2020 و 2021 سال لینوکس روی دسکتاپ

سال‌ها است که مردم می‌گویند 2020 و مخصوصا 2021 ، سال لینوکس است. حتی گاهی اوقات این عبارت را تا حدی کنایه‌آمیز به کار می‌برند.

اما نکته جالب توجه این است که تنها مایکروسافت می‌تواند رویای استفاده از لینوکس را روی کامپیوترهای دسکتاپ به لطف ویندوز ساب سیستم لینوکس 2 یا همان WSL2 محقق کند.

اجرای لینوکس روی دسکتاپ

چگونه افراد در حال حاضر لینوکس را روی دسکتاپ یا لپ تاپ اجرا میکنند؟

برای اجرای لینوکس روی دسکتاپ یا لپ تاپ سه روش اصلی وجود دارد:

  1. توزیع لینوکس را روی ویندوز نصب کنید؛ به این معنی که دستگاه شما تنها لینوکس را اجرا می‌کند و شما از سیستم مایکروسافت یا هیچ برنامه دیگری استفاده نمی‌کنید. به این ترتیب هر دستگاه جانبی شما مانند پرینتر، باید درایور لینوکس داشته باشد.
  2. دستگاه خود را dual boot کنید؛ به این ترتیب امکان استفاده همزمان از دو سیستم ویندوز و لینوکس را دارید. این روش خوبی است، اما به مرور زمان شما تنها با یکی از این سیستم‌ها کار خود را پیش می‌برید؛ زیرا عوض کردن سیستم‌ها با گذشت زمان شما را خسته خواهد کرد.
  3. سیستم لینوکس را در یک ماشین مجازی VM تحت ویندوز اجرا کنید. البته امکان اجرای ویندوز تحت لینوکس در ماشین‌های مجازی نیز برای شما وجود دارد. این شیوه خوب است، اما شما به طور کامل و 100 درصد به منابع اصلی دستگاه دسترسی ندارید.

مشکلات روش‌های نصب لینوکس تحت ویندوز

مشکلات نصب لینوکس روی دسکتاپ

خیلی از افراد یکی از راه‌های بالا را انتخاب می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها نقاط قوت مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، عدم اجرای همزمان برنامه‌های ویندوز و لینوکس یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

سیستم WSL2 مایکروسافت (ساب‌سیستم ویندوز لینوکس 2) ، یکی دیگر از راه های جایگزین است که و یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل به نظر می‌رسد.

در واقع این سیستم مانند یک ماشین مجازی است اما بسیار سبک‌تر از یک ماشین مجازی قدیمی به نظر می‌رسد. این سیستم به شما امکان می‌دهد که برنامه‌های لینوکس و ویندوز را با یکدیگر ترکیب کنید.

زمانی که لینوکس را برای نصب در کنار ویندوز انتخاب کردید، دیگر شاهد مجازی‌سازی نخواهید بود. شما امکان اجرای ترمینال‌های CMD و Powershell ویندوز را در کنار Bash shell لینوکس دارید. حتی می‌توانید چشم اندازی از GUI (رابط کاربری گرافیکی) فایل‌های خود به واسطه Bash و با اجرای “exployer.exe. ” داشته باشید.

به این معنا که می‌توانید از مرورگر فایل‌های ویندوز به منظور مرور کردن بخش لینوکس فایل‌ها به صورت روزانه استفاده کنید.

مایکروسافت با WSL2 چه کاری انجام داده است؟

WSL2

در حال حاضر WSL2 تنها برای افرادی در دسترس است که برایشان ریسک اجرای ورژن پیش نمایش ویندوز اهمیتی ندارد. ما به طور کلی به شما توصیه نمی‌کنیم که نسخه‌های پیش نمایش را اجرا کنید.

