با بهترین مادربرد DDR4 موجود در بازار ایران آشنا شوید!

حرفه‌ای‌ها خودشان سیستم کامپیوتر خود را اسمبل می‌کنند؛ انتخاب بهترین مادربرد DDR4 یکی از اولین گام‌هایی‌ست که برای جمع کردن یک سیستم ایده‌آل به آن نیاز داریم. اما در میان طیف وسیعی از مادربردها، باید کدامیک را انتخاب کرد؟

بهترین مادربرد های DDR4 اغلب قیمت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل همه کاربران نمی‌توانند آن را خریداری کنند. اما در همین میان مادربردهایی هم هستند که هم با قیمت مناسبی عرضه شده‌اند و هم نام یک برند معروف جهانی روی آن‌ها ثبت شده است.

دو مادربرد DDR4 کمپانی MSI که از سری MPG هستند، به طور خاص برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها طراحی شده است تا هرآنچه برای انجام بازی‌های سنگین یا اجرای نرم‌افزارها نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد.

در این مقاله شما را با دو مدل از بهترین مادربرد های DDR4 کمپانی MSI آشنا می‌کنیم. پلتفرم یکی از آنها AMD و دیگری اینتل است. درباره تفاوت مادربردهای اینتل و AMD قبلا صحبت کرده‌ایم.

در ادامه هرکدام را به شکل مفصل معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم قصد خرید مادربرد دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مادربرد MSI مدل MPG Z790 EDGE WIFI DDR4

کمپانی تایوانی MSI یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربرد در دنیاست. این شرکت در سال 2020 پس از شرکت ایسوس، در جایگاه دوم در زمینه تولید مادربرد در دنیا قرار گرفت.

مادربردهای سری MPG از کمپانی MSI نگاهی تخصصی‌تر به این سخت‌افزار ظریف کامپیوتر است. این مادربردها به طور ویژه برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها طراحی شده است.

مادربرد MSI مدل MPG Z790 EDGE WIFI DDR4 با پردازنده‌های اینتل سازگاری دارد و همه آنچه از یک مادربرد DDR4 انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه تمام ویژگی‌های این محصول را بررسی می‌کنیم:

بهترین مادربرد DDR4 برای پردازنده‌های اینتل

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که درباره مادربرد Z790 باید بدانید این است که این محصول از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل سری Core، Pentium Gold و Celeron با سوکت LGA 1700 پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

نصب آسان

وقتی به خرید بهترین مادربرد DDR4 بازار فکر می‌کنید همیشه یک ترس بزرگ همراه شماست؛ ترس از نصب و راه‌اندازی مادربرد.

خوشبختانه کمپانی MSI به این موضوع از قبل فکر کرده است و مادربرد مدل Z790 خود را به گونه‌ای طراحی کرده که با راحتی داخل کیس نصب می‌شود.

فرایند راه‌اندازی این مادربرد هم چندان پیچیده نیست. کافیست از طریق وای فای مادربرد به اینترنت متصل شوید تا با استفاده از نرم‌افزار MSI Driver Utility Installer تمام آنچه درایورهای سیستم شما نیاز دارند از اینترنت دانلود شود.

همچنین اگر در هنگام راه‌اندازی مادربرد یا به روز رسانی بایوس به مشکل برخوردید، این محصول امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا همه‌چیز را به حالت اولیه برگردانید و از ابتدا شروع کند.

طراحی مدار پیشرفته

تامین برق مادربرد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که روی مادربرد Z790 به شکل حرفه‌ای انجام شده است.

دو کانکتور 8 پین، روی مادربرد قرار داده شده تا با ترکیب کانکتورهای برق دوگانه، مدار 90 آمپر هوشمند برای مادربرد به وجود آید.

جالب است بدانید که طراحی مدار اصلی این مادربرد به شکل کاملا دیجیتال انجام شده است. این موضوع فرآیند برق‌رسانی و انتقال داده بدون نویز و نوسان را به وجود آورده است.

