راهنمای انتخاب و خرید بهترین هدفون

وقتی این پرسش مطرح می‌شود که بهترین هدفون کدام است، نباید انتظار داشته باشیم که پاسخ‌های یکسانی دریافت کنیم؛ چرا که هرکس طبق سلیقه‌ و نیاز خود چند مورد را به عنوان بهترین هدفون انتخاب می‌کند. بنابراین پرسش دقیق‌تر این است که بهترین هدفون برای شما کدام است؟ برای انتخاب و خرید هدفون باید سلیقه‌ی شخصی شما، تمایل شما به داشتن امکانات اضافی و صدالبته قیمت مورد نظر شما را هم در نظر بگیریم.

مقایسه هندزفری با هدفون

مقایسه ایرفون و هدفون

ایرباد (Earbud) که در داخل گوش قرار می‌گیرد سوراخ گوش را به طور کامل نمی‌بندد. همین عامل موجب می شود کیفیت صدا در بهترین حالت شنیده نشود. هندزفری‌ها یا ایرفون‌ها (Earphones) سوراخ گوش را می‌پوشانند و بنابراین صدای بِیس بهتر و میکس استریو دقیق‌تری تولید می‌کنند. طراحی آن ها به شکلی است که به راحتی در گوش قرار گرفته و نمی افتند.

هدفون‌های روگوشی (On-ear headphones که با نام supra-aural headphones هم شناخته می‌شوند) معمولا کاپ‌های کوچک‌تری دارند که روی گوش قرار می‌گیرند. هدفون‌های دور گوشی (Over-ear headphones یا aka circumaural headphones) کاپ‌های بزرگ‌تری دارند که دور گوش قرار می‌گیرند. همه‌ی این هدفون‌ها می‌توانند باسیم یا بی‌سیم باشند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با هدست های گیمینگ XPG

هدفون های دور گوشی معمولا از نظر غرق شدن در موسیقی، تجربه‌ی بهتری را نسبت به هدفون های روگوشی رقم می‌زنند؛ اما این یک قانون همیشگی نیست. بسیاری از هدفون های روگوشی صدایی فوق‌العاده دارند و حتی می‌توانند با استفاده از بالشتک‌ها و پدهای باکیفیت بخشی از نویز را حذف کنند. یکی از دلایلی اصلی در ترجیح یکی از این مدل‌ها بر دیگری، راحتی استفاده است که این تجربه برای هرکس متفاوت است. دلیل دیگر، قابل حمل بودن است که هدفون‌های روگوشی معمولا کوچک‌تر و مناسب سفر هستند.

خرید هدفون : انتخاب هدفون بی سیم یا هدفون با سیم

در سال های اخیر شرکت اپل جک هدفون 3.5 میلی‌متری را از آیفون حذف کرد. در پی آن هندزفری‌ها و هدفون‌های باسیم صحنه را به هدفون های بلوتوث که به هیچ کابلی نیاز ندارند، واگذار کردند. جدیدترین ابزار محبوبِ بدون کابل، هندزفری‌های کاملا بی‌سیم (true wireless) هستند. این هدفون ها حتی سیم اتصال بین دو سری هندزفری را ندارند. حالا خریدارن هدفون گزینه های متنوعی برای خرید هدفون پیش رو دارند.

عاشقان موسیقی به احتمال زیاد هنوز مدل‌های سیمی را ترجیح می‌دهند، مخصوصا برای شنیدن موسیقی در خانه. (میتوان یک کابل مبدل برای دستگاه های iOS که دارای جک 3.5 میلیمتری نیستند خریداری کرد). اگر شما هدفون های با سیم را ترجیح می‌دهید، هنوز گزینه‌های بسیاری در دسترس شما است. بسیاری از هدفون های بی سیم کابل هم دارند و می‌توانند به صورت باسیم استفاده شوند . به دلیل غیر فعال شدن حالت بی سیم مصرف باتری این هدفون ها هم کاهش می باید. در نتیجه از مزایای هر دو نوع هدفون بهره مند می شوید.

در سال‌های اخیر صدای انتقالی از طریق بلوتوث بهبود چشمگیری داشته است. با این حال مزیت شنیداری هدفون های با سیم همچنان بسیار قابل توجه است. اصلا مهم نیست که بلوتوث چقدر بهتر شده است. در هر صورت هنوز براساس جریان پخش داده (lossy codec) کار می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود نسبت به اتصال صوتی به کمک سیم ضعیف‌تر باشد.

