XPG Gammix S11 Pro ای دیتا: سریع و مقرون به صرفه

حافظه XPG Gammix S11 Pro ای دیتا همانند SX8200 Pro یک اس اس دی سریع با عملکردی مطلوب و در عین حال، دارای نقاط قوت برجسته ای است از جمله عملکرد قابل اتکا، بهره‌وری انرژی، طراحی زیبا، بسته‌ی نرم‌افزاری، 5 سال گارانتی.

اس‌اس‌دی ای‌دیتا XPG Gammix S11 Pro با رابط NVMe M.2 ترکیبی از زیبایی و عملکرد مناسب را ارائه می‌کند. اگر قیمت مدل 1 ترابایتی را در مقایسه با سرعت خواندن 3.5 گیگابایتی و نوشتن 3.0 گیگابایتی در نظر بگیریم، با قیمتی بسیار رقابتی مواجه هستیم. این درایو اس اس دی همچنین دارای یک هیت‌سینک قرمزرنگ لوکس است که این حافظه‌ی ذخیره‌سازی حرفه‌ای را خنک نگه می‌دارد، حتی زمانی که فشار زیادی روی آن باشد.

XPG Gammix S11 Pro ای دیتا

SSD ای‌دیتا XPG SX8200 Pro یکی از محبوب‌ترین SSD ها برای کسانی است که می‌خواهند بهترین قیمت را به نسبت کارایی داشته باشند. Gammix S11 Pro دستورالعمل موفقیت SX8200 Pro را کپی کرده، همانطور که پیش از این، Gammix S11 طراحی SX8200 را کپی کرده بود.

حافظه SSD اس 11 پرو ای دیتا از کنترلر درجه یک رده تجاری Silicon Motion یعنی SM2262EN استفاده می‌کند که در کنار فلش 64L TLC از برند Micron قرار گرفته است. این ترکیب برای کسانی که به دنبال عملکردی سریع هستند، مطلوب خواهد بود. بارزترین تفاوت این دو در این است که Gammix S11 Pro ای دیتا از یک هیت‌سینک قرمز و سیاه استفاده می کند، در حالی که SX8200 Pro دارای یک پخش‌کننده‌ی گرمای نازک‌تر به رنگ سیاه و لزوم استفاده غیر اجباری است. علاوه بر این، فریمور آن‌ها نیز متفاوت است و Gammix S11 Pro ای دیتا در ظرفیت‌های کمتری عرضه شده، یعنی فقط 256 گیگابایت تا 1 ترابایت، در حالی که SX8200 Pro تا 2 ترابایت را هم پشتیبانی می کند.

[table id=1331 /]

ارقام اعلام شده از سوی ای دیتا برای این SSD در حالت ترتیبی، 3.5 گیگابایت برای خواندن و 3.0 گیگابایت برای نوشتن است؛ در عین حال، عملکرد تصادفی 4K به 390,000IOPS برای خواندن و 380,000IOPS برای نوشتن می‌رسد. نرخ ماندگاری سرعت، با تغییر کنترلر از SM2262 در S11 به کنترلرِ جدید SM226EN در S11 Pro تغییر خاصی را نشان نمی دهد. برای  مدل 1 ترابایتی، تا قبل از خارج شدن از شرایط گارانتی، تا نرخ نوشتن 640 ترابایت تعریف شده است؛ اما بسیار بعید است که شما به این نرخ نوشتن حتی بعد از پایان گارانتی دست پیدا کنید.

Gammix S11 Pro ویژگی‌های استانداردی مثل گزارش داده‌های S.M.A.R.T. ، قابلیت تریم (Trim) و پشتیبانی از فرمت NVM یا دستورات پاک کردن ایمن (secure erase) را ارائه می‌کند. همچنین LDPC ECC، حفاظت از داده‌ها از مبدأ تا مقصد (end-to-end) و موتور RAID داخلی برای حفظ یکپارچگی داده‌ها را نیز دارد. البته حافظه کش نوشتن از نوع pseudo-SLC هم دارد، به طوری که یک TLC برنامه‌ریزی شده تا به صورت پویا به عنوان حالت SLC عمل کند. این امر باعث بهبود عملکرد در نوشتن و همچنین خواندن داده‌هایی که هنوز در حافظه‌ی کش (cache) هستند، می‌شود.

