کاهش عملکرد پردازنده‌های AMD پس از نصب ویندوز 11؛ از شایعه تا واقعیت

مانند آنچه در گذشته تجربه کرده‌ایم، پس از دریافت بروزرسانی‌های اصلی ویندوز، مشکلات مختلفی در عملکرد دستگاه‌ها و قطعات کامپیوتری گزارش می‌شود. البته در این بین شایعات زیادی نیز مطرح می‌شوند تا به این موضوعات دامن زده و اعتبار ویندوز را زیر سوال ببرند.

اما اتفاقی که برای پردازنده‌های AMD پس از انتشار ویندوز 11 افتاده است، به هیچ وجه شایعه نیست. چرا که پس از پیچیدن خبر این موضوع در سراسر وب، خود شرکت AMD در بیانیه‌ای به این موضوع اذعان کرد.

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم استفاده از ویندوز 11 بر روی دستگاه‌های دارای پردازنده AMD، دقیقا چه بلایی سر آن‌ها می‌آورد! همچنین در ادامه گزینه‌های مختلف برای مصون ماندن از این موضوع و تاریخ تقریبی حل این مشکلات را بیان می‌کنیم. اگر از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کنید یا می‌خواهید به ویندوز 11 کوچ کنید، این مقال را از دست ندهید!

ویندوز 11 با پردازنده‌های AMD چکار می‌کند؟

15% کاهش عملکرد! این کوتاه‌ترین پاسخی است که می‌توان به این سوال داد، اما موارد دیگری هم وجود دارند. در ادامه، تاثیرات منفی که در اثر ترکیب ویندوز 11 با پردازنده‌های AMD ایجاد می‌شود را بیان می‌کنیم:

افزایش میزان تاخیر کش L3 تا سه برابر

افزایش تاخیر کش L3 اولین مشکلی است که هنگام نصب ویندوز 11 بر روی سیستم‌های دارای پردازنده AMD تجربه خواهید کرد. میزان این تاخیر بسته به برنامه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. طبق گفته AMD، تحت تاثیر این موضوع، کاهش عملکرد بین 3% تا 5% را در بیشتر برنامه‌ها شاهد خواهید بود.

اما میزان این کاهش عملکرد می‌تواند تا 15% نیز برسد که عدد قابل توجهی است. برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی سریع به حافظه دارند مانند بازی‌های آنلاین جزو این برنامه‌ها هستند. AMD کاهش عملکرد بین 10% تا 15% را برای این دسته از برنامه‌ها انتظار دارد.

اختلال در ویژگی پردازنده‌های AMD

یکی از ویژگی‌های پردازنده‌های AMD، بکارگیری سریع‌ترین هسته پردازنده بجای استفاده از همه هسته‌ها بطور یکسان، در هنگام انجام کارهای سبک است. اجرای ویندوز 11 بر روی دستگاه‌های دارای این پردازنده‌ها، باعث اختلال در کارکرد این مفهوم می‌شود.

شرکت AMD، عدد مشخصی در مورد میزان تاثیر این موضوع اعلام نکرده است. اما طبق گفته AMD احتمال ایجاد چنین مشکلی در پردازنده‌های دارای 8 هسته یا بیشتر و همچنین پردازنده‌های با توان مصرفی بیش از 65 وات، بیشتر است. با این حساب، اکثر پردازنده‌های سری 2000، 3000، 4000 و 5000 در مدل Ryzen 7 و Ryzen 9 شامل این دسته بندی می‌شوند.

 اجرای ویندوز 11 روی لپ تاپ‌های AMD

کندی عملکرد ناشی از برخی ویژگی‌های امنیتی مبتنی بر مجازی‌ سازی ویندوز

این اشکال که نسبت به دو مورد قبلی کمتر سروصدا به پا کرده است، در بیانیه AMD وجود ندارد. با این حال، بعضی از تست‌های انجام شده در منابع معتبر نقد و بررسی مانند Tom’s Hardware نشان می‌دهد که ویژگی امنیتی Memory Integrity می‌تواند عملکرد پردازنده‌های AMD را در برخی بازی‌ها و پردازش‌های محاسباتی، چند درصد کاهش دهد.

