نکاتی که قبل از خرید فلش مموری حتما باید بدانید

تا پیش از معرفی و توسعه قطعات نیمه‌هادی، امکان ساخت بسیاری از قطعات الکترونیکی و حافظه‌های ذخیره‌سازی وجود نداشت. عناصر نیمه‌هادی، عناصری هستند که در حالت عادی عایق بوده اما تحت میدان الکتریکی، به صورت یک رسانا یا هادی عمل می‌کنند.

با توسعه انواع ترانزیستورهای سریع در مقیاس نانو که از همین عناصر نیمه‌هادی ساخته می‌شوند، علم دیجیتال به گونه‌ای پیشرفت کرد که امروزه انواع حافظه‌های ذخیره‌سازی با سرعت‌های ذخیره‌سازی چند صد میلیون بایت در واحد ثانیه، در بازار عرضه شده است.

انواع فلش مموری‌، هارد درایوهای اینترنال و اکسترنال، انواع کارت حافظه SD، سایر فناوری‌های ذخیره‌سازی مدرن نظیر SSD و غیره، همگی بر اساس عملکرد همین قطعات نیمه‌هادی عمل می‌کنند. سرعت فلش مموری به عنوان یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع دستگاه‌های حافظه، به نوع فناوری مورد استفاده در آن و همچنین پشتیبانی دستگاه میزبان از آن فناوری بستگی دارد.

فاکتورهای مختلفی برای خرید فلش مموری باید در نظر گرفته شود که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

باید توجه داشت که فلش مموری و سایر دستگاه‌هایی که از بُردهای الکتریکی در مقیاس میکرو استفاده می‌کنند، معمولاً در صورت خرابی قابل تعمیر نیستند. به این دلیل که IC ها و سایر اِلمان‌های الکتریکی مورد استفاده در ساخت آن‌ها تنها توسط فناوری‌های پیشرفته رباتیک در کارخانه نصب می‌شوند و تعویض آن‌ها با تجهیزات دستی توسط انسان سخت یا غیرممکن است.

بنابراین فناوری ساخت، عمر فلش و گارانتی، جزو نکات مهم در خرید فلش مموری هستند که حتماً می‌بایست در نظر گرفته شوند. اگر به دنبال یک فلش مموری سرعت بالا و در عین حال کارآمد هستید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

مزایای فلش مموری در یک نگاه

فلش مموری دارای مزایای مختلفی از جمله اندازه کوچک، مصرف انرژی کم و مقاومت در برابر آسیب فیزیکی، طراحی فشرده، ظرفیت ذخیره‌سازی نسبتاً بالا، قیمت پایین، مقاومت در برابر رطوبت و میدان‌های مغناطیسی قوی و عملکرد قابل‌ اعتماد است.

یکی از نکات مهم در خرید فلش مموری، پشتیبانی از استاندارد USB است که در واقع نرخ انتقال داده را تعیین می‌کند.

فلش مموری‌های جدیدتر از استانداردهای USB 3.0 و بعد از آن پشتیبانی می‌کنند که سرعت‌ انتقال اطلاعات را به شرط پشتیبانی دستگاه میزبان از این استاندارد، به شدت افزایش داده است.

کاربردهای فلش مموری

رایج‌ترین کاربرد فلش مموری، انتقال و ذخیره‌سازی داده است. برای این کار کافی است یک پورت USB از کامپیوتر خود را در نظر گرفته و فلش مموری را به آن متصل کنید. سپس فایل مورد نظر خود را از کامپیوتر و یا بالعکس منتقل نمایید.

از آنجایی که فلش مموری یک حافظه دائمی است که با قطع جریان الکتریکی، محتویات حافظه آن از بین نمی‌رود، با خیال راحت می‌توانید این داده‌ها را منتقل و روی آن ذخیره کنید.

نکته مهم این است که برای اتصال یک فلش به یک دستگاه دیگر نظیر کامپیوتر، حتماً پشتیبانی از استاندارد USB لازم است.