میکروفون در هدفون های وایرلس و هدفون های سیمی

اتفاقا می‌توان همین نکته را درباره‌ی مقایسه میکروفون‌های داخلی با میکروفون‌های هدفون های بی سیم برجسته کرد. اگر برای تماس تلفنی به میکروفونی با صدای شفاف و واضح نیاز دارید، هدفون بی سیم به سختی می‌تواند با وضوح یک میکروفون باسیم رقابت کند. البته برخی از مدل‌های بی‌سیم که برای این کاربرد ساخته شده‌اند، قدم‌های بلندی در این حوزه برداشته‌اند، به‌خصوص اینکه صدای اچ‌دی (HD Voice) در موبایل‌ها و دستگاه‌های همراه ادغام شده است. اگر برای کار یا بازی آنلاین از میکروفون خود استفاده می کنید، باید این پارامتر را در خرید هدفون لحاظ کنید.

اهمیت کدک صدا در خرید هدفون

اگر کیفیت صدا برای شما مهم است و می‌خواهید و قصد خرید هدفون بی سیم دارید، به این توجه کنید که هدفون‌ها از کدام کدِک‌های بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. دستگاه‌های اندروید بیشتر از کدک‌های AptX و یا AAC برای پخش صدا استفاده می‌کنند و دستگاه‌های اپل معمولا AAC را به کار می‌برند. (البته می‌توان کامپیوترهای اپل را به گونه‌ای تنظیم کرد که از AptX استفاده کنند.) این ویژگی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا همه‌ی هدفون‌ها از هر دو پشتیبانی نمی‌کنند . در نتیجه اگر شما هدفونی بخرید که از کدک دستگاه شما پشتیبانی نمی‌کند، هدفون صدا را پخش می‌کند ولی روی کدک SBC تنظیم می‌شود که همه‌ی دستگاه‌های بلوتوث به صورت پیش‌فرض از آن استفاده می‌کنند. کدک SBC کیفیت پخش صدای کمتری نسبت به AAC و AptX دارد.

اهمیت سایز درایورها در خرید هدفون

منظور از درایور هدفون، اجزای داخل هر دو سَری هدفون است که فرایند انتشار صدا را به عهده دارند.

اهمیت اندازه درایور در خرید هدفون

هدفون‌ها معمولا درایورهای دینامیکی (dynamic drivers) دارند، در حالی که هندزفری‌ها و ایرفون‌ها ممکن است درایورهای دینامیکی یا درایورهای آرمیچری متعادل (balanced armature drivers) داشته باشند. درایورهای دینامیکی به ویژه در هدفون‌ها بسیار متداول هستند؛ زیرا یک درایور دینامیکیِ بزرگ‌تر که بالشتک روی گوش می‌تواند فضای لازم برای آن را فراهم کند، می‌تواند صدای بلندتری منتشر کند و عمقِ بیسِ بیشتری تولید کند. در هندزفری‌ها درایورهای دینامیکی باید بسیار کوچک‌تر باشند و این مسئله معمولا روی کیفیت بیس تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با هدست گیمینگ XPG PRECOG ای ‌دیتا، اولین هدست گیمینگ با درایور دوگانه

در هر دو نوعِ هدفون و هندزفری، نوع جدیدی از درایور در حال ظهور است که درایور مغناطیسی تخت (planar magnetic driver) نام دارد. این نوع درایور اغلب قیمت بسیار بیشتری دارد و معمولا به عنوان یک ویژگی برجسته که در فروش محصول تأثیر دارد، محسوب می‌شود. مزیت درایور مغناطیسی تخت ظاهرا در صدای واضح‌تری است که به لطف صفحه‌ی تخت و بزرگ‌تر نسبت به درایور دینامیکی ایجاد شده است. این صفحه‌ی تخت هنگامی که بین دو آهنربا به ارتعاش درمی‌آید، برای ایجاد صدا استفاده می‌شود.

