6 نکته که قبل از خرید هارد دیسک و اس اس دی باید بدانیم

معمولاً هر چند سال یک‌ بار می‌بایست یک درایو جدید خریداری شود، با هارد قدیمی جابجا شود و یا به‌عنوان درایو پشتیبان اضافه شود. اما با وجود انواع گوناگون، چه درایوی باید خریداری شود؟

خبر خوب این است که خرید درایو ذخیره‌سازی آن‌قدر هم سخت نیست. در حقیقت، انتخاب‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد. تا وقتی‌که این دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنید نگران این نباشید که محصول اشتباهی بخرید یا اینکه پولتان هدر برود.

1- هارد دیسک در مقابل  اس اس دی (SSD)

اولین تصمیمی که به هنگام خرید باید بگیرید این است که بین  هارد دیسک و اس اس دی یکی را انتخاب کنید. با اینکه اس اس دی  می‌تواند همان وظایف  هارد دیسک سنتی را انجام دهد، نقاط منفی و مثبتی خاص خودش را دارد.

اس اس دی یک نوع درایو اطلاعاتی است که از حافظه فلش به‌جای دیسک‌های چرخشی فلزی به‌کار رفته در هارد دیسک‌های سنتی استفاده می‌کند. به اس اس دی می‌توان به‌عنوان یک درایو USB یا مموری کارت حجیم  نگاه کرد. اما این فرق چقدر حائز اهمیت است؟هارد دیسک در مقابل اس اس دی (SSD)

اول اینکه، خواندن و نوشتن اطلاعات در اس اس دی ها سریع‌تر است. دوم اینکه، اس اس دی  به توان کمتری احتیاج دارد که همین مسئله باعث می‌شود تا انرژی بیشتری صرفه‌جویی شود و به دنبال آن عمر باطری لپ‌تاپ هم افزایش یابد. سومین مزیت  اس اس دی این است که در آن‌ها قسمت محرک وجود ندارد. این امر موجب می‌شود تا بی‌سروصدا کار کنند و بیشتر دوام بیاورند.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

هاردهای اس اس دی adata

اما اس اس دی خالی از نکات منفی هم نیست. به ازای هر گیگابایت از هاردهای اس اس دی  شما باید مبلغ بیشتری بپردازید. این به معناست که در یک نقطه‌ی قیمتی، اس اس دی ها گنجایش ذخیره‌ی اطلاعاتی کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند.

اگر قیمت برایتان مهم است از هارد دیسک‌ها استفاده کنید. همچنین اگر قصد ذخیره‌ی طولانی‌ مدت اطلاعات به‌صورت پشتیبان را دارید از هارد دیسک‌ها انتخاب کنید. اگر درایوتان مسئولیت اجرای ویندوز و دسترسی به برنامه‌ها و فایل‌های بیشتری دارد، اس اس دی گزینه‌ی بهتری به شمار می‌آید.

2- حجم درایو ذخیره‌سازی و رابط آن

بعد از اینکه بین هارد دیسک و اس اس دی یکی را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب نوع آن می‌رسد. خوشبختانه در اینجا فقط دو انتخاب دارید و سیستمتان تعیین‌کننده انتخاب درست است.

درایوهای اطلاعاتی به دو صورت هستند: درایو 3.5 اینچ و درایو 2.5 اینچ. در هارد دیسک‌های سنتی اطلاعات روی دیسک‌های فلزی در حال چرخش ذخیره می‌شوند که این به این معناست که به دیسک‌های بیشتری برای افزایش ظرفیت اطلاعات نیاز است. به همین خاطر، هارددیسک‌های روی میزی، 3.5 اینچی و هارددیسک‌های لپ‌تاپ، 2.5 اینچی هستند.

بیشتر بخوانید : ظرفیت هارد 1 ترابایتی؛ 1 ترابایت یا 931 گیگابایت!

از طرف دیگر، اس اس دی ها می‌توانند در اندازه‌ی کوچک‌تری ارائه شوند، چراکه نیازی به بخش‌های محرک در آن‌ها نیست. همچنین، بیشتر اس اس دی ها به شکل 2.5 اینچی عرضه می‌شوند. بنابراین اگر بخواهید یک اس اس دی را در جایگاه درایو 3.5 اینچی جا نصب کنید باید از آداپتورهای مخصوص استفاده نمایید.