سایر کاربردهای فلش مموری که جزو کاربردهای پیشرفته آن محسوب می‌شود، کمتر توسط کاربران شناخته شده است. فلش مموری را می‌توان در بازیابی اطلاعات، از بین بردن ویروس، نصب سیستم عامل، بروزرسانی سیستم عامل و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده کرد.

به عنوان مثال یکی از کاربردهای مهم فلش مموری، استفاده از آن به عنوان یک درایو آنتی‌ ویروس قابل بوت است، در حالتی که به دلیل حمله ویروس، سیستم شما بوت نمی‌شود.

در این حالت می‌توان با اتصال یک فلش سریع، سیستم خود را از روی آن بوت کرده و آنتی‌ویروس را از روی همان فلش اجرا کرد.

فاکتورهای مهم در انتخاب فلش مموری

از آنجایی که انواع مختلفی از فلش مموری ها در بازار وجود دارد، انتخاب یک فلش ایده‌آل ممکن است برای شما مشکل باشد. بنابراین، در این بخش فاکتورهای مهم برای انتخاب یک فلش مناسب را معرفی خواهیم کرد.

به منظور آشنایی با انواع فلش مموری‌های بازار و انتخاب گزینه مناسب، پیشنهاد می‌کنیم این فاکتورها را به خاطر بسپارید:

کیفیت ساخت فلش مموری

همه فلش مموری‌‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. این امر به ویژه در مورد تراشه‌های حافظه موجود در فلش مموری‌ها صادق است.

نوع تراشه‌ها و فناوری مورد استفاده در ساخت آن‌ها، تعیین‌کننده سرعت فلش است. بهترین مارک‌های فلش مموری در دنیای فناوری، سعی می‌کنند از پیشرفته‌ترین تراشه‌ها با سرعت پردازش بالا و ابعاد کوچک برای ساخت محصولات خود استفاده کنند.

متأسفانه یک سری از شرکت‌های ناشناس نیز در بازار وجود دارند که از تراشه‌های کیفیت پایین و یا حتی بازیافت‌شده برای ساخت این محصولات استفاده می‌کنند. معمولاً این فلش‌ها جزو ارزان‌ترین محصولات موجود در بازار هستند که اختلاف قیمت آن‌ها با رنج قیمت بازار بسیار زیاد است.

شرکت‌های واردکننده فلش مموری نیز به دلیل قیمت بسیار پایین‌تر این محصولات، اقدام به واردات و توزیع آن‌ها در بازار کرده و به این ترتیب کار را برای خریدار سخت‌تر می‌سازند.

بنابراین هنگام خرید فلش مموری حتما به برند سازنده و کیفیت ساخت آن توجه کنید.

ظرفیت ذخیره‌سازی

ظرفیت فلش مموری‌های امروزی در بازار در رنج وسیعی از 4 گیگابایت تا 256 گیگابایت در دسترس هستند. از آنجایی که قیمت فلش مموری متناسب با ظرفیت ذخیره‌سازی آن افزایش می‌یابد، بررسی حجم حافظه مورد نیاز برای پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است.

هرچه حجم فایل‌هایی که می‌خواهید برای انتقال و ذخیره آن‌ها از فلش استفاده کنید بیشتر باشد، می‌باست از یک فلش مموری با ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر استفاده نمایید، هرچند صرف هزینه بیشتری را برای شما به دنبال داشته باشد.

شاید هدف شما خرید فلش ارزان باشد و ظرفیت برای شما چندان اهمیت نداشته باشد، اما باید در نظر گرفت که فلش مموری قابل ارتقاء نیست، بنابراین اگر فلش خریداری شده علی‌رغم هزینه کمتر، جوابگوی نیاز شما نباشد عملاً پول خود را دور ریخته‌اید!

ساختار فناوری تراشه (استاندارد USB)

یکی از تفاوت‌های بهترین نوع فلش مموری موجود در بازار با انواع ضعیف‌تر، پشتیبانی از فناوری USB جدیدتر است که جزو عوامل تأثیرگذار در سرعت فلش مموری محسوب می‌شود.

