راهنمای جامع انتخاب و خرید رنج اکستندر ( تقویت کننده سیگنال بی سیم )

بسیاری از افراد برای دسترسی به سیگنال قوی‌تر در نقاط مختلف خانه و یا اداره خود، نیازمند استفاده از یک روتر اضافه هستند. یکی از راهکارهای ارزان قیمت و کارآمد در این سناریو‌ها، نصب دستگاهی به نام تقویت کننده سیگنال وای فای یا همان وای فای رنج اکستندر (Wireless Range Extender) است. این دستگاه‌ها می‌توانند یک جایگزین مناسب و ارزان قیمت در سناریو فوق باشند که علاوه بر تقویت سیگنال، امکاناتی از قبیل MU-MIMO و شبکه مش را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را در انتخاب و خرید رنج اکستندر راهنمایی کنیم.

بیشتر بخوانید: رنج اکستندر ( Range Extender) یا توسعه دهنده شبکه بی سیم چیست؟

بهترین رنج اکستندر مقرون به صرفه سال 2021 : تقویت کننده سیگنال دو باند دی لینک DAP-1650

تقویت کننده DAP-1650، یک دستگاه با قیمت بسیار مناسب است که با برخورداری ۴ درگاه، آزادی عمل زیادی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این تقویت کننده همچنین قابلیت استفاده به عنوان Media Server و اکسس پوینت را هم دارد. از دیگر نکات مثبت DAP-1650 می‌توان به عملکرد مناسب آن در محدوده فرکانسی 5GHz اشاره کرد.

مزایا

  • قیمت مناسب
  • عملکرد بسیار خوب در فرکانس 5GHz
  • برخورداری از ۴ درگاه LAN
  • تنظیمات متنوع

همه گیری ویروس کرونا و بیشتر شدن تعداد افرادی که به کار در منزل روی آورده‌اند، باعث افزایش قابل توجه نیاز کاربران خانگی به اینترنت شده است. اما مشکل اینجاست که شبکه‌های قدیمی نمی‌توانند پاسخگوی این نیازها باشند. چرا که کارمندان برای انجام وظایف خود، علاوه بر پهنای باند مناسب، یک ارتباط بدون قطعی و پایدار هم می‌خواهند. به عنوان مثال، نبود یک ارتباط پایدار باعث بروز مشکلاتی در استفاده از سرویس‌هایی مانند VoIP خواهد شد. عدم پایداری ارتباط Wi-Fi همچنین می‌تواند بر روی تجربه کاربری شما از اپلیکیشن‌‌های استریم ویدیو مانند فیلیمو و نماوا هم تاثیر منفی داشته باشد.

راهکارهای تقویت سیگنال وای فای

بسیاری از کاربران بر این باورند که برای حل این مشکل، تنها دو راه حل دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که یا باید یک روتر وایرلس جدید خریداری کنند، یا باید سرویس اینترنت خود را تغییر دهند. البته بسیاری از افراد هم هر دو راه حل را به کار می‌گیرند. اما احتمالا این موضوع از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه نیست. خبر خوب این است که راه حل دیگری هم برای بهبود شرایط وجود دارد. خرید رنج اکستندر یا تقویت‌ کننده‌ سیگنال Wi-Fi می‌تواند تمام نگرانی‌های شما را برای ایجاد یک شبکه پایدار خانگی برطرف سازد. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، تقویت کننده‌ سیگنال می‌تواند سیگنال Wi-Fi را که از روتر اصلی منتشر می‌شود تقویت کند. رنج اکستندر به این روش، مساحت تحت پوشش سیگنال را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : 10 ترفند برای تقویت آنتن دهی وای فای

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای اضافه کردن یک روتر جدید، تقویت کننده سیگنال خریداری کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن قیمت کمتر و امکان راه اندازی سریع این دستگاه‌هاست. همچنین در برخی موارد، استفاده از یک تقویت کننده سیگنال می‌تواند نتیجه بهتری را به همراه داشته باشد. تقویت کننده‌های سیگنال از لحاظ شکل، طراحی و سرعت با یکدگیر متفاوت هستند. اما باید اشاره کنیم که استفاده از این دستگاه‌ها، شما را با محدودیت‌هایی نیز مواجه می‌سازد. به صورت کلی، سرعت تقویت‌ کننده‌های سیگنال نصف روتر اصلی است. این دستگاه‌ها همچنین یک شبکه مستقل از شبکه اصلی را به وجود می‌آورند. در نتیجه برای اتصال به آن‌ها، باید از یک نام کاربری و کلمه عبور جداگانه استفاده کرد.