نگاه دقیق‌تر به XPG Gammix S11 Pro ای دیتا

XPG Gammix S11 Pro ای دیتا یک اس‌اس‌دی با فرم فاکتور M.2 2280 است که از طریق یک درگاه PCIe 3.0 x4 به هاست متصل می‌شود و با پروتکل NVMe 1.3 ارتباط برقرار می‌کند. مدل 1 ترابایتی که در این بررسی انتخاب کرده‌ایم، دارای طراحی PCB دوطرفه است، یعنی در هر طرف آن اجزایی وجود دارد.

ای‌دیتا برخلاف دیگران، هوشمندانه برچسب مشخصات را در پشت این SSD چسبانده تا خللی در زیبایی آن ایجاد نکند. این شرکت با هیت‌سینک قرمز و سیاه چشم‌نواز بر روی PCB سیاه‌رنگ، کاری کرده که زیبایی و ظاهر این درایو به مراتب بهتر از بسیاری از دیگر نمونه‌های موجود در بازار باشد.

SMI SM2262EN از برند Silicon Motion یک کنترلر NVMe از نوع کانال B است که از کش DRAM برای افزایش سرعت دسترسی به لایه‌ی ترجمه فلش (FTL- Flash Translation Layer) استفاده می‌کند. این ابزار به نوبه‌ی خود در مقایسه با برخی از دستگاه‌های جدیدتر بدون DRAM که در بازار موجود است، به بهبود فرایندهای مدیریت فلش و کاهش تأخیر کمک می‌کند. کش DRAM در Gammix S11 Pro ای دیتا بین دو پکیج DDR3L DRAM 512 مگابایتی از برند نانیا (NANYA) تقسیم می‌شود که کاملا همانند مدل SX8200 Pro است.

علاوه بر این، چهار پکیج NAND به این کنترلر NVMe متصل شده که در هر طرف از PCB دو پکیج قرار گرفته است. ویژگی over-provisioning در S11 Pro تعبیه نشده، در حالی که در مدل قبلی، یعنی S11 وجود داشت. پس به جای دسترسی به 960 گیگابایت، همه‌ی 1024 گیگابایت را در اختیار دارید، یا آن‌گونه که سیستم‌عامل ویندوز در دیسک منیجمنت (disk management) گزارش می‌دهد، 953.85 گیگابایت در دسترس شماست.

رقبای XPG Gammix S11 Pro ای دیتا

در اینجا XPG Gammix S11 Pro ای دیتا را با شماری از درایوهای درجه یک مقایسه می‌کنیم. این مقایسه شامل دوقلوهای تقریبا یکسانی، یعنی ای‌دیتا XPG SX8200 Pro و ماشکین Mushkin Pilot-E و همچنین سامسونگ 970 EVO Plus و 970 PRO می‌شود. به علاوه مدل‌های مقرون به صرفه‌تر کورسیر Force MP510 و اینتل SSD 660p نیز حضور دارند. در صدر این‌ها، مدل Optane SSD 905p از اینتل را که بسیار گران‌تر است اضافه کردیم و در کنار آن‌ها SSDهای ارزان‌تر برند کورسیر که از رابط ساتا استفاده می‌کنند و هارد دیسک وسترن دیجیتال Black را قرار دادیم تا مقایسه‌ای درست صورت بگیرد.

بارگذاری صحنه‌ی بازی براساس Final Fantasy XIV

بنچمارک Final Fantasy XIV StormBlood یک بنچمارک رایگان مبتنی بر دنیای واقعی گیم است که مدت زمان بارگذاری و لود بازی را به آسانی و دقیق و بدون خطای کرنومتر مقایسه می‌کند.

برای کسانی که به مدت زمان لود و بارگذاری گیم اهمیت می‌دهند، باید بگوییم که S11 Proزمان 18.55 ثانیه را ثبت کرد و  با کسری از ثانیه، بهتر از SX8200 Pro عمل نمود.

