5 تفاوت فلش مموری و SSD که قبل از خرید باید بدانید!

تنوع ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات در عین تشابهی که در فناوری دارند، اغلب باعث سردرگمی کاربران شده است؛ به طوری که عنوان قطعاتی مانند SSD یا فلش مموری را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما تفاوت فلش مموری و SSD چیست؟

در این مقاله از سایت آونگ قصد داریم حافظه فلش مموری و SSD را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر شما هم در خرید SSD یا فلش مموری تردید دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فلش مموری چیست؟

حافظه فلش یا فلش مموری مانند SSD از جمله فضاهای غیر فرار ذخیره سازی داده‌ها است. در حافظه‌های غیر فرار مانند فلش مموری در صورت خاموش شدن سیستم (قطع شدن برق) اطلاعات پاک نمی‌شود؛ در صورتی که در حافظه‌های فرار مانند رم اطلاعات به صورت موقت ذخیره می‌شوند.

فلش مموری نوعی از EEPROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی با قابلیت پاک شدن الکتریکی) است. بیشتر تراشه های فلش مموری به پاک کردن بلوک نیاز دارند، اما حافظه‌های EEPROM را می توان در واحد بایت پاک یا بازنویسی کرد.

با توجه به ویژگی ذخیره اطلاعات در هنگام قطع برق، می توان از حافظه فلش برای حفظ اطلاعات تنظیمات استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های حافظه فلش مموری می‌توان به سرعت بالا، بازنویسی ساده و قابلیت استفاده در دستگاه‌های مختلف دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال، ماشین حساب و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع فلش مموری‌ های موجود در بازار

SSD چیست؟

حافظه SSD یا Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است. اغلب حافظه‌های SSD از حافظه‌های فلش ساخته شده‌ و به مرور جای هارد دیسک‌ها را در کامپیوترهای شخصی و نوت بوک‌ها گرفته‌اند.

SSD ها برخلاف هارد دیسک‌ها فاقد قطعات متحرک هستند و به جای خواندن و نوشتن داده‌ها در یک دیسک متحرک، داده‌ها و اطلاعات دریافت شده را روی تراشه‌های حافظه فلش (که گاهی اوقات به عنوان حافظه فلش NAND هم در بین افراد نامیده می‌شود) ذخیره می‌کنند.

حافظه SSD مانند فلش مموری غیر فرار است و برای ذخیره سازی حجم اطلاعات بسیار استفاده می‌شود. SSD علاوه بر تراشه‌های ذخیره اطلاعات، یک تراشه کنترل نیز دارد. کنترلر در حافظه SSD مسئول دانستن محل ذخیره داده‌ها در سیستم شما است و می‌تواند داده‌های درخواستی را در نانوثانیه (تقریباً فوری) بیابد که در نهایت باعث می‌شود دستگاه‌های ذخیره سازی SSD سرعت زیادتری داشته باشند.

حافظه اس اس دی

تفاوت‌ حافظه فلش با SSD چیست؟

همان طور که گفته شد حافظه SSD حافظه فلش را در دل خود جای داده و تفکیک فلش مموری و SSD مثل جدا سازی تخم مرغ از املت است! اما اگر جزئی‌تر بررسی کنید تفاوت‌های فلش مموری و SSD کم نیست.

در ادامه مطلب فلش مموری و SSD را از نظر انواع، طول عمر، عملکرد و ظرفیت، قیمت و کاربرد مقایسه کرده‌ایم.

تفاوت فلش مموری و SSD از نظر انواع

برای مقایسه فلش مموری با SSD باید انواع هر یک را بشناسید. حافظه فلش دارای 6 نوع مختلف است، در حالی که SSD دارای 5 نوع است:

انواع حافظه فلش:

  • Storage array
  • SSD flash drive
  • All-flash array
  • NVMe storage
  • Hybrid flash storage
  • Hard drive storage

انواع SSD:

  • SATA SSD
  • PCIe SSD
  • M.2 SSD
  • U.2 SSD
  • NVMe SSD

تفاوت فلش مموری و SSD از نظر طول عمر

حافظه فلش و SSD از نظر طول عمر و دوام با هم متفاوتند. حافظه فلش طول عمر محدودی دارد؛ زیرا تعداد دفعاتی که می توان یک بلوک (block) را پاک و یا بازنویسی کرد محدود است. بلوک حافظه، تقسیم‌بندی‌های فیزیکی روی حافظه فلش است.

