4 تفاوت کلیدی بین دوربین بی سیم (وای فای) و دوربین سیمی

سیستم‌های امنیتی از جمله دوربین وای‌ فای یا دوربین بی سیم مزایای قابل‌توجهی از بابت سهولت نصب ارائه می‌دهند. اما این راه‌حل‌های نظارتی مدرن بدون اشکال نیستند.

در این مقاله به مزایا و معایب دوربین‌های بی سیم یا وای فای در برابر دوربین‌های سیمی اشاره می‌کنیم.

در مورد انتخاب بین دوربین بی سیم و دوربین‌های سیمی سردرگمی‌‌های زیادی وجود دارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تفاوت‌ها را درک کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام نوع برای شما بهتر است. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته بی سیم: مزایا و معایب

دوربین بیسیم که اغلب با باتری یا قدرت خورشیدی کار می‌کند همه مزایای مشابه دوربین‌های امنیتی WiFi را دارد، با این تفاوت که با باتری قابل شارژ یا انرژی تجدید پذیر کار می‌کنند و نیازی به کابل یا پریز ندارند. بنابراین دوربین بی سیم برای موارد استفاده موقت ایده آل است.

در ادامه به سایر مزایای دوربین وای فای و بی سیم نسبت به دوربین مداربسته سیمی اشاره می‌کنیم:

1. سهولت نصب

مانند دوربین وای فای، نصب دوربین بی سیم به سرعت و به راحتی در مکان‌های مختلف امکان پذیر است. با کمک منبع برق مستقل (باتری)، نیازی نیست دوربین‌های بی سیم به پریز برق نزدیک باشند. حتی می‌توان دوربین بی سیم مخفی را در جایی نصب کرد که در خدمت اهداف نظارتی شما باشد.

هاردهای اینترنال وسترن دیجیتال بنفش به عنوان محصولاتی کاملا تخصصی برای دوربین‌های مداربسته، قابلیت ذخیره سازی دوربین‌ها را افزایش می‌دهند. این هاردهای اینترنال امکان ذخیره سازی فایل‌های تصویری سنگین را در 24 ساعت شبانه روز فراهم می‌کنند.

2. قابلیت حمل بیشتر

نصب و جابجایی دوربین‌های امنیتی بی سیم آسان است. دوربین بی سیم تحت شبکه را می‌توان در هر جایی قرار داد حتی در مکان‌هایی که منبع تغذیه برق ندارند. این ویژگی دوربین‌های وای فای به ویژه برای استفاده موقت یا هر نوع جابجایی مفید است.

3. امنیت سایبری کمتر

دوربین‌های امنیتی بی سیم مدرن از امنیت بالایی برخوردار هستند. با این حال بسیاری از دوربین‌های درجه یک فاقد ویژگی‌های رمزگذاری بوده و در برابر حملات بسیار آسیب پذیر هستند.

در مورد دوربین‌های وای فای برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی به دستگاه ذخیره سازی به کابل‌هایی نیاز است. دوربین‌های بیسیم برای انتقال داده‌ها به اینترنت یا سایر شبکه‌های بی‌سیم متکی هستند.

مانند هر دستگاه متصل به اینترنت، این فرآیند دوربین بی سیم را در برابر حملات سایبری آسیب پذیر می‌کند. این حملات در صورت عدم وجود زیرساخت امنیتی می‌توانند سیستم شما را به خطر بیندازند.

4. طول عمر کمتر

هر دستگاهی که به منبع برق خارجی ثابت متصل نباشد مستعد از دست دادن شارژ خواهد بود. بسیاری از دوربین‌های امنیتی دارای باتری برای ضبط مداوم در نظر گرفته نشده‌اند. در واقع عمر باتری دوربین بسته به استفاده از آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین دوربین مدار بسته سال ۲۰۲۱

افزایش برد دوربین وای فای

نحوه افزایش برد دوربین بی سیم

دوربین‌های بی‌سیم راحت هستند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی بدون نیاز به کابل‌کشی در مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است قرار داد. اما وقتی کیفیت صدا یا تصویر دوربین بی سیم به اندازه کافی رضایت بخش نیست برای بهبود کیفیت تصویر و افزایش برد دوربین بی سیم تنظیمات زیر را انجام دهید:

  1. آنتن‌های دوربین وایرلس و روتر بی‌سیم را تنظیم کنید. اگر هر دو آنتن خارجی دارند سعی کنید آنها را بچرخانید تا در جهت یکدیگر باشند.
  2. در صورت امکان مسیریاب بی سیم را تغییر دهید. قرار دادن روتر در مکان مرکزی‌تر یا در نقطه‌ای نزدیک‌تر به دوربین می‌تواند به افزایش برد دوربین بی سیم کمک کند.
  3. آنتن‌های خارجی دوربین مداربسته بی سیم و روتر را با آنتن‌های جهت‌دار با قدرت بیشتر تعویض کنید. آنتن‌ها را با باز کردن پیچ در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت جدا کنید. به منظور افزایش برد دوربین بی سیم آنتن دوربین را در جهت آنتن روتر بگیرید.
  4. ریپیتر بی سیم نصب کنید. ریپیتر بی سیم دستگاهی است که دامنه را افزایش می‌دهد. این سیستم با روتر موجود کار می‌کند تا سیگنال را دورتر ارسال کند. ریپیتر را در محدوده روتر و در جهت دوربین بی سیم قرار دهید.
  5. روتر بی سیم خود را به جدیدترین استاندارد Wi-Fi ارتقا دهید. آخرین استانداردها مانند Wireless-N برد طولانی‌تری را ارائه می‌دهند و نسبت به استانداردهای قدیمی مانند 802.11b کمتر مستعد تداخل هستند.

