ادیتورها بخوانند: کارت گرافیک مناسب برای پریمیر!

ادیتورهای حرفه‌ای فیلم به خصوص کسانی که کار تدوین و ویرایش ویدئو انجام می‌دهند از برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها پریمیر است.

برنامه پریمیر محیط نسبتاً پیچیده و حرفه‌ای دارد و کار کردن با آن شاید برای کاربران آماتور چندان آسان به نظر نرسد.

علاوه بر این، استفاده از این نرم‌افزار ادیت فیلم به یک سیستم قوی نیاز دارد که پردازنده و رم آن بتواند از عهده پردازش داده‌های گرافیکی و اطلاعات ویدئویی حجیمی که در یک فایل ویدئویی وجود دارد، برآید.

اما نکته مهم استفاده از یک کارت گرافیک مناسب برای پریمیر است، زیرا افزودن جلوه‌های بصری، تدوین و صداگذاری، ساخت تیزر تبلیغاتی، تغییر رنگ و سایر ویرایش‌هایی که روی فایل‌های ویدئویی صورت می‌گیرد، همگی پردازش داده‌های گرافیکی هستند و این کار وظیفه کارت گرافیک است.

در نهایت فایل تدوین شده در محیط پریمیر باید رندرگیری شده و با فرمت‌های خاصی ذخیره گردد تا از کیفیت تصویر کاسته نشود.

در صورتی که پردازنده گرافیکی سیستم شما از سرعت پردازش و حافظه ویدئویی کافی برخوردار نباشد عملاً رندرگیری در محیط پریمیر غیرممکن است و شاید لازم باشد ساعت‌ها صبر کنید تا نتیجه کار را ببینید؛ البته به شرطی که کامپیوتر شما هنگ نکند و در نهایت ری‌استارت نشود!

اما کارت گرافیک مورد نیاز برای کار با پریمیر چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ آیا کارت گرافیک میان‌رده را هم می‌توان برای کار در محیط پریمیر استفاده کرد؟

این سؤالات را در این مقاله پاسخ خواهیم داد و شما را در خرید کارت گرافیک مناسب برای پریمیر راهنمایی خواهیم کرد؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا کارت گرافیک برای پریمیر مهم است؟

پریمیر یک نرم‌افزار ویرایش فیلم است که امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار حرفه‌ای است و به یک سیستم حرفه‌ای هم نیاز است تا بتوان از همه ویژگی‌های آن استفاده کرد.

کار با پریمیر و سایر نرم‌افزارهای ویرایش فیلم به یک حافظه رم بالا نیاز دارد و پردازنده کامپیوتر هم باید از سرعت پردازش بالایی برخوردار باشد تا حجم زیادی از داده‌های گرافیکی را در کمترین زمان پردازش کند.

هم پردازنده و هم حافظه رم دو مؤلفه اصلی در کارت‌های گرافیک هستند. هر چه تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی GPU بیشتر باشد، سرعت پردازش اطلاعات گرافیکی بیشتر است. همچنین افزودن افکت‌های مختلف به یک فایل ویدئویی به حافظه کارت گرافیک بالایی نیاز دارد تا افکت‌های مختلف و ترتیب اعمال آن‌ها روی فیلم را ذخیره کند.

کارت گرافیک در این شرایط به کمک پردازنده و رم سیستم می‌آید و در پردازش و ذخیره داده‌های گرافیکی کمک می‌کند. اگر کارت گرافیک نباشد کار در نرم‌افزارهایی مثل پریمیر یا تری دی مکس غیرممکن است!

بیشتر بخوانید : مشخصات کارت گرافیک مناسب فتوشاپ + معرفی بهترین‌ها

تأثیر کارت گرافیک بر پریمیر

انتخاب کارت گرافیک مناسب برای پریمیر

برای انتخاب کارت گرافیک مناسب برای پریمیر باید یک سری فاکتورها را در نظر داشت. البته این فاکتورها برای انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی و یا گیمینگ هم مهم هستند، اما اولویت آن‌ها و حداقل ویژگی‌ها در کاربردهای مختلف، متفاوت است.

1. حافظه کارت گرافیک

هر GPU دارای یک حافظه کارت گرافیک یا VRAM است که حافظه ویدیویی آنبورد روی کارت گرافیک نام دارد.

