7 عامل تاثیرگذار در سرعت فلش مموری

با پیشرفت فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های ذخیره‌سازی، ظرفیت‌ و سرعت‌ انتقال داده در این تجهیزات نیز دستخوش تغییرات زیادی شد. انواع فلش مموری‌های موجود در بازار از نظر ظرفیت‌های قابل پشتیبانی و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات قابل‌ مقایسه با نمونه‌های چندین سال قبل نیستند.

یکی از فاکتورهای مهم در خرید فلش مموری، سرعت انتقال داده‌هاست. به خصوص زمانی که از فلش مموری برای انتقال فایل‌های حجیم مانند فایل‌های ویدئویی استفاده می‌کنید.

در واقع مدت زمانی که برای انتقال یک فایل به فلش مموری یا برعکس صرف می‌کنید، معمولا خسته‌کننده است. از این رو همه کاربران ترجیح می‌دهند از فلش مموری پرسرعت استفاده کنند. اما عوامل مختلفی وجود دارند که بر سرعت فلش مموری تاثیر می‌گذارند.

در این مقاله قصد داریم مشخصات فلش مموری سرعت بالا و عوامل موثر بر سرعت فلش مموری را بررسی کنیم. اگر قصد خرید فلش مموری دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

منظور از سرعت خواندن و نوشتن فلش چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید یک فلش مموری، توجه به سرعت خواندن و نوشتن آن بسیار مهم است. اما سرعت خواندن و نوشتن چیست و چرا این‌قدر اهمیت دارد؟

به زبان ساده، “سرعت خواندن” مدت زمانی است که برای باز کردن یک فایل از درایو فلش مموری طول می‌کشد. “سرعت نوشتن” نیز مدت زمانی است که برای ذخیره یک فایل در همان فلش مموری لازم است.

اکثر تولیدکنندگان معتبر فلش مموری، سرعت خواندن و نوشتن محصولات خود را روی بسته‌‌بندی یا وب‌سایت خود اعلام می‌کنند. این مقادیر به صورت مگابایت بر ثانیه است.

اما فلش مموری با چه سرعتی می‌تواند داده‌ها را در هر ثانیه بخواند (باز کند) یا بنویسد (ذخیره کند). در واقع سرعت خواندن و نوشتن یک فلش مموری سرعت بالا چقدر است؟

فلش مموری‌ها از فناوری‌های مختلفی برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند. اکثر فلش مموری‌های موجود در بازار از اتصال USB 2.0 و USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند. تفاوت این دو فناوری از نظر سرعت در ادامه بیان شده است:

فلش مموری های USB 2.0:

محدوده سرعت خواندن = 10 تا 25 مگابایت بر ثانیه

محدوده سرعت نوشتن = 3 تا 10 مگابایت بر ثانیه

فلش مموری های USB 3.X:

محدوده سرعت خواندن = 60 تا 1000 مگابایت بر ثانیه

محدوده سرعت نوشتن = 10 تا 900 مگابایت بر ثانیه

با این حال فناوری‌های جدیدتری که در آینده استفاده خواهند شد(مانند USB 4.0) سرعت بیشتری خواهند داشت.

مهم‌ترین مشخصه یک فلش پرسرعت، اجزای داخلی آن است. فلش مموری‌های ارزان‌تر از قطعات با کیفیت پایین استفاده می‌کنند و در نتیجه سرعت خواندن و نوشتن در آن کاهش می‌یابد.

