راهنمای خرید فلش مموری 256/128/64/32 گیگابایتی

با پیشرفت فناوری، حجم نامحدودی از داده‌ها به یک‌باره تولید شد و هر فردی برای خود آرشیوی از اطلاعات شخصی، شغلی، نامه‌ها، نوشته‌ها، تصاویر و سایر داده‌ها را تولید کرد که نیاز به ذخیره‌سازی داشت.

لزوم وجود فضای ذخیره‌سازی برای این حجم از داده، باعث شد تا فناوری‌های ذخیره‌سازی توسعه پیدا کند و به شکل امروزی تبدیل شود. از ذخیره‌سازهای قدیمی نظیر فلاپی و دیسک سخت (هارد دیسک) تا فناوری‌های مبتنی بر فضای ابری، همگی روش‌هایی برای ذخیره اطلاعات هستند.

فلش مموری نیز به عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها، امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل قیمت پایین و ابعاد کوچک، یکی از پرکاربردترین ابزارهای ذخیره‌سازی به شمار می‌رود.

ارائه ظرفیت‌های مختلف جهت ذخیره‌سازی، استفاده از فلش مموری را با استقبال بیشتری مواجه کرده است. اما اینکه چه ظرفیت ذخیره‌سازی برای چه کاری مناسب است، نیاز به بررسی دارد.

مقالاتی با عنوان راهنمای خرید فلش مموری، می‌تواند به شما در انتخاب فلش مموری متناسب با نیازتان کمک کند، زیرا مهمترین نکاتی که قبل از خرید فلش مموری باید بدانید، در این راهنما ارائه می‌شود.

در این مقاله نیز به بررسی مزایا و معایب این وسیله، ظرفیت‌های مختلف موجود در بازار و به طور کلی راهنمای خرید فلش مموری خوب خواهیم پرداخت. اگر به دنبال خرید فلش مموری متناسب با نیاز خود هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مزایا و معایب فلش مموری

مانند هر تکنولوژی دیگری، فلش مموری نیز مزایا و معایب مختلفی دارد که می‌بایست به عنوان یکی از فاکتورهای راهنمای خرید فلش، مدنظر قرار گیرد.

مزایای فلش مموری

  • حافظه غیر فرار
  • قابلیت حمل آسان
  • مقاومت بالا از نظر فیزیکی و مکانیکی

معایب فلش مموری

  • قیمت بالاتر از هارد دیسک
  • سرعت پایین‌تر انتقال داده در مقایسه با سایر اشکال حافظه (SSD)
  • محدود بودن سیکل‌های نوشتن و پاک کردن
  • نوشته‌ شدن و پاک‌ شدن داده‌ها در بلوک‌های حافظه (عدم دسترسی به بایت‌های مستقل)

ظرفیت‌های فلش مموری

دقیقاً چقدر فضای ذخیره‌سازی روی فلش مموری وجود دارد؟ تا چه میزان اطلاعات را می‌توان در یک فلش مموری نگهداری کرد؟ در این بخش، اصول اولیه ارزیابی ظرفیت ذخیره‌سازی فلش مموری را بر اساس نیاز کاربر، توضیح می‌دهیم.

قیمت فلش مموری‌ها با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، بیشتر می‌شود. اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی و بررسی اولیه، فلش مموری را بر اساس نیاز تهیه کرد و از هزینه بیشتر جلوگیری نمود.

برای درک ظرفیت فلش مموری‌ها، ابتدا باید روش تعیین اندازه داده‌های دیجیتال را بدانیم. به طور معمول، حجم اطلاعات دیجیتال بر حسب بایت اندازه‌گیری می‌شود.

هرچه تعداد بایت‌های فلش مموری بیشتر باشد، فضای بیشتری برای ذخیره داده‌های دیجیتال از جمله عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد، آهنگ‌ها و موارد دیگر وجود خواهد داشت.

از آنجایی که بایت‌ها واحد اندازه‌گیری بسیار کوچکی هستند، معمولاً فناوری‌های مدرن ذخیره‌سازی را بر حسب مگابایت، گیگابایت و ترابایت می‌سنجند.

