راهنمای انتخاب بهترین پریز هوشمند

استفاده از پریز هوشمند، روشی آسان و ارزان‌قیمت برای کنترل چراغ‌ها و وسایل کوچک در خانه هوشمند است. مدل‌های زیادی از پریز هوشمند در بازار وجود دارد و ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم بهترین پریز هوشمند را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب بهترین پریز هوشمند

پریزها در هر اتاق از خانه‌ی شما وجود دارند و از قدیمی‌ترین تکنولوژی ممکن استفاده می‌کنند. برای اینکه یک خانه هوشمند واقعی داشته باشید، باید نحوه‌ی کارکرد وسایل سیمی را به گونه‌ای تغییر دهید که بتوانید آن‌ها را از راه دور کنترل، مدیریت و رصد کنید.

می‌توانید از یک برقکار بخواهید که پریزهای ساده را باز کند و به جای آن‌ها، پریزهای هوشمند توکار را نصب نماید؛ اما یک روش ساده‌تر و ارزان‌تر هم وجود دارد و آن، استفاده از یک پریز هوشمند در داخل همان پریزها است. این پریزها به همان شکل کار می‌کنند و به تغییر پریزی که در دیوار وجود دارد، نیازی نیست. شما فقط یک پریز اضافی را توسط یک اپلیکیشن پیکربندی می‌کنید و آن را به شبکه‌ی وای‌فای متصل می‌نمایید. به این ترتیب، می‌توانید هر چیزی را که به این پریز هوشمند متصل شده باشد، کنترل کنید.

بیشتر بخوانید : راه اندازی خانه هوشمند

پریزهای هوشمند کاربردهای مختلفی دارند. برخی از آن‌ها، قابلیت تنظیم نور دارند که می‌توانید نور دستگاهی را که به آن‌ها متصل شده، کم و زیاد کنید. برخی دیگر می‌توانند برق دستگاه‌های کوچک از جمله پنکه و بخاری را تأمین کنند. نمونه‌های دیگری هم از پریز هوشمند وجود دارد که قابل برنامه‌ریزی ساعتی هستند و به کمک آن‌ها می‌توانید کاری کنید که وقتی در پیک‌نیک به سر می‌برید، اینطور به نظر برسد که افرادی در خانه‌ی شما هستند. همچنین به کمک پریزهای هوشمند می‌توانید ساعت بازی کردن یا تماشای تلویزیون را برای فرزندانتان محدود کنید.

شاید سخت باشد که بفهمید کدام پریز هوشمند برای شما مناسب است. ما در اینجا شما را در انتخاب بهترین پریز هوشمند که متناسب با نیازهای شما باشد، راهنمایی می‌کنیم تا هنگام خرید تصمیم درست‌تری بگیرید.

هنگام خرید پریز هوشمند به چه چیزی توجه کنیم؟

شاید پریزهای هوشمند مانند یک کالای ساده به نظر برسند، ولی از نظر ظاهری، قابلیت‌ها و سازگار شدن با سایر دستگاه‌ها، بسیار متنوع هستند. اگر قصد خرید یکی از آنها را دارید، دقت کنید که محیط زندگی شما و وسایلی که برای اتصال به آن در نظر گرفته‌اید، چقدر با فهرست ویژگی‌هایی که در ادامه می‌گوییم، همخوانی دارند.

پریز هوشمند برای داخل خانه یا بیرون خانه

پریز هوشمند مدل DSC-W215 دی لینک پریز هوشمند مدل DSC-W215 دی لینک

اکثر پریزهای هوشمند فقط قابل استفاده در داخل ساختمان هستند؛ چرا که ضدآب نیستند. (پریزهایی که از این نوع هستند، تقریبا همگی رنگ سفید دارند.) در پریزهای مقاوم در برابر آب و شرایط آب‌وهوایی مختلف، به طور واضح مشخص شده است که برای استفاده در محیط بیرون خانه، ایمن هستند. (این نوع پریزها، تقریبا همگی به رنگ مشکی عرضه شده‌اند.) پس بهتر است با توجه به نوع نیازتان بهترین پریز هوشمند را انتخاب کنید.

امکان استفاده از هاب

سازگاری پریز هوشمند با هاب خانگی

در بیشتر موارد، شرکت تولیدکننده‌ی پریز، هاب مخصوص خود را عرضه می‌کند که ممکن است ویژگی‌ها و قابلیت‌های محدودی داشته باشد. اما اگر همه تجهیزات خانه هوشمند خود را از یک تولید کننده انتخاب کنید، هماهنگی و سازگاری این گجت ها در کنار یکدیگر نتیجه بسیار رضایت بخشی را ایجاد خواهد کرد. استفاده از هاب، وصل کردن دستگاه‌های مختلف به یکدیگر را هم راحت‌تر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید با زدن یک دکمه، چراغ‌ها و لامپ‌های بالای سر خود را به طور همزمان روشن کنید، می‌توانید این کار را به کمک یک هاب انجام دهید. مثلا هاب مرکزی خانگی مدل DCH-G022 دی لینک به خوبی با همه دستگاه های mydlink این برند سازگار است و می توانید یک خانه هوشمند یکپارچه داشته باشید.

