بررسی اس اس دی اکسترنال ای دیتا SE800 توسط رسانه pcworld

بررسی ای دیتا SE800

اکثر اس‌اس‌دی‌های قابل حمل و کوچک که با نام SSDهای اکسترنال هم شناخته می‌شوند، ظاهری زمخت و بدقواره دارند؛ اما اس اس دی قابل حمل ای‌دیتا SE800 در این زمینه یک استثناست که استاندارد IP68 را هم دریافت کرده است. داشتن این استاندارد به این معناست که می‌توانید این SSD را بدون نگرانی از آسیب دیدن آن، در استخر بیندازید یا به فضای باز ببرید. البته اینکه آیا کسی اس‌اس‌دی را در استخر می‌اندازد، بحث دیگری است. ما پیشنهاد می‌کنیم که این SSD را انتخاب کنید؛ چون هم ارزان‌تر است و هم سرعت آن به اندازه‌ی پرچم‌داران این عرصه است. (این اس‌اس‌دی، توسط تحریریه‌ی سایت معتبر pcworld به عنوان SSD اکسترنال برتر انتخاب شده است.)

طراحی و ویژگی‌های SSD اکسترنال ای دیتا SE800

دلیل اینکه اس‌اس‌دی اکسترنال SE800 را در دسته‌ی بسیار کوچک و سبک قرار داده‌ایم، ابعاد و وزن آن است. این SSD با ابعاد 71.12 × 43.18 × 10.16 میلی‌متر و وزن تقریبا 40 گرمی، ساخته شده است. این ابعاد، در بین رقبای این اس‌اس‌دی بی‌نظیر است و رقیبان آن (سامسونگ T5 و T7، سن‌دیسک Extreme Pro، کروشیال X8 و…) ابعادی نسبتا بزرگ‌تر دارند. البته همه‌ی این SSDها به قدری کوچک هستند که در کف دست یا در جیب پیراهن جا می‌شوند.

اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌دیتا SE800 در دو رنگ مشکی و آبی پررنگ عرضه شده است. چشم‌گیرترین ویژگی ظاهری آن، درپوشی پلاستیکی است که روی پورت یواس‌بی Type-C قرار دارد و با برداشتن آن، پورت نمایان می‌شود. این درپوش که برای محافظت از پورت در هنگام حمل‌ونقل تعبیه شده است، یکی از دلایل اصلی در اخذ استاندارد IP68 برای این SSD است. بدون وجود این درپوش، این درایو نمی‌توانست از آزمون باقی ماندن در عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه، سربلند بیرون بیاید. این تست برای کسب استاندارد IP68 ضروری است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با استانداردهای IP و MIL-STD در گجت ها

توجه داشته باشید که اس اس دی ای‌دیتا SE800 از USB 3.2 Gen 2 (با نام Super Speed USB 10Gbps هم شناخته می‌شود) استفاده می‌کند و نه از  20Gbps Gen 2×2 که دو کاناله است (با نام Super Speed USB 20Gbps هم به کار می‌رود). با نام‌های این نسل‌های یواس‌بی کمی گیج شدید؟ شما تنها نیستید. این مدل نامگذاری، گیج‌کننده‌ترین، ناامیدکننده‌ترین و طولانی‌ترین نام‌هایی است که در تاریخ صنعت کامپیوتر انتخاب شده است.

SSD ای دیتا SE800 در دو ظرفیت 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی ارائه شده است و 3 سال گارانتی آونگ را با خود دارد. شرکت ای‌دیتا (Adata)، میزان TBW (ماکزیمم داده‌ای که می‌توان روی SSD نوشت- TerraBytes Written) را مشخص نکرده است؛ البته سایر برندهای اس‌اس‌دی‌های اکسترنال نیز این اطلاعات را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. تراشه‌ی NVMe این اس اس دی، از شرکت Innogrit است و فلش مموری‌های NAND، در 96 لایه و به صورت روی هم قرار گرفته، لایه‌ای و در سه جهت (3D) به کار رفته است.

