پاسخ به سوالات متدوال درباره درایو SSD

در این نوشتار قصد داریم به سوالات بیشتر پرسیده شده درباره حافظه SSD پاسخ بدیم، در صورتیکه سوالی دارید که در این مطلب به اون پاسخ داده نشده در قسمت نظرات می تونید با ما در میان بگذارید و حتما پاسخگو خواهیم بود.

۱- آیا برای خرید حافظه SSD باید مبلغ زیادی هزینه کرد؟

وقتی که حرف از ارتقا هارددیسک به SSD مطرح میشه، اولین دلیلی که برای عقب انداختن این موضوع عنوان میشه هزینه بالای این به روزرسانی است. قیمت SSD به ظرفیتش بستگی داره. لازم نیست حتما یک درایو SSD با ظرفیت هارددیسک فعلی تون تهیه کنید، شما میتونید با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن یک SSD ای دیتا با ظرفیت ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت برای نصب ویندوز، نرم افزارها و بازی ها تهیه کنید و اون رو به سیستمتون اضافه کنید و از هاردتون برای آرشیو کردن فایل های حجیم فیلم، سریال، موزیک و عکس استفاده کنید. اینطوری با هزینه کم میتونید از سرعت اس اس دی ای دیتا بهره مند بشید و با کمبود ظرفیت هم مواجه نخواهید شد. در این  ویدیو به صورت تصویری آموزش دادیم که چطور میشه به صورت همزمان از یک حافظه SSD و HDD استفاده کرد.

برای اضافه کردن SSD اول چک کنید نوت بوک یا سیستمون پورت NVMe داره یا نه، اگر داره که به راحتی میتونید بدون حذف هارد دیسک تون یه SSD ای دیتا از نوع M2 به سیستم تون اضافه کنید (پیشنهاد ما مدل ADATA SX8200 هست)، اما اگه سیستمون NVMe نداره، اونایی که کیس دارن به راحتی میتونن SSD رو از طریق پورت SATA به سیستم شون اضافه کنند.(پیشنهاد ما SU900 ،SU800، SU650 و SU655 هست) اونایی که نوت بوک دارن هم میتونن اس اس دی رو به جای درایو دی وی دی شون با ابزار Caddy جایگزین کنن یا اس اس دی رو به جای هارد دیسک شون بذارن و هارد دیسکشون رو با باکس هارد تبدیل به اکسترنال کنن (پیشنهاد ما ADATA EX500).

بیشتر بدانید :  ویدیو: راهنمای نصب درایو SSD M.2 روی لپ تاپ

ویدیو: راهنمای نصب درایو M.2 بر روی PC

راهنمای نصب درایو SSD در کنار هارددیسک لپتاپ

۲- آیا اس اس دی برای همه سیستم ها قابل استفاده است؟  چه حافظه SSD برای سیستم من مناسب تره ؟

اس اس دی یک درایوذخیره سازی و جایگزین هارددیسک هست، اگر سیستم شما دارای هارد دیسک و یا دی وی دی رام هست یعنی پورت SATA داره و میتونین از SSD استفاده کنین.(این شامل 90 درصد سیستم ها میشه) چه نوت بوک چه کیس. برای اضافه کردن SSD اول چک کنید نوت بوک یا سیستمون پورت NVMe داره یا نه، اگر داره که به راحتی میتونید بدون حذف هارد دیسک تون یه SSD ای دیتا از نوع M2 به سیستم تون اضافه کنید (پیشنهاد ما مدل ADATA SX8200 هست)، اما اگه سیستمون NVMe نداره، اونایی که کیس دارن به راحتی میتونن SSD رو از طریق پورت SATA به سیستم شون اضافه کنند.(پیشنهاد ما SU900 ،SU800، SU650 و SU655 هست) اونایی که نوت بوک دارن هم میتونن اس اس دی رو به جای درایو دی وی دی شون با ابزار Caddy جایگزین کنن یا اس اس دی رو به جای هارد دیسک شون بذارن و هارد دیسکشون رو با باکس هارد تبدیل به اکسترنال کنن (پیشنهاد ما ADATA EX500).

