بررسی ویژگی‌های کاربردی هدست گیمینگ XPG PRECOG ای ‌دیتا

هدست‌های گیمینگ برای هرکس، معنایی متفاوت دارد. برای برخی، بهترین هدست گیمینگ یعنی هدستی که بتواند قدم‌های کاراکترهای دشمن در بازی را از فاصله‌ی زیاد تشخیص دهد و برای برخی دیگر، به معنای امکانات هدست در تولید صدای داینامیک در تمام فرکانس‌ها است. اما یک نکته وجود دارد که تقریبا از چشم همه دور می‌ماند و آن، فهرستی طولانی از ویژگی‌ها و امکانات است. این همان چیزی است که هدست گیمینگ XPG PRECOG ای ‌دیتا عرضه می‌کند. این هدست با ارائه‌ی طوماری از امکانات، همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

متأسفانه، وقتی فهرست امکانات طولانی می‌شود، تبعاتی به همراه خود می‌آورد. این تبعات معمولا با کاهش کیفیت صدا و به کارگیری تجهیزات ارزان‌تر یا افزایش قیمت نهایی همراه می‌شود. هدفون XPG PRECOG ای ‌دیتا کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد؛ و قطعا همیشه فرصت برای بهتر شدن وجود دارد و این هدست هم از این قاده مسنثنا نیست. قیمتی که برای این محصول XPG در نظر گرفته شده، نسبت به امکانات آن، مناسب است و می‌تواند از این نظر با حریفان خود رقابت کند.

هدست Precog هر امکاناتی را که بخواهید در اختیار شما می‌گذارد؛ از پورت یواس‌بی type-C گرفته تا بند قابل تنظیم که به راحت تر شدن استفاده از آن کمک می‌کند. تنها چیزی که نبود آن در این هدفون احساس می‌شود، نداشتن ارتباط بی‌سیم است.

[table id=1357 /]

مشخصات هدست گیمینگ XPG PRECOG ای ‌دیتا

صرف نظر از نداشتن ارتباط بی‌سیم، با درایورهای دوگانه‌می‌توانید تجربه‌های شگفت‌انگیزی ثبت کنید.

همه‌ی این ویژگی‌ها در قالب یک هدست حرفه‌ای مشکی و قرمزرنگ ارائه می‌شوند. وزن این هدفون، خیلی سبک نیست. اگر بخواهیم این هدست را از نظر وزن بسنجیم، باید آن را بین هدفونی که برای ورزش کردن روی تردمیل استفاده می‌شود و هدفونی که DJها استفاده می‌کنند، قرار دهیم. کاپ‌های جذاب این هدفون با طراحی آلومینیوم ساخته شده و با پوششی تیره، آبکاری شده‌اند. لوگوی قرمز XPG بر روی هردو کاپ درج شده و یک نوار قرمز هم بر روی بند هدست که به صورت خودکار تنظیم می‌شود، نقش بسته است. جالب اینکه وقتی با یواس‌بی استفاده شود، کاپ‌های آن که روی گوش قرار می‌گیرند، با رنگی قرمز روشن می‌شوند. علاوه بر این‌ها، دو فریم نرم و منعطف از یک طرف هدفون به سمت دیگر کشیده شده است.

ظاهر هدست ای‌دیتا شاید به خوبی کیفیت ساخت آن نباشد و نباید از ظاهر آن در مورد باطن آن قضاوت کنید. برای مثال، اگرچه گوشی‌های هدفون از آلومینیوم ساخته شده‌اند و سطحی آبکاری‌شده دارند ولی ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه پلاستیک است و این مسئله نباید کیفیت بالای ساخت آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

هدست گیمینگ XPG Precog از نظر راحتی استفاده، نمره‌ی بسیار خوبی می‌گیرد. پس از استفاده‌ی روزانه از آن به مدت یک هفته، هیچ‌گونه ناراحتی و خستگی‌ای تجربه نکردیم. این هدفون ای‌دیتا بالشتک‌های نرمی در قسمت کاپ‌های خود دارد که روی گوش قرار می‌گیرد. بند آن نیز که به طور خودکار تنظیم می‌شود، کاربردی است.

درایورهای دوگانه هدفون گیمینگ XPG PRECOG

هدفون XPG Precog در بین ویژگی‌های گوناگون، بیشتر از همه روی درایوهای دوگانه‌ی خود مانور می‌دهد که ترکیبی از درایورهای داینامیک و الکترواستاتیک است. در پشت ظاهر پرزرق و برق و مشکی و قرمز آن، نه فقط یک درایور بلکه دو مجموعه درایور جا خوش کرده‌اند. درایورهای داینامیکِ 40 میلی‌متریِ نئودیمیم، گستره‌ی وسیعی از صداها را در طیف بم (باس) ارائه می‌کنند، در حالی که درایورهای الکترواستاتیک روی صداهای زیر تمرکز می‌کنند. این درایورهای دوگانه در تلفیق با یکدیگر، دامنه‌ی فرکانسی هدفون را در محدوده‌ی 5 تا 50000 هرتز تعریف می‌کنند.

همانند اکثر هدست‌های گیمینگ، این هدست هم نقطه ضعفی دارد که به صدای بم بیش از حد مربوط می‌شود. اگرچه از این نظر، فاصله‌ی بسیاری با بدترین هدست‌ها دارد و به لطف درایورهای الکترواستاتیک، تعادل طیف صدا را به کمک صداهای زیر حفظ می‌کند. تا وقتی که گیمرها تصور می‌کنند هرچقدر صدای باس (بَم) بیشتر باشد، کیفیت صدا بهتر است، تولیدکنندگان هدست‌های گیمینگ هم بر صدای باسِ بیشتر تمرکز می‌کنند.