درایو 3.5 اینچ و درایو 2.5 اینچ adata

اکثر درایوهای مدرن ( هارددیسک و اس اس دی) از رابط SATA بهره می‌برند. هارددیسک‌های قدیمی که قبل از به وجود آمدن استاندارد SATA ارائه می‌شدند از اتصال‌های IDE استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است، اگر در حال خرید درایو اکسترنال هستید،  این‌هارددیسک‌ها  از طریق درگاه USB به سیستمتان متصل خواهند شد.

3- مشخصات و عملکرد درایو ذخیره‌سازی

حالا که دریافتید چه نوع درایوی را باید خریداری کنید، وقتش رسیده است که بهترین نوعی که برای احتیاجاتتان مناسب است را انتخاب کنید. این‌ها مواردی هستند که باید در نظر بگیرید:

ظرفیت ذخیره‌سازی

هارددیسک‌ها در حجم‌های مختلف عرضه می‌شوند. حجم هارددیسک‌های دارای کاربرد عمومی به خاطر محدودیت‌های فیزیکی از 16 ترابایت بیشتر نمی‌شود. از طرف دیگر اس اس دی ها بسیار کوچک‌تر هستند و تا 60 ترابایت گنجایش دارند. اما اس اس دی هایی که برای مشتریان عادی قابل‌مصرف هستند به‌ندرت اندازه‌شان از 4 ترابایت بیشتر می‌شود.

سرعت انتقال

فاکتورهای بسیاری عملکرد هارددیسک را تعیین می‌کنند، اما گردش در هر دقیقه (RPM) از مهم‌ترین آن‌هاست. در اینجا، مقدار RPM بیشتر، نشان‌دهنده‌ی سرعت انتقال اطلاعات است.

شما می‌توانید از سرعت رابط ساتای درایوتان چشم‌پوشی کنید. به‌عنوان‌مثال اگر مشخصات یک درایو امروزی به این صورت باشد: 3.0GB/s و  7200RPM، اولین عدد نشان‌دهنده‌ی سرعت ساتاست که حداکثر سرعت تئوریک اتصال ساتا را بیان می‌کند. هیچ  هارددیسک درایوی این قابلیت را ندارد که در این سرعت اطلاعات انتقال دهد. بااین‌وجود، درایوی با مشخصات 7200RPM در مقایسه با درایو 5400RPM سریع‌تر عمل می‌کند.

فضای کش (Cache)

 وقتی اطلاعات از یک قسمت هارددیسک به بخش دیگری منتقل می‌شود، قسمتی ویژه از حافظه‌ی داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به آن کش یا بافر (Buffer) گفته می‌شود.

کشِ بیشتر قابلیتی را فراهم می‌کند که به کمک آن اطلاعات با سرعت بیشتری انتقال داده شود. این موضوع به این دلیل است که اطلاعات بیشتری در یک مدت‌زمان ذخیره می‌شود.

زمان دسترسی

فاکتورهای دیگری هم هستند که بر عملکرد هارددیسک‌ها تأثیر می‌گذارند. یکی از آن فاکتورها مدت‌زمانی است که طول می‌کشد تا خواننده در موقعیتی قرار بگیرد که اطلاعات را از روی هارد بخواند یا روی آن چیزی بنویسد.

اگرچه این امر درست است که دو درایو با مشخصات 7200RPM ممکن است عملکرد گوناگونی داشته باشند( به‌عنوان‌مثال یکی در جای دادن دوباره‌ی خواننده کندتر عمل کند)، راه استانداردی برای مقایسه زمان‌های دسترسی وجود ندارد. همچنین، این روزها بیشتر هارد درایوها عملکردشان مشابه است، پس‌نیازی نیست نگران چنین اطلاعات جزئی باشید. برای سنجش سرعت اس اس دی ها باید سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی را بررسی کنید.

نرخ خرابی

ازآنجایی‌که هارددیسک‌ها مکانیکی هستند، باید انتظار خرابی آن‌ها را داشت. البته تمام هارددیسک‌ها به یک اندازه‌ی دچار خرابی نمی‌شوند. بعضی مدل‌ها تا 15 سال بدون مشکل کار می‌کنند. این قضیه به عهده‌ی شماست که قبل از خرید دراین‌باره به‌اندازه‌ی کافی  تحقیق کنید.