چرا خرید رنج اکستندر ( تقویت کننده سیگنال وای فای) بهترین گزینه است ؟

بسته به مساحت و طراحی خانه‌ای که در آن سکونت دارید، شاید تنها یک روتر متوسط رو به بالا بتواند نقاط مختلف خانه را تحت پوشش قرار دهد. البته اگر در یک خانه چند طبقه سکونت دارید که از دیوارهای قطور آجری، بتنی و یا آهنی ساخته شده به طور قطع در نقاط دور از روتر، کیفیت سیگنال مناسبی را تجربه نخواهید کرد. به صورت کلی، دسترسی به سیگنال با کیفیت در نقاط مختلف خانه‌های چند طبقه در مقایسه با خانه‌های یک طبقه سخت‌تر خواهد بود.

مزیت خرید رنج اکستندر

در برخی از موارد، با تغییر موقعیت روتر و قرار دادن آن در نقاط مرکزی خانه، می‌توانید وضعیت دسترسی به سیگنال در برخی نقاط را بهبود بخشید. البته این موضوع در بعضی از خانه‌ها قابل انجام نیست. چرا که برای تغییر موقعیت روتر، باید مجددا کابل کشی اترنت انجام شود. در نتیجه اگر به علاقه‌ای به انجام سیم کشی مجدد ندارید، استفاده از تقویت‌ کننده‌های سیگنال بهترین گزینه ممکن است.

پیدا کردن مناسب ترین تقویت کننده سیگنال برای یک روتر

در زمان انتخاب یک تقویت کننده سیگنال، باید از سازگاری آن با روترتان اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، اگر شما از روتر دو بانده (Dual-Band) AC1900 استفاده می‌کنید، حتما باید تقویت کننده سیگنال AC1900 (یا حتی نمونه‌های بهتر) را خریداری نمایید.

بیشتر بخوانیم : 13 دانستنی مهم درباره وای‌فای MU-MIMO

همچنین اگر روتر شما امکان پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO را دارد، حتما باید از تقویت کننده سیگنالی استفاده کنید که با این قابلیت سازگاری داشته باشد. (این قابلیت کار انتقال اطلاعات به کاربران شبکه را به صورت همزمان یا Simultaneously انجام می‌دهد) .

کدام تقویت کننده سیگنال بهتر است؟ Desktop یا Plug-In

تقویت کننده‌های سیگنال به دو گروه مختلف تقسیم می‌شوند. گروه اول، تقویت‌ کننده‌های سیگنال Desktop هستند که شکلی مشابه با روترهای بی سیم معمولی دارند. این تقویت کننده‌ها در کنار برخورداری از چندین آنتن قابل تنظیم، چند درگاه LAN برای اتصال به دستگاه‌هایی از قبیل تلویزیون و یا کنسول‌های بازی را نیز در خود جای داده‌اند. به این موارد، برخورداری از درگاه USB برای اتصال به دستگاه‌هایی مانند هارد اکسترنال و یا پرینتر را نیز اضافه نمایید.

خرید رنج اکستندر رومیزی مدل DAP-1360 دی لینک

گسترش دهنده بی سیم مدل DAP-1860 دی لینک

گروه دوم، تقویت کننده‌های سیگنال Plug-In هستند که در مقایسه با نمونه‌های Desktop کوچکتر بوده و به پریزهای دیواری نصب می‌شوند. در طراحی بسیاری از تقویت کننده‌های Plug-In، از آنتن‌های داخلی استفاده شده است. در حالی که نمونه‌هایی هم وجود دارند که از آنتن بیرونی استفاده می‌کنند. با توجه به ابعاد کوچک، بسیاری از تقویت کننده‌های سیگنال Plug-In تنها از یک اتصال LAN پشتیبانی می‌کنند و درگاه USB در آن‌‌ها وجود ندارد. همین امکانات محدود سبب شده تا قیمت تقویت کننده‌های سیگنال Plug-In در مقایسه با نمونه‌های Desktop کمتر باشد. دی لینک مدل های بسیار متنوعی در این زمینه دارد که می توانید در این لینک با مشخصات این تقویت کننده های سیگنال وای فای بیشتر آشنا شوید.

راه اندازی سریع یکی از دلایلی خرید رنج اکستندر بی سیم

در گذشته نصب و راه اندازی تقویت‌ کننده‌های سیگنال در خانه و یا محیط اداری، نیازمند دانش فنی و صبر فراوان بود. چرا که کاربر باید تلاش می‌کرد تا بهترین نقطه را برای قرار گرفتن دستگاه تقویت کننده پیدا کند. در حالی که بسیاری از دستگاه‌های تقویت کننده سیگنال امروزی با پشتیبانی از WPS (Wi-Fi Protected Setup) تنها با فشار چند دکمه به روتر اصلی متصل می‌شوند و در نتیجه یک شبکه جدید به وجود می‌آید. برای اتصال دستگاه‌ها به این شبکه، تنها کافیست تا یک کلمه عبور جدید تعیین کنید.

