ارتقای اس‌اس‌دی M.2 پلی‌استیشن 5 (نحوه نصب)

به‌ روزرسانی جدید اسناد مربوط به کنسول پلی‌استیشن 5 حاکی از آن است که کاربران بتا قابلیت اتصال یک اس‌اس‌دی M.2 به این کنسول بازی را در اختیار دارند. این SSD حتما باید با مشخصات نه چندان سخت‌گیرانه‌ی سونی مطابقت داشته باشد.

در این مطلب نحوه نصب اس‌اس‌دی M.2 در کنسول PS5 را یاد می‌گیرید.

اگر در مورد اس‌اس‌دی M2 اطلاعات کافی ندارید ابتدا مقاله M2 SSD چیست را مطالعه کنید.

ارتقای SSD کنسول پلی‌استیشن 5

سونی رسما اعلام کرد با انتشار آپدیتِ بتای جدیدش، کاربران سرانجام به قابلیت ارتقای حافظه داخلی کنسول PS5 دسترسی پیدا می‌کنند. حالا گیمرهایی که در برنامه بتای سونی مشارکت کرده‌اند امکان نصب یک اس‌اس‌دی M.2 برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی کنسول نسل جدید سونی را در اختیار دارند.

این ویژگی فعلا فقط برای کاربران بتا ارائه شده است. قابلیت ارتقای اس‌اس‌دی M.2 داخلی پلی‌استیشن 5 در آپدیت جدید سیستم عامل این کنسول در دسترس قرار می‌گیرد.

در این مقاله راهنمایی لازم برای انجام این کار ارائه شده است. دقت کنید که ویژگی‌ها و مشخصاتی که در این مقاله اشاره شده ممکن است در نسخه نهایی سیستم عامل PS5 تغییر کند.

از زمانِ عرضه‌ی کنسول جدید سونی، این ویژگی به کاربران وعده داده شده بود. حتی در کالبدشکافی‌های اولیه نیز وجودِ سینی مخصوص نصب اس‌اس‌دی M.2 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. براساس شایعه‌ای که مدتی پیش منتشر شده بود، قابلیت ارتقای فضای ذخیره‌سازی پلی‌استیشن 5 در تابستان ارائه می‌شود و حالا به‌ نظر می‌رسد این شایعه صحت داشته است.

در حال حاضر برای استفاده از اس‌اس‌دی‌های USB به عنوان فضای ذخیره‌سازی PS5 محدودیت‌هایی وجود دارد. مهمترین آنها عدم توانایی در اجرای بازی‌ها از روی این اس‌اس‌دی‌ها است. فضای ذخیره‌سازی 667 گیگابایتی پلی‌استیشن 5 را نمی‌توان کم و ناکافی به حساب آورد.

اما با توجه به افزایش حجم بازی‌هایی مانند Call of Duty: Warzone که به بیش از 52 گیگابایت فضا نیاز دارند، گیمرهای حرفه‌ای بلافاصله با مشکل کمبود فضا مواجه خواهند شد.

اس‌اس‌دی داخلی PS5

ارتقای فضای داخلی کنسول‌های بازی همواره اقدامی پرهزینه به حساب می‌آمد. در واقع این یکی از روش‌هایی بود که شرکت‌های تولیدکننده کنسول‌های بازی از آن درآمد جانبی داشتند. اما به نظر می‌رسد سونی با عرضه کنسول بازی پلی‌استیشن 5 قصد دارد این رویه را تغییر دهد.

این شرکت با قرار دادن یک اسلاتِ M.2 در قسمت پشتی کنسول بازی جدید خود، امکان نصب یک اس‌اس‌دی با اینترفیس PCIe 4.0 x4 و فرم فاکتور 2230، 2242، 2260، 2280 و 22110 را میسر کرده است.

البته این قابلیت فعلا در دسترس کاربران بتا قرار گرفته است. آپدیت بتای سونی تا به این لحظه برای کاربران بالای 18 سالی که در مناطق آمریکا، کانادا، ژاپن، انگلیس، آلمان و فرانسه زندگی می‌کنند قابل نصب است.

نحوه نصب یک اس‌اس‌دی M.2 در پلی‌استیشن 5

برای نصبِ یک اس‌اس‌دی M.2 در پلی‌استیشن 5 باید قاب کنسول را باز کنید. متاسفانه این کار خالی از ایراد نیست. سونی لیستی بلند از پارامترهایی که اس‌اس‌دی شما باید داشته باشد را منتشر کرده است.