اگر دوربین بی سیم از استاندارد جدیدتر پشتیبانی کند بهترین نتیجه را در افزایش برد دوربین بی سیم خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی NVR برای دوربین‌های Ip

دوربین‌های امنیتی سیمی: مزایا و معایب

حالا که متوجه شدیم دوربین مداربسته بی سیم چیست بهتر است با دوربین‌های باسیم هم آشنا شویم.

دوربین‌های وای فای دار آزادی بیشتری نسبت به دوربین‌های سیمی ارائه می‌دهند. دوربین وای فای نیازی به پلاگین شبکه سیمی ندارد و در عوض از طریق سیگنال بی سیم کار می‌کند.

این قابلیت باعث می‌شود بتوان دوربین وای فای دار را به راحتی در هر مکانی راه‌اندازی کرد. اما بسته به قابلیت اطمینان سیگنال شبکه، می‌تواند منجر به برخی چالش‌های اتصال شود.

در ادامه به ویژگی‌های دوربین‌های سیمی اشاره می‌کنیم:

1. پیچیدگی نصب

دوربین‌های امنیتی سیمی را نمی‌توان به سرعت و به راحتی در هر ساختمانی مستقر کرد. برای نصب دوربین‌های سیمی کوچک یا بزرگ مجبور خواهید بود کابل‌های شبکه جدید را پشت دیوارها یا از طریق سقف‌ها اجرا کنید.

همچنین باید این دستگاه‌ها را در هر جایی که منبع برق در نزدیکی آن است مستقر کنید. نصب دوربین مجزا در خارج از ساختمان یا نزدیک ورودی که تاکنون سیم کشی نشده است، فرآیندی مشکل‌زا است.

2. قابلیت جابجایی کمتر

دوربین‌های امنیتی سیمی به راحتی قابل جابجایی نیستند. از این رو نصب آن‌ها در یک مکان احتمالا به این معنی است که نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کنید.

در واقع حداقل می‌توان گفت جابجایی آن‌ها نسبت به دوربین وای فای دشوارتر است.

3. اتصال بهتر

اتصال سیمی به طور کلی پایدارتر و قابل اعتمادتر از سیگنال‌های ارسال شده از طریق WiFi است. علاوه بر این نصب دوربین وای فای ارزان می‌تواند مشکلاتی را در آینده به همراه داشته باشد.

شبکه‌های بی سیمی که به خوبی نگهداری می‌شوند اغلب دچار اختلال نخواهند شد. اما هر چیزی که به برق متصل نباشد بیشتر در معرض قطع اتصال یا تداخل قرار دارد.

4. امنیت سایبری بیشتر

دوربین‌های وای فای دار با معماری سیستمی با طراحی دقیق از امنیت بالایی برخوردار هستند. با این حال این دوربین‌ها ذاتاً دارای نقطه آسیب پذیری از طریق اتصال به اینترنت هستند که شامل دوربین‌های سیمی نمی‌شود.

امنیت بیشتر دوربین سیمی

این واقعیت لزوما ایمنی سیستم دوربین مداربسته وای فای را کمتر نمی‌کند. اما باید بدانید که به محافظت‌های بیشتری در برابر تهدیدات اینترنتی نیاز دارد.

از این رو امنیت سایبری یک دوربین سیمی به مراتب بیشتر از دوربین بی سیم است.

نحوه اتصال دوربین امنیتی به تلفن همراه

امروزه می‌توانید تلفن خود را از طریق برنامه به دوربین مدار بسته متصل کنید. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی این روزها تقریباً تمام دوربین‌های امنیتی به ویژه دوربین‌های IP را می‌توان به تلفن‌های همراه متصل کرد.

تعداد بی‌شماری از برنامه‌های مختلف دوربین امنیتی موجود است. در ادامه ببینیم چگونه دوربین مدار بسته را به وای فای وصل کنیم.

چهار مرحله برای تبدیل موبایل به دوربین وای فای:

  1. برنامه دوربین امنیتی را روی گوشی هوشمند خود نصب و راه اندازی کنید.
  2. دوربین امنیتی خود را با استفاده از کد مدل یا کد QR به برنامه اضافه کنید.
  3. روی دوربین امنیتی متصل به تلفن کلیک کنید تا تصاویر زنده را ببینید.
  4. تنظیماتی مانند تشخیص حرکت، فرکانس هشدارها و غیره را متناسب با نیازهای نظارتی خود تنظیم کنید.

برخی از این مراحل ممکن است به دلیل برنامه دوربین امنیتی متفاوت باشد. بنابراین برای تنظیم مراحل برای اطلاعات بیشتر، با نصاب دوربین یا تکنسین مربوطه تماس بگیرید.

جمع بندی

کدام بهترین است: دوربین بی سیم یا دوربین سیمی؟ بهترین دوربین برای کاربری شما، دوربینی خواهد بود که مناسب مورد استفاده شما باشد و نیازهای شما را برآورده کند. دوربین وای فای یا سیمی برای استقرار موقت در خانه یا کارگاه ایده آل هستند.

با این حال دوربین امنیتی سیمی برای شرکت‌های تجاری که نیاز به ضبط مداوم قابل اعتماد دارند بهترین گزینه خواهد بود. برای انتخاب بهترین دوربین این سوالات را از خود بپرسید:

  1. دوربین در کجا مستقر خواهد شد؟
  2. برنامه‌های نظارتی و اهداف شما چیست؟
  3. آیا مکان اصلی دوربین در حال حاضر سیم‌کشی شده است یا باید هنگام نصب دوربین انجام شود؟
  4. آیا احتمال دارد دوربین را در آینده جابه جا کنید؟
  5. اتصال پایدار و مداوم چقدر ضروری است؟
  6. چه سطحی از امنیت سایبری را باید حفظ کنید؟