اسپیکرها و هدفون های الکترواستاتیکی از این نظر که از یک صفحه‌ی بزرگ و نازک برای انتقال صدا استفاده می‌کنند، شبیه به هدفون های مغناطیسی تخت هستند. اما نسبت به دیگر مدل‌ها، هدفون‌های الکترواستاتیکی بسیار کمتر در بازار دیده می‌شوند. این نوع هدفون‌ها از نظر قیمت در بالاترین رده قرار می‌گیرند و برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده‌اند.

حذف نویز فعال یا ANC چیست؟

حذف نویز (Noise Cancellation) یکی از گران‌قیمت‌ترین ویژگی‌های است که می‌توانید در در هنگام خرید هدفون با آن برخورد کنید. اما هرچه جلوتر می‌رویم شاهد امکانات نسبتا مقرون به صرفه‌تری در هدفون‌ها و هندزفری‌ها هستیم. نه تنها این مسئله، بلکه شیفت و تغییر الگوی مصرف از هدفون های با سیم به هدفون های بی سیم، باعث شده که ویژگی حذف نویز فعال (active noise cancellation) را بیشتر در مدل‌های بی‌سیم ببینیم.

حذف نویز فعال

با اینکه حذف نویز فعال راحتی بسیار زیادی را فراهم می‌کند، نباید اینگونه تصور کنید که همه‌ی نمونه‌های ANC یکسان هستند. به بیان ساده، بهترین نوع حذف نویز فعال (ANC) که کاملا تأثیرگذار است، توسط شرکت بوز (Bose) تولید می‌شود که در این زمینه پیشتاز است اما بسیاری از تولیدکنندگان دیگر، نمونه‌هایی با کیفیت بالا را عرضه می‌کنند.

مشکلات ناشی از عدم کارکرد درست نویز کنسلینگ فعال

  1. چندان موثر نیست. یعنی سروصدا را آنقدری که باید در فرکانسِ پایین کاهش نمی‌دهد. کاهش سروصدای اطراف آنقدر قابل توجه نیست که بتواند این خصوصیت را به یک ویژگی جذاب تبدیل کند.
  2. مدار ANC یک صدای خش‌خشِ ضعیف ایجاد می‌کند که لزوما آزاردهنده نیست ولی قطعا شنیده می‌شود. این صدا شبیه نویز سفید (مثل صدای برفک تلویزیون) یا خش نوار کاست است. این مسئله زمانی ایجاد می‌شود که مدار ANC نمی‌تواند به طور موثر برخی از صداهای فرکانس بالا را کاهش دهد و سعی می‌کند با ایجاد یک صدای خش روی این ناتوانی سرپوش بگذارد.
  3. ANC با کیفیت ضعیف وقتی که به طور خاص با هدفون های بی سیم ترکیب می‌شود می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را در تغییر جنس صدای هدفون به جا بگذارد و این مسئله را هنگامی که فعال می‌شود، نشان می‌دهد.

بنابراین، هنگامی که ما از ANC باکیفیت صحبت می‌کنیم، کم‌وبیش منظورمان چیزی برعکسِ سه مورد بالاست. یعنی فرکانس‌های پایین به طور موثر تعدیل پیدا می‌کنند. شلوغی اطراف و صداهای معمول در محیط به شکلی قابل قبول کاهش پیدا می‌کنند . در نتیجه صدای خش‌خش با فرکانس بالا به سختی قابل شنیدن است. همچنین زمانی که ANC فعال می‌شود، جنس صدای هدفون نباید آنچنان متفاوت شود. از سوی دیگر، برخی شرکت‌ها اپلیکیشن‌هایی را ارائه می‌کنند که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان ANC را تنظیم کنید یا نوع ANC را انتخاب کنید.  (برای تمرکز بر یک فرکانس خاص).

همه‌ی هدفون‌های مجهز به ANC (نویز کنسلیشن فعال) برای حالت گوش دادن به محیط دارای میکروفون نیستند؛ اما در حال حاضر بسیاری از آن‌ها این ویژگی را دارند. هدف این است که بتوانید به صدای اطراف خود به گونه‌ای گوش دهید که انگار اصلا هدفون نگذاشته‌اید. بنابراین می‌توانید بدون برداشتن هدفون با دوستان خود صحبت کنید یا اطلاعیه‌های ایستگاه مترو را گوش کنید. این قابلیت به قدری جذاب است که بسیاری از هدفون‌هایی که ANC هم ندارند، به این ویژگی مجهز شده‌اند.