اگرچه فناوری‌های مختلفی برای تراشه فلش مموری‌ها ارائه شده است، اما انواع بهترین فلش مموری‌ بازار از فناوری‌های USB 3.0 و بعد از آن استفاده می‌کنند. در حالی که فلش‌های USB 2.0 نیز همچنان در بازار عرضه می‌شوند.

نکته اصلی این است که USB 3.0 سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می‌دهد. در حالی که USB 2.0 معمولاً برای پروژه‌های ساده با استفاده از درایوهای با ظرفیت کمتر مناسب است.

در صورتی که پروژه شما دارای فایل‌هایی با حجم بالا است، ما استفاده از فناوری USB 3.0 را توصیه می‌کنیم، زیرا زمان انتقال داده را به مراتب کاهش می‌دهد.

شکل ظاهری

گاهی لازم است که از یک فلش مموری با ابعاد کوچک استفاده کنید. شاید لازم باشد فلش مموری شما دارای قابلیت اتصال بند باشد یا از جنس بدنه خاصی نظیر آلومینیوم ساخته شده باشد. بنابراین شکل ظاهری نیز فاکتوری است که باید در خرید فلش مموری با ظرفیت‌های مختلف مدنظر قرار دهید.

اگر شما یک کمپین تبلیغاتی دارید و به دنبال تبلیغ برند و یا محصولات رسانه‌ای خود از طریق عرضه آن‌ها روی فلش مموری هستید، باید به دنبال فلشی باشید که از نظر شکل ظاهری با نوع کسب‌وکار شما همخوانی داشته باشد.

انواع فلش‌ها به اشکال مختلف نظیر اتومبیل، موتور، دوچرخه، کلید، کشتی، هواپیما، دستبند، کفش و غیره ارائه شده است که می‌تواند یک گزینه تبلیغاتی خوب متناسب با برند شما باشد.

سرعت

سرعت فلش مموری نیز اهمیت بالایی دارد. به طور کلی، مهمترین عوامل تأثیرگذار در سرعت فلش مموری عبارتند از: فناوری پورت USB و فناوری ساخت تراشه فلش.

نکته جالب دیگر این است که هنگام مقایسه دو فلش مموری مشابه و با ظرفیت برابر و فناوری USB یکسان، ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که چه عاملی باعث اختلاف قیمت آن دو می‌شود؟ باید گفت، این کیفیت قطعات است که عملکرد فلش را تعیین می‌کند.

نوع فلش مموری و کنترلر داخلی روی سرعت آن تاثیر دارد. بهترین فلش مموری‌‌ها از کنترلر پیشرفته و حافظه مبتنی بر درایوهای حالت جامد (SSD) استفاده می‌کنند، در حالی که فلش‌های ارزان‌تر از قطعات ارزان‌تری استفاده می‌کنند که عملکرد خوبی در انتقال و ذخیره داده‌ها ندارند.

گارانتی

در این مرحله شما فلش خود را از نظر فاکتورهای عملکرد، سرعت، فناوری USB، کیفیت و غیره انتخاب کرده‌اید. اما شاید مدل مورد نظر به دلیل ضعیف بودن خدمات گارانتی، گزینه مناسبی برای شما نباشد.

همانطور که گفته شد، فلش مموری یک قطعه حساس الکترونیکی با فناوری پیشرفته است و عملاً تعمیر آن به ندرت انجام می‌گیرد. بنابراین برخورداری از خدمات گارانتی تعویض مناسب برای یک فلش مموری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مطمئن باشید شرکتی که از کیفیت محصول خود مطمئن باشد، گارانتی طولانی مدت و معتبری را نیز برای آن ارائه خواهد کرد. بنابراین توجه به گارانتی و اعتبار شرکت نیز از نکات مهم در خرید فلش مموری است.

شرکت آونگ از شرکت‌‌های عرضه کننده برندهای معتبر فلش مموری از جمله ADATA در ایران است که این تجهیزات را با گارانتی مادام العمر در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد.

معرفی چند نمونه از بهترین فلش مموری‌های موجود در بازار

دو نمونه از فلش مموری‌های موجود در بازار ایران که از پرفروش‌ترین نمونه‌ها هستند، در این بخش معرفی می‌شوند. این فلش‌ها ساخت شرکت ای دیتا (ADATA) هستند.