میزان این کاهش عملکرد کاملا بستگی به برنامه مورد استفاده و پردازنده شما دارد و عدد مشخصی برای آن تعیین نشده است.

لازم به ذکر است که این ویژگی در ویندوز 10 و 11 وجود دارد، اما بطور پیش فرض برای همه لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای آماده غیرفعال است. بنابراین نگرانی زیادی نسبت به آن وجود ندارد.

زمان برطرف شدن مشکل ویندوز 11 با پردازنده‌های AMD

AMD در بیانیه خود اشاره کرده است که در حال بررسی این مشکل با تیم مایکروسافت هستند و تا آخر همین ماه (اکتبر 2021) با ارائه یک بروزرسانی ویندوز مشکل اول برطرف خواهد شد. برای مشکل دوم نیز همین ماه یک بروز رسانی نرم افزاری در اختیار دارندگان این پردازنده‌ها قرار خواهد گرفت که با نصب آن، عملکرد پردازنده‌های AMD در اجرای ویندوز 11 بدون ایراد خواهد شد.

دقت کنید که بروزرسانی نرم افزاری صرفا برای پردازنده‌های AMD بوده و ربطی به ویندوز ندارد. بنابراین باید آن را از طریق وب‌سایت AMD یا درایورهای آن پیگیری کنید.

لپ تاپ سازگار با ویندوز 11 (بدون کاهش عملکرد)

اکنون که متوجه شدیم پردازنده‌های AMD رابطه خوبی با ویندوز 11 ندارند، آیا بهتر نیست برای استفاده از ویندوز 11 سراغ پردازنده‌های اینتل برویم؟ یکی از بهترین لپ تاپ‌ها که از جدیدترین پردازنده‌های اینتل (نسل 11) بهره می‌برد و ساخته مشترک Intel و برند تایوانی XPG است، اولترابوک XPG Xenia Xe است.

قبل از هر چیز باید گفت که این لپ تاپ زیبا از پلتفرم Intel EVO بهره می‌برد. بنابراین قابلیت‌هایی مانند 16 ساعت شارژدهی باتری، گرافیک فوق العاده Iris Xe و بهره مندی از Wi-Fi 6 و Thunderbolt 4 حداقل چیزی است که دریافت می‌کنید.

در کنار این موارد، مانیتور لمسی 15.6 اینچی با پنل IPS و وضوح FullHD، رم فوق سریع 4266 مگاهرتز با ظرفیت 16 گیگابایت و 1 ترابایت SSD NVMe تکمیل کننده مشخصات این لپ تاپ هستند.

بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی

لپ تاپ Xenia Xe با بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها قطعا تجربه روان و لذت بخشی را هنگام کار با ویندوز 11 به شما ارائه می‌دهد و از این جهت قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از نسخه جدید ویندوز است، مشخصات کامل اولترابوک XPG Xenia Xe.

سوالات متداول

سیستم من از پردازنده AMD استفاده می‌کند و در حال حاضر ویندوز 11 بر روی آن نصب کرده‌ام. چه اقدامی باید انجام دهم؟

همانطور که گفته شد طبق وعده AMD، تمام این مشکلات در ماه میلادی جاری (اکتبر) برطرف خواهد شد. بنابراین بهترین راه صبر کردن برای دریافت بروزرسانی‌های ویندوز و AMD است.

سیستم من از پردازنده AMD استفاده می‌کند، برای اجرای ویندوز 11 چه مواردی را باید رعایت کنم؟

در حال حاضر بهتر است تا ارائه آپدیت‌ها منتظر بمانید. پس از انتشار آن‌ها و اطمینان از حل این مشکلات، می‌توانید به راحتی ویندوز 11 را نصب و اجرا کنید. همچنین توصیه می‌شود اجازه دهید بیش از یک سال از انتشار ویندوز 11 بگذرد و سپس به نصب آن اقدام کنید.

معمولا در ماه‌های اول انتشار ممکن است باگ‌ها و مشکلات دیگری گزارش شوند. همچنین ویندوز 10 تا اکتبر 2025 بروزرسانی خواهد شد. بنابراین اگر امکانات جدید ویندوز 11 برای شما کارایی ندارد، حداقل فعلا دلیلی برای دریافت ویندوز 11 وجود ندارد.