به‌طورکلی، بنا به اعلامStorage Review ، اس اس دی های امروزی (با نرخ متوسط خرابی 2 میلیون ساعت) از هارددیسک‌های پیشرفته (با نرخ متوسط خرابی 1.5میلیون ساعت) بیشتر دوام می‌آورند. بااین‌وجود، برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت اطلاعات که در آن هارد برای سال‌ها یا ماه‌ها متصل نیست، هارددیسک‌ها عمر بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : Fat32format

4- قیمت و هزینه‌ی درایو ذخیره‌سازی‌ها

به هنگام خرید درایو ذخیره‌سازی باقیمت‌های متفاوتی مواجه خواهید شد. درصورتی‌که این‌هاردها در شکل ظاهری خیلی باهم تفاوتی نمی‌کنند. این بستگی به شما دارد که تصمیم بگیرید چه فاکتورها و خصوصیاتی به نیازهایتان مربوط است و درایوی را انتخاب کنید که آن نیازها را برطرف کند.

برای اینکه درک بهتری از قیمت درایو و روش ارزش‌گذاری آن داشته باشید ، قیمت هارد را به گنجایشش تقسیم کنید تا مشخص شود قیمت هر گیگابایتش چقدر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، یک هارددیسک را در نظر بگیرید. این‌هارددیسک با ظرفیت 1 ترابایت یک خرید خوب برای مصرف‌کنندگان روزانه به شمار می‌رود. افزایش ظرفیت به 2 ترابایت قیمتش را هم دو برابر می‌کند. با افزایش ظرفیت به 4 ترابایت، بازهم به قیمت افزوده می‌شود ولی دقیقاً دو برابر نخواهد شد. این موضوع با ظرفیت 6 ترابایتی هم صدق می‌کند. از میان این چند ظرفیت مدل 6 ترابایتی بیشترین ارزش را دارد. تمام مدل‌های نام‌برده شده با افزایش ظرفیت، هزینه‌ی هر گیگابایتشان کمتر می‌شود. این مورد برای درایوهای اس اس دی نیز صدق می‌کند.

5- درایو ذخیره‌سازی اکسترنال در مقایسه با درایو ذخیره‌سازی اینترنال

آخرین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که درایو ذخیره‌سازی قرار است درون کیس یا لپ‌تاپ قرار بگیرد یا اینکه به‌صورت اکسترنال استفاده شود و به سایر دستگاه‌ها وصل شود. این‌یک تصمیم ساده به‌حساب می‌آید اما بد نیست به نقاط ضعف و قوت هر یک نگاهی بیندازیم.

درایوهای اکسترنال قابل‌حمل هستند  و بدون هیچ زحمتی می‌توانند اطلاعات را بین چند کامپیوتر به اشتراک بگذارند. فقط کافی است پورت USB را خارج کنید و جای دیگر آن را متصل کنید. آن‌ها همچنین از این قابلیت برخوردارند که برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری به تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌ها متصل شوند. بهتر است آن نوع از هارددیسک را تهیه کنید که از USB 3.1 برخوردار است. تمامی هارددیسک‌های ای دیتا به USB 3.1 مجهز شده‌اند.

درایو ذخیره‌سازی اکسترنال در مقایسه با درایو ذخیره‌سازی اینترنال

 هارد دیسک اکسترنال HD830

6- درایوهای مخصوص بازی: Play Station, Xbox, PC

انتخاب درایو ذخیره‌سازی می‌تواند بر عملکرد بازی‌ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که ما اس اس دی را برای بازی کردن پیشنهاد می‌دهیم. این قضیه برای این کنسول‌ها نیز صدق می‌کند. ازآنجایی‌که سرعت اس اس دی ها از هارددیسک‌ها بیشتر است بازی‌ها سریع‌تر اجرا و بارگذاری می‌شوند. همچنین نقشه‌ها و مرحله‌ها نیز در داخل بازی با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند. به‌طورقطع می‌توان گفت تفاوت بین اس اس دی و هارددیسک برای بازی کردن از زمین تا آسمان است. اگر برای بازی کردن سمت هارددیسک بروید مطمئن باشید پشیمان خواهید شد.

بیشتر بخوانید : هارد اکسترنال مناسب کنسول پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

برای آشنایی با هارددیسک‌های اکسترنال ای دیتا اینجا را کلیک کنید. برای آشنایی با اس اس دی های ای دیتا  و درایو های اکسترنال SSD ای دیتا کلیک کنید.

در این اینفوگرافیک به صورت خلاصه به بررسی تفاوت های هارددیسک و درایو SSD می پردازیم .

اینفوگرافی: تفاوت SSD و HDD چیست؟