مگابایت (MB)

یک مگابایت برابر با یک میلیون بایت است. به عنوان نمونه، یک فایل تصویری با فرمت JPEG ممکن است در اندازه‌ای بین 0.5 تا 5 مگابایت باشد، بنابراین دانستن حجم فایل‌ها برای انتخاب ظرفیت فلش مموری اهمیت دارد.

به عنوان مثال خرید فلش 4 گیگ برای یک عکاس که با تصاویر با حجم بالا سروکار دارد، اصلاً گزینه مناسبی نیست.

گیگابایت (GB)

یک گیگابایت معادل یک میلیارد بایت اطلاعات یا هزار مگابایت است. به عنوان نمونه، می‌توان حدود 277 عکس با کیفیت بالا و یا یک فایل ویدئویی 2 تا 4 دقیقه‌ای با وضوح HD را در یک گیگابایت ذخیره کرد.

امروزه بهترین فلش مموری‌ها اغلب در رنج 8 تا 256 گیگابایت ارائه می‌شوند.

ترابایت (TB)

یک ترابایت برابر با یک تریلیون بایت اطلاعات یا 1000 گیگابایت است که آن را به بزرگ‌ترین واحد در این لیست تبدیل می‌کند. به طور معمول، واحد ترابایت برای هارد درایوها به کار می‌رود.

از این رو فلش مموری‌های این رنج، بسیار کمیاب و گران‌قیمت هستند و از آن‌ها تنها برای مقاصد خاصی نظیر مدیریت سرور استفاده می‌شوند.

انتخاب فلش مموری بر اساس نوع فایل

اجازه دهید انواع فلش مموری‌های با ظرفیت رایج را بر اساس نوع فایل و حجم آن‌ها بررسی کنیم. تعداد فایل‌های مختلف قابل ذخیره‌سازی در انواع فلش مموری‌های موجود در بازار از رنج 8 گیگ تا 256 گیگ به صورت زیر است:

  • 8 گیگابایت: می‌تواند تقریباً 5120 تصویر، 1920 فایل MP3، 153600 فایل Word یا 2560 دقیقه ویدیو را در خود ذخیره کند.
  • 16 گیگابایت: می‌تواند تقریباً 10240 تصویر، 3840 فایل MP3، بیش از 300000 فایل Word یا 5120 دقیقه ویدیو را ذخیره کند.
  • 32 گیگابایت: می‌تواند تقریباً 20480 تصویر، 7680 فایل MP3، بیش از 600000 فایل Word یا 10240 دقیقه ویدیو را ذخیره‌سازی کند.
  • 64 گیگابایت: می‌تواند تقریباً 40960 تصویر، 15360 فایل MP3، بیش از 1.2 میلیون فایل Word یا 20480 دقیقه ویدیو را در خود جای دهد.
  • 128 گیگابایت: می‌تواند تقریباً 81920 تصویر، 30720 فایل MP3، بیش از 2.4 میلیون فایل Word یا 40960 دقیقه ویدیو را در خود جای دهد.
  • 256 گیگابایت: می‌تواند تقریباً بیش از 163000 تصویر، 61440 فایل MP3، بیش از 4.8 میلیون فایل Word یا 81920 دقیقه ویدیو را ذخیره کند.

در این دسته‌ بندی، تعداد فایل‌های مختلف قابل ذخیره در انواع فلش مموری مشخص است. هر کاربر می‌تواند بر اساس نیاز خود و نوع کاربردی که از فلش مموری خواهد داشت، فلش مناسب خود را انتخاب کند.

البته انتخاب بهترین مدل فلش مموری، علاوه بر ظرفیت، به فاکتورهای دیگری نظیر سرعت، گارانتی، پشتیبانی از فناوری USB و غیره نیز وابسته است، اما معمولاً هزینه یک فلش مموری اغلب بر اساس ظرفیت ذخیره‌سازی آن تعیین می‌شود.

