های مادربرد GODLIKE طراحی جالب آن است. شما برای نصب و راه‌اندازی این مادربرد نیازی به کیس ندارید و می‌توانید آن را به راحتی روی میز کامپیوتر خود هم قرار داده و راه‌اندازی کنید.

پایه‌های مخصوصی برای این مادربرد در نظر گرفته شده تا بدون کیس هم قابل استفاده باشد.

علاوه بر این چند LED روی مادربرد قرار داده شده که به LED عیب یابی مشهور هستند.

پس از نصب و راه‌اندازی مادربرد گیمینگ MSI در صورتی که در بخشی از نصب اشتباه رخ داده باشد چراغ‌های این LED روشن می‌شود تا به کاربران اشتباه آنها را نشان دهد.

4. دارای پورت شبکه 10 گیگابایتی

یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌های مادربرد GODLIKE وجود پورت فوق سریع شبکه روی آن است.

این مادربرد به پورت شبکه 10 گیگابایتی مجهز شده است که پهنای باند بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر کابل و تجهیزات مناسب شبکه داشته باشید و سپس به این پورت متصل شوید می‌توانید در هر ثانیه بیش از یک گیگابایت فایل را انتقال دهید.

علاوه بر این، مادربرد GODLIKE دارای پورت شبکه 2.5 گیگابایتی هم هست که برای اتصال کابل LAN شبکه کردن کامپیوتر با دستگاه‌های دیگر بسیار مناسب است.

همچنین به دلیل وجود نرم‌افزار LAN Manager در این مادربرد شما می‌توانید برنامه‌ها را برای اتصال به اینترنت اولویت‌بندی کنید.

5. دارای پورت فوق سریع تاندربولت

این مادربرد MSI به 2 پورت تاندربولت نسخه 4 مجهز است. اگر اطلاعاتی درباره این پورت‌ها ندارید خوب است بدانید که پورت‌های تاندربولت می‌توانند سرعت 40 گیگابیت در ثانیه را برای انتقال فایل‌ها ارائه دهند.

علاوه بر این با استفاده از پورت تاندربولت می‌توانید تا 6 دستگاه سازگار را به صورت زنجیره‌ای به هم متصل کنید.

از دیگر قابلیت‌های این پورت‌ها باید به پشتیبانی از نمایشگرهای 8K، پشتیبانی از دستگاه‌های با معماری چند درگاهی و سازگاری با USB 4.0 اشاره کرد.

6. سیستم خنک کنندگی پیشرفته

کمپانی MSI برای اکثر مادربردهای خود سیستم خنک کنندگی خاصی در نظر می‌گیرد تا در اثر استفاده مداوم از کامپیوتر آسیبی به قطعات وارد نشود.

مادربرد GODLIKE هم از این قاعده مستثنی نیست. این محصول به هیت سینک مادربرد Frozr با لوله حرارتی 8 میلیمتری و تیغه‌های موج‌دار مجهز شده است تا گرما را از روی قطعات به سطح خارجی انتقال دهد.

علاوه بر این باید به وجود فن‌های مخصوص برای VRM، پدهای حرارتی و بک پلیت آلومینیومی هم اشاره کرد که وظیفه آنها افزایش سطح تماس هوا با قطعات و سپس خارج کردن گرما از نزدیکی مادربرد است.

7. نورپردازی چشم‌نواز

برای کسانی که دوست دارند مادربرد آنها رقص نور داشته باشد و می‌خواهند اتاق گیمینگ خود را با نورهای مادربرد زیباتر کنند، GODLIKE انتخاب خوبی خواهد بود.

در این مادربرد برای نورپردازی از 16.8 میلیون رنگ استفاده شده است. کاربران با استفاده از نرم‌افزار MYSTIC LIGHT می‌توانند این رنگ‌ها را روی بخش‌های مختلف مادربرد مشاهده کنند.