اکثر کارت‌های گرافیک، این روزها بین 4 تا 8 گیگابایت VRAM دارند، در حالی که کارت‌های حرفه‌ای ظرفیت‌های بیشتری دارند. 4 گیگابایت حداقل حافظه‌ای است که برای ویرایش و رندر ویدیو در نرم‌افزار پریمیر لازم است، اما باز هم حافظه 8 گیگ توصیه محکم‌تری است.

2. سرعت کلاک پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی GPU و پردازنده کامپیوتر یا CPU وظایف یکسانی دارند، با این تفاوت که GPU پردازش اطلاعات گرافیکی را بر عهده دارد اما CPU همه داده‌های کامپیوتر از جمله محاسباتی، متنی، صوتی و غیره را پردازش می‌کند.

اگر سرعت پردازش در GPU کم باشد، پردازنده CPU در کامپیوتر مجبور است بخشی از بار گرافیکی سیستم را بر عهده بگیرد و فضای بیشتری از آن اشغال می‌شود. بنابراین سرعت سیستم در کل کندتر شده و اجرای هم‌زمان برنامه‌های مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود.

در مقابل یک کارت گرافیک مناسب پریمیر از سرعت پردازش بیشتری برخوردار است و CPU کامپیوتر را درگیر پردازش اطلاعات ویدئویی و گرافیکی نمی‌کند.

تأثیر سرعت پردازنده GPU بر اجرای پریمیر

3. تراشه Nvidia یا AMD

تراشه‌های کارت‌های گرافیک موجود در بازار عمدتاً ساخت دو شرکت Nvidia و AMD هستند. هر دوی این شرکت‌ها محصولات خوبی وارد بازار کرده‌اند و برای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب تدوین یا رندرینگ، گزینه‌های مختلفی از هر دو شرکت وجود دارد.

اما در مجموع کارت‌های گرافیک Nvidia برای ادیت ویدئو و رندرگیری یک قدم جلوتر است و دلیل آن هم استفاده از فناوری CUDA است که در مقایسه با فناوری OpencCL که توسط AMD استفاده می‌شود، به خصوص در اجرای برنامه‌های Adobe از سرعت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کارت گرافیک برای رندرینگ

4. پورت

ادیتورهای حرفه‌ای که برای تدوین فیلم‌های سینمایی از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند، معمولاً چند مانیتور را به یک کامپیوتر متصل می‌کنند تا مقایسه افکت‌های مختلف روی یک فیلم برایشان ساده‌تر باشد.

اغلب کارت‌های گرافیک جدید از پورت DisplayPort برای اتصال به مانیتور پشتیبانی می‌کنند، در حالی که پورت HDMI هم برای اتصال به مدل‌های قدیمی‌تر مانیتور برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

پیش از خرید کارت گرافیک برای تدوین فیلم با پریمیر، به پورت اتصال مانیتور خود دقت کنید که مثلاً پورت قدیمی DVI نباشد، چون ممکن است کارت گرافیک شما از آن پشتیبانی نکند.

5. ظاهر و ابعاد

مدل‌های مختلف کارت‌های گرافیک از ابعاد مختلفی ساخته شده‌اند. ارتفاع، ضخامت، طول و تعداد پین‌های اتصال به مادربرد در آن‌ها متفاوت است.

معمولاً کارت‌های گرافیک حرفه‌ای که برای ادیت فیلم یا رندرگیری گرافیکی استفاده می‌شوند ممکن است به صورت دو اسلات و یا حتی سه اسلات ساخته شوند.

بنابراین دقت به تعداد اسلات‌های مورد نیاز برای اتصال و تعداد پین‌ها پیش از خرید کارت گرافیک مناسب پریمیر ضروری است، زیرا ممکن است مادربرد شما قدیمی‌تر بوده و با کارت گرافیک جدیدی که می‌خرید سازگار نباشد.

6. کانکتورهای منبع تغذیه

اکثر کارت‌های گرافیک به کانکتورهای PCIe برای اتصال منبع تغذیه نیاز دارند.