اگر به دنبال راهنمای خرید فلش مموری هستید، اولین قدم تعیین نوع فایل و تعداد آن‌هاست. با مشخص شدن نوع کاربرد شما از فلش، می‌توانید بهترین گزینه را با کمترین هزینه تهیه کنید.

معرفی چند فلش مموری محبوب در بازار

از میان بهترین فلش مموری‌های موجود در بازار، دو نمونه در این بخش معرفی خواهند شد که از نظر تنوع ظرفیت‌های موجود، پاسخگوی نیاز بسیاری از مصرف‌کنندگان هستند. اغلب شرکت‌های واردکننده فلش مموری به دنبال برندهایی هستند که در بازار از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

برند معتبر ADATA توانسته با ارائه محصولات متنوع و در عین حال با کیفیت، سهم بزرگی از بازار فلش مموری کشور را به خود اختصاص دهد.

فلش مموری UV330 ای‌دیتا

فلش مموری UV330 ای‌دیتا، با طراحی زیبا، بدنه ضدخش و عملکرد فوق‌العاده به یکی از فلش مموری‌های پرفروش بازار ایران تبدیل شده است.

پشتیبانی از فناوری USB 3.1 باعث شده است تا سرعت انتقال اطلاعات در این فلش مموری افزایش یافته و برای کاربردهایی که انتقال فایل‌های سنگین حجیم مورد نیاز است، به یک گزینه مناسب تبدیل شود.

خبر خوب این است که ظرفیت‌های متنوعی از این فلش مموری برای کاربردهای مختلف ارائه شده است. ارائه ظرفیت‌های متفاوت، از 16 تا 128 گیگابایت باعث می‌شود تا افراد با کاربری‌ها مختلف بتوانند از فلش مموری UV330 ای دیتا استفاده کنند.

فلش مموری UV320 ای‌دیتا

فلش مموری UV320 ای دیتا یکی از بهترین فلش مموری‌های موجود است. طراحی ارگونومیک و باریک این محصول باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید آن را درون جیب خود قرار دهید.

علاوه بر قابلیت حمل بالا، یکی از نکاتی که ای دیتا در طراحی این فلش مموری به آن توجه کرده است، حذف درب فلش است. طراحی کشویی و بدون درب UV320، استفاده از آن را بیش از پیش آسان کرده است.

اما بخش عملکرد، قسمتی است که UV320 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بهره مندی از جدیدترین رابط USB یعنی USB 3.2 باعث می‌شود تا فلش مموری تا سال‌ها جزو پرسرعت‌ترین فلش‌های موجود در بازار دسته بندی شود.

علاوه بر رابط اتصال، کیفیت حافظه استفاده شده در این فلش نیز به شدت بالاست. سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب 40 و 15 مگابایت بر ثانیه نشان از این دارد که با یک فلش مموری کاملا سریع طرف هستید.

اتصال فلش مموری UV320 ای دیتا به کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تلویزیون، خودرو و پلیرهای مختلف تست شده است. بنابراین می‌توانید با خیال راحت این فلش را خریداری کنید و در کاربردهای مختلفی از آن استفاده کنید.

جمع بندی

توجه به نوع فایل و تعداد فایل‌هایی که می‌بایست در حافظه فلش مموری ذخیره یا از این طریق انتقال یابند، یک فاکتور مهم پیش از انتخاب فلش است.

در مقالات راهنمای خرید فلش مموری، علاوه بر فاکتورهای مختلف نظیر کیفیت، فناوری USB، سرعت فلش مموری و غیره، توجه به ظرفیت مورد نیاز و ایجاد تعادل میان هزینه و ظرفیت ذخیره‌سازی نیز به عنوان یک آیتم کلیدی ذکر شده است.

همانطور که می‌دانید هرچه ظرفیت فلش مموری بیشتر می‌شود، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد پس بهتر است تنها بر اساس نیاز خود و متناسب با نوع و تعداد فایل‌های مورد نیاز جهت انتقال، اقدام به خرید فلش مموری نمایید.