لازم به ذکر است که هرچه حافظه فلش NAND با استفاده از فناوری سلول های چند لایه متراکم‌تر شود، تعداد دفعات بازنویسی کردن بلوک‌ها بیشتر کاهش می‌یابد.

طول عمر SSD معمولا با 3 پارامتر اندازه‌گیری می‌شود:

  • TBW یا Total Bytes Written که به طور تقریبی تعیین می کند که یک حافظه در طول عمر خود چند بار نوشتن را تجربه خواهد کرد.
  • DWPD یا Drive Writes Per Day که تعیین می‌کند در یک روز چند بار می‌تواند بازنویسی شود.
  • سن درایو که تنها پارامتر قابل ارزیابی به صورت دقیق است.

به طور کلی گفته می‌شود یک SSD حدود 10 سال عمر می‌کند. البته SSD در مقایسه با فلش مموری و هارد دیسک از نظر خواندن و نوشتن عمر نامحدود دارند به شرط آن که قطعات مکانیکی آن آسیب نبینند.

تفاوت فلش مموری و SSD از نظر عملکرد و ظرفیت

برای مقایسه فلش مموری با SSD از نظر عملکرد بایستی به سرعت خواندن و نوشتن این دو حافظه رجوع کنیم.

سرعت خواندن حافظه فلش تقریباً 1100 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 975 مگابایت بر ثانیه است. سرعت خواندن SSD حدود 550 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 520 مگابایت بر ثانیه است.

فلش مموری‌ها و SSD ها از نظر ظرفیت ذخیره سازی نیز با هم متفاوتند. ظرفیت SSD می تواند از 128 گیگابایت تا 2 ترابایت یا حتی بیشتر متغیر باشد. ظرفیت ذخیره سازی فلش می تواند از 8 گیگابایت تا 256 گیگابایت یا حتی بیشتر باشد. ظرفیت‌های رایج SSD های مصرفی اکثرا 128 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت است.

تفاوت فلش مموری و SSD از نظر قیمت

حافظه فلش و SSD ها از نظر قیمت با هم تفاوت دارند. معمولا SSD ها به دلیل ظرفیت بیشتر، استفاده از قطعات با کارایی بالاتر و گران‌تر، پایداری و ثبات بیشتر گران‌تر از فلش مموری‌ها هستند.

در واقع SSD ها از نظر دلار در هر گیگابایت گرانتر از هارد دیسک و فلش مموری‌ها هستند.

تفاوت فلش مموری و SSD از نظر کاربرد

آیا استفاده از فلش مموری به جای SSD امکان پذیر است؟ احتمالا این پرسش از ابتدای مقاله ذهن شما را درگیر کرده باشد. در پاسخ می‌گوییم حافظه فلش و SSD از نظر ذخیره اطلاعات و فناوری مشابه هستند اما کاربرد آن‌ها متفاوت است.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد فلش مموری‌ها برای تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها، دوربین‌های دیجیتال و حتی اسباب بازی‌ها قابل استفاده‌اند. از SSD ها تنها می‌توان بر روی کامپیوتر و لپ تاپ استفاده کرد. بنابراین، حافظه فلش کاربرد گسترده‌ای نسبت به SSD دارد.

کاربرد فلش مموری

فلش مموری یا SSD؟ کدام یک را بخریم؟

تفاوت‌های میان فلش مموری و SSD از جنبه‌های مختلف را در بالا بررسی کردیم. هر کدام از حافظه‌های فلش و SSD مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و نمی‌توان با یقین کامل گفت که کدام یک بهتر هستند.

اگر برای خرید فلش مموری یا SSD هنوز تردید دارید بهتر است هدف و نیاز خود را دقیق‌تر تعیین کنید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

اگر برای خرید حافظه بودجه محدودی دارید فلش مموری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر سرعت، عملکرد و طول عمر حافظه برای شما ارزش بیشتری دارد پیشنهاد ما خرید SSD است.