فلش مموری پرسرعت

چه عواملی بر سرعت فلش تاثیر دارند؟

یکی از نکات مهم قبل از خرید فلش مموری، بررسی سرعت آن است. در واقع عوامل مختلفی می‌توانند بر عملکرد و سرعت فلش مموری اثر مستقیم داشته باشد. در ادامه عوامل موثر بر سرعت درایوهای فلش USB را بیان می‌کنیم:

  1. عمر مفید فلش: با افزایش عمر مفید فلش مموری، سرعت آن نیز کاهش می‌یابد. اجزای ساختار داخلی فلش مموری در اثر قرارگیری تحت میدان الکتریکی، گرد و غبار، دمای بالا و سایر عوامل به مرور کارایی اولیه خود را از دست داده و همین مسئله روی سرعت انتقال فلش تاثیر می‌گذارد.
  2. اندازه فایل‌ها: فایل‌های کوچک مانند Mp3، اسناد Word و تصاویر با وضوح پایین معمولا کندتر از فایل‌های بزرگ‌تر مانند فیلم‌ها و تصاویر با وضوح بالا منتقل می‌شوند. به عنوان مثال، انتقال یک گیگابایت عکس و آهنگ بیشتر از انتقال یک فایل یک گیگابایتی زمان می‌برد.
  3. نسخه پورت USB: استفاده از نسخه جدیدتر پورت USB، مانند پورت USB2، باعث می‌شود که داده‌ها سریع‌تر منتقل شوند.

عوامل دیگری نیز ممکن است بر عملکرد و سرعت فلش مموری تأثیر داشته باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با این حال بهتر است ضریب تاثیر کمتری را برای این موارد در نظر بگیرید:

  1. یکی از عوامل کلیدی که می‌تواند عملکرد مؤثر حافظه فلش و سرعت آن را کاهش دهد، توپولوژی باس USB سیستم شماست. عملکرد بهینه فلش، به سرعت و در دسترس بودن باسی که فلش را به سیستم متصل می‌کند، بستگی دارد.
  2. نحوه مدیریت وقفه‌ها توسط سیستم عامل و اینکه آیا دستگاه فلش با ساختار معماری وقفه در سیستم شما سازگار است یا خیر نیز روی سرعت فلش مموری تاثیر دارد.
  3. یک فلش مموری پرسرعت لزوما در همه سیستم‌ها عملکرد مطلوبی ندارد، به عنوان مثال اگر درگاه USB، سیستم عامل، پردازنده و یا حافظه کش در سیستم کامپیوتری قدیمی‌ باشد، یک فلش مموری سرعت بالا نیز نمی‌تواند انتقال فایل را با سرعت بهینه انجام دهد.
  4. فناوری مورد استفاده در ساختار داخلی فلش مموری نیز یک عامل مهم دیگر در تعیین سرعت آن است. برخی از برندهای معروف فلش مموری از نظر سرعت بالا، شناخته شده هستند. علت این برتری، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در ساختار دسترسی به حافظه فلش است.

یک فلش پرسرعت از نوع حافظه، الگوریتم دسترسی به حافظه، الگوریتم‌های کاهش تاخیر، روش‌های فشرده‌سازی اطلاعات، فناوری اینکد و دیکد (Encode & Decode) اطلاعات و مدارهای منطقی داخلی پیشرفته‌تری استفاده می‌کند.

به همین دلیل نسبت به یک فلش مموری دیگر در شرایط برابر، سرعت انتقال بیشتری را ارائه می‌دهد.

روشی ساده‌ برای بهبود سرعت فلش مموری

صرف‌ نظر از عوامل تاثیرگذار بر سرعت فلش، یک راهکار مشترک برای بهبود سرعت فلش مموری‌ها وجود دارد.

به سادگی در محیط ویندوز می‌توانید با انجام مراحل زیر، سرعت فلش مموری خود را افزایش دهید:

  • درایو فلش USB خود را به کامپیوتر وصل کنید
  • منوی استارت را باز کنید (کلید ویندوز)
  • عبارت Computer را تایپ کرده و Enter را فشار دهید
  • درایو فلش USB را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کرده و Properties را انتخاب نمایید
  • روی تب Hardware کلیک کنید
  • درایو فلش USB را های‌لایت کنید
  • روی دکمه Properties کلیک نمایید
  • در زیر تب General، روی Change Settings کلیک کنید
  • روی تب Policies کلیک نمایید
  • Better performance را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید

افزایش عملکرد فلش مموری

در هر صورت اگر فکر می‌کنید که عمر فلش مموری شما به پایان رسیده یا به هر دلیلی می‌خواهید یک فلش مموری نو خریداری کنید، فلش مموری‌های معرفی شده در ادامه این مقاله را از دست ندهید.

