بررسی کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

امروزه وقتی به دنبال یک کیبورد گیمینگ مکانیکیِ پیشرفته می‌گردید، واقعا گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. به هر حال، چند سوال ساده برای این انتخاب وجود دارد. آیا میخواهید کیبوردی با کلیدهای چِری (Cherry) بخرید؟ آیا به استراحتگاه مچ دست، شاسی آلومینیومی و  نورپردازی RGB نیاز دارید؟ اگر پاسخ بله است، پس ادامه‌ی این مطلب را بخوانید. باید اعتراف کنم که تنها چند کیبورد وجود دارد که همه‌ی این ویژگی‌ها را دارند. بیشتر اوقات، صرفا بحث زیبایی‌شناسی مطرح می‌شود؛ از یک کیبورد ای دیتا چه انتظاری دارید ؟

بررسی کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

ای‌دیتا XPG Summoner

XPG Summoner بی‌شک امکانات زیادی دارد. در این کیبورد، امکان انتخاب از بین کلیدهای MX RGB از برند چری (Cherry) را دارید. این کلیدها، نقره‌ای، آبی و قرمز هستند و همه‌ی ویژگی‌های محبوب در بازار بازی های کامپیوتری را فراهم می‌کنند. همه‌ی ویژگی‌های حرفه‌ای و پریمیوم نیز پوشش داده شده است. استراحتگاه مچ دست مغناطیسی با قابلیت جدا شدن، کنترل‌های چندرسانه‌ای، دکمه‌های سفارشی (ماکرو) و پورت‌های اضافی در این محصول وجود دارد. XPG Summoner حداقل روی کاغذ، جزء بهترینِ بهترین‌هاست. حالا بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه که این کیبورد ارائه می‌کند، بیندازیم.

امکانات

• کلیدها یا همان سوئیچ‌های CHERRY MX RGB
• 7 حالت نورپردازی RGB به صورت پیش‌فرض
• استراحتگاه مچ دست مغناطیسی براساس ارگونومی بدن
• کلید کنترل محتواهای صوتی تصویری
• کلیدهای سفارشی و قابل برنامه‌ریزی (کلیدهای ماکرو)
• کلیدهای 100 درصد آنتی‌گوستینگ (فشردن چندین کلید به طور همزمان بدون هیچ‌گونه مشکلی)
• طراحی فریم آلومینیومی با روش سندبلاست (Sandblasted)
• پورت USB
• 9 کلید قرمز با قابلیت جایگزینی

مشخصات

برای مشخصات دقیق، لطفا به صفحه‌ی محصول ADATA XPG Summoner در اینجا مراجعه کنید.

ای‌دیتا XPG چه حرفی برای گفتن دارد؟

شرکت ای‌دیتا XPG گفته است: «پیروزی یعنی داشتن سلاح‌های مناسب و یک کیبورد گیمینگ. XPG SUMMONER با کلیدهای CHERRY MX و نور پس‌زمینه RGB دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید.»

محتویات جعبه

این کیبورد با جعبه‌ی بسیار پرباری عرضه شده است. خود جعبه، دوام بالایی دارد و در داخل آن، دو مقوای محافظ و همچنین دو بلوک فوم ضخیم دیده می‌شود. صفحه‌کلید نیز در پلاستیک محافظ پیچیده شده است. این کیبورد با سیم محکم و مقاومی عرضه شده که به همراه دو کابل USB است (یکی برای کامپیوتر شخصی و دیگری برای پورت USB روی کیبورد). 9 کلید قرمز اضافه، یک ابزار درآوردن کلیدها و در نهایت یک استراحتگاه مچ دست مغناطیسی با قابلیت جدا شدن در جعبه‌ی این کیبورد وجود دارد.

نگاهی دقیق‌تر و بررسی عملکرد

ای‌دیتا XPG Summoner یک کیبورد با ظاهری بسیار جذاب است. اولین نکته‌ای که توجه را جلب می‌کند، وزن مناسب آن است. خیلی سنگین نیست، ولی حجم به نسبت بزرگی دارد که کیفیت آن را مطلوب نشان می‌دهد. این ویژگی، تا حدودی به جنس آلومینیومی پنل برمی‌گردد که به آن استحکام می‌بخشد و در عین حال باعث می‌شود فوق‌العاده و با شکوه به نظر برسد.

در ساخت قسمت آلومینیومی آن از روش سندبلاست استفاده شده که به آن ظاهری با کیفیت می‌بخشد. آنچه توجه را به خود جلب می‌کند، فریم یا قاب دور کیبورد است که باریک طراحی شده است. در کل، صفحه‌کلید در اندازه‌ی کامل طراحی شده، اما فضای بیشتری از آنچه یک کیبورد نیاز دارد، بر روی میز شما نمی‌گیرد.