هر کانکتور استاندارد PCIe x16 توانی معادل 75 وات را به کارت گرافیک منتقل می‌کند در حالی که بیشتر مدل‌های کارت گرافیک مورد نیاز برای کار با پریمیر به توان بیشتری نیاز دارند بنابراین ممکن است از کانکتورهای کمکی هم استفاده کنند.

این کانکتورها ممکن است 6 پین یا 8 پین داشته باشند. همچنین برخی از مدل‌های کانکتور تغذیه هر دو پورت 6 پین و 8 پین را داراست. پیش از خرید کارت گرافیک باید از ظرفیت پاور سیستم خود برای پشتیبانی از GPU و همچنین نوع کانکتورهای آن اطمینان حاصل کنید.

7. سیستم خنک‌سازی

عملیات گرافیکی و رندرگیری معمولاً به پردازنده گرافیکی قوی نیاز دارند و حجم زیادی از آن را اشغال می‌کنند. همچنین پردازنده گرافیکی وقتی مدت زیادی کار می‌کند و بار زیادی روی آن است، داغ می‌شود بنابراین سیستم خنک‌سازی یک کارت گرافیک مناسب پریمیر هم مهم است.

در کارت‌های گرافیک جدید از سیستم فن به همراه هیت سینک و یا لوله‌های حرارتی برای خنک کردن کارت گرافیک استفاده می‌شود در حالی که برخی نمونه‌های پیشرفته از رادیاتورهای آبی هم برای خنک‌سازی کارت گرافیک استفاده می‌کنند.

معرفی محصول

اگرچه برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که به تولید کارت گرافیک می‌پردازند، اما شرکت msi یکی از برندهای موفق و پیشرو در ارائه کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و جدید است که محصولات این شرکت در ایران توسط شرکت آونگ پشتیبانی می‌شود.

در این بخش یک کارت گرافیک مناسب پریمیر ساخت این شرکت را معرفی کرده و ویژگی‌های آن را توضیح می‌دهیم.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC

این محصول ساخت شرکت MSI است و توسط گروه آونگ عرضه و پشتیبانی می‌شود. پردازنده گرافیکی کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC از برند Nvidia است که به دلیل بهره‌گیری از فناوری CUDA برای عملیات سنگین گرافیکی مثل ادیت فیلم عملکرد برتری دارد.

سرعت کلاک پردازنده در این مدل 1755 مگاهرتز است که البته امکان اورکلاک کارت گرافیک هم برای اجرای بازی‌های ویدئویی سنگین وجود دارد اما برای کار در محیط‌هایی مثل پریمیر اورکلاک لزومی ندارد.

حافظه ویدئویی این کارت با ظرفیت 8 گیگابایت است و بر اساس فناوری GDDR6 ساخته شده است که جدیدترین استاندارد VRAM در کارت‌های گرافیک است.

سه پورت اتصال PCIe در این کارت گرافیک تعبیه شده است و می‌توان به خصوص برای رندرگیری و مقایسه هم‌زمان نتایج افکت‌های مختلف روی فایل‌های ویدئویی سه مانیتور را هم‌زمان به کارت گرافیکی وصل کرد. سه فن بزرگ در کنار لوله‌ها و پدهای حرارتی، خنک‌سازی این کارت گرافیک را بر عهده دارند.

جمع‌بندی

انتخاب کارت گرافیک مناسب برای پریمیر برای ادیتورهای حرفه‌ای که از این نرم‌افزار برای ویرایش و تدوین فیلم استفاده می‌کنند، کار نسبتاً دشواری است.

زیرا منبع درستی را نمی‌توان یافت که برای هر برنامه گرافیکی به صورت خاص حداقل قابلیت‌های کارت گرافیک سازگار با آن برنامه را بررسی کرده باشد.

اما در کل برای نرم‌افزارهای ویرایش فیلم و رندرگیری، سرعت کلاک پردازنده و حافظه ویدئویی کارت گرافیک بسیار مهم است، چون عملاً این دو بخش هستند که بار پردازش را از CPU و رم کامپیوتر کم می‌کنند.

برای انتخاب حداقل کارت گرافیک برای پریمیر یک سری فاکتورهای مهم وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم و در نهایت یک محصول ساخت شرکت msi را معرفی کردیم که برای کارهای ادیت فیلم و رندرگیری به خصوص در محیط پریمیر از قدرت بالایی برخوردار است.