نرخ انتقال براساس DiskBench

ما از بنچمارک DiskBench برای تست عملکرد در انتقال فایل استفاده می‌کنیم و 50 گیگابایت داده‌های شخصی خود را استفاده می‌کنیم. مجموعه داده‌های ما شامل 31227 فایل در انواع مختلف مانند تصاویر، PDFها و فیلم‌ها است. ما فایل‌ها را در یک فولدر جدید کپی می‌کنیم و سپس با تست خواندن یک فایل 6.5 گیگابایتی که تازه نوشته شده، ادامه می‌دهیم.

اس اس دی ای‌دیتا S11 Pro برخلاف نتایجش در زمان بارگذاری بازی، در کپی کردن فولدر 50 گیگابایتی، 100 مگابایت بر ثانیه آهسته‌تر از SX8200 Pro عمل کرد؛ اما درایو ماشکین Pilot را با اختلاف 27 مگابایت بر ثانیه‌ای پشت سر گذاشت.

تست ردیابی و تِرِیس براساس PCMark 8 تست 2.0

PCMark 8 یک بنچمارک مبتنی بر ردیابی (trace) است که از مایکروسافت آفیس، مجموعه‌ی Adobe Creative، World of Warcraft و بتلفیلد 3 استفاده می‌کند تا عملکرد دستگاه‌های ذخیره‌سازی را در سناریوهای دنیای واقعی بسنجد.

به نظر می‌رسد که SX8200 Pro فریمور اجرایی سریع‌تری نسبت به S11 Pro دارد؛ اما به طور کلی، S11 Pro هنوز هم یک درایو با رتبه‌ی بالا و عالی محسوب می‌شود.این SSD بهتر از Pilot-E و وسترن دیجیتال Black SN750 عمل کرده و سریع‌تر از MX500 است و به طور قطع عملکرد هارد دیسک را زیر پا له کرده است.‌

SYSmark 2014 SE

SYSmark نیز همانند PCMark از برنامه‌های واقعی برای اندازه‌گیری عملکرد سیستم استفاده می‌کند؛ اگرچه SYSmark چیزهای بسیار بیشتری را در نظر می‌گیرد. این بنچمارک از 14 برنامه‌ی مختلف برای اجرای بار کاریِ (workload) واقعی با مجموعه داده‌های واقعی استفاده می‌کند تا تأثیر عملکرد کلی سیستم بر تجربه‌ی کاربر را اندازه‌گیری کند. SYSmark 2014 SE از شرکت BAPCo مجموعه‌ی کاملی از برنامه‌ها را برای تست‌های خود نصب می‌کند که شامل مایکروسافت آفیس، گوگل کروم، Corel WinZip، چندین برنامه از شرکت ادوبی و GIMP می‌شود. این کار باعث می‌شود این برنامه، یک تست بسیار خوب برای اندازه‌گیری مدت زمانی باشد که طول می‌‌کشد تا برنامه‌های پرکاربرد روی یک سیستم‌عامل تازه نصب شده، نصب شوند.

SYSmark آنچه ما را پیش از این دیده بودیم، تکرار و تصدیق می‌کند. S11 Pro با امتیازی خوب در همان جایگاه قبلی قرار دارد؛ اما SX8200 Pro اگرچه با فاصله‌ای اندک، در مقامی بهتر قرار گرفته است.

تست ردیابی SPECworkstation 3

SPECworkstation 3 نیز مانند PCMark 8 یک بنچمارک مبتنی بر ردیابی (trace) است؛ اما به گونه‌ای طراحی شده است که با برنامه‌های حرفه‌ای‌تر فشار بیشتری به سیستم وارد کند و عملکرد آن را اندازه‌گیری نماید. مجموعه‌ی کامل شامل بیش از 30 بار کاری (workload) است، ولی ما تصمیم گرفتیم که بنچمارک را فقط با استفاده از 15 مورد از آن‌ها اجرا کنیم و برای امتیازدهی، نتایج را به پنج بخش تقسیم نماییم که شامل رسانه و سرگرمی (Media & Entertainment)، توسعه‌ی محصول (Product Development)، علوم زندگی (Life Sciences)، انرژی (Energy)، و کارهای عمومی (General Operations) می‌شود.