کلیدهای رنگی مخصوص (keycaps) روشن‌تر طراحی شده و با UV پوشانده شده است. فونت آن، به بزرگی فونتی که برند کورسیر (Corsair) استفاده می‌کند، نیست؛ اما باز هم خواندن آن بسیار آسان است، حتی زمانی که نور RGB روشن نباشد. شاید بهتر باشد بدانید که حروف روی کلیدها در دو مدل آمریکایی و بریتانیایی در دسترس است.

کیفیت عالی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، آلومینیوم طراحی شده با روش سندبلاست، واقعا چشم‌نواز است. علاوه بر این، حتی زمانی که نورپردازی RGB خاموش باشد، همچنان خارق‌العاده است. یک رنگ خاکستری تیره دارد که  خیره‌کننده است. با این حال، طراحی فلز آن، نور RGB را به خوبی پخش می‌کند.

پیکربندی آسان

پیکربندی کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

این صفحه‌کلید از دکمه‌ی FN-Shift استفاده می‌کند تا به شما در تغییر حالت‌های RGB، دکمه‌های برنامه‌ریزی شده (ماکرو) و موارد دیگر کمک کند. این کیبورد می‌تواند تمام تنظیمات شما را در پروفایل‌های on-board ذخیره کند و به شما این امکان را می‌دهد که با فشار تنها دو کلید، بین حالت‌های گیمینگ و کاری جابه‌جا شوید. ما دو حالت گیمینگ و کار را اشاره کردیم، ولی شما می‌توانید تا پنج حالت ( نقش)را برای این منظور در نظر بگیرید.

همچنین یک حالت بازی دارد که به شما امکان می‌دهد مواردی مانند کلید ویندوز (Windows) را غیرفعال کنید. این صفحه‌کلید همیشه در حالت آنتی‌گوستینگ 100 درصدی (کارکرد چندین کلید به طور همزمان) است که بی‌نظیر است. به علاوه، می‌توانید کلیدهای ماکرو را برای هر ترکیب کلیدی تنظیم کنید که گزینه‌های بیشتری را برای بازی در اختیار شما می‌گذارد. این قابلیت هم برای کار و هم برای گیمینگ بسیار کاربردی است.

اگرچه جامع‌ترین تنظیمات را ندارد، ولی با این حال، کنترل‌های چندرسانه‌ای در آن وجود دارد. در حین کار یا بازی، می‌توانید آهنگ پخش کنید. این قابلیت Summoner بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یک دکمه‌ی قطع صدای کامل هم تعبیه شده است؛ اما مهمتر از همه، نوار اسکرول صدا (کم و زیاد کردن صدا) است. در مجموع باید بگوییم علاوه بر زیبایی، ویژگی‌هایی بسیار کاربردی هم دارد. بنابراین یک شرایط برد-برد واقعی را مهیا می‌کند.

ناگفته نماند که این کیبورد در سایز کامل عرضه شده است؛ بنابراین قسمت اعداد را هم دارد. البته شاید XPG مدل بدون قسمت اعداد (معروف به TKL) را هم تولید کند.

سوئیچ‌های Cherry MX

کلیدهای رنگی مخصوص (keycaps) با استاندارد «+» از برند چری نصب می‌شوند. این موضوع مشخص می‌کند که جایگزینی این کلیدها نباید مشکل خاصی داشته باشند. البته کلیدهای اضافی دیگری در جعبه به همراه کیبورد وجود دارد ولی آن‌ها برای کلیدهای حروف WASD ( گیمر ها از این کلید های به جای 4 جهت اصلی استفاده می کنند) و… هستند.

سوئیچ‌های نقره‌ای Cherry MX را در مرکز کیبورد مشاهده می‌کنید. آن‌ها بدون تردید، بهترین سوئیچ‌ها در دنیا هستند. ما خوشحالیم که می‌بینیم XPG این سوئیچ‌ها را در مرکز صفحه‌کلید قرار داده است. برند چری (Cherry) سابقه‌ای طولانی دارد و بسیاری از گیمرها از آن استقبال می‌کنند و به آن اعتماد دارند. به علاوه، با امکان انتخاب بین سوئیچ‌های نقره‌ای، قرمز و آبی، به راحتی می‌توانید آنچه را مناسب سلیقه شماست، انتخاب کنید.

کاربردی

در پشت کیبورد، کابل محکم آن را مشاهده می‌کنید. اینکه چرا XPG آن را با قابلیت جدا شدن عرضه نکرده، نمی‌دانیم؛ اما بهتر بود که با کابل‌های قابل جدا شدن ارائه می‌شد. با این حال، کابل آن، استحکام و دوام خوبی دارد و نمی‌توان ایرادی به آن گرفت.

کاربرد کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

یک پورت USB با توان 5 ولت بر روی این کیبورد قرار داده شده که می‌توانید هدست، موس و… را به آن وصل کنید. برای شارژ موبایل مناسب نیست، ولی برای چیزهای دیگر، قابل قبول است.

در نهایت در زیر کیبورد، چهار پایه‌ی لاستیکی قوی وجود دارد که آن را محکم روی میز شما نگه می‌دارد. همچنین دو پایه‌ی جمع‌شو دارد که در صورت نیاز می‌توانید به کمک آن‌ها شیب بیشتری به صفحه‌کلید بدهید.

