بررسی درایو اس اس دی ADATA XPG Spectrix S40G 1 TB M.2 NVMe

بررسی درایو اس اس دی ADATA XPG Spectrix S40G 1 TB M.2 NVMe

بررسی ای‌دیتا XPG Spectrix S40G با ظرفیت 1 ترابایت و رابط M.2 NVMe

نقاط قوت:

* نور RGB قابل تنظیم
* عملکرد بسیار خوب در هنگام استفاده‌ی واقعی
* بالاترین نرخ سرعت خواندن ترتیبی که تا به حال دیده‌ایم
* سرعت در نرخ‌های ترتیبی، بسیار بیشتر از درایوهای ساتا (SATA)
* بدون نیاز به کابل اضافی برای RGB
* کش MLC با حجم زیاد؛ اگر ظرفیت آن کمتر از 66 درصد باشد، به طور کامل در حالت MLC اجرا می‌شود
* عملکرد خوب از نظر میزان حرارت تولیدی
* 5 سال گارانتی تعویض آونگ
* فرم فکتورِ جمع‌وجور

ویژگی برجسته‌ی ای‌دیتا XPG Spectrix S40G

ای‌دیتا XPG Spectrix S40G اولین اس‌اس‌دی M.2 در بازار است که با نورپردازی RGB قابل تنظیم ارائه شده است. این SSD از ترکیب هوشمندانه‌ی هشت LED و یک دیفیوزور استفاده می‌کند تا تصویری از یک درایو با روشنایی ملایم ایجاد کند. استفاده از نرم‌افزار ای‌دیتا بسیار آسان است و الگوهای آماده‌ی زیادی را ارائه می‌کند و کنترل زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید روشنایی آن را با رنگ تِمِ کِیس خود مطابقت دهید. برخلاف بسیاری دیگر از روش‌ها، شما مجبور نیستید که یک کابل اضافی را به درایو متصل کنید که به عنوان منبع تغذیه‌ی LEDها و رساندن دستورات کنترل RGB استفاده شود- ای‌دیتا همه چیز را از طریق رابط NVMe PCIe در اس‌اس‌دی S40G مدیریت می‌کند.

عملکرد ای‌دیتا XPG Spectrix S40G

از لحاظ عملکرد، نتایج بسیار خوبی از کنترلر Realtek RTS5762 و فلش Intel TLC مشاهده می‌کنیم که به دلیل کش DRAM و یک کش نوشتن با حجم زیاد است. به طور کلی، هنگامی که Spectrix S40G در بنچمارک‌های ما برای استفاده‌ی واقعی آزمایش می‌شود، فقط به اندازه‌ی چند تار مو، عقب‌تر از سریع‌ترین درایوهای NVMe که تست کرده‌ایم، قرار می‌گیرد- در حد 2 درصد. بنابراین، از نظر عملکرد، شبیه به اینتل 760p، وسترن دیجیتال Black، سامسونگ 970 EVO، سامسونگ 970 Pro و ای‌دیتا SX8200 Pro است. وقتی صحبت از عملکرد در خواندن ترتیبی با عمق صفِ کم می‌شود، کنترلر Realtek واقعا می‌درخشد، جایی که ادعای صدرنشینی در بین تمام درایوهایی دارد که ما تست کرده‌ایم. در بقیه‌ی فاکتورها هم قابل اتکا است و تنها کمی از درایوهای رقیب عقب‌تر است؛ اما آنچه مهم است، عملکرد آن در استفاده‌ی واقعی است.