با توجه به این لیست احتمالا بزرگترین مانعی که سر راهِ گیمرها قرار دارد، عدم امکان استفاده از اس‌اس‌دی‌های فاقد خنک کننده است.

انتخاب اس‌اس‌دی مناسب برای PS5

اسلات M.2 پلی‌استیشن 5 عملا از تمامی درایوهای سازگار با پروتکل NVMe در ظرفیت 250 گیگابایت تا 4 ترابایتی پشتیبانی می‌کند. سونی توصیه کرده است از اس‌اس‌دی‌هایی با سرعت خواندنِ ترتیبی 5500 مگابایت بر ثانیه‌ای یا بالاتر استفاده کنید.

علاوه بر این، وجود یک خنک‌ کننده بر روی اس‌اس‌دی برای حفظ عملکرد درایو در فشار کاری بالا، ضروری خواهد بود. در عین حال، اس‌اس‌دی انتخابی نباید ضخامتی بیشتر از 11.25 میلی‌متر داشته باشد. در این بخش می‌توانید ریز جزئیاتی که برای انتخاب اس‌اس‌دی مناسب ضروری هستند را مشاهده کنید:

  • اینترفیس: PCIe Gen4 x4 M.2 NVMe
  • ظرفیت: 250 گیگابایت تا 4 ترابایت
  • مکانیزم خنک کننده: اس‌اس‌دی انتخابی حتما باید از هیت‌‌سینک بهره ببرد. امکان نصب هیت‌‌سینک به صورت یکطرفه یا دوطرفه وجود دارد. علاوه بر این، بعضی از اس‌اس‌دی‌ها به صورت پیش فرض دارای هیت‌‌سینک هستند.
  • سرعت خواندن ترتیبی: 5500 مگابایت یا بالاتر
  • عرض ماژول: 22 میلی‌متر (عرض 25 میلی‌متری پشتیبانی نمی‌شود)
  • فرم فاکتور: M.2 از نوع 2230، 2242، 2260، 2280 و 22100 (فرم فاکتور در مشخصات فنی هر اس‌اس‌دی ذکر شده است. دو رقم اول به عرض و دو رقم بعدی به طول ماژول مربوط هستند).
  • نوع سوکت: سوکت 3 (Key M)
  • ابعاد کلی با احتساب خنک کننده: کمتر از 110 در 25 در 11.25 میلی‌متر
  • بعاد اس‌اس‌دی M.2 مخصوص PS5ابعاد اس‌اس‌دی M.2 مخصوص PS5 با هیت‌‌سینک یکطرفهابعاد اس‌اس‌دی M.2 مخصوص PS5 با هیت‌‌سینک دوطرفه

آموزش نصب اس‌اس‌دی M.2 در PS5

پیش از اینکه شروع کنید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • این قابلیت فعلا فقط برای کاربران بتا ارائه شده است. اگر اس‌اس‌دی M.2 را در کنسولی نصب کنید که از آپدیت بتا بهره نمی‌برد، برای نصب آپدیت بتا باید ابتدا اس‌اس‌دی را از کنسول جدا کنید.
  • اگر نخستین باری است که اس‌اس‌دی M.2 را بر روی کنسول پلی‌استیشن 5 خود نصب می‌کنید، لازم است پس از نصب، اس‌اس‌دی را فرمت کنید. با فرمت کردن اس‌اس‌دی تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آن پاک می‌شود و قابل بازگردانی نیستند. بنابراین اگر اطلاعات مهمی بر روی درایو دارید ابتدا از آنها بک‌آپ بگیرید.
  • در صورتی که اس‌اس‌دی M.2 بر روی کنسول نصب شده باشد و قصد بازگردانی سیستم عامل به نسخه قبلی را داشته باشید، ابتدا باید اس‌اس‌دی را جدا کنید. اگر قبل از ریستور کردن سیستم عامل، اس‌اس‌دی را جدا نکرده باشید ممکن است سیستم عامل به خوبی کار نکند. برای رفع این مشکل می‌توانید مجددا نسخه بتا را نصب کنید.
  • قبل از نصب یا جداسازی اس‌اس‌دی یا باز کردن کنسول، ابتدا یک قطعه فلزی دارای اتصال به زمین را لمس کنید تا هرگونه الکتریسیته‌ی ساکن ذخیره شده در بدنتان تخلیه شود. در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی به اس‌اس‌دی M.2 یا پلی‌استیشن 5 وارد شود.
  • پس از جداسازی قاب، کنسول را روشن نکنید.
  • وقتی کنسول در حال ذخیره‌ی اطلاعات بر روی درایو یا فرمت کردن آن است، کنسول را خاموش نکنید. در غیر این صورت ممکن است با معیوب شدن یا از دست رفتنِ اطلاعات مواجه شوید و به اس‌اس‌دی یا پلی‌استیشن 5 آسیب وارد شود.
  • از اس‌اس‌دی M.2 فاقدِ مکانیزم خنک کننده استفاده نکنید. اگر اس‌اس‌دی شما به صورت پیش فرض از هیت‌‌سینک یا صفحه انتقال حرارت بهره نمی‌برد می‌توانید انواع یکطرفه و دوطرفه را به صورت مجزا خریداری و بر روی آن نصب کنید.