از سوی دیگر باید به وجود 29 مدل افکت نوری مختلف هم اشاره کرد. افکت‌های نوری حرکت نورها روی مادربرد را جذاب‌تر می‌کنند. انتخاب این افکت‌ها هم به اختیار کاربران خواهد بود و از طریق نرم‌افزار می‌توانند افکت دلخواه خود را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

2. مادربرد MSI Z590 PLUS

مادربردهای سری پرو یا پلاس کمپانی MSI از نظر دوام، کیفیت و پایداری قدرتمند هستند. مادربرد MSI Z590 PLUS هم در همین دسته قرار می‌گیرد.

برای ساخت این مادربرد، مونتاژ ظریفی انجام شده تا علاوه بر حرفه‌ای بودن، بهینه کردن عملکرد را هم در دستور کار خود قرار داده باشد.

بهترین مادربرد Z590 PLUS

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد Z590 plus را معرفی می‌کنیم:

1. راهکارهای حرفه‌ای برای خنک کردن مادربرد

طراحان مادربرد MSI Z590 PLUS از راهکارهای هوشمندانه‌ای برای خنک کردن قطعات آن استفاده کرده‌اند.

هرچقدر تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر می‌شود، خنک کردن قطعات مادربرد و پایین نگه داشتن دمای آن دشوارتر می‌شود. کمپانی MSI از هیت سینک گسترده شده با پدهای حرارتی برای انتقال گرما به بیرون از قطعات استفاده کرده است.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند از طریق نرم‌افزار اختصاصی MSI دمای مادربرد را ببینند و اگر نیاز بود سرعت فن‌های مادربرد را بیشتر کنند.

از دیگر ویژگی‌های سیستم خنک کننده این مادربرد قابلیت شناسایی هوشمند دمای پردازنده و کارت گرافیک است که متناسب با آن سرعت فن‌ها را به طور خودکار تنظیم می‌کند.

2. نصب و راه‌اندازی راحت

خیلی از کاربران دوست دارند خودشان مادربرد را راه‌اندازی کرده و قطعات مختلف را روی آن نصب کنند.

مادربرد Z590 با قرار دادن چراغ EZ DEBUG روی بخش‌های مختلف، در صورتی که نصب قطعه‌ای اشتباه باشد، مشکل را نشان می‌دهد.

علاوه بر این باید به برد PCB شش لایه در طراحی این مادربرد هم اشاره کرد. این برد تقویت شده از استحکام بالایی برخوردار است و به همین دلیل طول عمر بیشتری خواهد داشت.

3. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل

اگر هنوز به پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل علاقه دارید و سخت افزار شما با پردازنده‌های آن سری سازگاری دارد باید بدانید که مادربرد MSI Z590 PLUS کاملا با این CPU ها سازگار است.

روی این مادربرد MSI می‌توانید CPU های نسل 10 و 11 اینتل را نصب کنید. توجه داشته باشید که تمام سری پردازنده‌های سلرون، پنتیوم و Core روی این مادربرد نصب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : پردازنده نسل 13 اینتل چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای خرید)

4. قابلیت اضافه کردن نورپردازی

مادربرد MSI Z590 PLUS راه‌حل جالبی برای اضافه کردن سیستم نورپردازی ارائه داده است.

شما می‌توانید از طریق پین هدرهایی که روی مادربرد وجود دارد، بدون نیاز به کنترلر RGB، به راحتی نوارهای LED یا سایر چراغ‌های نورپردازی را روی مادربرد خود سوار کنید.

5. سیستم صوتی قدرتمند

کیفیت صدا برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها بسیار مهم است. این مادربرد با پردازشگر صوتی اختصاصی ساخته شده تا تجربه شنیداری کاربران خود را ارتقا دهد.

به دلیل وجود خازن‌های صوتی با کیفیت، صدای HD با وضوح و شفافیت بالا تولید شده و به اسپیکرها یا هدفون‌های کاربران انتقال داده می‌شود.

همچنین به دلیل وجود کانکتورهای HD Audio روی این مادربرد، در صورتی که از هدفون گیمینگ خوب استفاده کنید، صدایی عمیق و با کیفیت باورنکردنی به گوش شما خواهد رسید.

بیشتر بخوانید : رفع مشکل درایور کارت صدای مادربرد MSI

3. مادربرد MSI MEG Z590 ACE GOLD EDITION

بهترین مادربرد Z590 پیش روی شماست. مادربرد MSI MEG Z590 ACE GOLD EDITION با طراحی عجیب و چشم‌نوازی که دارد در کسری از ثانیه دل کاربران را می‌برد.