استاندارد بی‌سیم برای پریز هوشمند

پریز هوشمند نیز همانند سایر وسایل خانه هوشمند، از یک یا چند تکنولوژی ارتباط بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که شامل زیگ‌بی (Zigbee)، زی ویو (Z-Wave) یا وای‌فای می‌شود. پریزهای وای‌فای از لحاظ فنی، به هاب نیازی ندارند و روتر شما نقش یک هاب را به عهده می‌گیرد؛ ولی پریزهای زیگ‌بی و زی ویو، به هاب احتیاج دارند. اگر قبل از پریز هوشمند دیگر تجهیزات خانه هوشمند را خریداری کرده اید بهتر است دقت کنید تا همگی از یک پروتکل واحد استفاده کنند.

می توانید در ویدیوی زیر به خوبی با این دو پروتکل خانه های هوشمند آشنا شوید :

پشتیبانی از HomeKit

اگر می‌خواهید پریز هوشمند با دستگاه‌های HomeKit از شرکت اپل سازگار باشد (مثلا به دستیار صوتی اپل یعنی Siri بگویید که چراغ‌ها را خاموش یا روشن کند)، باید به پشتیبانی پریز هوشمند از HomeKit دقت کنید. این ویژگی باید در وب‌سایت تولیدکننده‌ی پریز هوشمند و روی جعبه‌ی آن، به وضوح اعلام شده باشد.

سازگاری پریز هوشمند با دستیار صوتی

بسیاری از پریزهای هوشمند با آمازون الکسا (Amazon Alexa) و دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) یا هردو کار می‌کنند. پشتیبانی از دستیار صوتی اپل با نام «سیری» (Siri) کمتر دیده می‌شود، ولی پیدا کردن چنین پریزهایی، کار سختی نیست. اگر بلندگوهای هوشمند آمازون اکو (Amazon Echo)، گوگل هوم (Google Home) یا اپل هوم‌پد (Apple HomePod) را در خانه دارید، عاشق این می‌شوید که بتوانید با صدای خود، پریزها را قطع و وصل کنید.

محدودیت‌های ولتاژ برق در پریز هوشمند

محدودیت‌های ولتاژ برق در پریز هوشمند

شما نمی‌توانید هر چیزی را به پریز هوشمند وصل کنید. اکثر پریزهای هوشمند، تا برق چند صد وات را پشتیبانی می‌کنند که برای یک لامپ یا قهوه‌ساز مناسب است. ممکن است هنگام وصل کردن یک سشوار یا مخلوط‌کن حرفه‌ای به یک پریز هوشمند، دچار مشکل شوید. تولیدکنندگان پریز هوشمند معمولا بیشترین ولتاژ قابل پشتیبانی را به صورت ریز و دور از چشم می‌نویسند. بنابراین اگر می‌خواهید پریز از ولتاژهای بالا هم پشتیبانی کند، حتما قبل از خرید این ویژگی را با دقت بررسی کنید.

تعداد پریزهای هوشمند

چند راهی هوشمند dsp-w245

در این مورد، طراحی‌ها بسیار متفاوت است. در برخی از پریزهای هوشمند، جای یک دوشاخه وجود دارد و در برخی دیگر، دو جای دوشاخه. در برخی از مدل‌ها، دو جای دوشاخه وجود دارد ولی فقط یکی از آن‌ها هوشمند است و دیگری، مثل پریزهای عادی، همیشه برق را عبور می‌دهد. هر نوعی را که انتخاب می‌کنید، به شکل ظاهری آن دقت کنید. بسیاری از این پریزها حتی آن‌هایی که فقط یک جای دوشاخه دارند، جلوی دو جعبه‌ی پریز دیواری را می‌پوشانند که همین مسئله، از کاربردی بودن آن‌ها کم می‌کند. چند راهی‌های برق هوشمند هم که چندین پریز هوشمند جداگانه را در یک دستگاه ارائه می‌کنند، در بازار وجود دارند.

داشتن یا نداشتن اتصال به زمین

برخی از پریزهای هوشمند فقط قابلیت اتصال دوشاخه دارند و امکان اتصال به زمین ندارند. اگر در سیم‌کشی برق خانه‌ی خود سیم اتصال به زمین دارید و می‌خواهید پریز هوشمندی بخرید که سری سه‌شاخه به آن متصل شود، دقت داشته باشید که پریزی انتخاب کنید که قابلیت اتصال به زمین یا همان سوراخ سه‌شاخه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : مروری بر پریز بی‌سیم هوشمند دی‌لینک مدل DSP-W215

ویژگی‌های نظارت بر مصرف انرژی

آیا کنجکاو هستید که بدانید دستگاهی که به پریز هوشمند وصل کرده‌اید، چقدر برق مصرف می‌کند؟ ویژگی‌های نظارت بر مصرف انرژی به شما این امکان را می‌دهد که از اپلیکیشن موبایل پریز هوشمند، برای مشاهده‌ی مصرف برق در زمان‌های مختلف استفاده کنید. این قابلیت کمک می‌کند که در برابر کودکانی که هرگز تلویزیون را خاموش نمی‌کنند، استدلال‌های قوی‌تری در دست داشته باشید.

روشنایی یکپارچه

اگر یک لامپ را به پریز هوشمند وصل کنید، می‌توانید به آسانی آن را به یک لامپ با قابلیت کم و زیاد کردن نور تبدیل کنید، به شرطی که پریز این قابلیت را داشته باشد و کلیدی هم روی آن تعبیه شده باشد. در این پریزها علاوه بر اینکه می‌توانید از طریق اپلیکیشن، میزان نور را کنترل کنید، به صورت مستقیم با دکمه‌ی تعبیه شده نیز امکان کم و زیاد کردن نور وجود دارد.