۳- فرق مدل SU650 و SU800 چیه ؟

برای اینکه مشخصات این ۲ درایو رو بهتر بدونید توصیه می کنیم به صفحه مخصوص این محصولات در سایت آونگ مراجعه کنید اما به صورت خلاصه میشه گفت که SU800 پیشرفته تر هست و دارای سرعت خواندن/ نوشتن بالاتری هست. در SU800 سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۵۶۰ و ۵۲۰ مگابایت در ثانیه هست در صورتیکه این اعداد در SU650 به ترتیب ۵۲۰ و ۴۵۰ مگابایت در ثانیه هست. از مزیت های SU800 میشه به بهره مندی از DRAM اشاره کرد. لینک درایو SSD SU650 و SSD SU800 در سایت آونگ.

۴- آیا شرکت ما و یا نماینده های ما نصب درایو SSD رو انجام میدن ؟

ما در سایت و کانال آپارت خودمون آموزش های نوشتاری و تصویری برای آموزش این کار قرار دادیم اما اگر باز هم مایل هستید فرد متخصصی این کار رو انجام بده می تونید به دفاتر و یا فروشگاه های خدمات کامپیوتری مراجعه کنید، اونها به راحتی و به سرعت این کار رو برای شما انجام میدن.

۵- حافظه SSD دارای چه ظرفیت هایی است ؟

ظرفیت SSD ها از ۱۲۸ گیگابایت تا ۲ ترابایت هست. که ظرفیت ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت که ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان هست، برای کاربر های عمومی و نیمه حرفه ای کفایت میکنه. نیازی نیست که برای ارتقا سیستم تون یک درایو SSD با ظرفیت مشابه هارددیسک فعلی تون تهیه کنید. کافیه سیستم عامل و یا برنامه هایی رو که مایل هستید سریع تر عمل کنند روی درایو SSD قرار بدید و برای یک کاربر عادی و یا نیمه حرفه ای تقریبا بعیده که ۲۵۶ گیگابایت فضا کافی نباشه. در نهایت می تونید فایل ها، عکس ها، ویدیو ها و … بقیه اسنادتون رو روی هارددیسک تون قرار بدید.

۶- آیا درایو SSD روی لپ تاپ های قدیمی قابل استفاده است؟ و آیا استفاده از اون تاثیری داره ؟

بله، برای اکثر لپتاپ ها قابل استفاده هست و جایگزین هارد دیسک داخلی و یا DVD-ROM می شود. میتونید با مراجعه به سایت تولیدکننده و پیدا کردن مدل لپتاپ خودتون ببنینید که آیا لپتاپ شما دارای پورت NVMe هست یا نه. اگر بله، به راحتی می تونید از یک SSD سری M.2 در کنار هارددیسکتون استفاده کنید. اگر نه می تونید حافظه SSD از نوع SATA رو با هارددیسک فعلی لپتاپ و یا DVD Rom سیستم تون جایگزین کنید.
جواب سوال دوم هم بله هست. اما باید در نظر داشته باشید که درایو ذخیره سازی تنها عامل کند عمل کردن سیستم شما نیست، عوامل دیگه ای مثل CPU یا پردازنده سیستم و رم دستگاه هم روی عملکرد لپ تاپ شما تاثیر گذار خواهند بود. اما قطعا ارتقا درایو ذخیره سازی از هارددیسک به SSD باعث بهبود سرعت و عملکرد کلی سیستم شما میشه از جمله می تونید کاهش زمان بوت شدن، افزایش سرعت لود شدن بازی ها و برنامه های کاربردی رو احساس کنید.

برای خواندن بیشتر در مورد درایو SSD، مزیت های استفاده از آن، تکنولوژی SSD و … می توانید به دانشنامه SSD سایت آونگ مراجعه کنید.