استاندارد USB 3.2 در راه است : USB 3.0 و USB 3.1 را فراموش کنید

به خاطر دارید که وقتی نسل جدید استاندارد USB 3.0 یعنی USB 3.1 به بازار آمد، چطور پیشتاز شد و نسخۀ قدیمی‌تر را از میدان به درکرد؟ بسیار خب، تاریخ در حال تکرار شدن است. مجمع اجرایی یو اس بی (USB-IF) در MWC 2019 اعلام کرد که استاندارد USB 3.2 علاوه بر ویژگی‌های پیشرفته‌تر نسخۀ خود، مشخصات نسخه‌های قبلی یعنی USB 3.0 و USB 3.1 را هم حفظ کرده است.

استاندارد USB 3.2

تمام ویژگی‌های USB 3.0 و USB 3.1 در نسل جدید یعنی استاندارد USB 3.2 هم مدنظر قرار گرفته است. حداکثر میزان انتقال سرعت در USB 3.1 Gen 1 (که پیش‌ازاین با نام USB 3.0 شناخته می‌شد) 5 گیگابایت در ثانیه بود که به USB 3.2 Gen 1 منتقل و حفظ‌شده است. از سوی دیگر USB 3.1 Gen 2 از سرعت‌های ارتباطی تا 10 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کند، در نسخۀ US 3.2 Gen 2 دیده می‌شود. ازآنجایی‌که توان عملیاتی USB 3.2 دو برابر USB 3.1 Gen 2 یعنی 20 گیگابایت در ثانیه است، استاندارد به‌روز شده را با عنوان USB 3.2 Gen 2×2 نام گذاری کردند.

[table id=1336 /]

USB 3.2 Gen 2×2 برای دستیابی به‌سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه در انتقال داده، از دو کانال پرسرعت استفاده می‌کند که حداکثر سرعت آن‌ها 10 گیگابایت بر ثانیه است. سال گذشته Synopsys گوشه‌ای از سطح عملکردی که می‌توان از استاندارد USB 3.2 Gen 2×2 انتظار داشت را به ما نشان داد. همان‌طور که USB-IF هم بیان کرد، میزبان‌ها و دستگاه‌های USB معمولی به‌عنوان راه‌کارهای تک‌خطی طراحی‌شده‌اند. از طرف دیگر کابل‌های USB Type-C از عملیات چندخطی پشتیبانی می‌کنند که این ویژگی آن‌ها دَری است که به روی عملکرد مقیاس‌پذیر باز می‌شود. درنتیجه استفاده از استاندارد USB 3.2 Gen 2×2 فقط در اتصال USB Type-C ممکن می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با کابل های USB ای دیتا کلیک کنید.

این موضوع که سازندگان و فروشندگان، استاندارد USB 3.2 را با وضوح کامل برای مصرف‌کننده توضیح دهند و ذهن او را در مورد تمام مسائل مربوط به این استانداردها روشن کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای اینکه ازلحاظ فنی به مصرف‌کننده فشار زیادی تحمیل نشده و سردرگم نشود، USB-IF پیشنهاد داده که برای هر استاندارد به‌صورت جداگانه بازاریابی شود. یو اس بی 3.2 نسل1 باید با عنوان USB SuperSpeed شناخته شود، درحالی‌که USB 3.2 Gen 2 و یو اس بی 3.2 نسل 2×2 به ترتیب بانام‌های SuperSpeed USB 10Gbps و SuperSpeed USB 20Gbps معرفی خواهند شد.

در حال حاضر تاریخ مشخصی برای عرضۀ دستگاه‌هایی با استاندارد USB 3.2 در نظر گرفته نشده است. برخی گمان می‌کنند که این دستگاه‌ها ممکن است اواخر سال جاری وارد بازار شوند، اما امکان دارد که روند عرضۀ آن‌ها طولانی‌تر هم باشد. به هر صورت، تاریخ موردنظر احتمالاً کمی پیش از اعمال این استاندارد در فضای مادربرد خواهد بود، زیرا تولیدکنندگان و سازندگان دستگاه‌ها باید کنترل‌کننده‌های مربوط به استاندارد USB 3.2 را در محصولات خود تعبیه کنند.