این محصول کمپانی MSI یکی از پیشرفته‌ترین مادربردهای MSI است که با طراحی زیبا، امکانات متعدد و ویژگی‌های خاصی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است.

قیمت مادربرد Z590

در ادامه ویژگی‌های این مادربرد را معرفی می‌کنیم:

1. طراحی بی‌نظیر و راه‌اندازی راحت

اگر از جذابیت‌های ظاهری مادربرد ACE GOLD EDITION صرف نظر کنیم باید به قابلیت نصب آسان قطعات روی آن اشاره کنیم.

به لطف وجود شیلد IO، فرایند نصب مادربرد درون کیس کامپیوتر راحت‌تر شده است. این شیلد از پورت‌های مادربرد محافظت می‌کند و جلوی آسیب‌هایی مانند تخلیه الکترواستاتیک را می‌گیرد.

اگر در نصب قطعات مادربرد اشتباهی به وجود آمده باشد، چهار LED که روی مادربرد قرار داده شده مشکلات را به شما می‌گویند و تا برطرف نکنید چراغ‌ها خاموش نمی‌شوند.

همچنین باید به وجود دکمه چند منظوره روی مادربرد هم اشاره کرد. از کاربردهای این دکمه می‌توان به ریست کردن سیستم، Safe Boot کردن، کنترل Turbo Fan و EZ LED اشاره کرد.

2. مجهز پورت‌های شبکه و وای فای 6E

مادربرد Z590 اینتل مدل ACE GOLD EDITION چندین پورت شبکه 2.5 گیگابایتی دارد که به دلیل پهنای باند بالا، تاخیر بسیار کمی در انتقال داده‌ها ارائه می‌دهد.

علاوه بر این با استفاده از نرم‌افزار LAN Manager می‌توانید اولویت استفاده برنامه‌های کامپیوتر از اینترنت را مدیریت کنید. این ویژگی برای گیمرهایی که بازی آنلاین انجام می‌دهند بسیار کاربردی است.

از دیگر ویژگی‌های این مادربرد MSI باید به تجهیز آن به وای فای 6E اشاره کرد. حتما می‌دانید که این یکی از جدیدترین نسخه‌های وای فای در دنیاست.

تفاوت عمده وای فای 6E با نسخه‌های قبلی در این است که به طور همزمان و بدون کاهش کیفیت یا سرعت می‌توان چندین دستگاه مختلف را از طریق وای فای به این مادربرد متصل کرد.

3. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل

مانند دو مدل مادربرد قبلی، مادربرد ACE GOLD EDITION هم از CPU های نسل 10 و 11 اینتل پشتیبانی می‌کند.

بنابراین به راحتی می‌توانید CPU های سری سلرون، پنتیوم و Core را روی این مادربرد نصب کرده و استفاده کنید. در همین راستا توصیه می‌کنیم با جدیدترین مادربردهای اینتل آشنا شوید.

4. دارای 2 پورت تاندربولت 4.0

وجود پورت‌های تاندربولت روی مادربرد یک قابلیت ویژه محسوب می‌شود. خوشبختانه مادربرد ACE GOLD EDITION دو پورت از نوع تاندربولت دارد.

این 2 پورت می‌توانند سرعتی معادل 40 گیگابیت در ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهند تا با سرعت بالا فایل‌های خود را انتقال دهند.

علاوه بر این می‌توانند از طریق این پورت‌ها چندین مانیتور یا دستگاه را به صورت زنجیره‌ای به هم متصل کرده و استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله، از میان انواع مادربرد Z590 که در بازار ایران وجود دارد، سه مدل از محصولات MSI که جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند را به شما معرفی کردیم.

اگر شما هم قصد خرید مادربرد Z590 را دارید و به دنبال بهترین مادربرد Z590 هستید، این سه مدل مادربرد با گارانتی اختصاصی آونگ عرضه شده‌اند و می‌توانید با خیال راحت آنها را خریداری کرده و استفاده کنید.