جالب ترین ویژگی کیبوردها

اگر قصد دارید تا یک کیبورد جدید برای سیستم خود خریداری کنید، بهتر است پیش از انجام هر کاری، ابتدا نگاهی به سایت‌های معتبر انداخته و ویژگی‌های مختلف کیبوردهای موجود در بازار را بررسی کنید. با خواندن برخی مقالات در حوزه کیبوردهای کامپیوتری، به عباراتی مانند قابلیت N-Key Rollover و یا قابلیت Anti-Ghosting برخورد خواهید کرد. به صورت معمول، خریداران عادی معانی این اصطلاحات را نمی‌دانند و همین موضوع سبب می‌شود تا در هنگام خرید، با مشکل رو به رو باشند.

قابلیت Anti goasting یا ضد شبح و قابلیت N-Key Rollover کیبوردها

در این مقاله قصد داریم در خصوص دو ویژگی‌ کیبوردها، توضیحاتی ارائه دهیم. این اطلاعات در خرید‌های بعدی به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید و کیبوردی متناسب با نیاز‌های خود انتخاب نمایید.

آشنایی با دو ویژگی کیبورد های کامپیوتری

در ادامه شما را با دو ویژگی بسیار مهم در کیبوردها آشنا خواهیم کرد.

قابلیت N-Key Rollover

عددی که در مقابل این عبارت نوشته می‌شود، نشان می‌دهد که در یک زمان واحد، قابلیت انتخاب چند کلید کیبورد به صورت همزمان وجود دارد. به عبارت ساده یعنی : چند کلید کیبورد را می توانید به صورت همزمان فشار دهید و همه کلیدها به درستی عمل خواهند کرد. به عنوان مثال اگر مقدار N-Key Rollover در یک کیبورد برابر ۶ باشد، کاربر می‌تواند از عملکرد ۶ دکمه اصلی به همراه ۴ دکمه فرعی استفاده نماید. البته بسیاری از کیبوردها در واقعیت، عملکردی مشابه با آن چیز که تولید کننده اعلام کرده است را ندارند.

قابلیت Anti-Ghosting یا آنتی گوستینگ

مشکل Ghosting یا شبح در کیبوردها معمولا زمانی رخ می‌دهد که کاربر چندین دکمه را به صورت همزمان فشار می‌دهد اما دستورات مورد نظر اجرا نمی‌شوند. این اتفاق به صورت خاص برای گیمرها و معمولا در زمان استفاده از کلید‌های WASD رخ می‌دهد. قابلیت Anti-Ghosting (آنتی گوستینگ) از بروز چنین مشکلاتی در کیبورد جلوگیری می‌کند. البته این مشکل ممکن است در کیبوردهای مختلف، به شیوه‌های متفاوتی خودش را نشان دهد. اما به صورت کلی، معضل Ghosting یا شبح در کیبوردها چیزی شبیه به مشکل phantom keypresses است که در کیبوردهای قدیمی با آن مواجه بودیم. کیبوردهای گیمینگ مانند کیبورد XPG SUMMONER و کیبورد گیمینگ مدل INFAREX K10 ای دیتا از این قابلیت در صد در صد کلیدها پشتیبانی می کنند.

اگر می‌خواهید عدد Rollover را در کیبورد خود مشاهده کنید، باید سری به gadzikowski بزنید و تست مربوطه را انجام دهید.

از نظر گیمرهای حرفه‌ای، قابلیت N-Key Rollover در کیبوردها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که هر چه این عدد بالاتر باشد، یعنی گیمر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین دکمه را فشار داده و دستوراتش را اجرا کند. اما حقیقت این است که برای گیمرهای معمولی و همچنین افراد عادی، قابلیت استفاده از ۶ کلید همزمان کاملا کافیست. به نظر می‌رسد که مانور دادن شرکت‌های تولید کننده بر روی این ویژگی، تنها به منظور بازار گرمی و افزایش فروش انجام می‌شود.

پس هر گاه تصمیم به خرید یک کیبورد جدید گرفتید، بهتر است نگاه دقیق‌تری به قابلیت‌ Anti-Ghosting  و قابلیت N-Key Rollover انداخته و از عملکرد درست این ویژگی‌ها در کیبورد خود اطمینان حاصل کنید.