DirectStorage؛ ویژگی جذاب ویندوز 11 برای گیمرها

مایکروسافت، بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای را همراه با ویندوز 11 ارائه کرد. در نگاه اول، منوی استارت جدید و رابط کاربری بهبود یافته احتمالا نظر شما را جلب خواهند کرد. اما آیا این تغییرات ظاهری مهمترین مزایای ویندوز 11 نسبت به نسخه‌های پیشین است؟ قطعا نه!

از نظر بسیاری از کارشناسان و کاربران، ویژگی‌های گیمینگ ویندوز 11، مهمترین برتری آن نسبت به ویندوز 10 و نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز است. به همین دلیل، به جرات می‌توان گفت در حال حاضر ویندوز 11 بهترین سیستم عامل برای اجرای بازی به شمار می‌رود.

در این مقاله قصد داریم به یکی از مهمترین ویژگی‌های جدید ویندوز 11 که مربوط به گیمینگ است بپردازیم. همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، این ویژگی جذاب ویندوز 11، DirectStorage است. اما DirectStorage چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه می‌خوانید.

DirectStorage ویندوز 11 چیست؟

ویژگی DirectStorage باعث می‌شود تا داده‌های بازی به سرعت توسط کارت گرافیک بارگذاری (لود) شود. این امر در نتیجه کاهش زمان رفع فشرده‌سازی (decompress) داده‌های بازی بین پردازنده، حافظه رم و کارت گرافیک انجام می‌شود.

DirectStorage در واقع یک API (رابط برنامه نویسی اپلیکیشن) است که شیوه عملکرد مرسوم API در بازی‌ها را متحول کرده است.

قبل از ویژگی API ،DirectStorage ها به طور موقت داده‌های فشرده شده بازی را در حافظه رم ذخیره کرده و سپس آن‌ها را برای رفع فشرده‌سازی به پردازنده ارسال می‌کردند. پردازنده نیز باید داده‌ها را از حالت فشرده خارج می‌کرد و به حافظه RAM برمی‌گرداند. در نهایت نیز حافظه رم، داده‌های مورد نیاز بازی را برای رندر به GPU ارسال می‌کرد.

کارآیی کارت گرافیک در API بازی

همانطور که مشخص است، طی شدن چرخه کامل این فرآیند زمان زیادی را به خود اختصاص می‌داد و در نتیجه تاثیر زیادی بر روی تجربه بازی کاربران می‌گذاشت.

اما با وجود قابلیت DirectStorage، تمام فرآیندهای مربوط به فشرده‌سازی داده‌های بازی و رفع آن، به کارت گرافیک محول شده است. در نتیجه نقش حافظه رم و پردازنده در این فرآیند به کمترین میزان خود می‌رسد.

DirectStorage ویندوز 11 چگونه کار می‌کند؟

در نهایت کافی است تا یک SSD پرسرعت به این فرآیند اضافه کنید تا سرعت رندرینگ بازی‌ها بشدت سریع شود.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی DirectStorage (دایرکت استوریج) چیست و چرا اهمیت دارد؟

DirectStorage چگونه باعث بهبود تجربه گیمینگ در ویندوز 11 می‌شود؟

ویژگی DirectStorage برای اولین بار در کنسول‌های Xbox Series X/S عرضه شد و در حال حاضر به ویندوز 11 نیز راه پیدا کرده است.

DirectStorage از آن دسته قابلیت‌هایی است که با بهره‌مندی از آن، شاهد بهبود عظیمی در تجربه گیمینگ خود می‌شوید.

در واقع با فعال بودن این ویژگی، کارت گرافیک، داده‌های بازی را به سرعت دریافت می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید بازی‌ها را با سرعت لودینگ بسیار بیشتری تجربه کنید.

به لطف DirectStorage دیگر نیازی به تحمل صفحات لودینگ طولانی و خسته کننده نیست، زیرا این ویژگی، نحوه پردازش داده‌های ویدئویی در بازی را تغییر می‌دهد.

از طرف دیگر، پردازنده نیز دیگر مشغول رفع فشرده سازی داده‌های بازی نیست و قدرت خود را در اختیار سایر فرآیندهای مورد نیاز مانند بهبود عملکرد و افزایش نرخ فریم بازی می‌گذارد. بنابراین DirectStorage نه تنها لودینگ بازی‌های شما را سریع‌تر می‌کند، بلکه باعث روان‌تر شدن گیم‌پلی و افزایش نرخ فریم نیز می‌شود.