S11 Pro در آزمایش‌هایی که ورک‌لودهای (workloads) سبکی هستند که در استفاده‌های معمول کاربران انجام می‌گیرند، با فاصله‌ای اندک، عقب‌تر از SX8200 Pro جای می‌گیرد. اگرچه در بنچمارک SPECworkstation 3 می‌توانیم برعکس این را ببینیم. به نظر می‌رسد که S11 Pro در بارگذاری‌های عمومی‌تر مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد و می‌تواند عملکرد پایدارتری داشته باشد.

تست مصنوعی براساس ATTO

ATTO یک برنامه‌ی ساده و رایگان است که تولیدکنندگان ‌SSD معمولا برای تعیین مشخصات عملکردی در خواندن و نوشتن ترتیبی، از آن استفاده می‌کنند. همچنین به ما این درک و بینش را می‌دهد که چگونه یک دستگاه اندازه‌های متفاوت فایل را مدیریت می‌کند.

عملکرد خواندن S11 Pro در بنچمارک ATTO در حد چند مگابایت بر ثانیه متفاوت از SX8200 Pro بود و در نوشتن کمی کندتر بود. در مجموع ای‌دیتا S11 Pro سرعت 3.4 گیگابایت بر ثانیه را برای خواندن و 2.9 گیگابایت بر ثانیه را برای نوشتن ثبت کرد.

تست مصنوعی براساس iometer

iometer یک بنچمارک پیشرفته و قابل پیکربندی به صورت حرفه‌ای است که تولیدکنندگان اغلب برای سنجش کارایی دستگاه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند.

S11 Pro در تست iometer توانست کمی بهتر عمل کند. سرعت خواندن آن به 3.5 گیگابایت بر ثانیه رسید، در حالی که در نوشتن بر همان رقم 2.9 گیگابایت بر ثانیه باقی ماند. S11 Pro در QD1 برخی از سریع‌ترین زمان‌های واکنش را در کل گروه نشان داد که تنها از اینتل Optane 905p بهتر نبود. حتی با میانگین QD1-4، این درایو ثابت می‌کند که یکی از سریع‌ترین SSDهای موجود در بازار است. و در نهایت در QD بالای 128، عملکرد آن در حالت تصادفی و رندوم، به 365000 IOPS در خواندن و 412000 IOPS در نوشتن رسید.

عملکرد نوشتن ترتیبی پایدار

مشخصات رسمی سرعت نوشتن (write) تنها بخشی از تصویر کلی عملکرد است. بیشتر تولیدکنندگان SSD یک کش بافر pseudo-SLC را پیاده‌سازی می‌کنند که یک ناحیه‌ی سریع از فلش برنامه‌ریزی‌شده‌ی SLC است و داده‌های ورودی را جذب می‌کند. هنگامی که بار کاری به خارج از کش pseudo-SLC منتقل می‌شود و در فلش TLC یا QLC «بومی» اجرا می‌شود، پایداری در سرعت نوشتن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ما از iometer استفاده می‌کنیم تا اس اس دی را برای نوشتن‌های ترتیبی در 15 دقیقه تحت فشار قرار دهیم. با این کار می‌توانیم سایز بافر pSLC و عملکرد SSD را بعد از پر شدن بافر اندازه‌گیری کنیم.

S11 Pro همانند ای‌دیتا SX8200 Pro کش بزرگی دارد؛ اما پس از نوشتن به مقدار بسیار زیاد، عملکرد آن  کاهش می‌یابد. کش S11 Pro می‌تواند سرعت 2.9 گیگابایت بر ثانیه را برای 162 گیگابایت داده حفظ کند و پس از آن، عملکرد آن به میزان متوسط 930 مگابایت بر ثانیه تنزل می‌یابد. البته بعد از نوشتن 670 گیگابایت، یک تنزل عملکردی دیگر را نیز شاهد هستیم که در این مقطع به سرعت 540 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

مصرف انرژی

ما از Quarch HD Programmable Power Module استفاده می‌کنیم تا درک عمیق‌تری از مشخصات مصرف انرژی به دست آوریم. مصرف انرژی در حالت بیکاری (Idle) یکی از جنبه‌های مهمی است که باید در نظر گرفته شود، مخصوصا وقتی که به دنبال یک درایو جدید برای لپ‌تاپ می‌گردید. برخی از SSDها می‌توانند در حالت بیکاری چندین وات مصرف کنند، در حالی که مدل‌های بهتر، فقط چند میلی‌وات نیاز دارند. متوسط مصرف انرژی در حالت بار کاری (workload) و حداکثر مصرف، دو جنبه‌ی دیگر از مصرف  انرژی هستند؛ اما عملکرد به ازای هر وات بسیار مهم‌تر است. ممکن است یک درایو در هر بار کاری معین، انرژی بیشتری مصرف کند، ولی انجام سریع‌تر یک کار باعث می‌شود که درایو سریع‌تر وارد حالت بیکاری شود که در نهایت منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