SSDهای مدرنِ مبتنی بر TLC بخشی از فلش‌های خود را در حالت SLC اجرا می‌کنند تا به نرخ‌های بهتری برای بارگذاری‌های سنگین، دست پیدا کنند؛ چرا که نوشتن در حالت SLC بسیار سریع‌تر از نوشتن در حالت TLC است. در حالی که معمولا کش‌های SLC را در ناحیه‌ی 10 گیگابایتی مشاهده می‌کنیم، Spectrix S40G مسیر متفاوتی را در پیش می‌گیرد. کنترلر Realtek به جای SLC، از حالت MLC استفاده می‌کند که از حالت SLC کندتر است اما با سرعت 2 گیگابایت بر ثانیه، به اندازه‌ی کافی سریع است. مزیت این کار این است که کش مبتنی بر MLC انداز‌ی حافظه‌ی کش را به طور موثری، دو برابر می‌کند زیرا دو بیت را در هر سلول ذخیره می‌کند، در حالی که SLC فقط یک بیت را ذخیره می‌کند. نتیجه‌ی آزمایش تا حدودی غافلگیرکننده است که S40G همیشه در حالت MLC می‌نویسد تا زمانی که دیسک کاملا پر شود. فقط در این زمان به TLC سوئیچ می‌کند که به این معناست که باید سخت‌تر کار کند تا داده‌ی موجود در MLC را به TLC منتقل کند و برای داده‌های بعدی که در شرف آمدن هستند، فضا خالی کند و در عین حال، درخواست‌های خواندن/نوشتن را که از طرف سیستم‌عامل می‌آیند، مدیریت کند. در نتیجه، وقتی که در این حالت است، عملکرد آن در نوشتن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد (سرعت آن تا حدود 400 مگابایت بر ثانیه پایین می‌آید). به طور متوسط​، سرعت 600 مگابایت بر ثانیه را ثبت می‌کند که بسیار مناسب است و بهتر از QLC و اکثر درایوهای ساتا (SATA) است و قابل مقایسه با بسیاری از SSDهای NVMe از نوع TLC نیز خواهد بود.

دمای ای‌دیتا XPG Spectrix S40G در حالت‌های مختلف

عملکرد این اس‌اس‌دی از نظر داغ شدن هم مناسب است. این درایو می‌تواند پیش از آنکه به حالت انسداد (throttling) برسد (بالای 80 درجه‌ی سانتی‌گراد)، چند صد گیگابایت را با نهایت سرعت بنویسد. حالت انسداد در چند مرحله اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود عملکرد فورا سقوط نکند و اگر دوباره دما کاهش یابد، به سرعت قبل باز گردد.

برخی از SSD‌های RGB قبلی، مشکلات داغ شدن را تجربه کرده‌اند؛ زیرا LEDها خود باعث افزایش گرما در خارج از SSD می‌شدند. ما تست سریعی را برای Spectrix S40G در هر دو حالت بی‌کار (idle) و نوشتن با سرعت بالا انجام دادیم و حالتی را که LEDها روشن هستند با حالتی که خاموش هستند، مقایسه کردیم. در هر دو حالت، دمای درایو تنها 1 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است که بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.

قیمت ای‌دیتا XPG Spectrix S40G

با توجه به قیمت نسخه‌ی 1 ترابایتی ای‌دیتا XPG Spectrix S40G نمی‌توان آن را ارزان به شمار آورد. در عین حال، مقرون به صرفه‌تر از برخی از رقبای خود مانند وسترن دیجیتال Black، سامسونگ 970 Evo و Pro است. SSD مورد علاقه‌ی ما از نوع NVMe، ای‌دیتا SX8200 Pro است که قیمت کمتری دارد. گزینه‌های اقتصادی‌تری هم وجود دارند که ارزان‌تر هستند ولی از نظر عملکرد نیز در رده‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند. اگر می‌توانید با عملکرد ضعیف‌تر کنار بیایید، ارزان‌ترین درایوهای QLC تا حدود 100 دلار هم پیدا می‌شوند. صرف نظر از ویژگی‌هایی که آلترناتیوها و جایگزین‌های XPG Spectrix S40G دارند، آنچه باعث می‌شود این SSD برجسته شود، نور RGB و شارژ اضافی برای این قابلیت منحصر به فرد است. در مجموع، XPG Spectrix S40G یک اس‌اس‌دی با عملکرد فوق‌العاده است که ویژگی‌هایی لوکس و به قولی، لاکچری را هم ارائه می‌کند.