یکی دیگر از مزایای DirectStorage ویندوز 11، بهبود رندر بازی های Open World است. به این معنی که بازی‌های ویدئویی با دنیای بزرگ و پر از جزئیات مانند بازی Skyrim، بهتر از همیشه در ویندوز 11 رندر و ارائه می‌شوند.

آیا سیستم ویندوز 11 شما با DirectStorage سازگار است؟

همانطور که می‌دانید ویندوز 11 به تدریج برای کاربران واجد شرایط عرضه می‌شود. با این حال، این افراد می‌توانند به صورت دستی نیز اقدام به دانلود و نصب ویندوز 11 کنند. اما برای فعال کردن ویژگی DirectStorage در ویندوز 11، تعدادی الزام سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب ویندوز 11 به زبان ساده [+ ویدیوی آموزشی]
DirectStorage به معماری NVMe نیاز دارد تا بتواند درخواست‌های IO موازی (Parallel IO) را پردازش کند. همچنین SSD شما باید از فناوری PCIe 3.0 یا بالاتر پشتیبانی کند. حداقل 1 ترابایت فضای SSD NVMe نیز به عنوان یک پیش‌نیاز مطرح شده بود که در حال حاضر حذف شده است.

بیشتر بخوانید : سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 11 (روش‌های بررسی)
در حال حاضر در بازار ایران چندین حافظه SSD NVMe وجود دارد که از PCIe 3.0 و بالاتر نیز پشتیبانی می‌کنند. اکثر آن‌ها ساخت ای دیتا و XPG هستند و توسط آونگ وارد شده‌اند.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهره مندی از DirectStorage در ویندوز 11، حافظه XPG GAMMIX S70 BLADE است. این SSD از نوع NVMe بوده و دارای فناوری PCIe 4.0 است.

از مزایای این SSD می‌توان به هیت سینک اختصاصی آن اشاره کرد. هیت سینک موجود در S70 BLADE باعث می‌شود تا هرگز نگران داغ شدن این حافظه نباشید. همچنین با بهره مندی از سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب 7400 و 6400 مگابایت بر ثانیه، بازی‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن لود می‌کند.

علاوه بر این موارد، برای اجرای بازی‌هایی که از کنترلر NVMe استفاده می‌کنند، به یک کارت گرافیک با بهره‌مندی از DirectX 12 نیاز دارید.

در نهایت جالب است بدانید که مایکروسافت، پشتیبانی از DirectStorage را در ویندوز 10 نیز فعال کرده است، اما در مقایسه این ویژگی با ویندوز 11، شکاف عملکردی قابل توجهی وجود دارد. این محدودیت به دلیل سیستم قدیمی ویندوز 10 است.

DirectStorage به پشتیبانی توسعه دهنده‌ها نیاز دارد!

همانطور که گفته شد، فناوری DirectStorage نقش مهمی در بهبود تجربه گیمینگ میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان خواهد داشت، اما فقدان پشتیبانی توسعه دهنده‌ها از این ویژگی، ملموس است.

طبق گفته‌های مایکروسافت این شرکت در تلاش است تا با تبدیل کردن DirectStorage به یک استاندارد صنعتی، پای توسعه دهندگان را نیز به این فناوری باز کند. اما اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد مشخص نیست.

جمع بندی

DirectStorage یک فناوری جدید برای بهبود تجربه گیمینگ است که کاربران ویندوز 11 می‌توانند از آن بهره ببرند. این ویژگی باعث می‌شود تا داده‌های بازی به سرعت به کارت گرافیک برسد و مدت زمان لودینگ بازی‌ها کاهش یابد.

از طرف دیگر با به حداقل رسیدن نقش پردازنده و حافظه رم در این فرآیند، سایر جنبه‌های عملکردی بازی از جمله نرخ فریم افزایش می‌یابد. در واقع DirectStorage یک ویژگی کاربردی برای گیمرهاست که وجود آن تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد بازی دارد.

در نهایت برای بهره‌مندی از این قابلیت باید از SSD با معماری NVMe و فناوری PCIe 3.0 یا بالاتر استفاده کنید.