عملکرد اس اس دی اکسترنال ای دیتا SE800

بنچمارک CrystalDiskMark 6 به اس‌اس‌دی SE800 برای سرعت نوشتن، رتبه‌ای متوسط داده است که نسبت به سامسونگ T7 سرعت کمتری دارد. اما از سوی مقابل، در تست 48 گیگابایتی سایت pcworld برای سرعت نوشتن، بهترین رقیب برای SSD سامسونگ بوده است. البته اس اس دی SE800 در همان تست CrystalDiskMark 6 برای سرعت خواندن نیز، امتیاز بسیار خوبی کسب کرده است.

از یاد نبرید که شاید نتایج بنچمارک CrystalDiskMark 6 برای انتقال داده‌هایی تا حجم 1 گیگابایت درست باشد، ولی هرچقدر حجم داده‌های منتقل شده، افزایش یابد، تفاوت بین عملکرد SSDها بیشتر و بهتر آشکار می‌شود. عملکرد هیچ‌یک از اس‌اس‌دی‌های اکسترنال و به طور کلی انواع SSDها در واقعیت، به اندازه‌ی امتیازهای ترکیبی بنچمارک‌هایی مثل CrystalDiskMark 6 و AS SSD نیست. نتایج pcworld از انتقال مجموعه فایل‌هایی با حجم 48 گیگابایت، همین مسئله را اثبات می‌کند. طبق این تست، SSD قابل حمل SE800 در سرعت نوشتن، رتبه‌ی اول را کسب نکرده ولی جایگاه خوبی دارد. در خواندن نیز بسیار سریع است.

بنچمارک ای دیتا SE800

اس اس دی ای دیتا SE800 در بین جدیدترین SSDهای اکسترنال با رابط NVMe که سایت pcworld بررسی کرده، با اختلاف بسیار کمی نسبت به رده‌های بالاتر، رتبه‌ی سوم را به دست آورده است. این SSD اکسترنال با اقتدار خود را از همه‌ی اس‌اس‌دی‌هایی که از رابط SATA استفاده می‌کنند، متمایز کرده و بر همه‌ی آن‌ها برتری دارد.

تست ای دیتا SE800

تست انتقال مجموعه فایل‌های 48 گیگابایتی که سایت pcworld انجام داده، با نسخه‌ی 64 بیتی از ویندوز 10 و با پردازنده‌ی Core i7-5820K بر روی مادربورد Asus X99 Deluxe انجام شده که از چهار رم DDR4 برند کینگستون با ظرفیت هرکدام 16 گیگابایت و کارت گرافیکی انویدیا GT 710 1GB x2 PCIe و پورت USB 3.1 Gen 2 از برند Asmedia (مدل ASM2142) بهره می‌برده است. همچنین از رابط Thunderbolt 3 مدل Gigabyte GC-Alpine و ورژن 3.4.6 از نرم‌افزار Softperfect Ram Disk در این تست استفاده شده است.

اس‌اس‌دی قابل حمل ای‌دیتا SE800؛ یک انتخاب برد-برد

اس اس دی قابل حمل SE800 با درپوش ضد آب خود، در برابر غوطه‌ور شدن در مایعات، مقاوم است. وقتی همان عملکرد رقبای خود را ارائه می‌کند و در عین حال، قیمت آن نسبت به رقیبان کمتر است، خرید آن را کاملا به‌صرفه می‌کند. اگر به ویژگی‌های خاص مثل اسکنر اثر انگشت فکر نمی‌کنید، این SSD اکسترنال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

SE800 در یک نگاه

SSD ای دیتا SE800 در سرعت خواندن بسیار عالی است و در سرعت نوشتن نیز، انتظارها را برآورده می‌کند. در عین حال، قیمت کمتری نسبت به رقبا دارد و از استاندارد IP68 بهره می‌برد. برخلاف این اس اس دی ای‌دیتا، سایر اس‌اس‌دی‌های قابل حمل و کوچک، ظاهر جذابی ندارند و این مدل، جزء اولین‌هایی است که استاندارد IP را اخذ کرده است و می‌تواند در عمق آب دوام بیاورد.

نکات مثبت ای دیتا SE800 :

  • سرعت خواندن بسیار بالا
  • استاندارد IP68 با درپوش برای پورت USB
  • مقرون به صرفه‌تر از رقبای خود

نکات منفی ای دیتا SE800 :

  • سرعت نوشتن، از رقبا اندکی کمتر است