زمان پاسخ دهی تصویر (Response Time) چه تاثیری در اجرای بازی‌ها دارد؟

وقتی صحبت از مانیتورهای گیمینگ می‌شود، مشخصات فنی زیادی است که می‌توانند روی تجربه شما از بازی تاثیر بگذارند. زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور (Response Time) یکی از این مشخصات تاثیرگذار است.

اینکه مانیتوری که خریداری می‌کنید در زمینه زمان پاسخ دهی چه عملکردی ارائه دهد، برای گیمرهای حرفه‌ای و حتی مبتدی مهم است. این ویژگی به طور مستقیم روی قیمت نهایی مانیتور هم اثر می‌گذارد.

اما سوالی که خیلی از گیمرها می‌پرسند این است که زمان پاسخ دهی تصویر چه تاثیری در اجرای بازی‌ها دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم و همه آنچه درباره تاثیر زمان پاسخگویی مانیتور در گیمینگ لازم است بدانید را بررسی می‌کنیم.

زمان پاسخگویی مانیتور چیست؟

مفهوم زمان پاسخگویی مانیتور که با Screen Response Time هم شناخته می‌شود به مدت زمانی اشاره دارد که یک پیکسل در مانیتور نیاز دارد تا رنگش تغییر کند.

به زبان ساده‌تر، تمام پیکس‌های رنگی که روی مانیتور دیده می‌شوند با سرعت خاصی تغییر می‌کنند. تغییر این پیکسل‌ها در واحد زمان بر حسب میلی ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

هرچقدر زمان پاسخ دهی تصویر یک مانیتور کم‌تر باشد، یعنی می‌تواند کیفیت بالاتری برای گیمرها به ارمغان بیاورد.

زمان پاسخگویی مانیتور

بنابراین در بازار، مانیتورهایی که زمان پاسخ‌دهی کمتری دارند، قیمت‌های بیشتری دارند و گیمرها اغلب به دنبال این نوع مانیتورها هستند تا در اجرای بازی‌های رقابتی دست بالاتر را داشته باشند و سریع‌تر بتوانند واکنش نشان دهند.

برخی از شرکت‌های تولید کننده مانیتور از کلمه GtG برای نشان دادن سرعت پاسخگویی مانیتور استفاده می‌کنند. این کلمه به مدت زمانی اشاره دارد که طول می‌کشد تا یک پیکسل خاکستری رنگ، روی مانیتور غیرفعال شده و دوباره فعال شود.

چرا زمان پاسخ دهی تصویر اهمیت دارد؟

تا این لحظه درباره مفهوم زمان پاسخ دهی تصویر در مانیتور صحبت کردیم. اما سوال این است که چرا این زمان اهمیت دارد؟

در زیر دلایل اهمیت زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور را بررسی می‌کنیم:

1. کاهش تاری تصویر

اولین و مهم‌ترین تاثیری که زمان پاسخ دهی کم در مانیتور می‌گذارد، کاهش تاری تصویر است.

اگر مانیتوری بخرید که Response Time کمی داشته باشد، در زمان تماشای فیلم‌های با کیفیت یا انجام بازی‌های سرعتی، با مشکل تاری تصویر مواجه نمی‌شوید.

توجه داشته باشید در خیلی از مواقع تاری تصویر به راحتی قابل مشاهده نیست ولی به صورت نامحسوسی روی مانیتور وجود دارد. شما زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که چندین ساعت به مانیتور نگاه کرده‌اید و دچار سردرد شده باشید.

مانیتورهایی که زمان پاسخگویی کمتری داشته باشند، کاراکترهای متحرک را بدون تاری نمایش می‌دهند و از ایجاد این مشکلات جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره پارگی تصویر مانیتور (Screen Tearing)

2. برطرف کردن مشکل شبح (Ghosting)

مشکل شبح یا Ghosting در مانیتورها زمانی رخ می‌دهد که بخشی از پیکسل‌های تصویر قبلی هنوز روی تصویر فعلی مانیتور مشاهده شود.

این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور کم است.

مشکل شبح به ویژه در بازی‌های سرعتی و رقابتی که میلی‌ثانیه‌ها در تعیین برنده بازی تاثیرگذار است می‌تواند تاثیر منفی بگذارد.

برای برطرف کردن این مشکل شرکت‌های تولیدکننده مانیتور زمان پاسخ دهی تصویر را کاهش می‌دهند تا پیکسل‌ها به سرعت تغییر رنگ داده و تصویر جدید را پردازش کنند.

3. افزایش سرعت عمل

بازی‌های تیراندازی اول شخص یا بازی‌های رقابتی به سرعت عمل بالای گیمر نیاز دارد.

اگر شما یک گیمر حرفه‌ای و با تجربه باشید اما مانیتوری که پیش روی شما قرار گرفته، تصاویر را چند میلی‌ثانیه با تاخیر به شما نشان دهد عملا، بازی شما خراب خواهد شد.