کاربرد کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

تجربه‌ی گیمینگ

اگر تا به حال از کیبورد Cherry MX استفاده کرده باشید، به خوبی می‌دانید که احساس تایپ کردن با این کیبورد چگونه است. کار با این کیبورد بسیار راحت است و سوئیچ‌های نقره‌ای، مثل همیشه بی‌نظیرند. اگر هرگز از مدل نقره‌ای استفاده نکرده‌اید، باید اشاره کنیم که شبیه Cherry MX قرمز است ولی با نرمی بیشتر، که آن را برای بازی‌های سریع و تایپ کردن بسیار بهتر می‌کند. البته اگر می‌خواهید حال و هوا و صدای «کلیک» را داشته باشید، به سراغ مدل آبی (MX Blue) بروید.

بیشتر بخوانید : معرفی کیبوردهای مکانیکی و کلیدهای آنها

کلیدها سریع و سبک هستند و صفحه‌کلید قوی و نسبتا سنگین است. این ترکیب واکنش و سرعت عملی مناسب را به کیبورد می‌دهد. این صفحه‌کلید روی میز شما سُر نمی‌خورد، حتی زمانی که با عصبانیت در حال چت کردن هستید. قابلیت آنتی‌گوستینگ 100 درصدی، به این معناست که حتی یک حمله (با فشردن چند کلید) را هم از دست نمی‌دهید. از دیگر قسمت‌های جذاب آن، استراحتگاه مچ دست است که با لایه‌ی روی آن، واقعا درد دست تسکین می‌یابد. شما می‌توانید برای بازی‌های طولانی، ساعت‌ها دست خود را روی آن بگذارید و از اینکه دردی احساس نمی‌کنید، خوشحال باشید.

قیمت ای‌دیتا XPG Summoner

کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا مدل XPG SUmmoner Cherry MX با قیمت خرده‌فروشی حدود 115 پوند عرضه شده است.

نگاه کلی

وقتی که از مردم می‌خواهید یک شرکت تولیدکننده‌ی کیبورد گیمینگ مکانیکی نام ببرند، شاید ای‌دیتا، اولین نامی نباشد که می‌شنوید. با این حال، بخش گیمینگ XPG به سرعت در حال پیشرفت در بازار طرفداران گیم است. این شرکت، طیف وسیعی از جوایز مختلف را برای محصولات متنوع از آن خود کرده است که XPG Summoner یکی از آن‌هاست. مشخص است که آن‌ها به نیازهای مشتریان شان توجه می‌کنند و مصمم هستند که محصولاتی با کیفیتی حرفه‌ای تولید کنند تا این نیازها را برطرف کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کیبورد گیمینگ 

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

ای‌دیتا از این نظر، هیچ چیزی را از قلم نینداخته است. پنل آلومینیومی طراحی شده با روش سندبلاست، یک استراحتگاه مچ دست با فوم نرم، کابل‌های ضخیم، کلیدهای مخصوص سفارشی (keycaps)، سوئیچ‌های Cherry MX از این جمله هستند. آن‌ها همه‌ی این امکانات را فراهم کرده‌اند که مقایسه‌ی آن با رقبای بزرگ را آسان می‌کند. نمی‌گوییم XPG بهتر از بهترین محصول است، ولی این کیبورد، کیفیتی را عرضه می‌کند که می‌تواند شانه به شانه‌ی دیگر برندهای بزرگ در این عرصه بایستد.

عملکرد در بازی

سوئیچ‌های Cherry MX برای شروع، گزینه‌ی خوبی هستند؛ زیرا مصرف‌کنندگان این مدل، معمولا می‌دانند که سوئیچ‌هایی با کیفیتی حرفه‌ای خواهند داشت که برای میلیون‌ها ضربه مناسب خواهند بود. استثنایی بودن این کیبورد، به دیگر ویژگی‌های آن نیز مربوط می‌شود، مواردی مثل آنتی‌گوستینگ 100 درصدی، حالت گیمینگ پیش‌فرض، دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی (ماکرو)، تعویض لحظه‌ای پروفایل‌ها و… . این ویژگی‌ها باعث می‌شود استفاده از کیبورد راحت‌تر باشد و تجربه‌ی گیمینگ بهتری را به جای بگذارد.

آیا باید این کیبورد را بخرید؟

در این رنج قیمت، ای‌دیتا XPG Summoner رقیبی جدی در بازار است. برای کیبوردی با این امکانات و این کیفیت ساخت، قیمتی فوق‌العاده دارد. بیشتر کیبوردهای مکانیکی حرفه‌ای در این قیمت، بدنه‌ای پلاستیکی دارند. زیبایی خیره‌کننده، کیفیت ساخت فوق‌العاده، ویژگی‌های کاربردی بسیار و مهمتر از همه، تجربه‌ی گیمینگ بی‌نظیر، عواملی هستند که این صفحه‌کلید را ارزشمند می‌کند.