بهترین مادربرد DDR5 چه ویژگی‌هایی دارد؟

این روزها تب خرید مادربرد DDR5 بیشتر شده است. پس از رونمایی و عرضه رم‌های DDR5 بسیاری از کاربران حرفه‌ای به دنبال مادربردهای مناسب و سازگار با این رم‌ها هستند.

رم‌های DDR5 در اندازه و شکل‌های خاصی تولید می‌شوند که با نسل قبلی آنها بسیار فرق می‌کند. به همین دلیل برای اینکه بتوانید از این رم‌ها استفاده کنید، مادربرد شما باید اسلات مخصوص برای رم DDR5 داشته باشد.

اما چطور می‌توان بهترین مادربرد DDR5 بازار را پیدا کرد؟ در این مقاله قصد داریم ویژگی‌هایی که بهترین مادربرد DDR5 باید داشته باشد را با هم مرور کنیم. همراه ما باشید.

رم DDR5 چیست؟

حافظه رم DDR5 در 14 ژوئیه سال 2020 رونمایی شد. قرار بود این رم در سال 2018 معرفی شود اما به دلایل نامشخصی، رونمایی از آن به تعویق افتاد.

رم‌های DDR5 چند ویژگی جذاب داشتند که آنها را از نسل قبلی (DDR4) متمایز می‌کند. در این نسل از رم‌ها پهنای باند دو برابر شده است و در عین حال مصرف انرژی تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

نکته دیگری که برای کاربران حرفه‌ای اهمیت دارد این است که رم DDR5 حداکثر ظرفیت DIMM را از 64 گیگابایت به 512 گیگابایت افزایش داد. این افزایش ظرفیت روی سرعت پردازش داده‌ها افزایش چشمگیری دارد.

اگر بخواهیم مصرف انرژی رم‌های DDR5 را بیان کنیم باید بگوییم که ولتاژ این نسل از رم‌ها 1.1 ولت در نظر گرفته شده تا مصرف نهایی برق نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : 8 تفاوت اساسی رم DDR5 با DDR4 که باید بدانید!

بهترین مادربرد ddr5

مادربرد DDR5 چیست؟

برای اینکه کاربران بتوانند از قابلیت‌ها و سرعت رم DDR5 استفاده کنند، باید مادربرد و پردازنده کامپیوتر با آن سازگار باشد.

پس از معرفی رم‌های DDR5 شرکت‌های بزرگی مانند اینتل، پردازنده‌های نسل جدید خود را سازگار با این رم‌ها تولید کردند. به عنوان مثال اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهم خود رونمایی کرد که کاملا با رم‌های DDR5 سازگار است.

بیشتر بخوانید : پردازنده نسل 13 اینتل چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای خرید)

علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مادربرد، اسلات‌ها خاصی برای رم‌های DDR5 در نظر گرفتند. طراحی مادربرد به گونه‌ای که با رم DDR5 سازگار باشد، در چند سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است.

به زبان ساده، به مادربردهایی که از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند، اصطلاحا «مادربرد DDR5» می‌گویند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که به یک مادربرد، مادربرد DDR5 می‌گویند این است که پردازنده آن احتمالا از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کند. چیپست‌های سری 600 اینتل برای مادربردهای DDR5 استفاده می‌شود.

به عنوان مثال چیپست‌های Z690 ، H610 و B660 در مادربردهای DDR5 مورد استفاده قرار می‌گیرند. درباره بهترین مادربردهای سری z690 اینتل اینجا بخوانید.

بهترین مادربرد DDR5 چه ویژگی‌هایی دارد؟

فارغ از اینکه قیمت مادربرد DDR5 در بازار ایران چقدر است و آیا خرید آن صرفه اقتصادی دارد یا خیر، خوب است ویژگی‌هایی که زمان خرید مادربرد DDR5 باید به آنها توجه کنید را بشناسید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع مادربردهای را بیان می‌کنیم:

سیستم خنک کننده پیشرفته

گرچه رم‌های DDR5 نسبت به نسل قبلی خود مصرف برق کمتری دارند اما کماکان برای کاربران حرفه‌ای وجود سیستم خنک کننده پیشرفته نیاز است.

مادربردهای DDR5 اسلات‌های زیادی دارند که می‌توان قطعات سخت‌افزاری متعددی روی آنها نصب کرد. بنابراین احتمال داغ کردن مادربرد بیشتر قبل است.

اکثر مادربردهای DDR5 که در بازار وجود دارند، به طور ویژه روی سیستم خنک کننده مادربرد برنامه‌ریزی کرده‌اند و از روش‌های مختلفی برای انتقال گرمای کیس به خارج از آن استفاده می‌کنند.

برخی از مادربردها با فن‌های متعدد تولید می‌شوند و برخی دیگر از روش‌های آبی برای خنک کردن قطعات کیس بهره می‌برند.