در صورتی که زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور کم باشد، سریع‌تر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید و سرعت عمل شما در انجام بازی‌ها بیشتر می‌شود.

زمان پاسخگویی تصویر

زمان پاسخ دهی تصویر چه تاثیر در اجرای بازی‌ها دارد؟

زمان پاسخ دهی تصویر تاثیرات زیادی در تجربه گیمینگ دارد. این زمان می‌تواند تاثیر قابل توجهی در موارد زیر داشته باشد:

1. عملکردهای رقابتی

سرعت در بازی‌های رقابتی حرف اول را می‌زند! تصور کنید در حال انجام یک بازی رقابتی مانند ماشین سواری هستید.

اگر نتوانید تصویر رقبای خود را به درستی و در زمان مناسب مشاهده کنید، نمی‌توانید عملکرد درستی در بازی داشته باشید.

در بسیاری از بازی‌ها، مثل بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) و بازی‌های رقابتی، زمان پاسخگویی سریع اهمیت زیادی دارد. اگر شما سریعتر واکنش نشان دهید می‌توانید مزیتی را در مقابل حریفان خود داشته باشید.

2. عملکرد تاکتیکی

در بعضی از بازی‌ها، مثل بازی‌های استراتژیک و تاکتیکی، زمان پاسخگویی به تصاویر و وقایع می‌تواند تفاوت چشمگیری در نتیجه بازی داشته باشد.

بازیکنانی که به سرعت تصمیم‌گیری کرده و به تصاویر واکنش نشان می‌دهند، ممکن است در برخورد با تهدیدات و استفاده از فرصت‌هایی که به سرعت بوجود می‌آیند، موفق‌تر باشند.

زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور هر چقدر کم‌تر باشد، تاثیر بیشتری روی نتیجه نهایی بازی می‌گذارد. همین تفاوت‌های کوچک سخت‌افزاری است که می‌تواند برنده بازی‌ها را تغییر دهد.

زمان پاسخ دهی تصویر

3. افزایش تجربه گیمینگ

زمان پاسخگویی سریع به تصاویر و وقایع در بازی می‌تواند تجربه شما را بیشتر کند و در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشید.

کافیست مانیتور شما زمان پاسخ‌دهی کمتری داشته باشد و مدت کوتاهی با آن بازی کنید. به مرور زمان چشم و ذهن شما به این موضوع عادت می‌کند و سرعت عمل شما در بازی بیشتر شده و در نتیجه عملکرد بهتری خواهید داشت.

با این حال، همچنین باید توجه داشت که تجربه گیمینگ شامل عوامل دیگری نیز است که ممکن است بر عملکرد شما تاثیر بگذارند، از جمله استرس، تمرکز، تکنیک و هماهنگی بازی.

بهترین زمان پاسخ دهی تصویر برای گیمینگ

هنگام انتخاب مانیتور مخصوص گیمینگ، باید نیازها و انتظارات خود را مشخص کنید. چه نوع بازی‌هایی را بیشتر انجام می‌دهید؟ آیا این بازی‌ها به سرعت عمل بالایی نیاز دارند؟

در ادامه چند دستورالعمل کلی ارائه می‌دهیم:

  • گیمرهای مبتدی: اگر گیمر مبتدی هستید که هر از گاهی با کامپیوتر خود بازی می‌کنید، در انتخاب مانیتور به این موضوع توجه کنید که زمان پاسخگویی تصویر مانیتور شما حداقل 5 میلی‌ثانیه باشد. شما به زمان پاسخ‌دهی خیلی کم نیاز ندارید پس لازم نیست خیلی هزینه کنید!
  • گیمرهای رقابتی: برای کسانی که بازی‌های رقابتی و سریع انجام می‌دهد، زمان پاسخگویی 1 تا 2 میلی‌ثانیه توصیه می‌شود تا از کمتر با مشکل تاری حرکت و شبح مواجه شوند.
  • گیمرهای حرفه‌ای: گیمرهای حرفه‌ای یا علاقه مندان به ورزش‌های الکترونیک باید مانیتورهایی با زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه را انتخاب کنند. این نوع مانیتورها قیمت بالایی دارند و مخصوص گیمرهای حرفه‌ای هستند.

سخن پایانی

زمان پاسخ دهی تصویر یک فاکتور حیاتی است که هنگام انتخاب مانیتور گیمینگ باید در نظر گرفته شود. وقتی نیازها و انتظارات خود از مانیتور گیمینگ را در نظر بگیرید، بهترین مانیتور با زمان پاسخ‌دهی مناسب را انتخاب خواهید کرد.

در این مقاله به تاثیر زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور در اجرای بازی‌ها اشاره کردیم. شما هم می‌توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.