برای شروع به این ابزارها نیاز دارید:

  • میزکار خلوت با نور مناسب
  • یک پیچ‌گوشتی فیلیپس شماره 1 یا پیچ‌گوشتی چهارسو
  • یک چراغ قوه‌ی کوچک (اختیاری)

1) به مسیر Settings > System > System Software > Console Information بروید و نسخه‌ بتای سیستم عامل که در حال حاضر بر روی کنسول نصب شده است را بررسی کنید.

2) دکمه پاور را برای 3 ثانیه نگه دارید تا کنسول خاموش شود. سپس تمام کابل‌ها و لوازم جانبی متصل به کنسول را جدا کنید. اگر قبل از این از کنسول استفاده می‌کردید، باید اجازه دهید کنسول کمی خنک شود.

3) کنسول را بر روی یک پارچه‌ی نرم یا سطحی صاف قرار دهید و پایه‌ی آن را جدا کنید.

4) کنسول را طوری قرار دهید تا حفره‌ی مربوط به پیچِ پایه به سمت شما باشد. در این حالت لوگوی PS به سمت پایین و دکمه پاور در سمت چپ شما قرار خواهد داشت.

5) کف دست خود را در نزدیکی گوشه‌های بالایی قرار داده و به آرامی لبه‌ی کاور را بگیرید. کاور را به سمت بالا و به سمت خودتان بلند کنید تا از زبانه‌های نگهدارنده جدا شود. با شنیدن صدای کلیک می‌توانید از این اتفاق مطمئن شوید.

پس از جداسازیِ این کاور، یک کاور مستطیلیِ بلند بر روی اسلات اس‌اس‌دی M.2 نیز وجود دارد که با یک پیچ در قسمت بالایی بر روی بدنه محکم شده است.

درآوردن کاور بالایی کنسول PS5

6) این پیچ را باز و کاوری که در تصویر با حرف A مشخص شده است را جدا کنید.

درآوردن کاور اسلات M.2 پلی‌استیشن 5

7) پیچ B و اسپیسر C را باز کنید و سپس اندازه اسپیسر را با توجه به ابعاد اس‌اس‌دی M.2 انتخابی خود تنظیم کنید.

8) لبه‌ اس‌اس‌دی M.2 را نگه داشته باشید و آن را با زبانه‌ی اتصال تراز کنید. سپس قسمت انتهایی اس‌اس‌دی را مطابق تصویر کمی به سمت بالا مایل کرده و اس‌اس‌دی را در جای خود قرار دهید. دقت کنید اگر در این مرحله اس‌اس‌دی به خوبی در اسلات قرار نگیرد ممکن است به ترمینال و کنسول پلی‌استیشن 5 شما آسیب وارد شود.

9) پس از اینکه اس‌اس‌دی درون اسلات قرار گرفت، قسمت انتهایی آن را به سمت پایین بیاورید و در نهایت پیچ‌ها را ببندید.

پیچ نگهدارنده اس‌اس‌دی M.2 پلی‌استیشن 5

10) کاور مربوط به اسلات توسعه را در جای خود قرار داده و پیچ مربوط به آن را نیز ببندید.

11) کاور بالایی را تقریبا 2 سانتی‌متر جلوتر از لبه‌ بالایی کنسول قرار دهید و سپس با جابه‌جا کردن آن به سمت عقب، کاور را در جای خود محکم کنید. اگر کاور به خوبی بر روی زبانه‌های مخصوص قرار بگیرد یک صدای کلیک می‌شنوید.