علاوه بر این برای اینکه سرعت انتقال داده در مادربرد افزایش پیدا کند، از مدار چاپی (PCB) برای این مادربرد استفاده شده است.

این مدار چاپی از 6 لایه ساخته شده که یک لایه مس برای تقویت استحکام و کیفیت روی آن ایجاد شده است.

بهترین مادربرد DDR3

سیستم حرارتی پیشرفته

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین مادربرد DDR4 کمپانی MSI تجهیز آن به سیستم خنک کننده مادربرد است.

به لطف وجود هیت سینک مادربرد، سطح تماس گرما با هوای آزاد در حال گردش بیشتر می‌شود و این موضوع روی بهبود عملکرد مادربرد تاثیرگذار است.

از سوی دیگر به دلیل وجود محافظ حرارتی برای اسلات M.2، حافظه SSD کامپیوتر در برابر گرمای شدید محافظت می‌شود و آسیبی به فایل‌های ذخیره شده در آن وارد نخواهد شد.

علاوه بر این روی این مادربرد، هیت سینک مخصوص چیپست قرار داده شده است. هدف اصلی از قرار دادن این هیت سینک کاهش سر و صدا و جلوگیری از ورود گرد و غبار محیط به داخل چیپست است.

سیستم خنک کنندگی هوشمند

مادربردهای سری MPG توانایی مدیریت سرعت و دمای فن‌های سیستم را دارند. در واقع کاربران می‌توانند دمای تمام فن‌ها و فن CPU را از طریق بایوس یا نرم‌افزار تنظیم کنند.

قابلیت تنظیم خودکار سرعت فن‌ها برای خنک کنندگی بیشتر از دیگر قابلیت‌های بهترین مادربرد DDR4 کمپانی MSI است.

نکته جالب درباره سیستم خنک کننده مادربرد، تشخیص خودکار دمای CPU و GPU است. پس از تشخیص دما، فن‌های سیستم به طور خودکار فعال می‌شوند.

از سوی دیگر، این مادربرد به کاربران امکان استفاده از خنک کننده‌های آبی را می‌دهد. پین مخصوصی برای نصب خنک کننده آبی روی این مادربرد قرار داده شده تا با قدرت 3 آمپر فن آبی فعال شود.

بهترین مادربرد DDR4؛ مجهز به وای فای

به دلیل وجود کانکتور LAN 2.5G که به همراه وای فای (WiFi) در این مادربرد قرار داده شده، شما به راحتی می‌توانید به اینترنت یا شبکه‌های محلی متصل شوید.

این کانکتور به عنوان یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین استانداردهای شبکه در دنیا شناخته می‌شود که در جدیدترین مادربردهای عرضه شده به بازار وجود دارد.

مجهز به سیستم صوتی حرفه‌ای

برای گیمرها علاوه بر سرعت پردازش، موضوعات جانبی مانند نورپردازی و سیستم صوتی هم اهمیت دارد. خوشبختانه مادربرد MSI مدل Z790 به پردازنده صوتی ALC4080 مجهز شده است.

به دلیل وجود خازن‌های صوتی با کیفیت بالا در این پردازنده، صدایی که تولید شده و به گوش شما می‌رسد بسیار شفاف خواهد بود.

همچنین به لطف وجود فناوری Audio Boost 5 در این مادربرد، صدایی استریو در هنگام انجام بازی به گوش شما می‌رسد که جذابیت آن را دو برابر خواهد کرد.

نورپردازی خاص

مادربرد MSI مدل Z790 با استفاده از نرم افزار MSI Mystic Light تمام آنچه برای نورپردازی محیط مادربرد نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

میلیون‌ها رنگ و افکت نوری در این نرم‌افزار تعبیه شده است. علاوه بر چراغ‌های LED خاصی که روی مادربرد قرار داده شده، نورهای RGB به شکلی زیبا محیط داخل مادربرد را روشن می‌کنند.