راه اندازی سریح توسعه دهنده بی سیم dap-1520 دی لینک

علاوه بر این، بسیاری از سازندگان دستگاه‌های تقویت کننده راهنمای تصویری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که عملیات راه اندازی را بسیار آسان می‌کند. برخی از تقویت‌ کننده‌های سیگنال هم به یک چراغ LED مجهز هستند که وضعیت دور و یا نزدیک بودن دستگاه نسبت به روتر را به کاربر نشان می‌دهد. برخی تقویت کننده‌های سیگنال Wi-Fi نیز به تنظیماتی از قبیل ایجاد شبکه مهمان، زمان بندی اتصال و Media Server مجهز هستند.

محدودیت‌های تقویت کننده‌های سیگنال

علی رغم تمام امکانات مثبتی که در تقویت کننده‌های سیگنال وجود دارد، این دستگاه‌ها با محدودیت‌هایی نیز مواجه هستند. به صورت معمول، برای اتصال به تقویت کننده‌های سیگنال باید از یک SSID جدید استفاده کرد. در این صورت اگر بخواهید از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شوید، باید از شبکه روتر اصلی جدا شده و به شبکه تقویت کننده متصل شوید. سرعت Wi-Fi در زمان اتصال به تقویت کننده، در بهترین حالت نصف سرعت روتر اصلی است.

بیشتر دستگاه‌های تقویت کننده سیگنال از ارتباط دو بانده (Dual-Band) برای انتقال اطلاعات به روتر و دریافت اطلاعات از روتر استفاده می‌کنند. در نتیجه دستگاه‌های متصل به تقویت کننده سیگنال، با کاهش شدید پهنای باند مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از بروز مشکل تداخل در شبکه (Network Congestion) بسیاری از شرکت‌ها از یک پهنای باند اختصاصی برای ارتباط روتر و تقویت کننده استفاده می‌کنند.

به صورت کلی، اگر قصد دارید تا برای مسائل مربوط به کسب و کارتان یک شبکه راه اندازی کنید و یا می‌خواهید یک روتر با استاندارد Wi-Fi 6 برای گیمینگ بخرید، بدون شک مهم‌ترین عامل از نظر شما، سرعت اتصال دستگاه‌های داخل شبکه به اینترنت خواهد بود. پس توصیه می‌کنیم پیش از خرید، بررسی‌های لازم را انجام داده و از حداکثر سرعت انتقال ترافیک در شبکه‌‌ای متشکل از روتر و تقویت کننده آگاهی داشته باشید.

در چه مواقعی از شبکه‌های مش وای فای استفاده کنیم؟

یکی از گزینه‌های جذاب برای نوسازی شبکه داخلی منزل، سیستم‌های مش وای فای هستند. هدف از طراحی این سیستم‌ها، پوشش حداکثری فضای خانه با استفاده از روتر و همچنین ماژول‌های ماهواره‌ای (node) است. همگی این دستگاه‌ها تحت یک SSID کار می‌کنند و می‌توان تنها با یک کلمه عبور به آن‌ها متصل شد. این در حالیست که در هنگام استفاده از تقویت کننده‌های سیگنال، باید از یک کلمه عبور جدید برای ورود به شبکه استفاده کرد.

مقایسه مش و تقویت کننده شبکه وای فای

در شبکه‌های متشکل از روتر و تقویت کننده‌های سیگنال، ما شاهد این موضوع هستیم که اطلاعات بین این دو دستگاه از طریق فرکانس‌های 2.4GHz و 5GHz جابه‌جا می‌شود. در حالی که در سیستم‌های مش وای فای، تمام نودها از طریق تکنولوژی مش با روتر و سایر ماژول‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به نحوی که هر ماژول به عنوان یک hop در مقابل سایر ماژول‌ها عمل کرده و در نتیجه حتی کاربرانی که بیشترین فاصله را از روتر اصلی دارند، می‌توانند با بالاترین سرعت و کیفیت به شبکه متصل شوند.

بیشتر بخوانید : فرق بین شبکه مش و رنج اکستندر چیست؟

حتی افرادی که دانش فنی بالایی ندارند نیز می‌توانند از شبکه‌‌هاش مش وای فای استفاده کنند. چرا که این شبکه در مدت زمان بسیار کوتاهی و تنها با داشتن یک اپلیکیشن موبایل و استفاده از راهنمای تصویری مرحله به مرحله قابل راه اندازی است.