12) کابل پاور، کابل‌های دیگر و پایه را نیز در جای خود نصب کنید و سپس دکمه پاور کنسول را فشار دهید. وقتی کنسول پلی‌استیشن 5 شما روشن شد، صفحه‌ی راهنمای فرمت کردن اس‌اس‌دی ظاهر می‌شود. با دنبال کردن دستورالعمل ارائه شده در این صفحه، اس‌اس‌دی M.2 خود را فرمت کنید تا آماده‌ی استفاده شود.

اس‌اس‌دی‌های پیشنهادی برای نصب در PS5

در این بخش به 3 مورد از بهترین اس‌اس‌دی‌های موجود در بازار برای نصب در کنسول پلی‌استیشن 5 اشاره می‌کنیم. این گزینه‌ها از تمامی مشخصات مورد نیازِ اعلام شده توسط سونی برخوردارند و عملکرد بسیار خوبی را برای کنسول نسل جدیدتان ارائه می‌دهند.
هر 3 اس اس دی معرفی شده با گارانتی آونگ در دسترس شما خواهد بود.

اس‌اس‌دی M.2 مدل XPG GAMMIX S70 BLADE

این اس‌اس‌دی از جدیدترین اینترفیس معرفی شده یعنی PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند. به لطف این اینترفیس جدید، GAMMIX S70 BLADE سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بسیار بالای 7400 و 6400 مگابایت بر ثانیه‌ای را در دسترس قرار داده است.

XPG GAMMIX S70 Balde

هیت‌‌سینک آلومینیومی استفاده شده بر روی بدنه‌ این اس‌اس‌دی M.2 به خوبی گرما را دفع می‌کند. به گفته‌ سازنده، این هیت‌سینک قادر است تا 20 درصد دمای اس‌اس‌دی را کاهش دهد. علاوه بر عملکرد بسیار خوب در بحث خنک کنندگی، المان‌های هندسی و سطحی براش خورده و صنعتی، ظاهری جذاب را برای این محصول ارائه می‌دهد.

این اس‌اس‌دی از فرم فاکتور استاندارد 2280 بهره می‌برد و به لطف پشتیبانی از پروتکل NVMe 1.4 تجربه سرعت بسیار بالایی را فراهم می‌کند. ایکس‌پی‌جی در این اس‌اس‌دی از حافظه‌های فلش 3D NAND جدیدی استفاده کرده است که دوام بسیار بالایی دارند.

اس‌اس‌دی M.2 مدل XPG GAMMIX S70

این اس‌اس‌دی از طراحی ظاهری حرفه‌ای با هیت‌سینک آلومینیومی بزرگ و توانمند در دفعِ گرما بهره می‌برد. به لطف پشتیبانی از اینترفیس PCIe Gen4 و پروتکل سریع NVMe 1.4، این اس‌اس‌دی قادر است سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 7600 و 6700 مگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه دهد.

عملکرد فوق العاده xpg gammix s70

وجود حفره‌های توخالی و طراحی پلکانی هیت‌سینک باعث افزایش جریان هوا و بهبود عملکرد خنک کنندگی هیت‌سینک می‌شود. هیت‌سینک XPG GAMMIX S70 می‌تواند دمای درایو را تا 30 درصد کاهش دهد که عالی است. مانند نسخه‌ Blade، این نسخه نیز از فرم فاکتور 2280 بهره می‌برد که به راحتی در کنسول پلی‌استیشن 5 قابل نصب است.

اس‌اس‌دی M.2 مدل XPG GAMMIX S50 Lite

اگر برای کنسول پلی‌استیشن 5 خود به دنبال یک اس‌اس‌دی M.2 سریع و در عین حال مقرون به صرفه هستید، XPG GAMMIX S50 Lite یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این اس‌اس‌دی از اینترفیس نسل چهارم PCIe و پروتکل NVMe 1.4 پشتیبانی می‌کند و قادر است سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 3900 و 3200 مگابایت بر ثانیه‌ای را در دسترس قرار دهد.

XPG GAMMIX S50 Lite

استفاده از حافظه‌های فلش از نوع 3D NAND در این اس‌اس‌دی باعث بالا رفتن دوام محصول شده است. علاوه بر این، هیت‌سینک آلومینیومی با المان‌های هندسی و سطح براش خورده، ظاهری جذاب را به نمایش می‌گذارد. این اس‌اس‌دی در فرم فاکتور 2280 طراحی شده است و بنابراین به خوبی با کنسول PS5 شما سازگاری دارد.