مصرف انرژی S11 Pro کمی بیشتر از SX8200 Pro است. S11 Pro به طور میانگین مصرف برقی مشابه ماشکین Pilot-E دارد. این اس‌اس‌دی با متوسط 220 مگابایت بر ثانیه به ازای هر وات مصرفی، مقام دوم را از نظر بهره‌وری به دست می‌آورد که بسیار نزدیک به وسترن دیجیتال Black SN750 است. مصرف فقط 12 میلی‌وات در حالت بیکاری و فعال بودن ASPM، نشان می‌دهد که موقع بیکار بودن هم بهره‌وری خوبی دارد.

نتیجه‌گیری

چه به دنبال این باشید که SSD با رابط ساتا (SATA) را به یک درایو سریع‌تر با رابط NVMe ارتقا دهید و چه به دنبال درایو جدیدی باشید که تجربه‌ی گیمینگ شما را چند پله بالاتر ببرد، حتما باید نگاهی جدی به ای‌دیتا XPG Gammix S11 Pro بیندازید. با توجه به تجربه‌ای که ما از کار کردن با آن داریم، پیشنهاد دادن آن کار ساده‌ای است.

ظاهر درایو با PCB سیاه‌رنگ و هیت‌سینک قرمز و مشکی براق، بسیار زیباست. به عبارت دیگر، به همان اندازه که به نظر می‌رسد، سریع است و نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر، زیباتر و چشم‌نوازتر است.

در حالی که هرکدام از SSDهای Pro ای‌دیتا از اجزای یکسانی تشکیل شده‌اند، از فریمور متفاوتی برخوردار هستند. همین موضوع باعث تفاوت‌هایی در عملکرد آن‌ها در هنگام تست‌ها شده است، جایی که SX8200 Pro در کارهای سبک از S11 Pro پیشی گرفت و در تست‌های انتقال فایل نیز بهتر بود. اما S11 Pro در کارهای سنگین‌تر از برادر خود جلو افتاد و پایدارتر بود و از نظر مصرف برق نیز کمی بهره‌وری بهتری داشت که آن را در فهرست مقایسه‌ی ما، به مقام دوم رساند. اگر در وهله‌ی اول به گیمینگ اهمیت می‌دهید، اکثر SSDهای NVMe تقریبا مشابه عمل می‌کنند.

علاوه بر این S11 Pro از قیمتی رقابتی نیز برخوردار است و با 5 سال گارانتی عرضه می‌شود که آن را در حد و اندازه‌های SSDهای برتر بازار قرار می‌دهد. همچنین پشتیبانی شرکت شامل یک جعبه ابزار SSD و نرم‌افزار رایگان Acronis True Image نیز می‌شود.

به طور خلاصه، ای‌دیتا XPG Gammix S11 Pro عملکرد بسیار بهتری را نسبت به اکثر SSDهای معمولی ارائه می‌کند. مطمئنا بسیار ارزان‌تر از وسترن دیجیتال Black SN750 و سامسونگ 970 EVO Plus است که باعث می‌شود انتخاب بسیار خوبی برای کسانی باشد که به دنبال توازنی بین سرعت و قیمت می‌گردند. SSDهای ارزان‌تری مثل EX950 از برند HP و Force MP510 از برند کورسیر وجود دارند، ولی این مدل‌ها هیت‌سینک ندارند. اگر قصد دارید در عین دستیابی به بالاترین سرعت NVMe کمی از قیمت هم کم کنید، مدل‌هایی خواهید یافت؛ اما اگر همه‌ی این ویژگی‌ها را در کنار ظاهری زیبا می‌خواهید، پیدا کردن رقیب برای این درایو ای‌دیتا بسیار دشوار است.