کاربران و گیمرها می‌توانند با توجه به سلیقه خود نورپردازی مادربرد را تغییر دهند و افکت‌های نوری دلخواه خود را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

مادربرد MSI مدل MEG X570S ACE MAX

همانطور که گفتیم کمپانی MSI به عنوان دومین تولیدکننده مادربرد در دنیاست. مادربرد مدل X570S نمونه‌ای از یک محصول خاص برای کاربران مشکل پسند است.

این مادربرد به دلیل امکاناتی که دارد جزو پرفروش‌ترین محصولات MSI در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین مادربرد DDR4 شرکت MSI را معرفی می‌کنیم:

بهترین مادربرد DDR4 برای پلتفرم AMD

مادربرد مدل X570S ACE MAX شرکت MSI با پردازنده‌های AMD رایزن سازگاری دارد.

در میان سری‌های مختلف پردازنده رایزن، سری‌های 2000، 2000G، 3000، 3000G، 4000G، 5000 و 5000G بیشترین سازگاری را با این مادربرد دارند.

بیشتر بخوانید : تفاوت مادربرد amd و Intel در چیست؟

سیستم خنک کننده پیشرفته

بهترین مادربرد DDR4 شرکت MSI به مجموعه‌ای از سیستم‌ها برای خنک کردن سخت‌افزارهای خود مجهز شده است.

در بخشی از این مادربرد کاور آلومینیومی، هیت پایپ و هیت سینک قرار داده شده است که حرارت تولید شده را به سطح بیرونی انتقال داده و مادربرد را خنک نگه می‌دارد.

روی این مادربرد، سه شیلد حرارتی Frozr برای اسلات‌های M.2 در نظر گرفته شده است. این سه شیلد از ایجاد حرارت زیاد برای هارد SSD جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر باید به وجود سیستم خنک کنندگی خودکار در این مادربرد اشاره کرد. فن‌ها با توجه به دمای CPU، سرعت خود را تنظیم می‌کنند.

همچنین 4 حالت دمایی مختلف برای فن‌ها در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند به صورت دستی انتخاب کنند.

سیستم برق‌رسانی قدرتمند

تامین انرژی در مادربردهای گیمینگ بسیار تعیین کننده است. مادربرد مدل X570S ACE MAX برای تامین انرژی به دو کانکتور 8 پینی مجهز شده است تا از نظر تامین انرژی برای ماژول‌ها مختلف، مشکلی نداشته باشد.

از سوی دیگر باید به وجود فناوری Core Boost در این مادربرد اشاره کرد که برای فعالسازی چند هسته به طور همزمان، بهترین میزان تامین برق را ارائه می‌دهد.

دارای پورت‌های ورودی و خروجی متعدد

وجود پورت‌های ورودی و خروجی زیاد روی مادربرد، دست حرفه‌ای‌ها را باز می‌گذارد. خوشبختانه بهترین مادربرد DDR4 شرکت MSI از این نظر چیزی کم ندارد.

در پنل جلویی، این مادربرد 4 پورت USB 3.2 Type-A و 1 پورت USB Type-C قرار داده شده است. در پنل عقب برای این مادربرد تعداد 4 پورت USB 3.2 Type-A و 1 پورت USB Type-C در نظر گرفته شده است.

از دیگر پورت‌های مادربرد X570S ACE MAX می‌توان به پورت شبکه و پورت‌های صدا اشاره کرد.

قیمت بهترین مادربرد DDR4

مجهز به اسلات رم DDR4

همانطور که از نام این مادربرد مشخص است، مهندسان MSI اسلات رم DDR4 را به شکل اختصاصی برای آن در نظر گرفته‌اند.

به لطف وجود اسلات رم DDR4 روی این مادربرد، این محصول تا 5300 مگاهرتز سرعت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. MSI رم‌های DDR4 شرکت‌هایی مانند ADATA، Kingston و Crucial را روی این مادربرد تست کرده و عملکرد خوبی بدست آمده است.