در هر صورت در زمان خرید مادربرد DDR5 حتما به سیستم خنک کننده آن توجه داشته باشید.

سازگاری با ویندوز 11

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بسیاری از مادربردهای DDR5 دارند این است که با آخرین نسخه ویندوز سازگار هستند.

این مادربردها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ویندوز 11 به راحتی روی آنها نصب می‌شود و تمام قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مادربرد با این ویندوز سازگاری دارد.

اگرچه کاربران می‌توانند ویندوزهای 10 و پایین‌تر را هم روی این مادربرد ها نصب کنند اما بیشتر مادربردهای DDR5 با ویندوز 11 بهترین عملکرد را خواهند داشت.

پشتیبانی از ماژول‌های رم با ظرفیت بالا

مادربردهای DDR5 به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کاربران بتوانند از تمام ظرفیتی که نیاز دارند استفاده کنند.

روی این مادربردها اسلات‌های متعددی تعبیه شده است و به همین دلیل کاربران می‌توانند رم‌های با ظرفیت بالا را روی آن نصب کرده و استفاده کنند.

قرار دادن رم‌های مختلف و با ظرفیت‌های بالا به کاربران این امکان را می‌دهد تا سرعت پردازش داده‌های پردازنده و سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را به طور چشمگیری افزایش دهند.

بیشتر بخوانید : 192 گیگابایت حافظه رم DDR5 در مادربردهای MSI!

مادربرد DDR5 با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل جدید اینتل

یکی دیگر از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که مادربرد DDR5 دارد این است که جدیدترین نسل از پردازنده‌های اینتل با این گونه رم‌ها و مادربردها تولید می‌شود.

پردازنده‌های نسل دوازدهم به بعد اینتل همگی با رم‌های DDR5 سازگاری دارند. بنابراین کاربرانی که می‌خواهند از قابلیت‌های پردازنده‌های نسل جدید اینتل بهره‌مند شوند باید مادربرد DDR5 خریداری کنند. در این مطلب به بررسی جدیدترین مادربرد سازگار با پردازنده‌های اینتل پرداختیم.

قیمت مادربرد ddr5

فضای کافی برای قرار دادن حافظه SSD

یکی از مشکلاتی که مادربردهای قدیمی داشتند این بود که اسلات‌های کمی برای حافظه SSD روی آنها وجود داشت و کاربران نمی‌توانستند از حافظه‌های با ظرفیت بالا در آن مادربردها استفاده کنند.

این مشکل در مادربردهای DDR5 به کلی برطرف شده و اسلات‌های متعددی برای قرار داده حافظه‌های SSD روی مادربرد در نظر گرفته شده است.

این قابلیت به ویژه برای کاربران حرفه‌ای و گیمرهای که بازی‌هایی با حجم‌های بالا اجرا می‌کنند و می‌خواهند حافظه SSD با ظرفیت بالا روی مادربرد داشته باشند بسیار مناسب است.

وجود پورت‌های متعدد و متنوع

برخلاف مادربردهای قدیمی که برای اتصال به پورت‌های آن باید کابل‌های تبدیل و توزیع جداگانه خریداری می‌شد، مادربردهای DDR5 با پورت‌های متعدد تولید می‌شوند.

اگر نگاهی به این مادربردهای بیندازید می‌بینید که طیف متنوع و متعددی از پورت‌ها در بخش عقب و جلوی مادربرد تعبیه شده است.

این پورت‌های مادربرد شامل پورت‌های شبکه، پورت‌های USB (در مدل‌های مختلف)، پورت‌های مربوط به مانیتور و خروجی‌های صدا می‌شود.

مادربرد DDR5 با پشتیبانی از وای فای 6

تکنولوژی وای فای 6 در سال 2019 و وای فای 6E در سال 2020 معرفی شدند. این دو تکنولوژی در اغلب مادربردهای DDR5 هم قرار داده می‌شوند.

در واقع پس از خرید مادربرد DDR5 تکنولوژی WiFi 6 با پهنای باند 2.4 تا 5 گیگاهرتز یا WiFi 6E با پهنای باند 6 گیگاهرتز در اختیار شما خواهد بود.

این آخرین نسخه تولید شده از تکنولوژی وای فای است که منتشر شده و خوشبختانه تولیدکنندگان مادربردهای DDR5 از آن در بیشتر مادربردهای خود استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌هایی که بهترین مادربرد DDR5 باید داشته باشد اشاره کردیم. انواع مادربرد DDR5 با قیمت‌ها ویژگی‌های مختلف در بازار ایران موجود هستند.

این نوع مادربردهای هنوز جایگاه خود را در بین مردم پیدا نکرده‌اند اما تا چند سال دیگر، قطعا تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتر فقط با این نوع مادربرد سازگاری خواهند داشت.