همانطور که می‌دانید ADATA از بهترین مارک‌های فلش مموری در بازار ایران است و کیفیت بالا و خدمات گارانتی معتبر، باعث شده است محصولات این شرکت به یکی از پرطرفدارترین محصولات در زمینه فلش مموری در بازار تبدیل شوند.

فلش مموری S102 Pro ای دیتا

فلش مموری ای دیتا S102 Pro به دلیل ظاهر زیبا و بدنه آلومینیومی، طرفداران زیادی دارد.

پشتیبانی از فناوری USB 3.1 و سرعت خواندن و نوشتن بالا در این فلش که به ترتیب برابر 200 MB/s و 120 MB/s است، آن را به یک گزینه مناسب برای انتقال فایل‌های حجیم تبدیل کرده است.

این فلش تا ظرفیت 256 گیگ در بازار موجود بوده و توسط شرکت آونگ، گارانتی مادام‌العمر برای آن ارائه می‌شود.

فلش مموری UV320 ای دیتا

فلش مموری ای دیتا UV320 دارای ساختاری باریک بوده و پورت USB آن نیز به صورت کشویی طراحی شده است.

سرعت بالای نوشتن و خواندن به واسطه بهره‌گیری از فناوری USB 3.2 و ظاهری زیبا و متفاوت، این فلش مموری را به یکی از گزینه‌های مناسب برای کاربران تبدیل کرده است.

ظرفیت‌های حافظه ارائه شده برای این فلش مموری از 16 تا 128 گیگابایت بوده و محلی برای اتصال بند و یا استفاده در دسته کلید نیز برای آن تعبیه شده است.

نگاهی دقیق‌تر به فلش مموری

فلش مموری یک دستگاه ذخیره‌سازی قابل‌ حمل و کوچک است که معمولاً از طریق رابط USB یا Universal Serial Bus به کامپیوتر متصل شده و داده‌ها را از طریق این رابط منتقل می‌کند.

منظور از USB، یک استاندارد گذرگاه سریال است که هدف آن راهنمایی سازنده تجهیزات کامپیوتری برای تولید رابط‌هایی است که سیستم‌های کامپیوتری را به سخت‌افزارهای خارجی متصل می‌کند. علاوه بر این، استاندارد USB نرخ انتقال داده را نیز تعیین می‌کند.

فلش مموری از نظر ساختاری، یک تراشه حافظه نیمه‌هادی است که با خاموش شدن و قطع جریان الکتریکی، اطلاعات خود را از دست نمی‌دهد.

قطعات نیمه‌هادی آن عمدتاً به نوع NAND و نوع NOR تقسیم می‌شوند. نوع NOR به عنوان حافظه سیستم کامپیوتری است و نوع NAND حافظه اصلی تمام درایوهای فلش USB و کارت حافظه دستگاه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

جمع بندی

در این مقاله نکات مهم در خرید فلش مموری که پیش از خرید می‌بایست مدنظر داشت، ارائه گردید.

انتخاب بهترین فلش مموری که همه این فاکتورها را داشته باشد شاید به نظر کار دشواری بیاید. اما از آنجایی که عدم توجه به هر فاکتور می‌تواند یک خرید بی‌کیفیت و غیر کارآمد را برای شما به دنبال داشته باشد، توصیه می‌کنیم در خرید خود همه نکات گفته شده در این مقاله را در نظر بگیرید.

فلش مموری یک قطعه الکترونیکی با فناوری فوق پیشرفته و مقیاس کوچک است و تعمیر آن تا حدی غیرممکن می‌باشد. همچنین فلش مموری یک سخت‌افزار غیرقابل ارتقاء است. بنابراین اگر فلش خریداری شده به هر دلیلی نتواند نیاز شما را پاسخ دهد، عملاً باید آن را کنار گذاشته و به فکر خرید یک فلش دیگر باشید.

پس بهتر است پیش از انتخاب، همه جوانب را سنجیده و بهترین گزینه را متناسب با نیاز و کاربری خود تهیه نمایید.