بیشتر بخوانید : انواع اسلات های مادربرد را بشناسید! (اسلات PCI، رم و …)

بهبود عملکرد نرم‌افزار و سخت‌افزارها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره مادربرد X570S می‌توان گفت بهبود عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن است.

این مادربرد با استفاده از نسل پنجم پردازنده‌های رایزن AMD، فناوری GEN 4 که آخرین نسخه از فناوری Lightning است را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

خوب است بدانید که این فناوری سریع‌ترین سرعت را در بین حافظه‌های M.2 دارد و تا 64 گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد.

نکته دیگری که به بهبود عملکرد سخت‌افزاری این مادربرد کمک فراوانی کرده، اضافه کردن 2 کانکتور M.2 با رابط نسل چهارم PCIe روی آن است.

همچنین شرکت MSI نرم‌افزار اختصاصی برای مدیریت مادربرد برای این محصول توسعه داده است. با اجرای نرم‌افزار MSI Center مدیریت تمام تنظیمات مادربرد در دستان شما خواهد بود.

پشتیبانی از شبکه و وای فای

جذاب‌ترین ویژگی مادربرد مدل X570S مجهز بودن آن به WiFi 6 است. به لطف وجود این فناوری، مادربرد توانایی ارسال سیگنال به چندین دستگاه مختلف را دارد.

همچنین برای اتصال به اینترنت، روی مادربرد X570S پورت شبکه 2.5 گیگابایتی قرار داده شده است.

علاوه بر این به لطف وجود نرم‌افزار LAN Manager، مادربرد برنامه‌هایی که به اینترنت نیاز دارند را اولویت‌بندی می‌کند تا دسترسی به اینترنت بهتر انجام شود.

مجهز به سیستم صوتی حرفه‌ای

گیمرها عاشق گوش دادن به جزئیات صوتی بازی خود هستند. مهندسان MSI به همین دلیل مادربرد X570S را با طیف وسیعی از سخت‌افزارهای صوتی تولید کرده است.

پردازنده صوتی اختصاصی ALC4082 روی این مادربرد وجود دارد تا صدای تولید با نرخ نمونه‌برداری 384 کیلوهرتزی به گوش شما برسد.

از سوی دیگر وجود پورت‌های صوتی از جنس طلا، ایجاد هرگونه نویز و صدای مزاحم در حین بازی را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود صدایی که در هدست می‌شنوید شفاف باشد.

علاوه بر این اگر هدست گیمینگ اختصاصی خریداری کرده‌اید، این مادربرد با آمپلی فایر اختصاصی هدفون طراحی شده است.

انواع مادربرد کامپیوتر

نورپردازی جذاب بهترین مادربرد DDR4

علاوه بر صدای باکیفیت، گیمرها به نورپردازی هم اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. بهترین مادربرد DDR4 شرکت MSI به مجموعه‌ای از سیستم‌های نورپردازی مجهز شده تا هیجان انجام بازی را چند برابر کند.

کاربران با استفاده از نرم‌افزار MSI Mystic Light می‌توانند از بین 16.8 میلیون رنگ و 29 افکت نوری، تنظیمات نورپردازی دلخواه خود را برای مادربرد انتخاب کنند.

نورپردازی مادربرد به خصوص برای گیمرهای حرفه‌ای که اتاق، میز و صندلی اختصاصی گیمینگ دارند بسیار اهمیت دارد چون اتمسفر محیط بازی را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

سخن پایانی

برای انتخاب و خرید بهترین مادربرد DDR4 نیازی نیست تمام بازار را زیر و رو کنید. کافیست معروف‌ترین برندهای تولید کننده بهترین مادربرد DDR3 و DDR4 بازار را بشناسید. کمپانی MSI یکی از معروف‌ترین‌ها در جهان است.

در این مقاله 2 نمونه از بهترین مادربرد های DDR4 موجود در بازار ایران که یکی با پلتفرم AMD و دیگری با پلتفرم اینتل سازگار بودند را معرفی کردیم. شما هم می‌توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.