با دو محصول پرفروش و محبوب از فلش مموری‌های موجود در بازار ایران آشنا شوید که دارای گارانتی مادام‌العمر هستند!

فلش مموری UE700 Pro ای دیتا

فلش مموری ای دیتا مدل UE700 Pro یکی از پرفروش‌ترین تجهیزات ذخیره سازی در ایران است. در نگاه اول، بدنه آلومینیومی و طرح‌های برجسته این فلش، احتمالا نظر شما را جلب خواهند کرد. در بحث طراحی نیز پورت اتصال USB در UE700 Pro به صورت کشویی تعبیه شده است تا نیازی به درپوش نداشته باشید.

UE700 Pro در ظرفیت‌های 32 تا 256 گیگابایت ارائه شده است. از این رو می‌تواند نیاز کاربران مختلف را تامین کند.

سرعت خواندن اطلاعات در این محصول تا 360 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن نیز تا 180 مگابایت بر ثانیه می‌رسد که در نوع خود فوق‌العاده است. سرعت بالای انتقال اطلاعات در این فلش مموری محبوب ای دیتا را باید حاصل بهره‌مندی از پورت 3.2 USB دانست.

در نهایت گارانتی مادام‌العمر شرکت آونگ، تضمین‌کننده کیفیت و ماندگاری UE700 Pro است.

فلش مموری UV360 ای دیتا

فلش مموری ای دیتا مدل UV360 از دیگر محصولات تایوانی موجود در بازار ایران بوده که محبوبیت بالایی پیدا کرده است. این فلش مموری به صورت کشویی طراحی شده، از این رو ریسک گم‌شدن درپوش آن از بین رفته است.

ظرفیت‌های ارائه شده برای UV360 از 32 تا 256 گیگابایت متغیر بوده و گارانتی آن توسط شرکت آونگ به صورت مادام‌العمر ارائه شده است. این فلش مموری با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله انواع تبلت‌، لپ تاپ و کامپیوتر، گوشی‌های موبایل، کنسول بازی، سیستم پخش و استریوهای خانگی سازگاری دارد.

UV360 مانند دیگر فلش مموری‌های ای دیتا از طراحی ظاهری بسیار زیبایی نیز برخوردار است. همچنین به لطف بهره‌گیری از فناوری USB 3.2، سرعت انتقال اطلاعات در این محصول بسیار بالا بوده و به راحتی می‌توان فایل‌های ویدئویی 4K را در کمترین زمان ممکن در آن ذخیره نمود.

جمع‌بندی

عوامل مختلفی بر سرعت فلش مموری اثرگذار هستند. یک فلش مموری با سرعت بالا در درجه اول از فناوری ساخت پیشرفته‌ و رابط USB جدیدتری برخوردار است.

همچنین فلش مموری‌هایی که مدت زمان زیادی از ساخت آن‌ها گذشته و به صورت مکرر برای خواندن و نوشتن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، عموما از سرعت کمتری برخوردار هستند. این مسئله به دلیل تاثیر گرد و غبار، دمای بالا و میدان‌های الکتریکی است که در استفاده‌های مستمر باعث تضعیف عملکرد فلش مموری می‌گردد.

علاوه بر این، حجم فایل مورد نظر، مشخصه‌های سخت‌افزاری سیستم مورد استفاده برای اتصال فلش مموری و کلاس سرعت آن نیز عوامل دیگری هستند که بر سرعت فلش مموری اثر می‌گذارند.