هدفون گیمینگ ای‌دیتا گستره‌ی صدای وسیع و کاملی دارد و شما را در هر موسیقی، بازی یا فیلمی که به آن گوش می‌دهید، غرق می‌کند و همه‌ی فرکانس‌ها را بدون صدای مزاحم پوشش می‌دهد؛ اما اگر به دنبال یک تفکیک واضح بین فرکانس‌ها و آلات موسیقی مختلف هستید، شاید بهتر باشد به سراغ هدست دیگری بروید. اشتباه نکنید، صدای هدفون Precog بسیار عالی است؛ اما وضوح و رسا بودن صدا را فدای این کیفیت می‌کند. در کمال تعجب این مسئله در فرکانس‌های بالا اتفاق می‌افتد که به صدای پرقدرت و سه‌بعدی این هدست نمی‌خورد.

وقتی این هدست ای‌دیتا را با دیگر مدل‌های موجود در بازار مقایسه کنید، هدست‌هایی وجود دارد که صداها را در فرکانس‌های مختلف تفکیک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود صدا با یکنواختی کمتری به گوش برسد.

این هدست سه حالت صدا دارد که از درایورهای دوگانه‌ی الکترواستاتیک و داینامیک استفاده می‌کند و با سوئیچی که روی کنترلر داخلی هدست قرار دارد، می‌توانید یکی از این سه حالت را انتخاب کنید. حالت «7.1» یک صدای فراگیر مجازی به شما می‌دهد. حالت «موزیک» یک صدای وسیع و کامل را منتشر می‌کند و حالتی است که بیشتر کاربرد دارد. حالت «FPS» فرکانس‌های پایین را حذف می‌کند تا شنیدن صدای قدم‌های پا در بازی آسان‌تر شود.

این را از قلم نیندازیم که صدای این حالت‌ها می‌تواند واقعا بسیار بلند شود. پس اگر برای اولین‌بار این هدست را روی گوش خود می‌گذارید، بهتر است صدا را کم کنید.

کیفیت میکروفون Precog بر رده‌ی بسیار خوب تکیه می‌زند، البته می‌توانست بهتر از این هم باشد. به نسبت میکروفون هدست‌های گیمینگ، بهتر از رده‌های میانی است و حذف نویز محیط (ENC) به خوبی عمل می‌کند. وقتی برای ضبط صدا از آن استفاده کردیم، متوجه یک زنگ صدا در آن شدیم که البته بسیار اندک بود و گوش کردن به آن، آزاردهنده نبود.

از این زنگ صدا که بگذریم، موضوع دیگری که توجه ما را جلب کرد، به کم و زیاد کردن صدا مربوط می‌شد که در مواردی با اندکی مشکل همراه بود. چند سانتی‌متر پایین‌تر از کابل یواس‌بی، یک دستگاه کنترل کوچک وجود دارد که چند سوئیچ و دکمه روی آن دیده می‌شود. به کمک این کنترل می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • صدا را کم و زیاد کنید
  • صدای میکروفون را قطع کنید
  • حالت‌های صدا یعنی موزیک، 7.1 و FPS را عوض کنید
  • LEDهای هدست را روشن و خاموش کنید
  • قابلیت حذف نویز محیط (ENC) را روشن یا خاموش کنید

کابل یواس‌بی از نوع بافته شده با ضخامت کم است و اگرچه به محکمی برخی دیگر از کابل‌های مشابه نیست ولی نسبت به کابلی که بافته نشده، دوام بسیار بیشتری دارد. همچنین یک کابل USB-C به USB دارد که برای بیشتر کردن طول سیم استفاده می‌شود. این کابل به شدت کاربردی است؛ چرا که طول کابل USB-C کوتاه است.

وقتی هدست را با کابل یواس‌بی به سیستم‌عامل ویندوز وصل می‌کنید، تنظیم صدا به وسیله‌ی کنترل داخلی هدست، باعث تغییر صدا در ویندوز هم می‌شود. این کار معمولا بدون مشکل انجام می‌گیرد؛ اما گاهی اوقات، ویندوز کم و زیاد کردن صدا را با حالت وقفه انجام می‌دهد و ناگهان صدا، کم یا زیاد می‌شود.

چه کسانی باید هدست گیمینگ PRECOG ای ‌دیتا را بخرند؟

هدست گیمینگ XPG PRECOG ای ‌دیتا واقعا قیمت خوبی دارد، به شرطی که همه‌ی ویژگی‌های آن به کار شما بیاید. این هدفون به درد کسانی می‌خورد که برای بازی کامپیوتریِ دسته‌جمعی، پیش دوستان خود می‌روند؛ چون مثلا می‌توانند از کیف هدست که همراه آن است استفاده کنند و دوام خوب آن از آسیب رسیدن به هدست جلوگیری می‌کند. همچنین میکروفون قابل جدا شدن آن که از فناوری ENC بهره می‌برد، کاربرد خوبی برای آن‌ها دارد. از سوی دیگر، شاید بهترین گزینه برای افرادی باشد که به دنبال ویژگی‌های پرشمار در کنار کیفیت صدای خوب هستند.