فرق بین شبکه مش و رنج اکستندر چیست؟

احتمالا شما هم با این مشکل مواجه هستید که آنتن دهی وای فای فقط در قسمت هایی از خانه قوی و قابل استفاده است. کار وقتی سخت می شود که بهترین تقطه آنتن دهی اتاق شخصی یکی از اعضای خانواده باشد. وقتی به دنبال راه حل برای رفع این مشکل می گردید با دو گزینه رنج اکستندر و سیستم های مش وای فای برخورد می کنید. اولین سوالی که احتمالا به دهن شما می رسد این است: فرق بین شبکه مش و رنج اکستندر چیست؟

دو گزینه WiFi Extender و Mesh WiFi روش هایی شناخته شده در این حوزه هستند که در سراسر جهان در خانه ها و دفترهای کاری بزرگ برای افزایش منطقه پوشش دهی وای فای و ایجاد سیگنال یکپارچه در همه مکان ها، مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این دو روش، سیگنال وای فای مودم را تا حد مناسبی تقویت می کنند تا در هر جایی از منزل یا محل کار امکان استفاده از وای فای بدون افت سرعت و کیفیت ممکن باشد. جالب است بدانید که برای انجام این کار از روش های متفاوتی نیز استفاده می کنند.

Wi-Fi Extender چیست و چگونه کار می کند؟

Wi-Fi Extender یا همان رنج اکستندر یک وسیله ساده برای تقویت و توسعه سیگنال وای فای در منزل یا محل کار شماست. این وسیله برای این کار از روش انتشار مجدد سیگنال در محل مورد نظر شما استفاده می کند. در این روش دیوایس تقویتی قرار گرفته در هر اتاق به روتر اصلی منزل شما وصل شده و پس از تقویت سیگنال مجددا آن را در اتاق موردنظر منتشر می کند. درواقع استفاده از یک Wi-Fi Extender به شما کمک می کند که فضاهای بیشتری از منزل خود را به سیگنال وای فای قوی مجهز کنید. Wi-Fi booster یا Wi-Fi repeater نام های دیگری است که برای این دیوایس ساده مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : رنج اکستندر ( Range Extender) یا توسعه دهنده شبکه بی سیم چیست؟

شما باید به طور دستی به سیگنال تقویت شده توسط Wi-Fi Extender متصل شوید. به عبارت دیگر اگر شما وارد اتاقی از خانه شدید که آنتن دهی نامناسبی داشت، باید دست به کار شده و از میان سیگنال اصلی مودم و سیگنال تقویت شده Wi-Fi Extender یکی را انتخاب کنید. این کار دقیقا مشابه همان کاری است که شما برای انتخاب یک شبکه وای فای قوی تر در محیط های چندشبکه ای انجام می دهید. اتصال Wi-Fi Extender به روتر/مودم موجود در منزل شما از طریق شبکه وای فای انجام می شود اما در مدل های خاص تر امکان برقراری این اتصال از طریق کابل اترنت یا پاورلاین نیز وجود دارد.

در یک کلام ساده تر می توان گفت که Wi-Fi Extender ها قادر خواهند بود:

  • سیگنال وای فای را به اتاق هایی که در محدوده پوشش روتر/مودم شما نیستند منتقل کنند.
  • مناطق بدون پوشش دهی را از بین ببرند.
  • دو شبکه جداگانه وای فای برای منزل شما ایجاد کنند؛ یک شبکه مخصوص روتر/ مودم شما و دیگری شبکه مخصوص Wi-Fi Extender.

Mesh Wi-Fi چیست و چگونه کار می کند؟

روش دوم برای افزایش قدرت و پوشش دهی سیگنال وای فای استفاده از روتر مش وای فای یا Mesh Wi-Fi است. در این روش چندین دیوایس مختلف در اتاق های مختلف منزل قرار داده شده و تشکیل یک شبکه واحد و یکپارچه را می دهند. هر دیوایس یک نود یا گره نامیده می شود. گره ها با همدیگر کار می کنند تا شبکه ای یکپارچه را در کل منزل یا دفتر شما بسازند. در این روش یک نود اصلی از طریق کابل اترنت به روتر/ مودم خانه شما متصل می شود. بقیه گره ها در مکان هایی که شما نیاز به سیگنال وای فای دارید پخش شده و شبکه را تشکیل می دهند.

برخلاف روش Wi-Fi Extender این شما نیستید که وظیفه پیدا کردن شبکه قوی تر و اتصال به آن را به عهده دارید. روش Mesh Wi-Fi خود به طور اتوماتیک به نزدیکترین گره که قویترین سیگنال را دارد وصل شده و شما می توانید استفاده از یک شبکه یکپارچه سراسری را تجربه کنید و فرق بین شبکه مش و رنج اکستندر را به خوبی احساس می کنید.

تنظیم اولیه شبکه های Mesh Wi-Fi یا همان روتر مش وای فای بسیار راحت است و این شبکه ها قادر خواهند بود:

  • سیگنال وای فای مودم را در خانه ها یا دفاتر کاری بزرگ توسعه دهند.
  • لذت اتصال همیشگی با سرعت یکسان در همه اتاقهای منزل را به شما ببخشند.
  • همه مناطق بدون آنتن یا دارای آنتن دهی ضعیف را از نقشه منزل یا محل کار شما حذف کنند.

با توجه به مطالب فوق میتوان گفت روش رنج اکستندر سیگنال اصلی روتر/مودم منزل شما را دریافت کرده و مجددا آن را در مکان های موردنظر شما پخش می کند. ایراد اصلی این روش این است که سوییچ بین سیگنال قویتر به صورت اتوماتیک انجام نشده و این وظیفه به عهده کاربر گذاشته شده است. این امر باعث می شود که اتصال شما به اینترنت در تمام مدت جست و جوی سیگنال قوی تر توسط شما و اتصال به آن کاملا قطع باشد.

در مقابل، روتر مش وای فای برای پوشش دهی کل محل و تقویت سیگنال وای فای از گره های چندگانه استفاده می کند. اتصال این گره ها به یکدیگر شبکه ای واحد، یکپارچه و بزرگ را در اختیار شما قرار می دهد. مزیت اصلی این روش این است که در هر مکان نزدیک ترین گره با قویترین سیگنال به طور اتوماتیک برای اتصال انتخاب می شود و شما تجربه قطعی وای فای حتی به صورت لحظه ای را در هیچ یک از اتاق های منزل نخواهید داشت.

به صورت کلی فرق بین شبکه مش و رنج اکستندر را می توان در جدول زیر خلاصه کرد:

[table id=1384 /]