اما ما ریسک می‌کنیم و از ورژن پیش نمایش استفاده می‌کنیم. به این ترتیب زمانی که نسخه‌های عادی WSL2 در سال 2020 به دست مردم می‌رسد می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

مایکروسافت در طول زمان، با داشتن تجربه سیستم‌هایی مثل docker و ورژن Azure و ابری لینوکس، به خوبی یاد گرفته است که طوری از فناوری مجازی‌سازی در سطح پایین استفاده کند که همه چیز در حد امکان روان و شفاف باشد.

WSL

اولین اقدام مایکروسافت در WSL یا WSL1، تلاش برای ترجمه درخواست‌های لینوکس روی ویندوز بود. این تلاش تا حدی کارساز بود، اما تقلید از آن به طور کامل و کارآمد تقریباً فرآیندی غیرممکن است.

بنابراین برخی از این فرآیندها یا انجام نمی‌شدند یا اینکه بسیار کند بودند. اکنون با وجود WSL2 یک کرنل لینوکس واقعی و کامل وجود دارد که از تمام درخواست‌های سیستمی پشتیبانی میکند. البته لازم به ذکر است که WSL1 هم همچنان در دسترس و تحت پشتیبانی مایکروسافت قرار دارد.

یک مثال واضح از اینکه چرا رویکرد WSL2 لذت بخش است، استفاده از Dropbox است. تعجب نکنید؛ این نرم افزار محبوب نه تنها روی لینوکس بلکه تحت ویندوز نیز قابل اجرا است. البته امکان اجرای این نرم افزار بر مک را نیز نباید دست کم گرفت.

از آنجایی که که لینوکس تمام ویژگی‌های ویندوز و مک را ندارد و شما برای اجرای برنامه ها به فایل های سیستمی پشتیبانی شده نیاز دارید ممکن است کمی ضعیف به نظر برسد. همچنین اخیراً Dropbox از اشتراک این نرم افزار میان دو سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کند.

به همین دلیل برخی از افراد نرم افزار Dropbox را به طور جداگانه در دو سیستم عامل روی یک دستگاه استفاده می کنند که این باعث کپی شدن فایل ها می‌شود. خبر خوب این است که با WSL2 دیگر این مشکل را تجربه نخواهید کرد. 

با WSL2 یک ورژن کامل و پشتیبانی شده Dropbox تحت ویندوز دارید که موقع نیاز می‌توانید از لینوکس هم به آن دسترسی داشته باشید. در این حالت برنامه Dropbox فکر می‌کند که یک برنامه مبتنی بر ویندوز است و دیگر هیچ کدام از محدودیت‌های ذکر شده وجود نخواهد داشت.

چرا مایکروسافت این کار را انجام داده است؟

دلیل اقدامات مایکروسافت بر روی WSL2

تئوری‌های زیادی در این مورد وجود دارد، اما دلیل اصلی این است که مایکروسافت شرکت خود را بر مبنای خدمات Azure Cloud پایه‌ریزی کرده است. اخیراً نیز تعداد ماشین‌های لینوکسی که کاربران Azure استفاده می‌کنند، افزایش یافته؛ به گونه‌ای که این تعداد از نمونه‌های ویندوز نیز پیشی گرفته‌ است.

از این رو مایکروسافت قصد دارد که دسترسی و به روزرسانی خدمات ابری از ویندوز دسک‌تاپ یا لپ تاپ را برای کاربران آسان‌تر کند. 

از آن جایی که تفاوت کمی میان استفاده از منابع رایانش ابری و on-site وجود دارد، محققان می‌توانند حتی اگر دسترسی به سرویس‌های ابری را در نظر نگیرند از مزایای سازگاری لینوکس با ویندوز شخصی خود بهره‌مند شوند.

در آخر…

در نهایت می‌توان گفت که کاربران همیشگی و طولانی مدت مک، ممکن است لپ تاپ بعدی که می‌خرند یک ویندوز 10 باشد. البته این موضوع در آینده مشخص می‌شود.

برای کسانی که می‌خواهند منتظر انتشار نسخه نهایی بمانند باید بگوییم پیش‌بینی می‌شود که ادغام هسته لینوکس با به روزرسانی ویندوز 10 با کد 19H2 است.