سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 11 (روش‌های بررسی)

مایکروسافت ویندوز 11 را منتشر کرده است و سوال بزرگی که قبل از نصب ویندوز ۱۱ ذهن بسیاری از کاربران کامپیوتری را به خود مشغول کرده، این است که آیا سیستم من با ویندوز 11 سازگار است و سخت افزار لازم را دارد؟

از زمان اعلام مایکروسافت در اوایل تابستان در مورد ویندوز 11، ابهاماتی در مورد سازگاری دستگاه‌ها با آن وجود دارد. اگر بخواهیم کوتاه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که ویندوز 11 با اکثر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها سازگار است.

متاسفانه ابزار مایکروسافت برای تعیین سازگاری دستگاه‌ها (یعنی برنامه PC Health Check) در تابستان که ویندوز 11 را معرفی کرد، به اندازه کافی کاربردی نبود (گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر این که این ابزار اطلاعات کافی درباره اینکه چرا دستگاه‌های بعضی از کاربران سازگار نیست را در اختیار افراد قرار نمی‌دهد). بنابراین مایکروسافت این ابزار را بطور موقت از دسترس خارج کرد.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب ویندوز 11 به زبان ساده [+ ویدیوی آموزشی]

اما در حال حاضر ابزار PC Health Check مایکروسافت دوباره شروع به کار کرده است. حالا این برنامه به شما می‌گوید که آیا سیستم شما سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 را دارد یا خیر. همچنین دلایل آن را نیز برای شما مشخص کرده و لینک‌هایی را برای پشتیبانی بیشتر به شما ارائه می‌دهد.

اما استفاده از این ابزار تنها راهکار برای بررسی سازگاری سیستم شما با ویندوز 11 نیست. با توجه به انتشار ویندوز 11 (که البته برای دستگاه‌های مختلف به صورت مرحله به مرحله عرضه می‌شود)، بهتر است سازگاری سیستم خود را چک کنید.

در صورتی که دستگاه شما با سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 سازگار نباشد، بهتر است تا سال 2025 برای تعویض آن اقدام کنید، زیرا از این زمان به بعد، ویندوز 10 نیز از طرف مایکروسافت پشتیبانی نخواهد شد. در ادامه راهکارهای مختلف برای بررسی سازگاری سیستم شما با ویندوز 11 را بررسی می‌کنیم.

راهکار 1: استفاده از برنامه PC Health Check

حتی اگر جزو برنامه Windows Insider نباشید (توسعه دهندگان)، می‌توانید از ابزار مایکروسافت استفاده کنید. مراحل زیر را دنبال کنید تا ببینید آیا سیستم شما سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 را داراست یا خیر:
1. برنامه PC Health Check را از سایت مایکروسافت دانلود کنید. فایل را باز کنید، موافقت نامه را تایید کرده و برنامه را نصب کنید. مطمئن شوید تیک عبارت Open Pc Health Check را زده باشید و روی Finish کلیک کنید.

بررسی سازگاری با ویندوز با برنامه PC Health Check

2. برنامه پس از اجرا شدن با عبارت PC Health at a glance ظاهر شده و بصورت کلی سلامت سیستم شما را بررسی می‌کند. روی عبارت Check Now در قسمت Introducing Windows 11 کلیک کنید.

اگر کامپیوتر شما سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 را نداشته باشد، با پیغام “This PC doesn’t currently meet Windows 11 system requirements” و اطلاعات بیشتر در زیر آن مواجه خواهید شد.

اگر دستگاه شما سازگار باشد، می‌توانید ویندوز 11 را هنگام انتشار، به صورت رایگان دریافت کنید. تاریخ رسمی انتشار ویندوز 11، 5 اکتبر است. اما همانطور که گفتیم این بروزرسانی بصورت مرحله مرحله عرضه می‌شود و بعضی از دستگاه‌ها ممکن است تا 2022 آپدیت ویندوز 11 را دریافت نکنند.

اگر بخشی از برنامه Windows Insider هستید، میتوانید هم اکنون نسخه Insider Preview ویندوز 11 را دانلود کنید.

راهکار 2: استفاده از برنامه WhyNotWin11

برنامه متن باز WhyNotWin11 جایگزین مناسبی برای برنامه PC Health Check است. این برنامه ساخت Github که توسط یک توسعه دهنده ایجاد شده است (بدون وابستگی به مایکروسافت)، دارای رابط کاربری ضعیف‌تری بوده، اما اطلاعات و جزئیات بیشتری را در مورد مشکلات احتمالی عدم سازگاری دستگاه در اختیار شما قرار می‌دهد.سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 چیست؟

راهکار 3: بررسی لیست سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11

برای بررسی اینکه آیا سیستم فعلی شما قادر به اجرای ویندوز 11 است، می‌توانید سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 را در وبسایت مایکروسافت یا در جدول زیر چک کنید. اگر دستگاه شما سازگار باشد، می‌توانید ویندوز 11 را هنگام انتشار، به صورت رایگان دریافت کنید. اگر بخشی از برنامه Windows Insider هستید، میتوانید هم اکنون نسخه Insider Preview ویندوز 11 را دانلود کنید.

سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 چیست؟

در ادامه لیست کاملی از سخت افزار مورد نیاز ویندوز 11 را می‌بینید که شامل حداقل 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی و صفحه نمایش 720p با حداقل اندازه 9 اینچ است.

سخت افزار حداقل مورد نیاز
پردازنده 64 بیتی با سرعت 1 گیگاهرتز یا بیشتر و حداقل 2 هسته یا SoC
حافظه RAM 4 گیگابایت 
حافظه ذخیره سازی 64 گیگابایت
فریمور سیستم UEFI، به همراه Secure Boot فعال
TPM TPM 2.0
کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا بالاتر به همراه درایور WDDM 2.0
نمایشگر حداقل 9 اینچی با وضوح 720p و 8 بیت در هر کانال رنگی
حساب مایکروسافت و دسترسی به اینترنت برای نسخه Home ویندوز 11: اتصال به اینترنت؛ حساب مایکروسافت برای تکمیل راه اندازی در اولین استفاده. 

برای همه نسخه‌های ویندوز 11: دسترسی به اینترنت برای دانلود بروزرسانی‌ها و استفاده از برخی ویژگی‌های دیگر؛

حساب مایکروسافت برای استفاده از برخی از ویژگی‌ها

بهترین لپ تاپ با سخت افزار سازگار با ویندوز 11

اگر شما هم تمایل دارید همراه با انتشار نسخه جدید ویندوز 11، لپ تاپ نو خریداری کنید، حتما نگاهی به اولترابوک قدرتمند XPG Xenia Xe بیاندازید. سخت افزار این لپ تاپ، چندین برابر قدرتمندتر از حداقل مشخصات مورد نیاز ویندوز 11 بوده و به راحتی می‌توانید از ویندوز 11 در آن بهره بگیرید.

محصول مشترک اینتل و XPG از جدیدترین پردازنده‌ اینتل (نسل 11)، 1 ترابایت SSD NVMe، نمایشگر 15.6 اینچی لمسی از نوع IPS و 8/16 گیگابایت رم استفاده می‌کند. همچنین استاندارد Intel EVO باعث شده تا شارژدهی لپ تاپ به میزان خیره کننده 16 ساعت برسد.

در نهایت استفاده از جدیدترین گرافیک یکپارچه یعنی Intel Iris Xe، باعث می‌شود تا حتی از گیمینگ بدون کارت گرافیک مجزا لذت ببرید.