هدفون ورزشی

هدفون‌ها و هندزفری‌های مخصوص ورزش معمولا ضدآب هستند و اجزای بیشتری برای نگه داشتن آن در گوش و جلوگیری از افتادن آن، دارند. همچنین در برخی موارد اپلیکیشن‌هایی دارند که به شما در نظارت بر تمرین کمک می‌کنند. البته اکثر افرادی که از اپلیکیشن برای ورزش استفاده می کنند، یک برنامه مورد علاقه دارند. در نتیجه کمتر دیده می شود از نرم افزارهای انحصاری هدفون ها استفاده کنند.

خرید هدفون ورزشی

مهمترین ویژگی هر هدفون ورزشی، رده‌ی IP (IP rating) است. IP مخفف ingress protection است. در اینجا به معنای محافظت در برابر نفوذ است که معمولا آن را به صورت IPX7 یا IP65 می‌بینید. عدد سوم محافظت در برابر مواد جامد مانند گردوغبار را نشان می‌دهد. (حرف X به عنوان یک جای خالی عمل می‌کند زیرا معمولا آن محصول برای محافظت در برابر گردوغبار یا مواد جامد آزمایش نشده است) . عدد چهارم هم محافظت در برابر مایعات مانند آب و عرق بدن را مشخص می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: IP Rating چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی دیگر از مواردی که باید برای هدفون ورزشی در نظر بگیرید، قرار گرفتن مناسب در گوش و نیفتادن آن است. گوش‌های ما با هم فرق دارد و برخی از هندزفری‌ها بهتر از سایرین در گوش ما قرار می‌گیرند. اگر قبلا با نگه داشتن هندزفری در گوش خود مشکل داشته‌اید، بهتر است در هنگام خرید هدفون به سراغ گزینه های دیگر بروید. گزینه هایی که چند نوع قطعه‌ی نرمِ سری هندزفری دارند و همچنین دارای نگه‌دارنده‌ای هستند که به گوش آویزان می‌شود. این نگه دارنده ها به نگه داشته شدن هندزفری در گوش کمک می‌کند. می‌توانید قطعه‌ی نرمِ سری هندزفری را از جنس فوم انتخاب کنید که گاهی اوقات در کنار هندزفری عرضه می‌شود ولی نسبت به سیلیکون رواج کمتری دارد. فوم در داخل گوش باز می‌شود و محکم‌تر در جای خود قرار می‌گیرد و بسیار شبیه به گوش‌گیر است. فوم‌ها باعث بهتر شدنِ کیفیت بیس هم می‌شوند.

دستیارهای صوتی و هدفون های هوشمند

اگر از جمله افرادی هستید که از دستیار صوتی استفاده می کنید، در خرید هدفون این مورد را در نظر داشته باشید. امروزه اکثر هدفون های بی سیم یک دکمه دارند که دستیار صوتی موبایل شما را فرا می‌خواند؛ اما نسل بعدی هدفون‌ها، آن‌هایی هستند که همیشه در حال گوش دادن هستند، مثل اسپیکرهای هوشمند. در برخی از این هدفون‌ها می‌توانید با گفتن یک عبارت خاص، دستیار صوتی را فعال کنید.

برای خرید هدفون چقدر هزینه کنیم؟

مطمئنا کیفیت و کارایی باعث بالا رفتن قیمت هدفون می‌شود ولی این قضیه همیشه صادق نیست و این موارد تنها فاکتورهای موثر در قیمت هدفون نیستند. در حال حاضر، وجود برخی از تکنولوژی‌ها- true wireless و ANC مثال‌های بارزی هستند- قیمت هدفون را بالا می‌برند. این به این معنا نیست که نمی‌توانید هدفون مقرون به صرفه‌ای با تکنولوژی true wireless پیدا کنید اما گزینه‌های باکیفیت‌تر قیمتی حول‌وحوش 150 دلار دارند. در عین حال، قیمت اکثر هدفون‌های بسیار باکیفیت با حذف نویز از حدود 300 دلار شروع می‌شود. برند هدفون نیز در قیمت آن موثر است. در پایان به شما توصیه می کنیم از هدست و هدفون های مخصوص گیمینگ XPG دیدن کنید.